Schuivende panelen onder ons?
Re: Schuivende panelen onder ons?
Hoezo? Die vraag is toch volstrekt helder? Ik ben het er helemaal mee eens. Als je de DL leest, zie je dat dat helemaal niet de bedoeling is.
Eerlijk gezegd kom ik ook genoeg mensen tegen die niet in de slaapstand zitten, maar die zich oprecht zorgen maken over hun ziel. Maar ze weten de weg niet.rekcor schreef:Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
Punt 1, maakt het houden van een bezinningsavond iets tot een zuil? Of kan je dat gewoon een kerkelijke activiteit, samenkomst noemen?Desiree schreef: Misschien begrijp ik je niet helemaal...
punt 1.
De zuil is iets extra's maar niet noodzakelijk. Ik heb zelf veel aan de SRB-lezingen en jongerenavonden gehad. Persoonlijk en ik kan me zo voorstellen dat meer mensen dat hebben. Wie zal zeggen hoe die avonden gezegend zijn?
punt 2. Ik kom uit een gemeente waarin je wel erg veel geluk moest hebben, als je de Heere wilde leren kennen. Vanuit die visie. Toch zijn er verschillenden bekeerd geworden, maar veelal allemaal weggegaan en nu dienstbaar als diaken, ouderling enz. (Wat zou ik ze graag spreken!) Om nu te zeggen dat je alleen als gelovigen bij elkaar moet komen, is niet eerlijk. Juist bij uitstek is het Woord van God het middel om Hem te leren kennen. Dus gemeente visie van mijzelf is, gelovigen (en daar ook voor uitkomen) en ongelovigen bij elkaar. En natuurlijk is het heerlijk als iedereen naar het Heilig Avondmaal zou gaan.
Ja, je legt de vinger precies op de zere plek misschien. Ik zie geen uitholling als mensen veranderen van gemeente en dat ze vergadering van gelovigen worden. Of dat er wat refo tradities over boord gegooid worden. Als je dat uitholling vindt, heb je het niet begrepen, vind ik. Uitholling is voor mij een synoniem van het minder worden van levende christenen hier in Nederland. En die uitholling maak ik hier nog niet mee.
Tja, waarom dan alsnog een zuil? Nou, als extra gave van de Heere God?
Wanneer er kerk is, is iedereen welkom. Behorend tot de gereformeerde gezindte tot ver daarbuiten. De kerkdienst is niet iets specifieks van een zuil. Kerkdiensten waren er al voor de zuilvorming. Zo zou je ook de bezinningsavonden kunnen zien. Iedereen is welkom!
Punt 2,
Wat ik dus bedoelde....als je zegt dat een zuil een verlengstuk van de gemeente is. Van christenenen en schijnchristenen samen, hoe zuiver is het dan om een zuil te vormen?
We geven onze kinderen reformatorisch onderwijs. Maar hoe kan je reformatorisch onderwijs vanuit de Schrift geven als je Hem niet kent?
Je zegt we geven barmhartige liefde en verzorging, zoals de Bijbel ons leert. Maar hoe kan je barmhartig zijn buiten Christus om? Snap je mijn probleem? En hoe kan een zuil dan een bescherming zijn als er binnen de zuil zoveel ongeloof is?
Stel, als dat al realiteit zou zijn, dat een zuil alleen gevormd kan worden uit waar gelovigen....
Dan nog zou er geen zuil zijn zoals wij die ken(d)en. Want juist een waar gelovige is volgens mij niet naar binnen gericht maar naar buiten. Als je weet waarvan je verlost bent, wil je geen moment voorbij laten gaan om anderen te overtuigen. Toch? Of het nu iemand is die uiterlijk tot ons kringetje behoort of niet!
Daarbij komt dat een zuil typisch iets Nederlands is. Waar op de wereld zie je dat christenen dat nog meer hebben? De zuil bij ons is denk ik ook een beetje spontaan ontstaan. Als reactie op allerlei ontwikkelingen. Ik vraag mij af, ondanks de goede bedoelingen, of men zich wel van te voren realiseerde dat het vormen van een zuil wel eens een negatief gevolg zou kunnen hebben.
Wbt uitholling. Ik bedoel daarmee dus dat er bij een vorming van een zuil zoals wij die kennen, mensen actief zijn buiten Christus om. De levenspraktijk is er een van wetjes, uiterlijk houden van etc. Maar niet een leven vanuit een waar geloof.
Of juist een leven vol heiligmaking zonder rechtvaardigmaking. Of wel "verlossing" maar daarna een soort vrijheid,blijheid. Ten diepste buiten de Verlosser om. Of mensen die menen dat De waarheid niet meer bestaat. Alles wordt gerelativeerd.
Daarnaast bedoel ik met uitholling ook dat we met zoveel verschillende theologische verschillen te maken hebben. Die je niet opscherp kunt zetten als je samen door een deur wilt blijven gaan. Het gevolg is dat de zaken niet meer benoemd worden. Het vaag en onduidelijk wordt. Gevolg uitholling. En mensen in duisternis gelaten worden!
We spreken wel eens over de geestelijke duisternis die er is.... Is de zuilvorming daar mede schuldig aan?
We mogen bijvoorbeeld alleen nog naar overeenkomsten kijken. Maar niet naar de verschillen. Toch gaat het vaak echt over wezenlijke verschillen. Die ten diepste een andere Christus verkondigen dan Schrift en Belijdenis ons leren. Wanneer je dat wel doet kan je niet participeren binnen een refoinstelling. Je stoot mensen voor het hoofd. Of je bent te rechts, of je bent te links

Tegelijkertijd geloof ik dat Gods kinderen niets aan een bepaalde kerk gebonden zijn. Dat is een spanningsveld.
Dit alles overziende is er dus wel degelijk sprake van uitholling.
En dan heb ik er inderdaad moeite mee om te zeggen dat de zuil een gave van God is.
De bescherming die eerder genoemd werd is in feite een schijnbescherming... ( zie punt 2)
De zuil is naar binnen gericht, zelfvoorzienend. En niet gericht op verspreiding van Gods Woord in leer en leven, onder jood en heiden. Ten diepste trekken we misschien wel weer een scheidsmuur op. ( Nu tussen reformatorische christenen en hen die dat niet zijn) Is dit een gave van God?
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 feb 2015, 10:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat is nogal een aanklacht tegen de predikanten waar deze mensen onder het gehoor zitten!? Die wijst toch elke zondag naar de Weg?Posthoorn schreef:Eerlijk gezegd kom ik ook genoeg mensen tegen die niet in de slaapstand zitten, maar die zich oprecht zorgen maken over hun ziel. Maar ze weten de weg niet.rekcor schreef:Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
Blijkbaar niet.ZWP schreef:Dat is nogal een aanklacht tegen de predikanten waar deze mensen onder het gehoor zitten!? Die wijst toch elke zondag naar de Weg?Posthoorn schreef:Eerlijk gezegd kom ik ook genoeg mensen tegen die niet in de slaapstand zitten, maar die zich oprecht zorgen maken over hun ziel. Maar ze weten de weg niet.rekcor schreef:Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
Dat kan ook een oordeel zijn. Daarom heb Ik hen behouwen met de profeten. Het Woord zal ons tot een voordeel of tot een oordeel zijn. Maar als we daarbij met ons verstand te rade gaan en dan het Woord maar terzijde leggen, en denken: Het helpt allemaal niet, dan zijn we ook niet goed bezig. Er wordt ernstigrekcor schreef:Het is een waarheid, maar wat hebben we eraan die te weten? (of, beter: wat hebben we eraan om preek in preek uit, meditatie in meditatie uit, met die waarheid geconfronteerd te worden?)-DIA- schreef:Is het ook niet zo, dat we van nature enkel donkerheid en duisternis zijn? En de Weg niet weten?Vagari schreef:Tssssss...Hendrikus schreef: nee, daar donkert het vaak.![]()
(sorry, kon het niet laten)
Dat is toch een waarheid.
Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
opgeroepen om weder te keren: Lees Hosea 6 maar, dan zien we een volk dat wel weder wil keren, althans
dat dachten ze. Het zat meer aan de oppervlakte. Maar de oproep blijft toch? Ook al kunnen wij met ons doen en laten niets voor God verdienen, maar mag het zijn: Leer mij door Uw Woord en Geest, en tot dezelve maak genegen, mij en doe mij die verstaan.
1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
4 Wat zal Ik u doen, o Efraïm! wat zal Ik u doen, o Juda! dewijl uw weldadigheid is als een morgenwolk, en als een vroegkomende dauw, die henengaat.
5 Daarom heb Ik hen behouwen door de profeten; Ik heb ze gedood door de redenen Mijns monds; en uw oordelen zullen voortkomen aan het licht.
6 Want Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandofferen.
7 Maar zij hebben het verbond overtreden als Adam; daar hebben zij trouwelooslijk tegen Mij gehandeld.
8 Gilead is een stad van werkers der ongerechtigheid; zij is betreden van bloed.
9 Gelijk de benden der straatschenders op iemand wachten, alzo is het gezelschap der priesteren; zij moorden op den weg naar Sichem, waarlijk, zij doen schandelijke daden.
10 Ik zie een afschuwelijke zaak in het huis Israëls; aldaar is Efraïms hoererij, Israël is verontreinigd.
11 Ook heeft hij u, o Juda! een oogst gezet, als Ik de gevangenen Mijns volks wederbracht.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ongelooflijk!Posthoorn schreef:Blijkbaar niet.ZWP schreef:Dat is nogal een aanklacht tegen de predikanten waar deze mensen onder het gehoor zitten!? Die wijst toch elke zondag naar de Weg?Posthoorn schreef:Eerlijk gezegd kom ik ook genoeg mensen tegen die niet in de slaapstand zitten, maar die zich oprecht zorgen maken over hun ziel. Maar ze weten de weg niet.rekcor schreef:Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
Wel een mooi voorbeeld van wat met autoriteitscultuur wordt bedoeld.Ad Anker schreef:Een feitelijke constatering, niets mis mee, dunkt me.Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.
Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....

Eigenlijk zien we hier waarom er kritiek wordt geuit op de Driestar. Blijkbaar is er sprake van afnemende invloed bij bepaalde mensen/organen/kerken.
In goed nederlands wordt dit verschijnsel ook wel als machtspolitiek omschreven.
Dat vind jij. Er wordt iets beschreven, met feiten omkleed. Dat mag best. En ik kan me er eigenlijk wel in vinden ook, al schijnt dat hier heel bijzonder te zijn.Erik schreef:Wel een mooi voorbeeld van wat met autoriteitscultuur wordt bedoeld.Ad Anker schreef:Een feitelijke constatering, niets mis mee, dunkt me.Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.
Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....![]()
Eigenlijk zien we hier waarom er kritiek wordt geuit op de Driestar. Blijkbaar is er sprake van afnemende invloed bij bepaalde mensen/organen/kerken.
In goed nederlands wordt dit verschijnsel ook wel als machtspolitiek omschreven.

Het lijkt wel of Janse, Kole even in de hoek wil zetten nav een ingezonden brief afgelopen week in het RD.Ad Anker schreef:Dat vind jij. Er wordt iets beschreven, met feiten omkleed. Dat mag best. En ik kan me er eigenlijk wel in vinden ook, al schijnt dat hier heel bijzonder te zijn.Erik schreef:Wel een mooi voorbeeld van wat met autoriteitscultuur wordt bedoeld.Ad Anker schreef:Een feitelijke constatering, niets mis mee, dunkt me.Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.
Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....![]()
Dat is makkelijk, want in de SB mag toch geen weerwoord komen...
Toch denk ik niet dat dat de gang van zaken is geweest. De brief van Kole stond in het RD op een moment dat de artikelen voor de SB al naar de redacteur zijn gegaan.Wilhelm schreef:Het lijkt wel of Janse, Kole even in de hoek wil zetten nav een ingezonden brief afgelopen week in het RD.
Dat is makkelijk, want in de SB mag toch geen weerwoord komen...
Wel verbaas ik me over de inhoud van de serie artikelen. Echt opbouwend kan ik het allemaal niet noemen. Nog minder begrijp ik het ontbreken van enig respect voor de mensen die in het artikel onder kritiek gesteld worden, m.n. voor iemand als Kole, die grote verdienste heeft gehad binnen het geheel van de Driestar, maar ook binnen de gereformeerde gezindte. Hadden we maar wat meer van dat soort nuchtere denkers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Het is helemaal niet erg als de ware aard van scribenten zo nu en dan naar boven komt. Er zijn een hoop mensen die niet tussen de regels door kunnen lezen, en dan is het fijn als je het op je klompen aan kunt voelen als iets niet naar Gods woord is.
eens of niet eens.. Het verdient niet de schoonheidsprijs.. Zeker niet als degene waar je over schrijft zelf ambtsdrager is in de GG. Wat heeft dit voor invloed op het gezag van broeder Kole in zijn gemeente.Ad Anker schreef:Dat vind jij. Er wordt iets beschreven, met feiten omkleed. Dat mag best. En ik kan me er eigenlijk wel in vinden ook, al schijnt dat hier heel bijzonder te zijn.Erik schreef:Wel een mooi voorbeeld van wat met autoriteitscultuur wordt bedoeld.Ad Anker schreef:Een feitelijke constatering, niets mis mee, dunkt me.Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.
Geen, denk ik. Ze kennen hem daar al jaren.
Is hij nog ouderling?
Is hij nog ouderling?
Nee, niet meer.refo schreef:Geen, denk ik. Ze kennen hem daar al jaren.
Is hij nog ouderling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)