Maatregelen kerk ivm coronavirus

Orchidee

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

In de cgk Oud Vossemeer gaat alles gewoon door, omdat er altijd max 100 personen zijn ongeveer......
Ik persoonlijk vind dat wat vreemd, want met 100 mensen op een klutje is toch juist niet de bedoeling?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Hebben jullie nagedacht over hoofdbedekking? Normaal doe ik dat niet als ik thuis een preek luister. Nu lijkt het me een ander soort situatie die wel enige tijd kan duren.
Zeker als het straks (wat ik wel verwacht) niet meer mogelijk is om te gaan.
Je verplaatst de kerkdienst naar thuis.
Ik neem aan dat de vrouwen bij de thuislezers onder ons hoofdbedekking dragen?
Nee daar heb ik nog nooit over na gedacht...
Ik luister zo vaak live thuis mee....
Zonder hoofdbedekking.....
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat het goed zou zijn als het CIO nader overlegt over het advies. In een kerk waar 2000 mensen passen en die een goede luchtverversing heeft, lijkt mij het risico veel kleiner dan in een catechisatielokaal.

De adviezen zijn in de haast nog helemaal niet goed toegespitst op de feitelijke risico's. Het afsluiten van twee van de drie banken en het aanhouden van een afstand van twee meter per gezin zou mogelijk een veel zinvoller advies zijn. Vooral omdat café's wel open lijken.
DDD

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
helma schreef:Hebben jullie nagedacht over hoofdbedekking? Normaal doe ik dat niet als ik thuis een preek luister. Nu lijkt het me een ander soort situatie die wel enige tijd kan duren.
Nee daar heb ik nog nooit over na gedacht...
Ik luister zo vaak live thuis mee....
Zonder hoofdbedekking.....
Meeluisteren of een preek luisteren is mijns inziens iets anders dan een kerkdienst op verschillende locaties houden. Ik hecht niet zo aan een hoofddeksel, maar als je dat wel doet, vind ik dat het heel logisch zou zijn als je alles wat je in de kerk doet, ook doet als je thuis de eredienst houdt. Inclusief staan bij de zegen, etc. Zoals je ook zou doen als in plaats van leesdiensten je als kerkelijke gemeente meekijkt met een elders prekende dominee of als je in een bijzaal de eredienst bijwoont vanwege capaciteitsproblemen in de kerkzaal.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wat mooi dat je daar aan denkt! En er zo bewust mee om gaat. Ik had zelf (al ben ik een man) niet zo over dat aspect nagedacht.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 mar 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Meeluisteren of een preek luisteren is mijns inziens iets anders dan een kerkdienst op verschillende locaties houden. Ik hecht niet zo aan een hoofddeksel, maar als je dat wel doet, vind ik dat het heel logisch zou zijn als je alles wat je in de kerk doet, ook doet als je thuis de eredienst houdt. Inclusief staan bij de zegen, etc. Zoals je ook zou doen als in plaats van leesdiensten je als kerkelijke gemeente meekijkt met een elders prekende dominee of als je in een bijzaal de eredienst bijwoont vanwege capaciteitsproblemen in de kerkzaal.
Toen ik hier nog niet zo lang op het forum was, verbaasde mij het echt dat er mensen zijn die een preek luisteren tijdens het autorijden, het strijken, de afwas, terwijl een handwerkje doen.
Wij hebben vroeger een aantal jaren thuisgelezen, en later geluisterd naar de bandrecorder, maar mijn vader hield de gebruikelijke kerktijden aan, en we moesten stil blijven zitten om aandachtig te luisteren.
Bij een vriendinnetje thuis lagen haar broertje op de grond met een treinrails of duplo te spelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:Ik denk ook dat het goed zou zijn als het CIO nader overlegt over het advies. In een kerk waar 2000 mensen passen en die een goede luchtverversing heeft, lijkt mij het risico veel kleiner dan in een catechisatielokaal.

De adviezen zijn in de haast nog helemaal niet goed toegespitst op de feitelijke risico's. Het afsluiten van twee van de drie banken en het aanhouden van een afstand van twee meter per gezin zou mogelijk een veel zinvoller advies zijn. Vooral omdat café's wel open lijken.
Ja dat laatste is voor mij dus niet te begrijpen. Wel cafe. Wel restaurant. Geen kerk. En daar wordt vrijwillig door de kerk aan meegedaan. Terwijl wij al weken hygiënische maatregelen hebben. Zieken en verkoudheidjes wegblijven. Echt je hoort gewoon geen kuchje ( niemand durft meer ;) ) En ik nog van geen ene gemeente gehoord hebt van een Corona geval. Ondertussen regeert de angst. En gaan onze kinderen vrolijk naar school. In het openbaarvervoer etc.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat er ook om dat we anderen geen overlast geven. En in café's is het niet erg druk meer hoor. Bovendien hebben we deze hele ellende deels aan leden van een grote kerk in Korea te danken. Wat dat betreft mogen we nu wel het goede voorbeeld geven.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik lees dat er door hoogleraren geadviseerd wordt ook niet naar verjaardagen te gaan.
De vraag is of kerkdiensten met 100 man nog wel verstandig zijn. Ik denk het niet.

Lang ben ik nuchter geweest. Maar als ik nu lees wat kenners schrijven, en wat artsen signaleren, lijkt me het beste dat heel NL twee weken in quarantaine gaat.
DDD

Bericht door DDD »

Wat bedoel je precies met nuchter?

Ik vind mijzelf heel nuchter, maar ik ben al wekenlang erg bezorgd. Dat staat toch helemaal niet op gespannen voet? Als in andere landen mensen doodgaan vanwege capaciteitsproblemen in de zorg, dan is enige voorzichtigheid gewoon erg aan te bevelen. Je kop in het zand steken is zelden een nuchter besluit.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat wij daar deze week ook naar toe gaan. Deze week sluiten de scholen. We zijn er nog niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Inmiddels is er hier ook meer bekend.

De kerkdiensten zullen plaatsvinden zonder gemeenteleden en worden (helaas alleen via geluid) uitgezonden via internet en scanner/kerktelefoon. Collectegeld kan via Ideal worden overgemaakt. Alle overige kerkelijke activiteiten, vergaderingen en bijeenkomsten worden tot nadere berichtgeving afgelast.
Dat is ook een element die door veel gemeenten nog niet overdacht is.
Interessant. Ook een onderdeel van de eredienst.
Digitaal collecteren is nu een goede optie. Wij gebruiken daar de GIVT-app voor.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:Het gaat er ook om dat we anderen geen overlast geven. En in café's is het niet erg druk meer hoor. Bovendien hebben we deze hele ellende deels aan leden van een grote kerk in Korea te danken. Wat dat betreft mogen we nu wel het goede voorbeeld geven.
Ja uiteraard. Maar we hoeven niet door te slaan. Het voorbeeld is gegeven door al veel aanpassingen in de afgelopen weken. Het H.A is op veel plaatden aangepast of zelfs uitgesteld.
Er zijn (alle hygiëne maatregelen zijn voldoende?) Nog steeds niemand ziek. Ik vermoed dat de diensten in Korea iets anders gaan...
Verder @bezorgd. Spreken hoogleraren en wetenschappers elkaar tegen. Niemand weet precies hoe en wat. Maar ondertussen regeren zij de boel. Want hoe wil de kerk dit gaan doen als dit maanden gaat duren?
DDD

Bericht door DDD »

Niemand ziek?

Ben je gek geworden? In Brabant is er geen plek meer in de ziekenhuizen twee weken na het carnaval. In Italië creperen mensen op straat. Dat is gewoon in ons Europa, en vele Nederlanders komen daar net vandaan.

Ik vind heus dat iedereen op een forum moet kunnen meepraten, maar je vertelt klinklare nonsens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
DDD schreef: Meeluisteren of een preek luisteren is mijns inziens iets anders dan een kerkdienst op verschillende locaties houden. Ik hecht niet zo aan een hoofddeksel, maar als je dat wel doet, vind ik dat het heel logisch zou zijn als je alles wat je in de kerk doet, ook doet als je thuis de eredienst houdt. Inclusief staan bij de zegen, etc. Zoals je ook zou doen als in plaats van leesdiensten je als kerkelijke gemeente meekijkt met een elders prekende dominee of als je in een bijzaal de eredienst bijwoont vanwege capaciteitsproblemen in de kerkzaal.
Toen ik hier nog niet zo lang op het forum was, verbaasde mij het echt dat er mensen zijn die een preek luisteren tijdens het autorijden, het strijken, de afwas, terwijl een handwerkje doen.
Wij hebben vroeger een aantal jaren thuisgelezen, en later geluisterd naar de bandrecorder, maar mijn vader hield de gebruikelijke kerktijden aan, en we moesten stil blijven zitten om aandachtig te luisteren.
Bij een vriendinnetje thuis lagen haar broertje op de grond met een treinrails of duplo te spelen.
Juist tijdens het autorijden vind ik dit heel fijn. Het is geen vervanging, maar een toevoeging.
Plaats reactie