Ik vond je uithoudingsvermogen al bewonderenswaardigAfgewezen schreef:Nu er geen echt nieuwe gezichtspunten meer aan de orde komen, houd ik het even voor gezien.
Wellicht hebben posters als Fjodor en elbert nog nieuwe input, ik wacht het af.

Ik vond je uithoudingsvermogen al bewonderenswaardigAfgewezen schreef:Nu er geen echt nieuwe gezichtspunten meer aan de orde komen, houd ik het even voor gezien.
Wellicht hebben posters als Fjodor en elbert nog nieuwe input, ik wacht het af.
Toch gaat het in openbaring 20 wel degelijk over een rijk, naast de binding van Satan.Afgewezen schreef:Nogmaals, in Openbaring 20 gaat het niet over een 'rijk', het gaat over de 'binding' van Satan.
Oké. Maar je vindt dat rijk hier niet heel duidelijk omschreven.Alexander CD schreef:Toch gaat het in openbaring 20 wel degelijk over een rijk, naast de binding van Satan.Afgewezen schreef:Nogmaals, in Openbaring 20 gaat het niet over een 'rijk', het gaat over de 'binding' van Satan.
Degenen die met Christus 1000 jaren heersen, heersen niet over niks.
precies!Gian schreef:Het rijk wordt uiteindelijk overgedragen, dus is het een eeuwig rijk. Het gaat wel over de 1000 jaar van Christus-regering in de plaats van satan die nu de overste der wereld is. (onder toelating)Joh. 12, 14 en 16.
Dat komt omdat wij het beheer over de schepping met de zondeval aan satan gaven.
Het rijk wordt overgedragen, ja, Christus zal al die behouden worden aan God geven.Gian schreef:Het rijk wordt uiteindelijk overgedragen, dus is het een eeuwig rijk. Het gaat wel over de 1000 jaar van Christus-regering in de plaats van satan die nu de overste der wereld is. (onder toelating)Joh. 12, 14 en 16.
Dat komt omdat wij het beheer over de schepping met de zondeval aan satan gaven.
Toeschouwer, ik refereer hier voor de maar weer naar de video die Jongere postte, en daar werden twee argumenten genoemd die ik erg steekhoudend vond om de theorie dat openbaring 20 na openbaring 19 komt te weerleggen. Deze argumenten heb ik veel eerder aan jou voorgelegd, en daar heb je toen niet op gereageerd, ik ben benieuwd of je het nu wel wilt doen.Toeschouwer schreef:Afgewezen wil je hier nog eens over nadenken? Vooral over het vetgedrukte gedeelte ben ik nieuwsgierig. Als in een pericoop zesmaal het getal 1000 genoemd wordt waarvan 4 maal met het bepalend lidwoord de en men nochtans volhoudt dat dit niet letterlijk maar symbolisch verstaan moet worden. Dan zou ik wel eens willen weten wat er dan zou moeten staan als de Heere hier nu eens werkelijk 1000 jr. mee bedoelde.
Dat is een beetje een flauwe vraag. Het is net zoiets als vragen ‘wat moeten we zeggen als werkelijk pijpenstelen regent, en niet gewoon heel hard regent’.Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Nogmaals de vraag: Wat zou er moeten staan als de Heere werkelijk 1000 jaar bedoelt?
@Toeschouwer jij neemt al de getallen in Openbaringen toch ook niet letterlijk.Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Nogmaals de vraag: Wat zou er moeten staan als de Heere werkelijk 1000 jaar bedoelt?
Je kunt het een flauwe vraag vinden, maar als er vier keer geschreven wordt in Op. 20 over "de" duizend jaren, dan lees ik dat zoals het er staat, dan neem ik dat letterlijk. Maar pijpenstelen regenen en die voorbeelden die jij aanhaalt uit de Psalmen, dat is zo duidelijk, dat begrijpt een kind. Het is net zo iets als mijn vrouw tegen me zegt dat de wasautomaat zo lek is al een zeef, dat weet ik precies wat ze bedoelt, dan zeg ik toch niet tegen haar; die wasmachine is toch geen zeef.ZWP schreef:Dat is een beetje een flauwe vraag. Het is net zoiets als vragen ‘wat moeten we zeggen als werkelijk pijpenstelen regent, en niet gewoon heel hard regent’.Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Duizend is (ook in de Bijbel, en juist in Openbaringen) een getal wat een zeer grote hoeveelheid aanduidt.
Bijvoorbeeld in de Psalmen: “Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.” en “Want al het gedierte des wouds is Mijn, de beesten op duizend bergen.”
Gaat het hier werkelijk op 1000 dagen elders, en het vee op letterlijk 1000 bergen?
Dan zou het in elk geval niet in zo'n apocalyptische setting gezegd zijn. Of geloof jij dat er ook werkelijk een beest met zeven koppen op aarde rondloopt of rond zal lopen?Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
1000 jaar , wellicht is het bedoeld als lange periode, maar het begrip 1000 jaar is niet makkelijk te vergeestelijken , een beest met 7 koppen wel.Afgewezen schreef:Dan zou het in elk geval niet in zo'n apocalyptische setting gezegd zijn. Of geloof jij dat er ook werkelijk een beest met zeven koppen op aarde rondloopt of rond zal lopen?Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Dus het hangt van de persoon af wat er vergeestelijkt wordt en wat niet? Iets wat je je wel kunt voorstellen is letterlijk, maar iets onvoorstelbaars is geestelijk?Joannah schreef:1000 jaar , wellicht is het bedoeld als lange periode, maar het begrip 1000 jaar is niet makkelijk te vergeestelijken , een beest met 7 koppen wel.Afgewezen schreef:Dan zou het in elk geval niet in zo'n apocalyptische setting gezegd zijn. Of geloof jij dat er ook werkelijk een beest met zeven koppen op aarde rondloopt of rond zal lopen?Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Eigenlijk hetzelfde argument als hierboven: het is overduidelijk of iets letterlijk cq. geestelijk is.Toeschouwer schreef: Je kunt het een flauwe vraag vinden, maar als er vier keer geschreven wordt in Op. 20 over "de" duizend jaren, dan lees ik dat zoals het er staat, dan neem ik dat letterlijk. Maar pijpenstelen regenen en die voorbeelden die jij aanhaalt uit de Psalmen, dat is zo duidelijk, dat begrijpt een kind. Het is net zo iets als mijn vrouw tegen me zegt dat de wasautomaat zo lek is al een zeef, dat weet ik precies wat ze bedoelt, dan zeg ik toch niet tegen haar; die wasmachine is toch geen zeef.