Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Wim Anker

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:Zeg dat maar tegen die kinderen die niet naar huis kunnen: op de lange termijn heeft dit gelukkig geen nadelige gevolgen voor je ontwikkeling. Even doorbijten nu! :D
Ik wist niet dat het in het onderwijs gewoon is om "misselijkheid" onder de gedragsproblemen te rangschikken. Weer wat geleerd :bobo
Klavart

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:Zeg dat maar tegen die kinderen die niet naar huis kunnen: op de lange termijn heeft dit gelukkig geen nadelige gevolgen voor je ontwikkeling. Even doorbijten nu! :D
Ik wist niet dat het in het onderwijs gewoon is om "misselijkheid" onder de gedragsproblemen te rangschikken. Weer wat geleerd :bobo
Dan zal dit wel "beta" logica zijn :D
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:v.w.b.t. de pedagogische en/of culturele gronden dient e.e.a. wel aangetoond te worden. En onderzoeken die aantonen dat enkele dagen kv of soortgelijke opvang nadelig zijn voor het kind zijn er m.i. niet. Anders hoor ik het graag.
Ik heb niet echt een overzicht over de wereld van de onderzoeken. Soms is ervaringskennis ook een heel aardige bron. Zoals je weet, werk ik in het onderwijs, en helaas is er nogal eens (meer dan incidenteel dus) een relatie tussen gedragsproblemen bij jongeren en het niet-aanwezig of niet-beschikbaar zijn van ouders. Vroeger spraken we in dat verband van de zogenoemde 'sleutelkinderen'. (Ik merk overigens ten overvloede op dat het omgekeerde verband niet gesteld mag worden!)
Wat vanuit de praktijk opvalt, is dat ouders voor school overdag meer dan incidenteel onbereikbaar zijn thuis. Wij mogen kinderen die zich halverwege de dag ziek melden nooit zomaar laten gaan, omdat we ons er eerst van moeten verzekeren dat er iemand thuis is. Ik heb nogal eens kinderen soms uren kotsmisselijk, of met behoorlijke koorts een halve morgen en middag op school laten 'hangen', omdat pa en moe niet thuis waren.
Ik besef dat dit absoluut geen indruk maakt en geen vervulling is van je onderzoeksbehoefte; voor mij is het echter een bevestiging van mijn eerdere post.
Nee, dit maakt inderdaad geen indruk. Dit is dermate "alfa" achtig geredeneer wat wel bewijs levert aan de eigen zienswijze maar wat verder niets heeft te maken met de werkelijkheid.
Ook alfa's mogen er zijn, Wim, en gamma's!
En ik snap dat dat geheel en al buiten jouw referentiekader valt, maar weet dat er buiten dat kader ook nog een grote wereld is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Als je goed leest, heb ik meerdere cases beschreven, waarbij misselijkheid inderdaad niet onder de gedragsproblemen te scharen valt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:v.w.b.t. de pedagogische en/of culturele gronden dient e.e.a. wel aangetoond te worden. En onderzoeken die aantonen dat enkele dagen kv of soortgelijke opvang nadelig zijn voor het kind zijn er m.i. niet. Anders hoor ik het graag.
Ik heb niet echt een overzicht over de wereld van de onderzoeken. Soms is ervaringskennis ook een heel aardige bron. Zoals je weet, werk ik in het onderwijs, en helaas is er nogal eens (meer dan incidenteel dus) een relatie tussen gedragsproblemen bij jongeren en het niet-aanwezig of niet-beschikbaar zijn van ouders. Vroeger spraken we in dat verband van de zogenoemde 'sleutelkinderen'. (Ik merk overigens ten overvloede op dat het omgekeerde verband niet gesteld mag worden!)
Wat vanuit de praktijk opvalt, is dat ouders voor school overdag meer dan incidenteel onbereikbaar zijn thuis. Wij mogen kinderen die zich halverwege de dag ziek melden nooit zomaar laten gaan, omdat we ons er eerst van moeten verzekeren dat er iemand thuis is. Ik heb nogal eens kinderen soms uren kotsmisselijk, of met behoorlijke koorts een halve morgen en middag op school laten 'hangen', omdat pa en moe niet thuis waren.
Ik besef dat dit absoluut geen indruk maakt en geen vervulling is van je onderzoeksbehoefte; voor mij is het echter een bevestiging van mijn eerdere post.
Nee, dit maakt inderdaad geen indruk. Dit is dermate "alfa" achtig geredeneer wat wel bewijs levert aan de eigen zienswijze maar wat verder niets heeft te maken met de werkelijkheid.
Ook alfa's mogen er zijn, Wim, en gamma's!
En ik snap dat dat geheel en al buiten jouw referentiekader valt, maar weet dat er buiten dat kader ook nog een grote wereld is.
Tja, als waarheidsvinding niet relevant is dan houdt een gesprek snel op.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Deze zaken zullen toch vast wel een keer onderzocht zijn. Weet niemand een onderzoek?
merel

Bericht door merel »

helma schreef: Ook zie in het hele gedeelte dat vooral het dienen van God; haar man en haar kinderen haar prioriteiten zijn.
En dat is wat ook voor ons bovenaan moet staan; buitenshuis werken moet niet ten koste gaan van de tijd en energie voor ons gezin. En zeker niet ten koste van het dienen van de Heere.

Daarom moeten we onszelf eerlijke vragen stellen. In het Nieuwe Testament zie je dat moeders/vrouwen opgeroepen worden de Heere te dienen; hun man lief te hebben; hun kinderen op te voeden; op hun huishouden goede acht te slaan en in de noden van anderen te helpen. Dat zijn allemaal dingen die we vanuit de Bijbel aangereikt krijgen en die dus voorop moeten staan. Zijn dat de dingen die in ons leven ook werkelijk voorrang hebben?

Kinderen zijn leenpanden. God vertrouwt ze aan ons toe en vraagt van ons ze op te voeden. Daar zullen wij verantwoording van af moeten leggen. Dat is heel wat als je dat op je inlaat werken. Wat een taak! En wat een kostbare zielen zijn aan onze zorgen toevertrouwd. Ik weet nog hoe me dat aangreep toen mijn oudste in de wieg lag…ons kind in zonden ontvangen en geboren; op reis naar de eeuwigheid en wij als ouders zijn er verantwoordelijk voor! En dat is wat zwaar is blijven wegen; onze kinderen hebben een onsterfelijke ziel. En wij moeten eenmaal rekenschap afleggen over de manier waarop we hen hebben opgevoed.

Paulus schrijft dat een vrouw zalig is in het kinderen baren; daarom denk ik dat een vrouw die het moederschap met blijdschap aanvaardt als Gods taak in haar leven en zich daar ten volle aan wijdt daar ook echt haar geluk in zal vinden en geen voldoening hoeft te zoeken in andere dingen. Dat is tenminste wel mijn eigen ervaring.

En halverwege de middag werd ik al gestrest om alles voor het avondeten glad te hebben zodat de kinders na het eten zo snel mogelijk naar bed konden. Alles moest snel snel en ik was al heel gauw niet altijd meer de geduldige gezellige moeder. En mijn echtgenoot zat steeds vaker 's avonds alleen thuis..
Dus ben ik gestopt om me weer helemaal te kunnen wijden aan mijn gezin.

Echt een poetser ben ik nooit geweest; dat was bij ons thuis ook een middelmatige zaak. Ik ben ook helemaal geen superhuishoudster. Toch kan ik heel erg genieten van de dingen die ik doe. Dat zie ik echt als een gave van God. Ik kan zo blij worden als ik de was ophang. Daar kan ik dan echt de Heere voor danken. Ook al komt het wasgoed elke dag met stapels voorbij. Ik kan genieten van het strijken. Ik vind het leuk om te bakken en te koken.
En ik ervaar echt dat de Heere me voldoening geeft in de opvoeding en het huishouden. (maar denk niet dat ik nooit eens gefrustreerd raak van al het werk wat elke dag terug komt; maar als ik het weer zie in het juiste perspectief dan voel ik me beschaamd en belijd ik het als schuld.)
Ook van de kinderen heb ik altijd enorm genoten (en nog). Ik voel me echt een blijde moeder van kinderen. Een rijk gezegend mens. En God is mijn werkgever. Hij geeft me deze taak en aan Hem ben ik verantwoording schuldig. Maar het geeft me ook vreugde dat ik dit mág doen; dat Hij dit belangrijke werk aan mijn zorgen heeft toevertrouwd.
En als thuisblijfmoeder heb je zoveel gelegenheid om de kinderen dingen te leren. Zo tussen al het werk door; en tussen de middag aan de tafel; zoveel momenten om over het leven met de Heere te spreken. Daar ben ik weleens verwonderd over; je kan bij zoveel dingen je kinderen iets leren over geestelijke dingen. Het gaat zo vaak vanzelf tijdens de gesprekjes over de dingen van alle dag. Deut. 6:7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat..
Als moeder heb je zoveel invloed op je kinderen. Wat heeft de geschiedenis ons niet geleerd van Godvrezende moeders die grote gezinnen hadden en veel met en voor hen baden; God gebruikte het rijkelijk. Denk aan de moeder van Spurgeon; van de broeders Wesley; van het gezin Winslow. Wat een zegen waren deze vrouwen voor hun gezinnen! Susannah Wesley had 19 kinderen... ze bad elke dag een uur voor hun bekering. Hebben (nemen...) wij daar tijd voor? (en…een vraag die ook weleens boven komt…hebben onze krimpende gezinnen ook iets te maken met de buitenshuiswerkende moeders? De Puriteinen zagen het huwelijk en de kinderzegen als middel wat God bij uitstek gebruikt om Zijn koninkrijk uit te breiden. Kijken wij ook zo naar ons huwelijk en de daarbij horende kinderzegen?)

Ik voel me geen succesmoeder of vrouw; ik struikel zo vaak op de weg die ik ga. Mijn kinderen zijn geen modelkinderen; (er zijn hier teveel mensen die me kennen ;-) ) Wel verlang ik ernaar een vrouw te zijn naar Gods hart; de vrouw van Spreuken 31 waarvan als belangrijkste gezegd wordt: een vrouw die de Heere vreest zal geprezen worden. Ik verlang niets anders dan te leven zoals God dat van me vraagt. En ik hoop en bid én verwacht dat er loon zal zijn voor mijn arbeid. Niet omdat ik het zo goed doe en gedaan heb; maar wel omdat de HEERE de godsdienstige opvoeding wil gebruiken. Daarvan staan er voorbeelden genoeg in Gods Woord.
Dank voor je inbreng Helma! Jij schetst heel mooi de dilemma's van een werkende moeder. Ik herken wel de strijd die jij schets. Toch proberen mijn man en ik ( wij doen het echt samen) ons zoveel mogelijk te wijden aan het gezin. Mijn man heeft daarom bewust een andere baan gekozen, met minder inkomen datwel, maar veel meer ruimte om flexibel te zijn. Voor mij kwam afgelopen jaar een dilemma. Ik kon een interne opleiding gaan doen. Het zou betekenen dat ik een dag meer zou gaan werken ( en mijn man een dag minder, dus qua opvang zou het niet uitmaken), alleen zou het qua druk een wissel trekken op het gezin. Ik zou avonden moeten gaan studeren en dat drie jaar jang. De opleiding leek mij geweldig, verdieping, meer uitdaging, meer prestige en op den duur waarschijnlijk meer salaris. Toch heb ik, na gebed, de keuze gemaakt om het niet te doen. Het zou een te grote wissel trekken op ons gezinsleven en op de kinderen.

Toch ben ik heel blij dat ik wel werk. Het maakt mij een geduldiger moeder en een leukere echtgenote. Ik ben namelijk wel een poets in huis en zou een klinisch schoon en opgeruimd huis als doel op zich gaan stellen.
En qua tijdsdruk en werk. Gelukkig kunnen mijn man en ik onze tijd qua werk zelf indelen. Wij hebben geen vaste tijd waarop wij aanwezig moeten zijn en kunnen behoudens besprekingen thuis werken. Ik hoef bv maar 1 dag op kantoor te zijn en de rest kan ik in principe thuis werken. Op dit moment doe ik dat nog niet, maar zal daar in de toekomst wel naar toegroeien. Over twee jaar, ( als onze jongste naar school gaat) hopen wij helemaal geen opvang meer nodig te hebben,

De beklemming die jij voelde toen jouw oudste in de wieg lag, herken ik wel. Namate ze ouder worden, herken ik het steeds meer. Het geloof kan je de kinderen niet schenken. Toch proberen wij met vallen en opstaan de kinderen in het geloof voor te gaan. Ik zie heel goed waar mijn valkuilen liggen in het moederschap en partner zijn. En dat zijn juist de eigenschappen die op mijn werk enorm gewaardeerd worden en dat maakt de spagaat voor mij nog wel groter. Toch probeer ik hier met hulp van God mee om te gaan en ene weg te vinden. En daarnaast proberen wij voor de geloofsopvoeding bewust tijd voor vrij te maken. En ben ik blij dat ze op een chr kdv zitten waar ook tijd voor het geloof vrijgemaakt wordt.

@luther heel vervelend dat jij ouders niet kan bereiken. Gaat het altijd om werkende ouders of zijn ouders gewoon de hort op. Ik zeg niet dat het ons nooit zal overkomen, maar tot op heden zijn wij altijd gelijk bereikt door school en kdv en zijn wij erg snel ter plaatse. Het maakt voor ons ook niet uit, omdat wij dan met ziek kind thuis gewoon kunnen doorwerken en ons niet in alle bochten hoeven te wringen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Enigszins terzijde: hoe kunnen ouders nou niet bereikbaar zijn? Iedereen, maar dan ook echt iedereen heeft tegenwoordig een mobiel. Heeft de school die nummers niet?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Enigszins terzijde: hoe kunnen ouders nou niet bereikbaar zijn? Iedereen, maar dan ook echt iedereen heeft tegenwoordig een mobiel. Heeft de school die nummers niet?
Daarvoor is een school afhankelijk van de ouders, of zij dat doorgeven.
Daarnaast kan een ouder in vergadering zitten, waarbij de telefoon niet opgenomen kan worden. Of ouder heeft ander werk, waarbij je niet zomaar op kunt nemen.
- Niet meer zo actief -
Dodo

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Enigszins terzijde: hoe kunnen ouders nou niet bereikbaar zijn? Iedereen, maar dan ook echt iedereen heeft tegenwoordig een mobiel. Heeft de school die nummers niet?
Daarvoor is een school afhankelijk van de ouders, of zij dat doorgeven.
Daarnaast kan een ouder in vergadering zitten, waarbij de telefoon niet opgenomen kan worden. Of ouder heeft ander werk, waarbij je niet zomaar op kunt nemen.
Dan moet de school daar wat meer achteraan. Het lijkt me volkomen logisch om beide mobiele nummers van de ouders te vragen, uiteraard alleen voor de noodgevallen. En het zou wel toevallig zijn als beide ouders dan onbereikbaar zijn, en anders is er ook nog whatsapp.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

School kan daar achteraan gaan wat zij willen, ouders moeten het geven. Daar ligt wat mij betreft de bal.
En wat betreft WhatsApp, dat kan toch ook niet altijd en overal bekeken worden? In een vergadering, tijdens een autorit, etc.
- Niet meer zo actief -
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Als je beiden aan de andere kant van het land zit voor werk en je kan ook niet telefonisch constant bereikbaar zijn, is er toch een probleem.
Ik heb het ook altijd erg gevonden dat leerlingen echt behoorlijk ziek op school moesten blijven omdat er niemand thuis was.
Heb ook verschillende keren meegemaakt dat kinderen halfziek toch naar school moesten omdat er niemand thuis is tijdens schooltijden ( ook basisschool).
Geeft toch te denken hoor
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef:Als je beiden aan de andere kant van het land zit voor werk en je kan ook niet telefonisch constant bereikbaar zijn, is er toch een probleem.
Ik heb het ook altijd erg gevonden dat leerlingen echt behoorlijk ziek op school moesten blijven omdat er niemand thuis was.
Heb ook verschillende keren meegemaakt dat kinderen halfziek toch naar school moesten omdat er niemand thuis is tijdens schooltijden ( ook basisschool).
Geeft toch te denken hoor Afbeelding
Allemaal leuk een aardig, en goed voor een topic hierover maar wat heeft dat allemaal te maken met deze 'hypothese":
Luther schreef:Soms is ervaringskennis ook een heel aardige bron. Zoals je weet, werk ik in het onderwijs, en helaas is er nogal eens (meer dan incidenteel dus) een relatie tussen gedragsproblemen bij jongeren en het niet-aanwezig of niet-beschikbaar zijn van ouders. Vroeger spraken we in dat verband van de zogenoemde 'sleutelkinderen'.
Zoals @Luther al "aangaf" zijn het verschillende cases. Laten we ze dan apart behandelen. De eerste vraag is natuurlijk: Waarop baseert @Luther deze "relatie"?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Als je beiden aan de andere kant van het land zit voor werk en je kan ook niet telefonisch constant bereikbaar zijn, is er toch een probleem.
Exact.
De eerste vraag is natuurlijk: Waarop baseert @Luther deze "relatie"?
Op ervaring.
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Exact.
Inderdaad. Dat geeft te denken. Slecht geregeld. Want daar is toch het calaminiteitenverlof en het kortdurende zorgverlof voor bedoeld. Dus, of ouders nu werken of niet, als men het gezonde verstand gebruikt is bovenstaande gewoon niet nodig.
De eerste vraag is natuurlijk: Waarop baseert @Luther deze "relatie"?
Op ervaring.
Ik vind het toch te kort door de bocht en krijg de indruk dat met allerlei loze beschuldigingen (laster?) het eigen gelijk bevestigt moet worden. Van mij mag het, maar ik vind het altijd zeer ongeloofwaardig als de eigen zienswijze onderbouwd wordt met beleefde ervaringen die niet controleerbaar en/of verifieerbaar zijn. Want zo'n ervaring mag wel nader geduid worden, op welke waargenomen feiten is dat gebaseerd?
Plaats reactie