In N-B nu wel noodzakelijk, lijkt mij. Maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat NL heel weinig tests beschikbaar heeft. Ook voorraden mondkapjes e.d. voor medisch personeel zijn niet op orde gebracht toen het nog kon. Het gaat hier heel anders dan in Zuid-Korea dat ook een vrij land is (geen dictatuur) en waar men wél goed gereageerd heeft.Geytenbeekje schreef:Wat wil je dan ?Jeremiah schreef:Ik maak me ernstige zorgen over de lakse mentaliteit van veel medelandgenoten en de minimale maatregelen die de overheid neemt.
inreisverbod ?
Iedereen verplicht thuis laten werken ?
COVID-19
Re: Wuhan virus
Ik ben het hier mee eens.Jeremiah schreef:Ik maak me ernstige zorgen over de lakse mentaliteit van veel medelandgenoten en de minimale maatregelen die de overheid neemt.
Ik merk om mij heen dat het een moeilijk te bespreken onderwerp is.
Reacties als; 'overdreven', 'tis maar n griep' enz. snoeren je de mond.
Je wordt bekeken als een 'bangerd'. En onder gelovigen is het ook een moeilijk te bespreken iets, want al gauw krijg je de opmerking; 'je weet toch waar je met je zorgen heen kan?'
De oproep bv w.b. N.Brabant, wordt hier met voeten getreden, omdat er ook veel onduidelijk is denk ik.
Mag je nu wel gaan werken in N. Brabant of wordt dat als Utrechtenaar afgeraden? Geldt het enkel de inwoners van N. Brabant?
Ebola is niet ernstiger dan dit corona virus. Als je het eenmaal hebt wel, maar de kans om Ebola te krijgen is echt klein (en dat was het in Afrika ook). Hondsdolheid is nog ernstiger als je het krijgt, maar daar zijn we ook niet erg bang voor. Wel valt dit virus waarschijnlijk in het niet bij dengue en malaria.Lilian1975 schreef:Ik heb inderdaad wel eens vergeleken de angst voor corona toen het nog alleen in China was met toen de veel ernstigere ebola in Afrika was. Wat een verschil in reactie. Het is de angst voor lijden. Het is de angst voor lijden aan minder voorspoed (economie) en het is het verschil als je niets hebt dan alleen jezelf en alles uit het leven hier en nu moet halen ipv een leven in de Heere, de Hoop en het weten van het heerlijke toekomende leven. En dat gaat de kerkmens niet voobij. En daarom zit menig kerkmens in angst voor Corona. Ik geloof oprecht dat dat een grotere rol speelt als de zorg voor de medemens @AmbtenaarHabitat schreef:De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ik had het over het ziekteverloop. Inderdaad. En hier deden we of ervaarden mensen aanvankelijk corona ook alsof het een zekere mate van zekerheid van sterven tot gevolg had. Zelfs toen het alleen nog in China was.... en dan wordt er wel degelijk verschillend gereageerd ivgl met ebola en dit virus. Hoe bizar werd er op chinezen gereageerd. Dat werd indertijd niet op afrikanen gedaan hoor.parsifal schreef:Ebola is niet ernstiger dan dit corona virus. Als je het eenmaal hebt wel, maar de kans om Ebola te krijgen is echt klein (en dat was het in Afrika ook). Hondsdolheid is nog ernstiger als je het krijgt, maar daar zijn we ook niet erg bang voor. Wel valt dit virus waarschijnlijk in het niet bij dengue en malaria.Lilian1975 schreef:Ik heb inderdaad wel eens vergeleken de angst voor corona toen het nog alleen in China was met toen de veel ernstigere ebola in Afrika was. Wat een verschil in reactie. Het is de angst voor lijden. Het is de angst voor lijden aan minder voorspoed (economie) en het is het verschil als je niets hebt dan alleen jezelf en alles uit het leven hier en nu moet halen ipv een leven in de Heere, de Hoop en het weten van het heerlijke toekomende leven. En dat gaat de kerkmens niet voobij. En daarom zit menig kerkmens in angst voor Corona. Ik geloof oprecht dat dat een grotere rol speelt als de zorg voor de medemens @AmbtenaarHabitat schreef:De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Dat mensen de ziekte zwaar overschatten is waar, maar dat dit wat ernstiger is dan Ebola of hondsdolheid is ook waar. Waarbij gezegd moet worden dat ook Ebola veel aandacht kreeg van de infectieziekten experts. Het was al snel duidelijk dat we Ebola niet in eigen land hoefden te verwachten, terwijl het niet onwaarschijnlijk was dat de nieuwe Corona in Nedrland zou opduiken.Lilian1975 schreef:ik had het over het ziekteverloop. Inderdaad. En hier deden we of ervaarden mensen aanvankelijk corona ook alsof het een zekere mate van zekerheid van sterven tot gevolg had. Zelfs toen het alleen nog in China was.... en dan wordt er wel degelijk verschillend gereageerd ivgl met ebola en dit virus. Hoe bizar werd er op chinezen gereageerd. Dat werd indertijd niet op afrikanen gedaan hoor.parsifal schreef:Ebola is niet ernstiger dan dit corona virus. Als je het eenmaal hebt wel, maar de kans om Ebola te krijgen is echt klein (en dat was het in Afrika ook). Hondsdolheid is nog ernstiger als je het krijgt, maar daar zijn we ook niet erg bang voor. Wel valt dit virus waarschijnlijk in het niet bij dengue en malaria.Lilian1975 schreef:Ik heb inderdaad wel eens vergeleken de angst voor corona toen het nog alleen in China was met toen de veel ernstigere ebola in Afrika was. Wat een verschil in reactie. Het is de angst voor lijden. Het is de angst voor lijden aan minder voorspoed (economie) en het is het verschil als je niets hebt dan alleen jezelf en alles uit het leven hier en nu moet halen ipv een leven in de Heere, de Hoop en het weten van het heerlijke toekomende leven. En dat gaat de kerkmens niet voobij. En daarom zit menig kerkmens in angst voor Corona. Ik geloof oprecht dat dat een grotere rol speelt als de zorg voor de medemens @AmbtenaarHabitat schreef:De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Ebola was inderdaad minder besmettelijk maar had veel vaker een dodelijke afloop. En nee we hoefden niet te vrezen dat het hier kwam. Het was lekker ver weg. Fijn idee toch?
Of dat het voor ons economische gevolgen had.
We lagen er geen nacht wakker van.
Maar hoe is het in die landen zelf? En niet alleen met Ebola. Maar ook met andere infecties. Hiv? Hoeveel gezinnen zijn daar verscheurd? Hele generaties verdwenen. Hoeveel aidswezen zijn er? Hoeveel weduwnaren en weduwen? Zonder een greintje economische, of medische zekerheid? Hoeveel mensen krijgen daar werkelijk niet de noodzakelijke medische zorg? Hoeveel mensen daar moeten het met medicatie doen die minder goed is? ( omdat het westen de betere en betrouwbare medicatie heeft waar dure patent op zit/zat ?) Hoeveel mensen weten in die landen of ze morgen eten hebben? Een baan? Hoeveel kinderen kunnen daar goed onderwijs krijgen?
En wij hier. Wij horen over een virus in China. Vrezen voor het ivgl met daar gering lijden. Slaan op drift. Verstojven van angst.
Voordat het werkelijk hier was.
Waar de meeste mensen genezen als ze corona krijgen. En nee ik wil het niet bagatelliseren. Maar kijk naar wat er nu gebeurd om ons heen.
We vrezen dat we economisch een stapje terug moeten doen. Beurzen storten in... vrezen dat we van luxe in moeten leveren. Dat niet iedereen geholpen kan worden. (En natuurlijk wil je dat idealiter niet) . Maar hoe staat dat in verhouding tot eerder genoemd continent?
Terwijl daar in die landen het realiteit van iedere dag is. Vele malen erger.
Daar is het realiteit dat mensen verstoten worden. Werkelijk van honger en ziekte sterven. Niet de zo org krijgen wat nodig is. Niet weten of er morgen eten is. Waar kindertehuizen overvol zitten omdat ouders er niet meer zijn. Of geen zorg voor hun kinderen kunnen geven.
En daar wordt en werd geen liveblog van bijgehouden...
Daar ligt niemand wakker van. Omdat het ons minder raakt. Het ons leven niet raakt. Terwijl Corona dat wel doet. Dat vrezen we. Alhoewel voor de meeste mensen alleen via het nieuws.
We zeggen er zijn meer mensen besmet dan cijfers doen geloven. Denk ik ook. Maar meerendeel is thuis. De begrafenisondernemers draaien naar mijn weten geen overuren. En ik kan met mijn kindeten nog steeds naar het ziekenhuis. Er is nog steeds medicatie.
Er zijn niet meer kinderen die wees zijn. We hebben voor morgen brood in de vriezer.
We hebben morgen biddag! Waar we naar de kerk kunnen gaan in goede kleding. Vanuit ond eigen huis. Warm en comfortabel. Waar we een klein beetje meer (zo is onze gewoonte op biddag en dankdag toch?) van onze enorme rijkdom in de collectezak stoppen. Waar we helemaal onderste boven van zijn dat het niet tijdens maar achteraf wordt gedaan. Waar de meesten van ons een dag vrij van hun betaalde baan hebben. En als we die niet hebben toch enige sociale zekerheid hebben. ( hoe gering misschien ook)
Waar mensen zich drukker maken om het Corona dan om of we veilig zijn achter het bloed van het Lam?
Waar we voller zijn van Corona dan van Hem?
Waar... vul verder zelf maar in.
Maar hoe is het in die landen zelf? En niet alleen met Ebola. Maar ook met andere infecties. Hiv? Hoeveel gezinnen zijn daar verscheurd? Hele generaties verdwenen. Hoeveel aidswezen zijn er? Hoeveel weduwnaren en weduwen? Zonder een greintje economische, of medische zekerheid? Hoeveel mensen krijgen daar werkelijk niet de noodzakelijke medische zorg? Hoeveel mensen daar moeten het met medicatie doen die minder goed is? ( omdat het westen de betere en betrouwbare medicatie heeft waar dure patent op zit/zat ?) Hoeveel mensen weten in die landen of ze morgen eten hebben? Een baan? Hoeveel kinderen kunnen daar goed onderwijs krijgen?
En wij hier. Wij horen over een virus in China. Vrezen voor het ivgl met daar gering lijden. Slaan op drift. Verstojven van angst.
Waar de meeste mensen genezen als ze corona krijgen. En nee ik wil het niet bagatelliseren. Maar kijk naar wat er nu gebeurd om ons heen.
We vrezen dat we economisch een stapje terug moeten doen. Beurzen storten in... vrezen dat we van luxe in moeten leveren. Dat niet iedereen geholpen kan worden. (En natuurlijk wil je dat idealiter niet) . Maar hoe staat dat in verhouding tot eerder genoemd continent?
Daar is het realiteit dat mensen verstoten worden. Werkelijk van honger en ziekte sterven. Niet de zo org krijgen wat nodig is. Niet weten of er morgen eten is. Waar kindertehuizen overvol zitten omdat ouders er niet meer zijn. Of geen zorg voor hun kinderen kunnen geven.
En daar wordt en werd geen liveblog van bijgehouden...
Daar ligt niemand wakker van. Omdat het ons minder raakt. Het ons leven niet raakt. Terwijl Corona dat wel doet. Dat vrezen we. Alhoewel voor de meeste mensen alleen via het nieuws.
We zeggen er zijn meer mensen besmet dan cijfers doen geloven. Denk ik ook. Maar meerendeel is thuis. De begrafenisondernemers draaien naar mijn weten geen overuren. En ik kan met mijn kindeten nog steeds naar het ziekenhuis. Er is nog steeds medicatie.
Er zijn niet meer kinderen die wees zijn. We hebben voor morgen brood in de vriezer.
We hebben morgen biddag! Waar we naar de kerk kunnen gaan in goede kleding. Vanuit ond eigen huis. Warm en comfortabel. Waar we een klein beetje meer (zo is onze gewoonte op biddag en dankdag toch?) van onze enorme rijkdom in de collectezak stoppen. Waar we helemaal onderste boven van zijn dat het niet tijdens maar achteraf wordt gedaan. Waar de meesten van ons een dag vrij van hun betaalde baan hebben. En als we die niet hebben toch enige sociale zekerheid hebben. ( hoe gering misschien ook)
Waar mensen zich drukker maken om het Corona dan om of we veilig zijn achter het bloed van het Lam?
- Dodo
Helemaal mee eens, uit het hart gegrepen.Lilian1975 schreef:Ebola was inderdaad minder besmettelijk maar had veel vaker een dodelijke afloop. En nee we hoefden niet te vrezen dat het hier kwam. Het was lekker ver weg. Fijn idee toch? (...)
Waar mensen zich drukker maken om het Corona dan om ...?
Het is een andere situatie. Ik zie hier ook geen mensen discussieren over hoe erg dengue of malaria zijn. Veel discussies hier gaan over de kerkelijke situatie in Nederland etc. Het was gewoon al snel duidelijk dat dit Corona virus invloed kon hebben op de Nederlandse samenleving. Dat is toch wat anders dan Ebola. Ik vind het storend dat er vervolgens (net als met het mazelen vaccin trouwens) zo in extremen wordt gepraat. De een lijkt te denken dat de ziekte een doodvonnis is, de ander praat alsof 0.1% extra sterfte onder de bevolking niet de moeite is om je zorgen om te maken.Lilian1975 schreef:Ebola was inderdaad minder besmettelijk maar had veel vaker een dodelijke afloop. En nee we hoefden niet te vrezen dat het hier kwam. Het was lekker ver weg. Fijn idee toch?
Als we verder kijken dan is er onder experts en beleidsmakers echt wel aandacht voor Ebola. Tijdens de grote uitbraak in West-Afrika enkele jaren terug werd er behoorlijk over gepubliceerd, er waren forum discussies (zelf heb ik mee mogen doen aan zo'n discussie georganiseerd door de Universiteiten in Stockholm). Artsen Zonder Grenzen zat er bovenop en het was een belangrijk onderwerp op workshops en conferenties die met infectieziekten te maken hebben. Echter het is een ander niveau, want Ebola gaat waarschijnlijk geen mensen doden die we kennen (al waren er bij ons uit de kerk mensen die voor AZG richting Liberia gingen). Bij dit Corona virus is er kans dat de Nederlandse ziekenhuizen overbelast raken, dat je bedrijf een tijdje zonder personeel zit en dat je vader/moeder/opa/oma een veel hoger risico lopen.
Als we ook over Dengue en Malaria gaan praten, dan moet je eens kijken hoeveel geld de Gates-foundation in onderzoek daarnaar stopt. We horen er niet veel over in het nieuws, maar het krijgt veel aandacht.
Dat is erg ja. En er is ontwikkelingssamenwerking en hulp om daar wat aan te doen (en de situatie verbetert wereldwijd als je naar de statistieken kijkt, vrijwel overal neemt kindersterfte af, toegang tot medicatie en schoon water neemt toe - maar het kan veel beter).Maar hoe is het in die landen zelf? En niet alleen met Ebola. Maar ook met andere infecties. Hiv? Hoeveel gezinnen zijn daar verscheurd? Hele generaties verdwenen. Hoeveel aidswezen zijn er? Hoeveel weduwnaren en weduwen? Zonder een greintje economische, of medische zekerheid? Hoeveel mensen krijgen daar werkelijk niet de noodzakelijke medische zorg? Hoeveel mensen daar moeten het met medicatie doen die minder goed is? ( omdat het westen de betere en betrouwbare medicatie heeft waar dure patent op zit/zat ?) Hoeveel mensen weten in die landen of ze morgen eten hebben? Een baan? Hoeveel kinderen kunnen daar goed onderwijs krijgen?
Gering lijden? Het is wel ons eigen lijden. We mogen weten dat alles in God's hand is. Dat is ook het geval in Congo. Wanhoop past een Christen niet. Echter een Christen mag zich nog steeds voorbereiden op zaken die wetenschappelijk voorspelbaar zijn. Waren de deltawerken ook absurd?
Ja dat is erg. Hoe gaan wij daar mee om? Ondertussen is de (onvoldoende) hulp die naar Afrika gaat wel afhankelijk van onze beurzen en zal er snel op bezuinigd worden als bezuinigingen nodig zijn. Maar ook de hypotheek moet nog steeds betaald worden door de eigenaar van een klein bedrijf die even geen personeel heeft. En mensen hebben nog steeds verdriet als vrij snel achter elkaar vijf oudere mensen uit de kerk overlijden aan het Corona virus, daar helpt het grotere leed van anderen niet tegen.Waar de meeste mensen genezen als ze corona krijgen. En nee ik wil het niet bagatelliseren. Maar kijk naar wat er nu gebeurd om ons heen.
Weet je dat zeker? Even googlen en je krijgt cijfers over Dengue, kindersterfte, HIV etc.En daar wordt en werd geen liveblog van bijgehouden...
Ja, en laten we hopen dat het zo blijft en niet op Wuhan gaat lijken.We zeggen er zijn meer mensen besmet dan cijfers doen geloven. Denk ik ook. Maar meerendeel is thuis. De begrafenisondernemers draaien naar mijn weten geen overuren. En ik kan met mijn kindeten nog steeds naar het ziekenhuis. Er is nog steeds medicatie.
Ja, maar geldt dit echt alleen voor Corona, niet voor de verkiezingen elke 4 jaar of het beroepingswerk in de kerk?We hebben morgen biddag! Waar we naar de kerk kunnen gaan in goede kleding. Vanuit ond eigen huis. Warm en comfortabel. Waar we een klein beetje meer (zo is onze gewoonte op biddag en dankdag toch?) van onze enorme rijkdom in de collectezak stoppen. Waar we helemaal onderste boven van zijn dat het niet tijdens maar achteraf wordt gedaan. Waar de meesten van ons een dag vrij van hun betaalde baan hebben. En als we die niet hebben toch enige sociale zekerheid hebben. ( hoe gering misschien ook)
Juist omdat ik voor mijn werk de verspreiding van infectieziekten probeer te begrijpen, maak ik waarschijnlijk minder van de paniek mee (ik ben nog steeds hoopvol dat de effectieve R0 in Nederland en Zweden zelf beneden de 1 ligt, al zal een grote uitbraak me niet meer verbazen). Echter ik zie ook wel in dat het hier om meer dan een gewoon griepje gaat en aangezien het een verhoogde kans op overlijden met zich meebrengt is het ook wel iets om over te denken en te praten.
Dat van de omgeving is inderdaad van belang. Dat de longontsteking niet wordt vastgesteld heeft niet direct te maken met een test op Corona (omdat zelfs bij een negatieve test (net veel vals negatieven) dezelfde voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen).Valcke schreef: Bij positieve uitslag weet ook de omgeving dat ze mogelijk besmet zijn. En kunnen daarop acteren. En hier is er een verdenking van longontsteking, maar er is geen arts die het vaststelt.
Mensen niet meer testen tenzij ze naar de IC moeten, is natuurlijk ook een optie, maar dan gaat het virus natuurlijk wel helemaal los, en accepteer je ook dat de statistieken een wassen neus zijn.
Contact tracing is op het moment inderdaad van belang. Maar hier kan de samenleving zelf sneller handelen dan het RIVM of GGD.
Bij de meeste mensen zal dit virus niet leiden tot meer dan een korte verkoudheid, vooral ouderen en mensen met onderliggende gezondheidsproblemen lopen meer risico.Lilian1975 schreef: Ik heb inderdaad wel eens vergeleken de angst voor corona toen het nog alleen in China was met toen de veel ernstigere ebola in Afrika was. Wat een verschil in reactie. Het is de angst voor lijden. Het is de angst voor lijden aan minder voorspoed (economie) en het is het verschil als je niets hebt dan alleen jezelf en alles uit het leven hier en nu moet halen ipv een leven in de Heere, de Hoop en het weten van het heerlijke toekomende leven. En dat gaat de kerkmens niet voobij. En daarom zit menig kerkmens in angst voor Corona. Ik geloof oprecht dat dat een grotere rol speelt als de zorg voor de medemens @Ambtenaar
Wat volgens mij van belang is, is dat we proberen de verspreiding van het virus geleidelijk te laten verlopen, omdat de gezondheidszorg onvoldoende capaciteit heeft om in één keer heel veel mensen te kunnen behandelen. Dit om situaties zoals in Italië te voorkomen.
Ik beluister altijd de podcast 'Betrouwbare bronnen', van Jaap Janssen en PG Kroeger. De laatste aflevering ging over pandemieën in de geschiedenis. De pest halverwege de 14e eeuw in Europa en Azië, de waterpokken in Centraal-Amerika in de 16e eeuw, de cholera-epidemie in de 19e eeuw in Nederland en de Spaanse griep van rond 1920. Vergeleken met deze gebeurtenissen, stelt dit coronavirus niet zoveel voor. De waterpokken zorgende in de 16e eeuw voor de dood 90% van bijv. de Inca's. In de 19e eeuw stierven tienduizenden Nederlanders aan de cholera. Dit om alles even in historisch perspectief te plaatsen.
ja en ik reageerals gewone burger. Die ziet en merkt wat ik nu zie. Vanuit mijn realiteit. En hoe er gesproken wordt en ook hoe moeilijk het is om er niet in meegetrokken te worden.parsifal schreef:Het is een andere situatie. Ik zie hier ook geen mensen discussieren over hoe erg dengue of malaria zijn. Veel discussies hier gaan over de kerkelijke situatie in Nederland etc. Het was gewoon al snel duidelijk dat dit Corona virus invloed kon hebben op de Nederlandse samenleving. Dat is toch wat anders dan Ebola. Ik vind het storend dat er vervolgens (net als met het mazelen vaccin trouwens) zo in extremen wordt gepraat. De een lijkt te denken dat de ziekte een doodvonnis is, de ander praat alsof 0.1% extra sterfte onder de bevolking niet de moeite is om je zorgen om te maken.Lilian1975 schreef:Ebola was inderdaad minder besmettelijk maar had veel vaker een dodelijke afloop. En nee we hoefden niet te vrezen dat het hier kwam. Het was lekker ver weg. Fijn idee toch?
Als we verder kijken dan is er onder experts en beleidsmakers echt wel aandacht voor Ebola. Tijdens de grote uitbraak in West-Afrika enkele jaren terug werd er behoorlijk over gepubliceerd, er waren forum discussies (zelf heb ik mee mogen doen aan zo'n discussie georganiseerd door de Universiteiten in Stockholm). Artsen Zonder Grenzen zat er bovenop en het was een belangrijk onderwerp op workshops en conferenties die met infectieziekten te maken hebben. Echter het is een ander niveau, want Ebola gaat waarschijnlijk geen mensen doden die we kennen (al waren er bij ons uit de kerk mensen die voor AZG richting Liberia gingen). Bij dit Corona virus is er kans dat de Nederlandse ziekenhuizen overbelast raken, dat je bedrijf een tijdje zonder personeel zit en dat je vader/moeder/opa/oma een veel hoger risico lopen.
Als we ook over Dengue en Malaria gaan praten, dan moet je eens kijken hoeveel geld de Gates-foundation in onderzoek daarnaar stopt. We horen er niet veel over in het nieuws, maar het krijgt veel aandacht.
De deskundigen hadden aandacht. Maar ik heb het over de gewone bevolking. Die er echt geen nacht langer wakker van lag. Inclusief ik hoor. Vond het erg. Maar zat niet gekluisterd aan het nieuws.
Dat is erg ja. En er is ontwikkelingssamenwerking en hulp om daar wat aan te doen (en de situatie verbetert wereldwijd als je naar de statistieken kijkt, vrijwel overal neemt kindersterfte af, toegang tot medicatie en schoon water neemt toe - maar het kan veel beter).Maar hoe is het in die landen zelf? En niet alleen met Ebola. Maar ook met andere infecties. Hiv? Hoeveel gezinnen zijn daar verscheurd? Hele generaties verdwenen. Hoeveel aidswezen zijn er? Hoeveel weduwnaren en weduwen? Zonder een greintje economische, of medische zekerheid? Hoeveel mensen krijgen daar werkelijk niet de noodzakelijke medische zorg? Hoeveel mensen daar moeten het met medicatie doen die minder goed is? ( omdat het westen de betere en betrouwbare medicatie heeft waar dure patent op zit/zat ?) Hoeveel mensen weten in die landen of ze morgen eten hebben? Een baan? Hoeveel kinderen kunnen daar goed onderwijs krijgen?
We hebben het over verbetering terwijl de ellende daar nog steeds niet in verhouding staat mbt de huidige Coronacrisis? Wat me al weken opvalt is dat we zo goed zijn om met getalletjes te schermen die ondertussen het eind van alle tegenspraak is geworden,. Mensen verlammen. Angst voeden. Maar die in feite ook maar interpretaties zijn. Nog helemaal niet allles zeggen. Die in staat ziijn economieen te ontwrichten etc. Terwijl waar daadwerkelijk heel veel mensen niet weten of er eten is. Of ze voor hun kind kunnen zorgen. Of ze wel bij de medicatie kunnen of medische zorg kunnen krijgen en daadwerkelijk krijgen die nodig is. En dan zeggen we. Tja getalsgewijs neemt kindersterfte af. Dus wees blij. Terwijl hier het feit dat er tijdelijk minder toeristen zijn. Het nieuws bol doet staan. Spreken over de ergste crisis ooit.... het zal aan mij liggen. Maar ik kan er niet bij. En ja hulp kan beter daar. Hoe weet ik niet. Maar er moet daar heel wat meer gebeuren dan hier t.o.v. een corona virus.
Vorig jaar waren in de Nederlandse zh ook problemen met capaciteit tijdens de griepgolf. Die problemen liggen niet aan Corona. D iie liggen ten grondslag aan een structureel probleem. Van politiek, bestuur etc
Gering lijden? Het is wel ons eigen lijden. We mogen weten dat alles in God's hand is. Dat is ook het geval in Congo. Wanhoop past een Christen niet. Echter een Christen mag zich nog steeds voorbereiden op zaken die wetenschappelijk voorspelbaar zijn. Waren de deltawerken ook absurd?
ja gering lijden ivgl met daar. De meeste mensen die voelen zich een paar dagen tot paar weken zich rot. Noemen het zelf een nare griep of verkoudheidsvirus. Maar genezen. Daar in die landen niet. Daar blijft het voor velen, in sommige landen voor de minderheid, een uitzichtlize situatie.Ja dat is erg. Hoe gaan wij daar mee om? Ondertussen is de (onvoldoende) hulp die naar Afrika gaat wel afhankelijk van onze beurzen en zal er snel op bezuinigd worden als bezuinigingen nodig zijn. Maar ook de hypotheek moet nog steeds betaald worden door de eigenaar van een klein bedrijf die even geen personeel heeft. En mensen hebben nog steeds verdriet als vrij snel achter elkaar vijf oudere mensen uit de kerk overlijden aan het Corona virus, daar helpt het grotere leed van anderen niet tegen.Waar de meeste mensen genezen als ze corona krijgen. En nee ik wil het niet bagatelliseren. Maar kijk naar wat er nu gebeurd om ons heen.
Daar is het realiteit dat mensen verstoten worden. Werkelijk van honger en ziekte sterven. Niet de zorg krijgen wat nodig is. Niet weten of er morgen eten is. Waar kindertehuizen overvol zitten omdat ouders er niet meer zijn. Of geen zorg voor hun kinderen kunnen geven.
even voor mij. Waar zijn vijf mensen in korte tijd achter elkaar aan Corona overleden in kerkelijke gemeente? Ja er zijn periodes dat er relatief veel mensen overlijden. In iedere gemeente. Dat verdriet staat los van het Corona angst virus. En verdriet blijft verdriet. Maar hopelijk mag er in een christelijke gemeente daadwerkelijk meer zijn dan verdriet alleen.
En nee ik zeg niet dat het gemakkelijk is als er economische problemen worden ervaren bij bedrijfsvoering. Maar wat ik wel zeg. Is dat we net doen of het uitzichtloos is. Net zo uitzichtloos als in de landen waar mensen niet eens (meer) weten wat het is om met de toekomst rekening te houden maar leven bij de dag. Omdat hun koe vandaag nog leeft. Ze vandaag eten hebben. Vandaag hun kind nog leeft. Morgen kan het anders zijn.
Weet je dat zeker? Even googlen en je krijgt cijfers over Dengue, kindersterfte, HIV etc.En daar wordt en werd geen liveblog van bijgehouden...
ja ik weet zeker dat er toen niet wekenlang een liveblog werd bij gehouden. Ik weet zeker dat het toen en nog steeds niet het gesprek can de dag was.Ja, en laten we hopen dat het zo blijft en niet op Wuhan gaat lijken.We zeggen er zijn meer mensen besmet dan cijfers doen geloven. Denk ik ook. Maar meerendeel is thuis. De begrafenisondernemers draaien naar mijn weten geen overuren. En ik kan met mijn kindeten nog steeds naar het ziekenhuis. Er is nog steeds medicatie.
Zelfs in Wuhan is het sterftecijfer lager waarschijnlijk dan getallen doen geloven die de mensen en economieën nu doen verstijven.. Omdat lang niet iedereen getest is. Zie artikel wat Merel gisteren plaatste. Maakt dat het individuele verdriet minder erg? Uiteraard niet. Maar een christen weet toch meer?En zelfs in Wuhan zijn er in verhouding minder wezen als in veel Afrikaanse landen vandaag. Al zouden de nu wel bekende percentages in Wuhan etc wel kloppen. En wat betreft eventueel minder geld. Als het hier economisch beter gaat zie ik nog steeds geen drastische en structurele verbeteringen daar.hetvoelt een beetje als een drogreden. Ik merk Wel dat we massaal ons geweten sussen met een goede doelen acties. Ietsje van onze rijkdom afstaan om daarna (en uitzonderingen nagelaten) onze luxe levensstijl, vakanties etc blijven houden. En als daarop misschien iets ingeleverd moet worden in totale paniek raken. Tegelijkertijd is geld niet de structurele oplossing daar.
Ja, maar geldt dit echt alleen voor Corona, niet voor de verkiezingen elke 4 jaar of het beroepingswerk in de kerk?
ja. En dat heb ik ook niet gesuggereerd. Het gingnu over het onderwerp Corona. Maar is veel breder.
Juist omdat ik voor mijn werk de verspreiding van infectieziekten probeer te begrijpen, maak ik waarschijnlijk minder van de paniek mee (ik ben nog steeds hoopvol dat de effectieve R0 in Nederland en Zweden zelf beneden de 1 ligt, al zal een grote uitbraak me niet meer verbazen). Echter ik zie ook wel in dat het hier om meer dan een gewoon griepje gaat en aangezien het een verhoogde kans op overlijden met zich meebrengt is het ook wel iets om over te denken en te praten.
Dat vind ik ook een redelijk lastig item. Het gevolg is dat vooroordelen niet van de lucht zijn, als je precies te tegenovergestelde mening hebt.parsifal schreef: De een lijkt te denken dat de ziekte een doodvonnis is, de ander praat alsof 0.1% extra sterfte onder de bevolking niet de moeite is om je zorgen om te maken.
Wat is nu eigenlijk je punt, @Lilian75?
Als er bij mij een ongeluk gebeurt in de straat, doet me dat meer dan wanneer er een vliegtuig neerstort op de Filipijnen. We hebben allemaal ons eigen kleine wereldje, en wat daar gebeurt, raakt je het meest. Je kunt ook het leed van de hele wereld niet op je nemen. Wat overigens onze verantwoordelijkheid t.a.v. de ontwikkelingslanden niet wegneemt, maar dat is een andere kwestie.
Waarom zo lelijk tegen onszelf doen? Waarom niet accepteren dat we nu gewoon extra bezorgd zijn omdat het ons en de onzen persoonlijk raakt?
Sorry, maar ik kan niets met dit soort tirades.
Als er bij mij een ongeluk gebeurt in de straat, doet me dat meer dan wanneer er een vliegtuig neerstort op de Filipijnen. We hebben allemaal ons eigen kleine wereldje, en wat daar gebeurt, raakt je het meest. Je kunt ook het leed van de hele wereld niet op je nemen. Wat overigens onze verantwoordelijkheid t.a.v. de ontwikkelingslanden niet wegneemt, maar dat is een andere kwestie.
Waarom zo lelijk tegen onszelf doen? Waarom niet accepteren dat we nu gewoon extra bezorgd zijn omdat het ons en de onzen persoonlijk raakt?
Sorry, maar ik kan niets met dit soort tirades.
Inderdaad, volgens mij is men daar nu op aan het aansturen. Zorgen dat het virus zich wat langzamer verspreidt zodat de zorg niet overbelast raakt. Gezien de verspreiding in Europa is geheel en al voorkomen geen optie meer.Ambtenaar schreef: Wat volgens mij van belang is, is dat we proberen de verspreiding van het virus geleidelijk te laten verlopen, omdat de gezondheidszorg onvoldoende capaciteit heeft om in één keer heel veel mensen te kunnen behandelen. Dit om situaties zoals in Italië te voorkomen.
@Parsifal: dank voor al uw uitleg. Nog 1 ding is mij niet helemaal duidelijk. Gisteren schreef u dat mensen de ziekte (het nieuwe coronavirus dus) zwaar overschatten. Wat bedoelt u daar precies mee? Teveel aandacht? Teveel angst? Teveel maatregelen? Te negatief over de overlevingskansen? Alvast dank weer voor uw antwoord!