Ad Anker schreef:Refoforum2017 schreef:
Ik had exact dezelfde ervaring met de toespraak van ds. Verschuure en kreeg het er warm van toen ik het hoorde. Hij probeerde het leuk te brengen en verpakte het voorzichtig (hij zei nog dat hij er lang over nagedacht had of hij punt 3 zou zeggen), maar het was gewoon een publieke correctie van ds. Baan. En daar heb ik toch heel veel moeite mee. Voor ds. Verschuure is ds. Kersten het einde van alle tegenspraak en dé beste dogmatiek. Dat is toch kortzichtig en gevaarlijk. Soms mag je het oneens zijn met Ds. Kersten en zeker op de punten waarop hij afwijkt t.o.v. van Calvijn, Brakel en Boston, om maar een aantal mensen te noemen. Ik vond het erg pijnlijk gisteravond en vraag me echt af waarom ds. Verschuure dit doet.
Jongen toch, ik heb die ervaring helemaal niet. Ik heb alleen ds. Verschuure gehoord. Ik vond het juist mooi hoe hij dat deed.
Ik vind het sneu voor je dat je er zo gevoelig inzit.
Het is hier al gezegd: we luisteren allemaal op onze eigen manier. Zo herinner ik me dat de toespraak van ds. v.d. Tang bij de intrede van ds. Sonnevelt in Alblasserdam ook zo wonderlijk fout geïnterpreteerd werd hier.
Je hebt denk ik wel gelijk: ik voel hier al snel emotie bij. Goed dat je het opmerkt. Ik zal het proberen te vermijden.
Daarom even een andere vraag: hoe vind jij het (theologisch gezien) dat de ene predikant de andere predikant oproept om eenheid te zoeken met de dogmatiek van ds. Kersten als uitgangspunt? Dat was toch wat ds. Verschuure aan ds. Baan vroeg? Hij vroeg hem (met ds. Verschuure) te gaan in de lijn van ds. Kersten. Is dat theologisch te verantwoorden? Hij is toch niet het einde van alle tegenspraak?
En mijn andere vraag: welke beweegreden heeft ds. Verschuure om dit te zeggen? Dat is toch heel vreemd als het gaat om 2 totaal verschillende predikanten binnen de GG? Ds. Verschuure weet dat Ds. Baan ds. Kersten niet op alle punten volgt. Die vrijheid mag ds. Baan toch hebben? Mits hij maar blijft in de lijn van Calvijn, Brakel en Boston? Hoe kijk jij daar tegenaan?
Even voor de duidelijkheid: ik volg ds. Baan ook niet op alle punten, maar ik heb toch een heel naar onderbuikgevoel bij de toespraak van ds. Verschuure.