COVID-19

Valcke

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:
Valcke schreef:
Maanenschijn schreef:Ik zit gewoon regelmatig in de zon, eet vers fruit en mijn vrouw dringt de sla nogal op.

Lijkt me voldoende toch, of mis ik de extra pilletjes node?
Waarschijnlijk hoor jij dan bij de 60% Nederlanders die in de winter een tekort heeft.
Dan toch maar op zoek naar de Levertraan.
Elke week een haring eten en daarnaast een andere vette vis, zoals zalm, makreel. Krijg je het ook binnen. ;)
Voor opname via het zonlicht moet je minimaal een kwartier met blote armen (en benen) buiten zitten.
Via voedsel alleen gaat het echt niet lukken. Met dagelijks in de zon zitten erbij, kan het wel lukken, maar er zijn weinig mensen die dat in de herfst of winter doen.
refo

Re: COVID-19

Bericht door refo »

In het voorjaar was vitamine C het middel. Nu vitamine D. Wanneer stappen we over op een discussie over E?

Eet gewoon gezond, beweeg veel buiten en dan heb je in Nederland genoeg bouwstoffen om je afweersysteem up-to-date te houden. Soms zijn er uitzonderingen, maar die mensen weten wat ze doen moeten. Dat hoeft niet te leiden tot aanzet van massale inname van vitamines.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Dan toch maar op zoek naar de Levertraan.
Elke week een haring eten en daarnaast een andere vette vis, zoals zalm, makreel. Krijg je het ook binnen. ;)
Voor opname via het zonlicht moet je minimaal een kwartier met blote armen (en benen) buiten zitten.
Via voedsel alleen gaat het echt niet lukken. Met dagelijks in de zon zitten erbij, kan het wel lukken, maar er zijn weinig mensen die dat in de herfst of winter doen.
Even kijken: anderhalve liter melk per dag (met toegevoegde vitamine D) 15 microgram. Dan hoeft er nog maar 10 bij te komen. Op een dag dat er vis gegeten wordt ben je er dan al bijna. De rest moet inderdaad van zonlicht komen, wat in Zweden wat lastiger is dan in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Dan toch maar op zoek naar de Levertraan.
Even kijken: anderhalve liter melk per dag (met toegevoegde vitamine D) 15 microgram. Dan hoeft er nog maar 10 bij te komen. Op een dag dat er vis gegeten wordt ben je er dan al bijna. De rest moet inderdaad van zonlicht komen, wat in Zweden wat lastiger is dan in Nederland.
In NL zit er geen toegevoegde vitamine D in melk, dus dat eerste getal kun je hier vergeten. En 1,5 liter melk: wie drinkt dat nu?
Mooi trouwens dat je kennelijk 25 mcg als 'norm' gebruikt. In NL houdt men slechts 10 mcg als norm aan (en 20 mcg vanaf 70 jaar).
Je kunt theoretisch de (lage) NL norm halen door iedere dag vette vis te eten.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Soms zijn er uitzonderingen, maar die mensen weten wat ze doen moeten. Dat hoeft niet te leiden tot aanzet van massale inname van vitamines.
Voedingscentrum: "Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen." M.i. zijn dit bepaald geen uitzonderingen en vitamine D deficiency komt ook in NL veel voor (60% van de bevolking in de winter), zelfs volgens de officiële instanties. Je geeft dus echt misleidende gezondheidsinformatie, jammer hoor!
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef: Even kijken: anderhalve liter melk per dag (met toegevoegde vitamine D) 15 microgram. Dan hoeft er nog maar 10 bij te komen. Op een dag dat er vis gegeten wordt ben je er dan al bijna. De rest moet inderdaad van zonlicht komen, wat in Zweden wat lastiger is dan in Nederland.
In NL zit er geen toegevoegde vitamine D in melk, dus dat eerste getal kun je hier vergeten. En 1,5 liter melk: wie drinkt dat nu?
Mooi trouwens dat je kennelijk 25 mcg als 'norm' gebruikt. In NL houdt men slechts 10 mcg als norm aan (en 20 mcg vanaf 70 jaar).
Je kunt theoretisch de (lage) NL norm halen door iedere dag vette vis te eten.
Anderhalve liter melk per dag haal ik denk ik wel. Zeker als ik thuiswerk of in de weekenden. Maar goed Covid. Het lijkt er op dat het binnenkort ook in Australie weer onder controle is en Melbourne weer wat normaler kan worden. In Zuid-Amerika gaat het nog steeds erg mis. In de VS lijken ze in sommige staten hun verstand volledig kwijt: Florida wil de boel weer volledig opengooien terwijl er nog steeds zo'n honderd doden per dag zijn. Dichterbij huis is het erg spannend hoe het in Engeland, Frankrijk en Spanje gaat. Belgie lijkt weer wat controle te hebben. Nederland zal met extra maatregelen wel op tijd zijn om het niet volledig uit de hand te laten lopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Rutte volgt wens Kamer: per direct dringend advies om overal mondmasker te dragen in publieke ruimtes
De premier omarmt het plan van een meerderheid in de Tweede Kamer voor een landelijke richtlijn voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in publieke binnenruimtes, zoals winkels. Dat gaat per direct in, zei Rutte. De details van de maatregel worden vrijdag duidelijk. Volgens Rutte zijn er nog wel wat vragen te beantwoorden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zonder overleg in de ministerraad, zonder stemming in de Tweede Kamer en twee dagen na de persconferentie besluit de minister-president over een nieuw advies / nieuwe maatregel. Zo werkt dat natuurlijk niet. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid; na twee dagen weer een wijziging: dat helpt niet voor het draagvlak. Niemand weet ook precies hoe dit advies eruit ziet: hoe kun je dan zeggen dat dit vanaf nu geldt. Bizar!

Ik vind de hele manier van besturen op dit moment overigens zeer af-hoc en onvoorspelbaar. Bruidsparen hoorden konden dinsdagmorgen (12 uur voor de maatregel) lezen dat hun bruiloft / receptie niet kon doorgaan, behalve het formele deel. En dat laatste werd pas gisteravond duidelijk, toen de maatregel formeel al was ingegaan. Ik hoorde van een bruiloft die compleet moest worden afgezegd: drie dagen van te voren. Ik vind dit onbehoorlijk bestuur en hoor nu hoe de premier daar zeer laconiek over spreekt. Verontrustend!
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2020, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De infosheet geeft ook vage omschrijvingen.

Het is te hopen dat de premier en het kabinet zich wat weet te herpakken.

Dit besluit is natuurlijk niet de regering maar aan de tweede Kamer toe te rekenen.

Strak beleid past natuurlijk niet in een overleg cultuur en de manier waarop we ons stelsel hebben ingericht. Zeker omdat pogingen om alles een wettelijke basis te geven ook allemaal zijn afgeschoten.
Valcke

Bericht door Valcke »

De Tweede Kamer kan de regering iets vragen, maar het is nogal dwaas dat de premier zegt dat een maatregel of dringend advies direct ingaat. Hij gaf zelfs nog een showtje door de maatregel zogenaamd publiek in te spreken voor de camera. Dat de Tweede Kamer hem niet terugfluit, vind ik ook bijzonder. Met zorgvuldigheid en waardigheid wordt een loopje genomen.

Alleen Van der Staaij maakte overigens nav bruiloften het punt van voorspelbaarheid. Waarop de premier laconiek zei dat de huidige maatregel voorlopig slechts drie weken geldt. Wat moeten aanstaande bruidsparen hiermee die hun bruiloft eind oktober gepland hebben? Het is echt dramatisch dat je tot de laatste dag verrast kan worden door nieuwe maatregelen die per direct ingaan. Dit is echt onbehoorlijk.
refo

Bericht door refo »

Dat kan altijd. Daarom wordt op trouwkaarten D.v. geschreven bij de datum.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bij veel wetten is het zo dat ze geen vooruit- of terugwerkende kracht hebben maar uit aard van de wet per direct ingaan. Denk maar aan de bepaling om het mestquotum te hangen aan de veestapel op moment x, waarbij de maatstaf gelegd werd op het moment dat het wetsvoorstel naar de kamer ging. Zo ontneem je iedereen de speelruimte om nog te acteren op toekomstige wetgeving. Deze opmerking van Rutte is een verduidelijking van hetgeen maandag is gecommuniceerd, dus dan gaat het nu in en niet op kwart voor zes op vrijdagmiddag.

Ik vind het zo dol nog niet.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Dat kan altijd. Daarom wordt op trouwkaarten D.v. geschreven bij de datum.
Wat mij betreft is deze post misbruik van Gods Naam.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2020, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hollander

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:De Tweede Kamer kan de regering iets vragen, maar het is nogal dwaas dat de premier zegt dat een maatregel of dringend advies direct ingaat. Hij gaf zelfs nog een showtje door de maatregel zogenaamd publiek in te spreken voor de camera. Dat de Tweede Kamer hem niet terugfluit, vind ik ook bijzonder. Met zorgvuldigheid en waardigheid wordt een loopje genomen.(...)
Het zou natuurlijk prima kunnen dat dit vooraf reeds is besproken in diverse als-dan-scenario's.

Overigens voor mij persoonlijk geldt dat dit het eerste advies is dat ik bewust naast mij neer ga leggen. Alleen op de plaatsen waar een verplichting is, daar zal ik het gaan dragen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Bij veel wetten is het zo dat ze geen vooruit- of terugwerkende kracht hebben maar uit aard van de wet per direct ingaan. Denk maar aan de bepaling om het mestquotum te hangen aan de veestapel op moment x, waarbij de maatstaf gelegd werd op het moment dat het wetsvoorstel naar de kamer ging. Zo ontneem je iedereen de speelruimte om nog te acteren op toekomstige wetgeving. Deze opmerking van Rutte is een verduidelijking van hetgeen maandag is gecommuniceerd, dus dan gaat het nu in en niet op kwart voor zes op vrijdagmiddag.

Ik vind het zo dol nog niet.
Nee. Maandagavond is geen dringend advies gegeven om landelijk mondkapjes in de publieke binnenruimte te dragen. Dat is een volstrekt nieuw advies.

Communicatief is het ook volstrekt ongeloofwaardig om op dit omstreden punt even tussendoor een draai te maken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie