Dit is echt een boek waarvan je elke keer slechts een paar pagina's van moet lezen. Anders is het teveel.SecorDabar schreef:Beste Zita,Zita schreef:Het zien op Jezus. Nog steeds het deel over het lijden, al verwacht ik zondag precies bij de opstanding te zijn.
Alhoewel ik het af en toe wat dramatiserend vond (de vele details over de hoeveelheden bloed bijvoorbeeld), is het een prachtig boek. Vooral het eerste deel, waarin Ambrosius de lijdensgeschiedenis van uur tot uur doorloopt, vond ik heel goed om te lezen.
Het doet me goed deze reactie te lezen.
Fijn dat u er zoveel tijd aan hebt besteed, want het is door de inhoud op elke bladzijde best
een opgave om de leesstof tot het verstand (en hart) door te laten dringen.
We vinden in dit boek een dichtbij, ja nabij leven opgetekent, met de Heere Jezus Christus.
Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]
-
Mastenbroek heeft met Ds Mallan gesproken en de `gesproken herinneringen`zijn ongecorrigeerd opgenomen waardoor er een m.i. grote fout is opgetreden.Eppo Gremdaat schreef:`Israels Wachter sluimert niet`- herinneringen van Ds F. Mallan (John Mastenbroek)
Stuk kleine kerkgeschiedenis tweede helft vorige eeuw verteld bij zijn leven door een
godsman met extreme opvattingen.
Mallan vertelt e.e.a. over de aanleiding van de kerkscheuring (1953) en zegt iets over wijlen Ds van den Berg, destijds predikant te Utrecht. Deze zou op een gegeven moment geschorst zijn (1954) `en nooit meer op de preekstoel zijn verschenen`. Dat laatste is zeker waar maar de aanleiding is dat Ds v.d. B. door ernstige ziekte getroffen werd en emeritaat moest aanvragen(1953) en is overleden in 1954. Van een schorsing is dus geen sprake.
Jammer, toch wel een `smet`op het lezenswaardige boek wat het leven van Ds Mallan beschrijft en tevens een stukje kerkgeschiedenis.
Van dit soort biografieen komt meestal geen herdruk zodat de fout alsnog hersteld kan worden.
Een debuutroman. Koper van Connie van de Velde.
Wat mij betreft, een geslaagd debuut en kijk uit naar haar volgende roman

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
En ik heb het uit.Mara schreef:Een debuutroman. Koper van Connie van de Velde.
De laatste paar hoofdstukken vond ik een beetje tegenvallen....

Het kleine boekje van Rutterford: Christus en de duif uitgelezen. Waardevolle gedachten.
Net uit:
Gwen Bristow: Als de katoen rijpt. Mooi! Heeft veel weg van Gejaagd door de wind, al beslaat dit boek meerdere generaties. Het geeft ook een mooi beeld van (brokken van) de geschiedenis van de VS.
B. Nijenhuis: De familie Heesters. Dat boek moet ik gewoon af en toe lezen. En toen meteen ook maar De hordenloop van J. Kobald.
Gwen Bristow: Als de katoen rijpt. Mooi! Heeft veel weg van Gejaagd door de wind, al beslaat dit boek meerdere generaties. Het geeft ook een mooi beeld van (brokken van) de geschiedenis van de VS.
B. Nijenhuis: De familie Heesters. Dat boek moet ik gewoon af en toe lezen. En toen meteen ook maar De hordenloop van J. Kobald.
Kruisweg - Diane Broeckhoven.
Een boek met het thema: incest.
Een boek met het thema: incest.
Grappig! Dat doe ik ook regelmatig. Bijzonder mooie boeken!Zita schreef:B. Nijenhuis: De familie Heesters. Dat boek moet ik gewoon af en toe lezen. En toen meteen ook maar De hordenloop van J. Kobald.
Ik lees dit boek met een mengeling van interesse, verbazing en ongemak.Eppo Gremdaat schreef:Mastenbroek heeft met Ds Mallan gesproken en de `gesproken herinneringen`zijn ongecorrigeerd opgenomen waardoor er een m.i. grote fout is opgetreden.Eppo Gremdaat schreef:`Israels Wachter sluimert niet`- herinneringen van Ds F. Mallan (John Mastenbroek)
Stuk kleine kerkgeschiedenis tweede helft vorige eeuw verteld bij zijn leven door een
Mallan vertelt e.e.a. over de aanleiding van de kerkscheuring (1953) en zegt iets over wijlen Ds van den Berg, destijds predikant te Utrecht. Deze zou op een gegeven moment geschorst zijn (1954) `en nooit meer op de preekstoel zijn verschenen`. Dat laatste is zeker waar maar de aanleiding is dat Ds v.d. B. door ernstige ziekte getroffen werd en emeritaat moest aanvragen(1953) en is overleden in 1954. Van een schorsing is dus geen sprake.
Jammer, toch wel een `smet`op het lezenswaardige boek wat het leven van Ds Mallan beschrijft en tevens een stukje kerkgeschiedenis.
Van dit soort biografieen komt meestal geen herdruk zodat de fout alsnog hersteld kan worden.
Kun je zo'n boek ook nog met "ongemak" lezen? Interesse en verbazing kan ik me watfreek schreef:Ik lees dit boek met een mengeling van interesse, verbazing en ongemak.Eppo Gremdaat schreef:Mastenbroek heeft met Ds Mallan gesproken en de `gesproken herinneringen`zijn ongecorrigeerd opgenomen waardoor er een m.i. grote fout is opgetreden.Eppo Gremdaat schreef:`Israels Wachter sluimert niet`- herinneringen van Ds F. Mallan (John Mastenbroek)
bij voorstellen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik voel aan wat jij bedoelt, ik zou zeggen: ik lees het soms `tenenkrommend`.freek schreef: Ik lees dit boek met een mengeling van interesse, verbazing en ongemak.
Als de GGiN heiligen had gekend zou deze predikant zeker wel `heilig verklaard`worden, denk ik.
Meen je dat? Echt? Serieus?Eppo Gremdaat schreef:Ik voel aan wat jij bedoelt, ik zou zeggen: ik lees het soms `tenenkrommend`.freek schreef: Ik lees dit boek met een mengeling van interesse, verbazing en ongemak.
Als de GGiN heiligen had gekend zou deze predikant zeker wel `heilig verklaard`worden, denk ik.
Zouden ze straks misschien spreken van de St. Fransicus?
Ik maak me sterk dat dat nog niet zo'n vaart zal lopen.
Wat ik wel begrijp, is de hartgrondige afkeer van de nabijkomende
godsdienst. Maar dat is een probleem van alle tijden en alle eeuwen.
Lees maar hoe David zijn bestrijders vele waren, hoe de profeten
werden veracht, hoe tenslotte de meest godsdienstige mensen
uitriepen: Kruist Hem! Laat Bar-abbas los!
Al gaf de Heere Zelf getuigenis van Zijn Waarheid, toen Stefanus
werd gestenigd, men wilde hem niet meer horen omdat ze hem
niet wederstaan konden. Dan de vingers in de oren, en ofschoon
zijn aangezicht blonk en hij de hemel geopend zag, daar openbaarde
zich de blinde haat tegen het SOEVEREINE van Gods werk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je moet wel een vreemde in Jeruzalem zijn om niet te zien dat deze overleden predikant gezien wordt door velen in zijn kerkverband als "onfeilbaar" in woord en geschrift.-DIA- schreef:Meen je dat? Echt? Serieus?Eppo Gremdaat schreef:Ik voel aan wat jij bedoelt, ik zou zeggen: ik lees het soms `tenenkrommend`.freek schreef: Ik lees dit boek met een mengeling van interesse, verbazing en ongemak.
Zouden ze straks misschien spreken van de St. Fransicus?
Ik maak me sterk dat dat nog niet zo'n vaart zal lopen.
Dat heeft niets te maken met een "hartgrondige afkeer van de nabijkomende godsdienst".
Dat jij een aanval op ds Mallan direct vergelijkt met aanvallen tegen David,Stephanus en Christus zelf vind ik veelzeggend genoeg.
Wijlen ds Mallan was een predikant in een piepklein kerkverband met uitgesproken opvattingen. Ik zie hem niet als een groot reformator,theoloog enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Wat ik wel storend vind is het feit dat de biograaf (J. Mastenbroek) klakkeloos heeft aangenomen dat wijlen Ds van den Berg geschorst is en `nooit meer op de kansel is verschenen`. Deze predikant is kort na de kerkscheuring (1953) ziek geworden en heeft nooit meer als predikant in zijn gemeente (Utrecht) kunnen werken. Gelukkig hebben we tegenwoordig `Digibron`waar e.e.a. duidelijk vermeld wordt.
Ik meldde het al eerder en ook dat vaak van een biografie niet vaak een tweede druk verschijnt, zodat deze fout hersteld kan worden.
Ik meldde het al eerder en ook dat vaak van een biografie niet vaak een tweede druk verschijnt, zodat deze fout hersteld kan worden.
Er staat ook iets in over mijn overgrootmoeder wat niet strookt met de werkelijke gebeurtenissen.
Zo zie je maar....ook herinneringen kunnen gekleurd zijn.
Zo zie je maar....ook herinneringen kunnen gekleurd zijn.