Ik zelf geloof dat de Calvinistische uitverkiezingsleer (5 points of Calvinism, doctrines of grace) bijbels is.JolandaOudshoorn schreef:Zijn er hier eigenlijk mensen die de uitverkiezing ontkennen? En aub niet regeren met een ja, die en die, maar ik niet. Spreek gewoon voor jezelf.
Overigens geloven ook Arminianen in de uitverkiezing. De vraag zou echter moeten zijn: wat geloof je van de uitverkiezing. Voor Arminianen is de uitverkiezing niet persoonlijk (een ieder die in Christus gaat geloven is in Hem uitverkoren), of op basis van God's voorkennis (God wist door voorkennis wie er vrijwillig in Christus zouden gaan geloven, en heeft die personen op basis van voorkennis uitverkoren).
De Calvinistische uitverkiezingsleer gaat uit van de volgende stellingen (in het engels vormt dit het acroniem TULIP):
* Totale verdorvenheid
* Onconditionele verkiezing
* Gelimiteerde verzoening
* Onweerstaanbare genade (bij de uitverkorenen)
* Volharding der heiligen
Voor een begrijpelijke en duidelijke uitleg hiervan uit de bijbel kan ik aanbevelen om de TULIP mp3-serie van John Piper te beluisteren, welke je kan downloaden op http://aaronshaf.com/audio-resources.html.