Marco schreef:Wie maakt het ingewikkeld? Wat is ingewikkelder: belijdenis doen van geloof ("zoals het hier geleerd wordt"), of van de leer, waarvoor je ook wel weer geloof nodig hebt?
Van de leer? Nee, dat gebeurt juist niet. Al eerder schreef ik: het is niet in de eerste plaats een betuiging van het eigen geloof, noch historieel noch zaligmakend.
Belijdenis doen is instemmen met de leer die naar de godzaligheid is en beloven (zweren eigenlijk) daarbij te zullen leven en sterven. Nooit één van die twee los van elkaar koppelen, want dan kom je op verkeerde gronden terecht.
Zo eenvoudig is het dus eigenlijk.
Marco schreef:Enneh.. of het de praktijk is in de meeste reformatorische kerken is de vraag, want dat is afhankelijk van de definitie van reformatorisch.
Voor het gemak houd ik de kerkverbanden aan die in de forumregels genoemd worden. Dat is wel een praktische indeling.
Marco schreef:Daarbij is dit een forum waar het er niet echt toe doet wat de praktijk is. We waren hier bezig over de vraag, wat de praktijk zou moeten zijn.
Prima. Dat vind ik dus zoals het zou moeten zijn. En met mij kennelijk meerderen, gezien de praktijk.