Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.
Bijbelser inspiratie is echter dat de Heere Jezus de discipelen leert dat diegene die de ander dient, de meeste zal zijn in het koninkrijk.
Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.
Als ik me niet vergis is de hulppredikant in Staphorst een emeritus (meerdere zelfs), en die kan je volgens mij niet meer als gemeentepredikant bevestigen.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 16:46In Staphorst wel een hulppredikant..Henk J schreef:Je moet inderdaad aan kunnen tonen dat je het hebben van eigen predikant financieel kunt dragen. Verder zijn er niet echt regels voor volgens mij. Het is aan gemeenten zelf om te bepalen of ze een tweede predikantsplaats willen. Ridderkerk is bijvoorbeeld kleiner dan Elspeet of Genemuiden waar ze 'maar' één predikant hebben. Staphorst is met afstand de grootste gemeente in de HHK maar ook daar is er één predikant.. Het zou ze sieren, mijns inziens, om die ook te bevestigen als predikant.
Voorlopig wordt de gemeente opnieuw ingedeeld in wijken. Ds van der Bas zal zich voornamelijk richten als predikant op de kerkgangers uit Ridderkerk, en dominee Kater op de kerkgangers uit Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Dominee Kater woont dan ook in een pastorie in Hendrik-Ido-Ambacht, en dominee van der Bas in Ridderkerk. We blijven als gemeente gewoon 3 diensten hebben, en de predikanten hopen om beurten voor te gaan. De catechisaties worden door beide predikanten gegeven. Hoe het verder nog allemaal in z'n werk gaat, dat horen we nog. De kerk zat gisteren stampvol, dus ik denk dat er wel gezien kon worden dat de nood hoog was, en we zijn uiteraard heel blij, dankbaar en verwonderd dat er een nieuwe predikant bij komt. Dominee van der Bas is natuurlijk al 65, dus die had een zware taak op zich met ruim 1200 gemeenteleden.Job schreef:Zijn er nog plannen in Ridderkerk om te splitsen?Konijntje schreef: ↑Gisteren, 09:10 www.rd.nl/artikel/1119820-ds-kater-doet ... ridderkerk
Zijn er meer gemeenten in de HHK met 2 predikanten? Ik meen Barneveld en Lunteren? Zijn er daarnaast nog andere gemeenten?
Moet een ds überhaupt voorzitter zijn van een kerkenraad?Herman schreef:Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.
Bijbelser inspiratie is echter dat de Heere Jezus de discipelen leert dat diegene die de ander dient, de meeste zal zijn in het koninkrijk.
Nee. De kerkorde schrijft dat nergens voor. Enerzijds verstandig omdat predikanten soms slecht kunnen voorzitten. Anderzijds zijn predikanten voorbijgangers en hebben de meeste afstand tot de gemeente en kunnen daardoor het meest onpartijdig voorzitten.newton schreef: ↑Gisteren, 23:04Moet een ds überhaupt voorzitter zijn van een kerkenraad?Herman schreef:Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.
Mauries06 schreef: ↑Gisteren, 22:59Voorlopig wordt de gemeente opnieuw ingedeeld in wijken. Ds van der Bas zal zich voornamelijk richten als predikant op de kerkgangers uit Ridderkerk, en dominee Kater op de kerkgangers uit Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Dominee Kater woont dan ook in een pastorie in Hendrik-Ido-Ambacht, en dominee van der Bas in Ridderkerk. We blijven als gemeente gewoon 3 diensten hebben, en de predikanten hopen om beurten voor te gaan. De catechisaties worden door beide predikanten gegeven. Hoe het verder nog allemaal in z'n werk gaat, dat horen we nog. De kerk zat gisteren stampvol, dus ik denk dat er wel gezien kon worden dat de nood hoog was, en we zijn uiteraard heel blij, dankbaar en verwonderd dat er een nieuwe predikant bij komt. Dominee van der Bas is natuurlijk al 65, dus die had een zware taak op zich met ruim 1200 gemeenteleden.Job schreef:Zijn er nog plannen in Ridderkerk om te splitsen?Konijntje schreef: ↑Gisteren, 09:10 www.rd.nl/artikel/1119820-ds-kater-doet ... ridderkerk
Zijn er meer gemeenten in de HHK met 2 predikanten? Ik meen Barneveld en Lunteren? Zijn er daarnaast nog andere gemeenten?
Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
Artikel 37 lid 3 van de GG-kerkorde zegt: 3. De kerkenraad komt als regel eens per maand samen. De predikant zit de vergadering voor en heeft de leiding. Bij het ontbreken van een predikant vervult een door de kerkenraad benoemde ouderling deze functie.newton schreef: ↑Gisteren, 23:04Moet een ds überhaupt voorzitter zijn van een kerkenraad?Herman schreef:Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.
Dit was een antwoord met toepassing op de kerkelijke omgeving van newton :-)