jvdg schreef:Luther c.s. proberen krachtig de handelswijze van de SGP te verdedigen, waarbij m.i. ten koste van principes is gehandeld, met als hoofdmotivatie dat we op deze manier een sterke(-re) positie en invloed als SGP zouden krijgen.
Dat doet me terugdenken aan meerdere discussies op dit forum met betrekking tot de afbraak van de reformatorische zuil.
Die afbraak zou voor de zuil wel eens louterend kunnen werken, en daar waren velen van ons het mee eens.
Maar in de praktijk willen we daar blijkbaar toch niet aan.
Dat blijkt wel, we gaan ons in bochten wringen om toch maar politieke invloed te houden, zelfs ten koste van een partij, die weliswaar niet zo reformatorisch is als wij wensen, maar feitelijk dichter bij onze partij staat dan het CDA. Zeker op die punten waar het ons werkelijk om gaat.
Sja, het lijken allemaal mooie argumenten, maar feit is dat al die mensen die belijden zo'n warm hart voor de SGP te hebben hier wel het lichtsvaardigst allemaal verwijten over de partij uitstorten. Het zal allemaal wel.
Maar mensen die het CDA zomaar makkelijk afschrijven, doen geen recht aan deze partij.
Ja, het is allemaal verwaterd christendom.
Ja, men heeft als middenpartij ook op principiële punten compromissen gesloten om erger te voorkomen.
Ja, het is allemaal zo lek als een mandje bij het CDA.
Maar middelijkerwijs is het CDA wel de partij waardoor een heleboel godonterende wetgeving nog lang is tegen gehouden of afgezwakt. We hebben gezien wat de 8 paarse jaren aan onheil brachten.
Volgens mij vergeet iedereen hier voor het gemak dat er gewoon al decennia een 'paarse' meerderheid in ons land is. In dat geval moet je roeien met de riemen die je hebt. En makkelijk aan de kant blijven staan en zeggen dat je daarmee heel erg principieel en beginselvast bent gebleven, lijkt mooi, maar is het niet.
Dan hoor ik liever de OT-profeten, die (als het om hun volk ging, en de zonden die er bedreven werden) in de wij-vorm spraken: Wij hebben U verlaten...
Het lijkt net alsof al die principiële SGP'ers zeggen: Hullie hebben dat gedaan, wij zijn er niet voor verantwoordelijk.
Nee, zo ligt het niet. Wij zijn wel verantwoordelijk voor de euthanasiewetgeving, voor de abortuswetgeving, voor de homowetgeving. Wij hebben al vuile handen gemaakt. En alles wat we nu als taak hebben is getuigen, en verder de invloedsfeer van deze anti-christelijke wetgevingspraktijk zoveel als mogelijk indammen of tot staan brengen. En daar is politieke invloed voor nodig, daar zijn compromissen voor nodig, daar zijn soms achterkamertjes voor nodig, daarvoor is het nodig dat je soms dealt en wheelt, dat je soms strategisch stemt en handelt. Wat mij betreft is dat in het kader van het doel, geoorloofd en zelfs plicht.
Stel dat je dat niet vindt. Dat is uiteraard legitiem, maar trek je dan terug uit de politiek, en stem dan ook ten principale niet meer!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)