Klopt, jammer dat er zo weinig echte tranen lijken te zijn en de schuld zo makkelijk extern wordt gelegd.pierre27 schreef:Nuchter blijven omdat er diverse redenen zijn waarom mensen de GG verlaten. Ik heb niet zo'n behoefte aan krokodillentranen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ook in de GG waar mijn zoon kerkt worden de belijdende leden die niet aan het Avondmaal gaan door de kerkenraad bezocht en aangesproken. Waarom je zo onwillig bent om je met God te laten verzoenen.Jantje schreef:Ik ben het niet eens met de onderwaardering van de belijdenis door @claus, maar bovenstaande bericht berust inderdaad op waarheden. Ik heb het zelf ook gehoord. Als je het belooft en vervolgens niet doet, staat er iemand van de kerkenraad op de stoep. Ik geloof niet dat dat juist is. We moeten ook niet gaan overhellen naar de Labadisten... We kunnen niemand dwingen. Het Goddelijk recht mogen wij niet iemand al dan niet terecht opleggen, want dan kunnen we medeschuldig zijn aan het feit dat iemand zich een oordeel eet en drinkt.Erskinees schreef:Ik geloof hier echt helemaal niets van. Nonsens. Zeker niet na zoveel foutieve informatie die jij steeds op dit forum plaatst.claus schreef:Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan.
Ik weet, het is een verplichting om bekeerd te zijn om Belijdenis te doen, maar het is ook een verplichting om bekeerd te zijn als je trouwt, als je je kinderen ten doop houdt, als je ambtsdrager ben, kortom: Heden, zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet (Psalm 95 vers 7b en 8a).
@Bezorgd, dat was inderdaad Calvijn.
Mijn eerste reactie was ook ongeloof. Maar bij nader inzien blijkt er zeer zeker wel Bijbelse grond te zijn voor de stelling dat Jezus gewillig is, maar de mens onwillig.
En er heerst daar nagenoeg geen lijdelijkheid!
Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.
Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.
Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Laatst gewijzigd door Tom op 04 jun 2019, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Kun je me via een pb een overzicht leveren? Want volgens mij is het geraaskal.DDD schreef:Nou, in mijn gemeente is het wel zo, als we althans de actieve leden rekenen. Dus ik denk dat je niet goed genoeg gezocht hebt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat noem ik als herders achter de kudde aanjagen. Fijn te horen dat dit gebeurd. Maar dat je niet zou geloven dat de Heere Jezus gewillig is? Wij willen niet, nooit, Hij is zo gaarne bereid tot vergeven van zonde.GGBeroopingswerk schreef:Ook in de GG waar mijn zoon kerkt worden de belijdende leden die niet aan het Avondmaal gaan door de kerkenraad bezocht en aangesproken. Waarom je zo onwillig bent om je met God te laten verzoenen.Jantje schreef:Ik ben het niet eens met de onderwaardering van de belijdenis door @claus, maar bovenstaande bericht berust inderdaad op waarheden. Ik heb het zelf ook gehoord. Als je het belooft en vervolgens niet doet, staat er iemand van de kerkenraad op de stoep. Ik geloof niet dat dat juist is. We moeten ook niet gaan overhellen naar de Labadisten... We kunnen niemand dwingen. Het Goddelijk recht mogen wij niet iemand al dan niet terecht opleggen, want dan kunnen we medeschuldig zijn aan het feit dat iemand zich een oordeel eet en drinkt.Erskinees schreef:Ik geloof hier echt helemaal niets van. Nonsens. Zeker niet na zoveel foutieve informatie die jij steeds op dit forum plaatst.claus schreef:Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan.
Ik weet, het is een verplichting om bekeerd te zijn om Belijdenis te doen, maar het is ook een verplichting om bekeerd te zijn als je trouwt, als je je kinderen ten doop houdt, als je ambtsdrager ben, kortom: Heden, zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet (Psalm 95 vers 7b en 8a).
@Bezorgd, dat was inderdaad Calvijn.
Mijn eerste reactie was ook ongeloof. Maar bij nader inzien blijkt er zeer zeker wel Bijbelse grond te zijn voor de stelling dat Jezus gewillig is, maar de mens onwillig.
En er heerst daar nagenoeg geen lijdelijkheid!
-
- Verbannen
In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.Jantje schreef:In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
-
- Verbannen
Bijzonder. Ik heb het niet gelezen in het kerkblad... (en verder berust het ook absoluut niet op waarheid, kan ik je vertellen).Zeeuw schreef:Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.Jantje schreef:In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Binnen de 10 km heb je er al 7Zeeuw schreef:Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.Jantje schreef:In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
Keus genoeg...
Even in het algemeen en niet perse gericht op een genoemde gemeente hier: ik ben wel eens bang dat we in onze gezindte te snel nieuwe kerkgebouwen bouwen. Groei door geboorteoverschot is te calculeren, onttrekking of overgang naar de HHK is niet te berekenen. Je wilt toch geen Boezemsingelperikelen door heel het land over +- 10-20 jaar?
-
- Verbannen
Dat vind ik nogal doemdenkerij. Laten we maar bidden en hopen dat de kerken zo vol raken, dat er alleen maar méér bijgebouwd moeten worden. En ja, ik weet dat er gemeenten zijn waar de galerijen gesloten zijn en waar je in de banken kan liggen, maar je mag altijd bidden en hopen of er een wending mag komen ten goede.Erskinees schreef:Even in het algemeen en niet perse gericht op een genoemde gemeente hier: ik ben wel eens bang dat we in onze gezindte te snel nieuwe kerkgebouwen bouwen. Groei door geboorteoverschot is te calculeren, onttrekking of overgang naar de HHK is niet te berekenen. Je wilt toch geen Boezemsingelperikelen door heel het land over +- 10-20 jaar?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
In de banken liggen in de GG ?Jantje schreef:Dat vind ik nogal doemdenkerij. Laten we maar bidden en hopen dat de kerken zo vol raken, dat er alleen maar méér bijgebouwd moeten worden. En ja, ik weet dat er gemeenten zijn waar de galerijen gesloten zijn en waar je in de banken kan liggen, maar je mag altijd bidden en hopen of er een wending mag komen ten goede.Erskinees schreef:Even in het algemeen en niet perse gericht op een genoemde gemeente hier: ik ben wel eens bang dat we in onze gezindte te snel nieuwe kerkgebouwen bouwen. Groei door geboorteoverschot is te calculeren, onttrekking of overgang naar de HHK is niet te berekenen. Je wilt toch geen Boezemsingelperikelen door heel het land over +- 10-20 jaar?
-
- Verbannen
Ik bedoel: er zijn zo weinig mensen in de kerk dat iedereen in de bank kan liggen en er nog ruimte over is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Even nagelezen in Kerkelijk Nieuws nrs. 20 en 21. In nr 20 staat 1 gekomen vanuit Krabbendijke en 1 vertrokken naar Rotterdam Zuidwijk en 1 vertrokken naar Amersfoort. In nr 21 staat niets.Jantje schreef:Bijzonder. Ik heb het niet gelezen in het kerkblad... (en verder berust het ook absoluut niet op waarheid, kan ik je vertellen).Zeeuw schreef:Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.Jantje schreef:In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
Ik weet wel dat er meerdere mensen vertrokken zijn vanuit GG Goes naar HHK Goes, exacte aantal weet @Zeeuw wellicht wel.
-
- Verbannen
Dank!
Ik hoor graag de bron van @Zeeuw. Ik ken hem als een betrouwbaar persoon, dus ik vind zijn bewering nogal verwonderlijk.
Ik hoor graag de bron van @Zeeuw. Ik ken hem als een betrouwbaar persoon, dus ik vind zijn bewering nogal verwonderlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje