Ik denk niet dat zulke dingen in de kerkorde van de GGiN staan.Herman schreef: ↑18 jun 2024, 08:37Dat God soeverein is dat staat buiten kijf,
Maar in de kerkregering gelden ook allerlei menselijke inzichten, en één daarvan is dat vele gemeenten nooit een dominee hebben. Daar zal een regeling voor getroffen moeten worden, ook ten aanzien van de roeping van kandidaten naar gemeenten.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Persoonlijk vind ik het niet verstandig als een kandidaat naar zo’n grote gemeente gaat met een recent onrustig verleden.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
-
- Verbannen
Inderdaad. Ederveen en Ochten zijn toch ook redelijk grote gemeenten. Naar de mens gesproken vraag je je dan af: waarom zij niet?Hendrien schreef: ↑18 jun 2024, 09:04Persoonlijk vind ik het niet verstandig als een kandidaat naar zo’n grote gemeente gaat met een recent onrustig verleden.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
Maar goed, Psalm 77: 8 berijmd.
-
We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Daarom, het lijkt me als beginnend jong predikant nou niet de 1e gemeente(vanwege het verleden) die je bovenaan zou zetten als je zelf mocht kiezen. Of jullie wel?Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 10:33 We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Twijfels over zijn roeping naar deze gemeente lijken me dan ook ongepast.
We moeten ook nuchter zijn en ons verstand gebruiken.Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 10:33 We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Daar gaat het vaak mis.Hendrien schreef: ↑18 jun 2024, 10:37We moeten ook nuchter zijn en ons verstand gebruiken.Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 10:33 We moeten ook uitkijken om de roeping van die kandidaat niet verdacht te maken.
Het een sluit het ander niet uit.
-
Zou een delegatie vanuit Houten op kosten van de gemeente een mooi reisje naar NZ mogen maken? 

Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.
Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
geloof en bevinding gaan nooit om het verstand heen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nee zo werkt dat niet met een Goddelijke roeping.ejvl schreef: ↑18 jun 2024, 11:09Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.
Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
De Heilige Geest geeft de bevestiging in iemands hart.
Laat ik het er op houden dat ik zwaar teleurgesteld ben dat hij niet naar onze gemeente moest. Ik voel vele murmureringen in mij.Tiberius schreef: ↑18 jun 2024, 08:18De link naar die farizeeër zie ik ook niet zo; ik moet meer denken aan de murmurerende Israëlieten.
En denk je de gevoelens van die nieuwe predikant eens in nu hij naar zo'n gemeente gezonden wordt; wellicht voelt hij zich net Jona die naar Ninevé moest.
Laatst gewijzigd door Bruna op 18 jun 2024, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief