Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een groot gedeelte van de (vooral jonge) vertrekkers gaat gewoon over doordat er een bondsgemeente of HHK in de buurt is waar het nooit leesdienst maar er altijd levende prediking is. Hoeft niet eens een hang naar "lichter" te zijn, al bestaat dat natuurlijk wel.
Met concreet bedoel ik dat je nu net doet of een voortrekker van de GG zou bedoelen dat het woord van God in de GG niet goed zou klinken. En je weet heel goed dat hij dit niet bedoeld. Maar ga vooral verder met je woordspelletjes. Het is je al eerder vertelt dat dat wat vervelend wordt.DDD schreef:Ik weet dat niet. Maar de context lijkt vooral kritisch naar buiten.
Ik weet niet wat je met concreet bedoelt, maar je denkt toch niet dat leden vertrekken omdat zij menen dat Gods Woord in de GG zo zorgvuldig klinkt? Ik weet niet hoe concreet je het wilt hebben, maar veel leden die vertrekken hebben de mening dat op dat punt het nodige mis is.
Ik snap niet wat er onduidelijk aan is en het is ook niet nodig om dat onderwerp voor de vierde keer te bespreken.
Bron? Heb je statistieken?DDD schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt.
Er zijn ook een hoop mensen die vertrekken omdat in de GG zelf God en zijn woord worden losgelaten. Al weet ik niet of dat de dominee dat er mee bedoelt.
Of is het je eigen interpretatie? En wat vind jij een hoop? Kom DDD, wees eens concreet!
En waarop baseer jij jouw mening dat God en Zijn woord worden losgelaten?
Misschien moet je dit alles ook brengen als jouw mening en niet als feit?
Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760
Jammer, ik wordt altijd wat treurig van zulke berichten.
En dan valt de kop nog mee. Licht gedaald. 122 minder.
Tot dat je verder leest:
Tegelijkertijd was het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480.
Dus 2480 ! ontrokken aan de GG.
Dat zijn 4 middelgrote gemeenten of 2 grote gemeenten
Een opvallend feit is ook:
Ds. Van Eckeveld merkt verder op dat er verschillende gesprekken hebben plaatsgehad met de GGiN, de HHK en de CGK. „Helaas hebben de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) uitgesproken de zin niet meer te zien van die gesprekken en daarom hebben zij zich teruggetrokken.
Ds. Van Eckeveld merkt verder op dat er verschillende gesprekken hebben plaatsgehad met de GGiN, de HHK en de CGK. „Helaas hebben de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) uitgesproken de zin niet meer te zien van die gesprekken en daarom hebben zij zich teruggetrokken.
is maar na wat de insteek van de gesprekken zijn.GGotK schreef:Een opvallend feit is ook:
Er zullen altijd wel wat verschillen blijven tussen deze kerkverbanden en als de gesprekken hierover gaan en blijven gaan dan zijn ze in de OGG het meest realistisch en nuchter als ze zich terugtrekken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Is het dan niet beter om heel die correspondentieband af te schaffen? Als je niet eens meer in gesprek wil..GGotK schreef:Een opvallend feit is ook:
Als je mijn 1000 laatste bijdragen op dit forum leest, heb je op al deze vragen een antwoord. Laat het gewoon zitten als je er verder niet in geinteresseerd bent, maar het heeft ook geen zin om te vragen naar de bekende weg.Simon0612 schreef:Bron? Heb je statistieken?DDD schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt.
Er zijn ook een hoop mensen die vertrekken omdat in de GG zelf God en zijn woord worden losgelaten. Al weet ik niet of dat de dominee dat er mee bedoelt.
Of is het je eigen interpretatie? En wat vind jij een hoop? Kom DDD, wees eens concreet!
Alles wat ik schrijf, is mijn mening. Maar ik schreef niet dat ik vond dat God en zijn woord worden losgelaten, maar dat mensen vertrekken omdat dat (uiteraard volgens hen) gebeurt.
't is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.Bezorgd schreef:Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760
Tot dat je verder leest:
Tegelijkertijd was het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480.
-
En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!Marion schreef:'t is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.Bezorgd schreef:Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760
Tot dat je verder leest:
Nou ik kan geen enkele bron vinden in de laatste 1000 bijdragen die dit bewijst...DDD schreef:Als je mijn 1000 laatste bijdragen op dit forum leest, heb je op al deze vragen een antwoord. Laat het gewoon zitten als je er verder niet in geinteresseerd bent, maar het heeft ook geen zin om te vragen naar de bekende weg.Simon0612 schreef:Bron? Heb je statistieken?DDD schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt.
Alles wat ik schrijf, is mijn mening. Maar ik schreef niet dat ik vond dat God en zijn woord worden losgelaten, maar dat mensen vertrekken omdat dat (uiteraard volgens hen) gebeurt.
Maar als die mensen naar een andere gemeente zijn gegaan is dat toch op zich toch niet zo heel erg?Bezorgd schreef:
Tot dat je verder leest:
Bij de PKN ben ik bang dat deze mensen kerkdakloos worden. Ik lees het hier in het plaatselijk kerkblad ook.
Veel gezinnen ken ik, pa en ma werden slordiger met de kerkgang en een kind trouwt met een buitenkerkelijke en gaat vervolgens niet meer.
Heel veel kleinkinderen worden dus niet meer gedoopt.
Ik denk dat dit in de GG wel meevalt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waar 'roept' ds. W. Visscher dat?GGBeroopingswerk schreef:En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!Marion schreef:'t is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.Bezorgd schreef:Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760
Tot dat je verder leest:
-
Vanaf de kansel.Klavart schreef:Waar 'roept' ds. W. Visscher dat?GGBeroopingswerk schreef:En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!Marion schreef:'t is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.Bezorgd schreef: En dan valt de kop nog mee. Licht gedaald. 122 minder.
Tot dat je verder leest:
Bij de Kerk met hoofdletter K klopt dat toch ook.GGBeroopingswerk schreef:Vanaf de kansel.Klavart schreef:Waar 'roept' ds. W. Visscher dat?GGBeroopingswerk schreef:
En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!