Wie nooit gezien heeft kan moeilijk omschrijven wat "zien" inhoudt.Afgewezen schreef:Het tot geloof komen in Christus, Die de straf gedragen heeft, ís de vierschaarervaring. Als men er dát mee bedoelt, is er helemaal niets mis met dit spraakgebruik: de schuldige zondaar gaat vrijuit.Ditbenik schreef:Dat was precies wat ik schreef. Schuld en zonden horen bij het kruis. Ook bij de moordenaar aan het kruis is geen sprake van een vierschaar. Een vierschaarbeleving is onbijbels en de Schrift is de enige norm. Daar moeten we niet voorzichtig over zijn, daar moeten we duidelijk over zijn. Niet Gods volk is de norm, maar Gods Woord.
Wie nooit iets heeft gehoord zal zich niet kunnen voorstellen wat geluid is.
Zo is het hier ook:
Wie nooit voor de vierschaar is gedaagd kan er alleen maar een karikatuur
van maken.
En ik denk dat ik er ook niet meer kan zeggen, alleen dit: De zondaar wodt
door Recht verlost, zonder krenking van één van Gods deugden.
De mens is gevallen, heeft gezondigd, en Gods Recht moet zijn loop hebben.
Anders houdt God op God te zijn.
Daarom is het een vaste zekerheid: God rekent aan deze kant van het graf
met Zijn volk af, of anders met het sterven. Maar dan is er geen genade meer.
In die rechtsafhandeling, in dat dodelijkst tijdsgewricht, daar waar de zondaar
tot te poort van de hel geraakt, dáár openbaart Zich de Christus, aan een
totaal verloren en doemschuldig mens, die God Recht en gerechtigheid leert
toeschrijvenm, al zou hij eeuwig verloren moeten gaan. Daar wordt hij ook
voor ingewonnen. Niet dat een mens dan naar de hel WIL, maar hij wordt
het er wel onvoorwaardelijk mee eens, dat dat zijn plaats is, en dat God
dan geen onrecht doet. Dat kwam vanavond na het eten nog aan de orde,
in het dagboek van ds. P. Blok "Des nachts zal Zijn lied bij mij zijn".
Ik weet niet of er nog wat ouderen hier meelezen, maar die zouden
toch kunnen getuigen dat God altijd Zijn volk zo door Recht verlost heeft,
als het van de mens uit een hopeloze en verloren zaak is.