Beroepingswerk discussie [7]

Tiberius
Administrator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 18 jun 2024, 08:37
HHR schreef: 18 jun 2024, 08:31 Maar zo werkt het in Gods koninkrijk nu juist niet.
Dat God soeverein is dat staat buiten kijf,

Maar in de kerkregering gelden ook allerlei menselijke inzichten, en één daarvan is dat vele gemeenten nooit een dominee hebben. Daar zal een regeling voor getroffen moeten worden, ook ten aanzien van de roeping van kandidaten naar gemeenten.
Ik denk niet dat zulke dingen in de kerkorde van de GGiN staan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 18 jun 2024, 08:38 Ik denk niet dat zulke dingen in de kerkorde van de GGiN staan.
Ik spreek richting een ideale oplossing. Tot die tijd zullen we het louter moeten doen met het invoelingsvermogen van de huidige kerkregering.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Geytenbeekje schreef: 17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
Persoonlijk vind ik het niet verstandig als een kandidaat naar zo’n grote gemeente gaat met een recent onrustig verleden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrien schreef: 18 jun 2024, 09:04
Geytenbeekje schreef: 17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
Persoonlijk vind ik het niet verstandig als een kandidaat naar zo’n grote gemeente gaat met een recent onrustig verleden.
Inderdaad. Ederveen en Ochten zijn toch ook redelijk grote gemeenten. Naar de mens gesproken vraag je je dan af: waarom zij niet?

Maar goed, Psalm 77: 8 berijmd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef: 18 jun 2024, 10:33 We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Daarom, het lijkt me als beginnend jong predikant nou niet de 1e gemeente(vanwege het verleden) die je bovenaan zou zetten als je zelf mocht kiezen. Of jullie wel?
Twijfels over zijn roeping naar deze gemeente lijken me dan ook ongepast.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Geytenbeekje schreef: 18 jun 2024, 10:33 We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
We moeten ook nuchter zijn en ons verstand gebruiken.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Hendrien schreef: 18 jun 2024, 10:37
We moeten ook nuchter zijn en ons verstand gebruiken.
Daar gaat het vaak mis.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Het een sluit het ander niet uit.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zou een delegatie vanuit Houten op kosten van de gemeente een mooi reisje naar NZ mogen maken? :D
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Hendrien schreef: 18 jun 2024, 10:44 Het een sluit het ander niet uit.
Dus God roept en zendt naar Opheusden, maar we gaan naar Alblasserdam, omdat dit verstandelijk beredeneerd beter is. Ik zou niet durven
ejvl

Bericht door ejvl »

Piet Puk schreef: 18 jun 2024, 11:03
Dus God roept en zendt naar Opheusden, maar we gaan naar Alblasserdam, omdat dit verstandelijk beredeneerd beter is. Ik zou niet durven
Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.

Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

geloof en bevinding gaan nooit om het verstand heen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef: 18 jun 2024, 11:09
Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.

Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
Nee zo werkt dat niet met een Goddelijke roeping.
De Heilige Geest geeft de bevestiging in iemands hart.
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 18 jun 2024, 08:18
Bruna schreef: 17 jun 2024, 22:49
HHR schreef: 17 jun 2024, 22:37
helma schreef: 17 jun 2024, 22:23 Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?

En misschien hebben ze het juist om deze reden zó hard nodig.
Precies.
Kritiek hierop heeft iets weg van de houding van de farizeeër tov de tollenaar.
Dat slaat nergens op.
De link naar die farizeeër zie ik ook niet zo; ik moet meer denken aan de murmurerende Israëlieten.
En denk je de gevoelens van die nieuwe predikant eens in nu hij naar zo'n gemeente gezonden wordt; wellicht voelt hij zich net Jona die naar Ninevé moest.
Laat ik het er op houden dat ik zwaar teleurgesteld ben dat hij niet naar onze gemeente moest. Ik voel vele murmureringen in mij.
Laatst gewijzigd door Bruna op 18 jun 2024, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Plaats reactie