Ontwikkelingen HHK

Reformer

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

MGG schreef: Vandaag, 07:58
Bertiel schreef: Vandaag, 04:04 Wel typisch dat ND een reden opgeeft terwijl in het RD er door de woordvoerder van het RCO niets kan worden gezegd.
Op facebook wordt er door een gemeentelid al weer een ander geluid gemeld
Het RCO kan vanzelfsprekend wel wat zeggen, maar kiest ervoor om dit niet te doen. Opzich begrijpelijk gezien de gemeentenavond pas op 15 januari is.
Een RCO kan er helemaal niet voor kiezen om wel of niet iets te zeggen. De ordinantie waar zij aan gebonden zijn, geeft 0,0 ruimte om iets over een zaak naar buiten te brengen.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: Vandaag, 08:13
Bertiel schreef: Vandaag, 03:56 Daar weet ik nog wel een voorbeeld van in de HHK
Kun je het artikel lezen? Het zou gaan om letterlijke overnames van soms meer dan een halve preek en het zou ook al langere tijd spelen, ook in de vorige gemeente.
Opzich is het geen probleem om citaten of delen van andere preken te gebruiken, mits de bron wordt genoemd. Een halve preek gebruiken citeren gaat natuurlijk te ver.

Ik hoor het wel vaker in preken terug. Hoewel niet altijd de bron wordt genoemd, wat slordig is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef: Gisteren, 21:45 Het ND meldt dat er sprake was van plagiaat in preken.
Het is verstandig om dat mee te delen, anders wordt gelijk gedacht aan de oorzaak nummer 1 van schorsingen van ambtsdragers, zonde tegen het zevende gebod.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Konijntje schreef:
Ik hoor het wel vaker in preken terug. Hoewel niet altijd de bron wordt genoemd, wat slordig is.
Hoe hoor je dit terug dan? Hoe jij dan verschillende predikanten die precies hetzelfde zeggen?
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik vind het mooi wanneer Calvijn, Luther worden aangehaald. Ik noem het geen plagiaat.
Had ds. Huijser niet laatst een preek met dezelfde punten van een andere predikant?
HHR

Bericht door HHR »

Opvallend dat gemeentelid een ander geluid laat horen op FB.

Schorsen voor plagiaat lijkt me ook wat overdreven. Je gaat dan het gesprek aan. Het wordt gestopt en je gaat weer door.
Zelf ook van heel dichtbij eens meegemaakt dat een geachte GG predikant ter ‘rechterzijde’ betrapt werd op plagiaat.( was wel leuk: overgenomen preek was van predikant ter ‘linkerzijde’ ) Tot aan de punten en opgegeven psalmverzen aan toe.
Na goed gesprek was het klaar. En terecht denk ik.
huisman

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 09:06
Konijntje schreef:
Hoe hoor je dit terug dan? Hoe jij dan verschillende predikanten die precies hetzelfde zeggen?
Dat heb ik inderdaad een keer meegemaakt. De preek was woordelijk hetzelfde. Was in ‘midden’ CGK. De originele preek over het sterven van Aäron was van ds. J. Westerink. Had ik al jaren op een cassettebandje staan (is dus heel lang geleden) De andere predikant zijn naam ga ik niet onthullen. Hij is inmiddels overleden. Ik vond het wel knap want hij preekte zowat uit zijn hoofd. Heb er met ds. J. Westerink later over gesproken. Die glimlachte minzaam maar maakte er verder geen punt van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Reformer schreef: Vandaag, 08:44
Bertiel schreef: Vandaag, 04:04 Wel typisch dat ND een reden opgeeft terwijl in het RD er door de woordvoerder van het RCO niets kan worden gezegd.
Het RCO kan vanzelfsprekend wel wat zeggen, maar kiest ervoor om dit niet te doen. Opzich begrijpelijk gezien de gemeentenavond pas op 15 januari is.
Een RCO kan er helemaal niet voor kiezen om wel of niet iets te zeggen. De ordinantie waar zij aan gebonden zijn, geeft 0,0 ruimte om iets over een zaak naar buiten te brengen.
Lijkt mij lastig een commissie met mensen die niet kunnen spreken ;).

Bertiel heeft het over de woordvoerder van het RCO. In het betreffende artikel gaat het om de scriba van de classis ds. Bakker. Ik dacht dat zo'n RCO onder verantwoordelijkheid van de classis haar werk deed en de na de conclusie de classis weer in de lead is.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: Vandaag, 09:13 Ik vind het mooi wanneer Calvijn, Luther worden aangehaald. Ik noem het geen plagiaat.
Had ds. Huijser niet laatst een preek met dezelfde punten van een andere predikant?
Dezelfde punten gebeurt regelmatig. Vooral bij punten die niet zo creatief zijn. Pas bij twee verschillende dominees op 1 zondag. Beide hielden de preek voor het eerst. Dit kunnen prima zelfbedachte punten zijn. Ik had bij mijn scriptie dezelfde hoofdvraag als een studiegenoot. Wij kwamen hier pas later achter. Ik heb ook weleens een prachtige bedrijfsnaam bedacht. Helaas bleek mijn idee niet creatief genoeg en was de naam al in gebruik.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Konijntje schreef:
Enige tijd geleden een preek over Ruth gehoord. Ik herkende taalgebruik/ uitleg van het boek van ds. R. van Kooten (Ruth de Moabitische). Bepaalde zinsneden en visies.

Wat mij betreft ook geen probleem.
HHR

Bericht door HHR »

Op Facebook wordt dit gezegd:

‘Een betere kop zou zijn:
2 ouderlingen en een diaken hebben het op de dominee gemunt!

Dit artikel rust op onwaarheden, deze maatregel is getroffen om onderling herstel binnen kerkenraad te bevorderen, en de predikant rust te gunnen!’

Van meerdere kanten hoor ik dat dit klopt.
Laten we maar stoppen met speculeren verder.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt mij dan weer geen betrouwbare bron. Het RCO laat zich echt niet voor het karretje spannen van een overijverige ouderling.

Maar los daarvan: dat twee predikanten dezelfde liturgie en punten hebben, is niet perse plagiaat. Er zijn hele postilles uitgegeven waaraan je preken kunt ontlenen. Die zijn speciaal daarvoor bedoeld dat een predikant wat minder werk heeft. Vroeger werkten daar ook predikanten van de GG aan mee, maar ik weet niet of dat nog zo is.

https://dewaarheidsvriend.digibron.nl/v ... e62eeeb08c

Daarnaast zijn er werkgemeenschappen van predikanten waarin predikanten samen preken maken. Ook prima, mijns inziens.

En natuurlijk de websites met preekschetsen: https://www.theologie.nl/prediking/

Plagiaat is echt iets anders.
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: Vandaag, 10:02
Konijntje schreef:
Enige tijd geleden een preek over Ruth gehoord. Ik herkende taalgebruik/ uitleg van het boek van ds. R. van Kooten (Ruth de Moabitische). Bepaalde zinsneden en visies.

Wat mij betreft ook geen probleem.
Nee, sterker nog, ik mag hopen dat een predikant bij het voorbereiden van een preek wat boeken over het onderwerp leest. En daar dan ook iets uit overneemt. Het is echt niet nodig om in een preek van iedere uitleg de bron te vermelden. Dat wordt heel vermoeiend. Ga er maar vanuit dat het overgrote deel niet zelf is bedacht, en zo wel, dan is dat zeker niet altijd een aanbeveling. Ik hoor een enkele keer ook wel eens preken waarvan ik denk dat ze voornamelijk uit de eigen dikke duim komen. Dat levert niet altijd een goede preek op.
Reformer

Bericht door Reformer »

MGG schreef: Vandaag, 09:36
Reformer schreef: Vandaag, 08:44
Lijkt mij lastig een commissie met mensen die niet kunnen spreken ;).

Bertiel heeft het over de woordvoerder van het RCO. In het betreffende artikel gaat het om de scriba van de classis ds. Bakker. Ik dacht dat zo'n RCO onder verantwoordelijkheid van de classis haar werk deed en de na de conclusie de classis weer in de lead is.
Ord. 11a, art. 17, lid 2 en 3:
2. Een opzichthoudend orgaan en de leden daarvan zijn tot geheimhouding verplicht met
betrekking tot al hetgeen daar ter zake van de levenswandel van een lid der kerk is
behandeld.
3. Alle betrokkenen zijn verplicht tot geheimhouding van al datgene wat tijdens de procedure
vertrouwelijk te hunner kennis is gekomen.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: Vandaag, 10:04 Op Facebook wordt dit gezegd:

‘Een betere kop zou zijn:
2 ouderlingen en een diaken hebben het op de dominee gemunt!

Dit artikel rust op onwaarheden, deze maatregel is getroffen om onderling herstel binnen kerkenraad te bevorderen, en de predikant rust te gunnen!’

Van meerdere kanten hoor ik dat dit klopt.
Laten we maar stoppen met speculeren verder.
Je plaatst geruchten om vervolgens op te roepen om te stoppen met speculeren :livre
Plaats reactie