lezen wat de bijbel zegt.

huisman

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Nu er geen echt nieuwe gezichtspunten meer aan de orde komen, houd ik het even voor gezien.
Wellicht hebben posters als Fjodor en elbert nog nieuwe input, ik wacht het af.
Ik vond je uithoudingsvermogen al bewonderenswaardig :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

De duizend jaren zijn voor de Heere als één dag. Dat zegt iets over de tijdswaardering. Echter niets over de tijdsaanduiding. Duizend jaar blijven duizend jaar, één dag blijft één dag.

Noch een interessante studie over het duizendjarige rijk;

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... kel&id=195
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3167
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:Nogmaals, in Openbaring 20 gaat het niet over een 'rijk', het gaat over de 'binding' van Satan.
Toch gaat het in openbaring 20 wel degelijk over een rijk, naast de binding van Satan.
Degenen die met Christus 1000 jaren heersen, heersen niet over niks.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:Nogmaals, in Openbaring 20 gaat het niet over een 'rijk', het gaat over de 'binding' van Satan.
Toch gaat het in openbaring 20 wel degelijk over een rijk, naast de binding van Satan.
Degenen die met Christus 1000 jaren heersen, heersen niet over niks.
Oké. Maar je vindt dat rijk hier niet heel duidelijk omschreven.
Gian

Bericht door Gian »

Het rijk wordt uiteindelijk overgedragen, dus is het een eeuwig rijk. Het gaat wel over de 1000 jaar van Christus-regering in de plaats van satan die nu de overste der wereld is. (onder toelating)Joh. 12, 14 en 16.
Dat komt omdat wij het beheer over de schepping met de zondeval aan satan gaven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Joannah

Bericht door Joannah »

Gian schreef:Het rijk wordt uiteindelijk overgedragen, dus is het een eeuwig rijk. Het gaat wel over de 1000 jaar van Christus-regering in de plaats van satan die nu de overste der wereld is. (onder toelating)Joh. 12, 14 en 16.
Dat komt omdat wij het beheer over de schepping met de zondeval aan satan gaven.
precies!
men onderwerpt zich aan hem, naar wie men luistert.
Mooi omschreven.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Het rijk wordt uiteindelijk overgedragen, dus is het een eeuwig rijk. Het gaat wel over de 1000 jaar van Christus-regering in de plaats van satan die nu de overste der wereld is. (onder toelating)Joh. 12, 14 en 16.
Het rijk wordt overgedragen, ja, Christus zal al die behouden worden aan God geven.

Christus zegt, Mij is gegeven alle macht in Hemel en op aarde, dus satan heeft hier niet alle macht, nu niet en nooit niet gehad.
Satan is de overste der wereld, dan is de betekenis van de wereld wel allen die verloren gaan, daar is satan de overste over.
Ook al heeft satan ons verleidt om te zijn als God, en zijn we onder satans heerschappij gekomen, daarom heeft God nog wel alle macht, en God toont dat ook aan in Job en nog veel meer in Christus.
Satan is overste over de Gog en de Magog, de wereld.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Toeschouwer schreef:Afgewezen wil je hier nog eens over nadenken? Vooral over het vetgedrukte gedeelte ben ik nieuwsgierig. Als in een pericoop zesmaal het getal 1000 genoemd wordt waarvan 4 maal met het bepalend lidwoord de en men nochtans volhoudt dat dit niet letterlijk maar symbolisch verstaan moet worden. Dan zou ik wel eens willen weten wat er dan zou moeten staan als de Heere hier nu eens werkelijk 1000 jr. mee bedoelde.
Toeschouwer, ik refereer hier voor de maar weer naar de video die Jongere postte, en daar werden twee argumenten genoemd die ik erg steekhoudend vond om de theorie dat openbaring 20 na openbaring 19 komt te weerleggen. Deze argumenten heb ik veel eerder aan jou voorgelegd, en daar heb je toen niet op gereageerd, ik ben benieuwd of je het nu wel wilt doen.
1. Waar komen Gog en Magog in Openbaring 20 vandaan? Op. 20:8 En hij zal uitgaan18 om de volken19 te verleiden, die in de vier20 hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog,21 om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is22 als het zand aan de zee.
Want in Openbaring 19 is al het goddeloze vernietigd: 20 En het beest werd gegrepen,49 en met hetzelve de valse profeet,50 die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt.51
21 En de overigen werden gedood met het zwaard Desgenen, Die op het paard zat, hetwelk uit Zijn52 mond ging; en al de vogelen werden verzadigd van hun vlees.

2. Als er over tronen gesproken wordt in Openbaring (die man zei iets van 20 keer) dan gaat het om hemelse tronen (behalve als het gaat om Satans troon). Waarom zou dat in Openbaring 20 niet het geval zijn? (http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=troon&nt=1)

Om op je vraag in te gaan. Overal in Openbaring wordt over tronen gesproken, maar zijn dat letterlijke, materiële tronen, of zijn dat geestelijke tronen? Ik zeg geestelijke, niet aardse tronen. Misschien gaat het dus bij die 1000 jaar ook wel om hemelse, niet aardse jaren. Maar hoe kunnen niet aardse jaren bestaan? Want wat is de tijd zonder zon? Dan wordt er met die 1000 jaar misschien iets symbolisch bedoeld. Zoals dat zo vaak in de bijbel het geval is als het gaat om jaartallen en getallen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Nogmaals de vraag: Wat zou er moeten staan als de Heere werkelijk 1000 jaar bedoelt?
ZWP

Bericht door ZWP »

Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
Nogmaals de vraag: Wat zou er moeten staan als de Heere werkelijk 1000 jaar bedoelt?
Dat is een beetje een flauwe vraag. Het is net zoiets als vragen ‘wat moeten we zeggen als werkelijk pijpenstelen regent, en niet gewoon heel hard regent’.
Duizend is (ook in de Bijbel, en juist in Openbaringen) een getal wat een zeer grote hoeveelheid aanduidt.

Bijvoorbeeld in de Psalmen: “Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.” en “Want al het gedierte des wouds is Mijn, de beesten op duizend bergen.”
Gaat het hier werkelijk op 1000 dagen elders, en het vee op letterlijk 1000 bergen?
huisman

Bericht door huisman »

Toeschouwer schreef:Fjodor, daar wil ik wel op ingaan. Maar zouden jullie mijn vraag willen beantwoorden? Jij en Afgewezen ontwijken deze vraag.
@Toeschouwer jij neemt al de getallen in Openbaringen toch ook niet letterlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

ZWP schreef:
Dat is een beetje een flauwe vraag. Het is net zoiets als vragen ‘wat moeten we zeggen als werkelijk pijpenstelen regent, en niet gewoon heel hard regent’.
Duizend is (ook in de Bijbel, en juist in Openbaringen) een getal wat een zeer grote hoeveelheid aanduidt.

Bijvoorbeeld in de Psalmen: “Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.” en “Want al het gedierte des wouds is Mijn, de beesten op duizend bergen.”
Gaat het hier werkelijk op 1000 dagen elders, en het vee op letterlijk 1000 bergen?
Je kunt het een flauwe vraag vinden, maar als er vier keer geschreven wordt in Op. 20 over "de" duizend jaren, dan lees ik dat zoals het er staat, dan neem ik dat letterlijk. Maar pijpenstelen regenen en die voorbeelden die jij aanhaalt uit de Psalmen, dat is zo duidelijk, dat begrijpt een kind. Het is net zo iets als mijn vrouw tegen me zegt dat de wasautomaat zo lek is al een zeef, dat weet ik precies wat ze bedoelt, dan zeg ik toch niet tegen haar; die wasmachine is toch geen zeef.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dan zou het in elk geval niet in zo'n apocalyptische setting gezegd zijn. Of geloof jij dat er ook werkelijk een beest met zeven koppen op aarde rondloopt of rond zal lopen?
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Dan zou het in elk geval niet in zo'n apocalyptische setting gezegd zijn. Of geloof jij dat er ook werkelijk een beest met zeven koppen op aarde rondloopt of rond zal lopen?
1000 jaar , wellicht is het bedoeld als lange periode, maar het begrip 1000 jaar is niet makkelijk te vergeestelijken , een beest met 7 koppen wel.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
ZWP

Bericht door ZWP »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:
1000 jaar , wellicht is het bedoeld als lange periode, maar het begrip 1000 jaar is niet makkelijk te vergeestelijken , een beest met 7 koppen wel.
Dus het hangt van de persoon af wat er vergeestelijkt wordt en wat niet? Iets wat je je wel kunt voorstellen is letterlijk, maar iets onvoorstelbaars is geestelijk?
Toeschouwer schreef: Je kunt het een flauwe vraag vinden, maar als er vier keer geschreven wordt in Op. 20 over "de" duizend jaren, dan lees ik dat zoals het er staat, dan neem ik dat letterlijk. Maar pijpenstelen regenen en die voorbeelden die jij aanhaalt uit de Psalmen, dat is zo duidelijk, dat begrijpt een kind. Het is net zo iets als mijn vrouw tegen me zegt dat de wasautomaat zo lek is al een zeef, dat weet ik precies wat ze bedoelt, dan zeg ik toch niet tegen haar; die wasmachine is toch geen zeef.
Eigenlijk hetzelfde argument als hierboven: het is overduidelijk of iets letterlijk cq. geestelijk is.
Blijkbaar is het absoluut niet duidelijk, gezien alle discussies hierover. Daarnaast vind ik een (exacte) periode in een apocalyptische context overduidelijk overdrachtelijk bedoeld.
Plaats reactie