Vragen of hij tegengehouden mag worden/ inkeer/ bekering? Dat is juist de kracht van het gebed toch?Ararat schreef:Ik vind het eigenlijk nog best lastig om voor Poetin te bidden. Jullie ook?
Of bedoel je wat anders?
Vragen of hij tegengehouden mag worden/ inkeer/ bekering? Dat is juist de kracht van het gebed toch?Ararat schreef:Ik vind het eigenlijk nog best lastig om voor Poetin te bidden. Jullie ook?
Nee. Maar is is ook een enorm verschil.Zeeuw schreef:Vind jij de oorlogen in Irak destijds en later Afghanistan volledig te rechtvaardigen?DDD schreef:Ik denk eerder dat Poetin steeds kijkt hoeveel kracht hij heeft tegenover één bepaalde regio en dan zegt, nu maar weer een stukje groter.
Hoe langer je wacht en wegkijkt, hoe groter de volgende stappen zijn. Pestgedrag houdt niet op bij wegkijken. Niet in het klein en ook niet in het groot.
Dat is een beetje mijn ingewikkeldheid hier. Poetin is dichtbij, is 'de' vijand, de 'rest' is goed/minder slecht. Het wordt heel zwart-wit gemaakt en daar geloof ik niet zo in.DDD schreef:Ja. Maar dat staat veel verder weg. Daar bid ik lang niet dagelijks voor.Zeeuw schreef:Vind je dat ook met Kim Jong-un of Xi Jinping?Ararat schreef:Ik vind het eigenlijk nog best lastig om voor Poetin te bidden. Jullie ook?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan het begin meer heb gebeden dat de wormen hem zouden opeten bij zijn volgende tv-optreden dan of hij zich zou bekeren en leven. Maar gisteren in de kerk bad de dominee zo indrukwekkend voor Poetin. Zolang wij er boven staan, hebben we onze zonde nog niet helemaal scherp.
Het blijft inderdaad moeilijk.
Helder. In denk hier dat het inderdaad gaat over die Europese grenzen. Want als we 'spontaan verdwijnen van mensen' als maatstaf nemen, kunnen we nog wel wat meer werelddelen en landen bedenken.DDD schreef:Nee. Maar is is ook een enorm verschil.Zeeuw schreef:Vind jij de oorlogen in Irak destijds en later Afghanistan volledig te rechtvaardigen?DDD schreef:Ik denk eerder dat Poetin steeds kijkt hoeveel kracht hij heeft tegenover één bepaalde regio en dan zegt, nu maar weer een stukje groter.
Hoe langer je wacht en wegkijkt, hoe groter de volgende stappen zijn. Pestgedrag houdt niet op bij wegkijken. Niet in het klein en ook niet in het groot.
Irak was deels uit eigenbelang en vanwege de olie. Dat is hier anders. Afghanistan was sterk verdeeld, en daar koos het Westen één partij.
Ik zie wel enig eigenbelang in het verdedigen van de Europese grenzen, maar het gaat hier toch vooral om een volk dat zich vrijwel unaniem verzet tegen een vreemde overheerser die een schrikbewind voert. En eentje waar jaarlijks vele duizenden mensen spontaan verdwijnen.
Dus hebben we het hier over een conflict waarbij een groot aantal doden in deze oorlog nog steeds ruimschoots opweegt tegen het enorme lijden wat er anders zou komen onder zijn macht. Dan zouden er ook velen sterven onder zijn bewind, zij het meer gedoseerd door de jaren heen.
Toch zijn in de geschiedenis genoeg mensen over eigen vlees en bloed gegaan om hun eigen macht . Dus daar helemaal op vertrouwen...DDD schreef:
Ik pleit er niet voor om zijn dochter als menselijk schild te gebruiken, maar zolang zij in Nederland woont, ben ik niet bezorgd voor een kernaanval. Ik neem aan dat de geheime diensten dat in de gaten houden.
Ja dat is het gebed. Voor hem en alle andere leiders.Terri schreef:Vragen of hij tegengehouden mag worden/ inkeer/ bekering? Dat is juist de kracht van het gebed toch?Ararat schreef:Ik vind het eigenlijk nog best lastig om voor Poetin te bidden. Jullie ook?
Of bedoel je wat anders?
Ik denk dat naast de statements, er ook daden zijn (leveringen wapens en embargo's). Toch vind je opmerking over "statements" terecht. Het is vooral één-richtingsverkeer. Men spreekt tegen Rusland/Putin, en veel te weinig met Rusland/Putin.Herman schreef:Overigens vind ik het een bijzonder fenomeen dat het we reageren met statements. De statements van belangrijke lieden zijn niet van de lucht. Er is geen minister die haast nog niks gezegd heeft. Zo fijn, we hebben het weer een stevig gezegd! En starten de overdadige zondagmiddagbrunch. Wat is precies de waarde van deze statements in het licht van een nogal keiharde kogel?
Hier maak je een denkfout. Poetin is namelijk ook overtuigd dat hij in het belang van Rusland handelt.DDD schreef:
Nee. Maar is is ook een enorm verschil.
Irak was deels uit eigenbelang en vanwege de olie. Dat is hier anders. Afghanistan was sterk verdeeld, en daar koos het Westen één partij.
Juist helemaal niet! Alleen als de Heere ingrijpt in zijn leven is er hoop.Ararat schreef:Ik vind het eigenlijk nog best lastig om voor Poetin te bidden. Jullie ook?
Als je zwicht uit angst voor de inzet van kernwapens is het einde zoek. Dan kan Poetin ook de Baltische staten inpikken met nucleaire dreigementen.J.C. Philpot schreef:Het ontketenen van een kernoorlog lijkt me niet iets wat we als christenen voorstaan.merel schreef:Misschien is het niet in ons belang, maar is dat wat wij als christenen voorstaan?Ambtenaar schreef:Ik ben het met Philpot eens. Het is absoluut niet in het belang van de huidige EU leden dat Oekraïne lid wordt.parsifal schreef: Ik weet het niet. De oorlog is er nu al, en misschien was Oekraine niet aangevallen als deel van de EU. Buiten EU en Navo blijven is blijkbaar niet genoeg.
De gelijkenis van de barmhartige samaritaan leert ons wel in horizontale zin dat we ons moeten bekommeren om de slachtoffers.
Wat is dan de denkfout? Natuurlijk vindt Poetin dat hij in het belang van Rusland handelt. Maar we hebben het hier over een oorlog in Oekraïne, niet over een oorlog in Rusland.Ambtenaar schreef:Hier maak je een denkfout. Poetin is namelijk ook overtuigd dat hij in het belang van Rusland handelt.DDD schreef:
Nee. Maar is is ook een enorm verschil.
Poetin heeft een ander wereldbeeld dan wij, maar dat maakt zijn wereldbeeld niet irrelevant. Sterker nog, door je in te leven in zijn wereldbeeld ben je beter in staat zijn handelen te plaatsen.
Hoezo zijn die dingen niet betrouwbaar? Zoals de NOS liet zijn, zijn bepaalde redacteuren speciaal aangesteld om allerlei berichten en videao's te verifiëren op juistheid. En ja, als je onbetrouwbare media volgt (zoals Twitter) dan kan je wel eens een Libisch vliegtuig zien neerstorten als zijnde Russisch. Maar die keuze is aan jou.refo schreef:Ik moet zeggen dat het allemaal erg onduidelijk is. In een oorlog is de eerste die sneuvelt: de waarheid.
Al die plaatjes en filmpjes zijn nog weinig bewijs van wat er nu echt gebeurt in Oekraïne. De gegevens lijken allemaal van de kant van de Oekraiense of Russische staatsmedia te komen. Die zijn allebei niet zo betrouwbaar.
In elke geval zeggen ze nu beiden dat ze gaan praten, dat is altijd goed natuurlijk.
Eens. Laten we ook dat goede benoemen. Dat zou de Europese Unie ook wel iets meer mogen doen. Maar dat Rusland nog niet gewonnen heeft, ligt er ook aan dat ze niet alle inwoners van Kiev willen doden. Hoewel ik de oproep van deze dag om te vertrekken en te waarschuwen dat burgers niet moeten blijven als menselijk schild, wel zorgelijk vind.huisman schreef:Als je zwicht uit angst voor de inzet van kernwapens is het einde zoek. Dan kan Poetin ook de Baltische staten inpikken met nucleaire dreigementen.J.C. Philpot schreef: Het ontketenen van een kernoorlog lijkt me niet iets wat we als christenen voorstaan.
De gelijkenis van de barmhartige samaritaan leert ons wel in horizontale zin dat we ons moeten bekommeren om de slachtoffers.
Juist nu Poetin hiermee dreigt is het belangrijk om des te vasthoudender tegenwicht te bieden.
Het gaat militair gezien voor Rusland echt niet goed in Oekraïne.
M.i.zijn er voor Poetin nu twee opties.
1. Onderhandelen en proberen met zo weinig mogelijk gezichtsverlies de gevechten te beëindigen.
2. Hij gaat grootschalig burgerdoelen (steden) bombarderen en 'wint' zo de oorlog.
Het is wel opvallend dat het Russische leger tot nu toe een vrij 'nette' oorlog voert.
Dat kan echt vele malen gruwelijker.