Sheba schreef:
Bedoel je dat er aanvechtingen zijn? Ja die zijn er. Maar wat voor aanvechtingen bedoel je dan? Wat bedoel precies met het missen van de volle verzekerdheid.
In het geloof leer je Christus meer en meer kennen. En wordt het in die zin nog helderder, wonderlijker etc. Bedoel je dat?
Zonderling schreef:Ook dat. Maar ik bedoel ook dat het ware geloof te oefenen niet hetzelfde is als zichzelf te bezien als een ware gelovige. Hoewel sommigen direct nadat de Heere Zich aan hen zaligmakend openbaarde de volle zekerheid verkregen hebben, zijn er anderen daar nog vele jaren over gedaan hebben. In Bunyans Christenreis vind je ook de geschiedenis van Kleingeloof, die nauwelijks de juwelen kende die hij bezat. Er is zekerheid van het geloof en er is ook zekerheid van het gevoel. Verder kan ik het nu niet uitwerken, ook ter wille van de tijd.
Beste Zonderling
Ik heb over je post na zitten denken en gelezen bij Erskines over de zekerheid van het geloof. Daarin maakt hij op een gegeven moment hetzelfde onderscheid als jij nu ook maakt.
Eerst was het me niet helemaal duidelijk wat hij nu precies bedoelde. Wordt het geloof nu toch weer een stukje onzeker van aard?
Ook vroeg ik mij af of de Schrift er op deze manier ook over spreekt...
Misschien klinkt je dat wat vreemd in de oren?
Hij heeft het over de het geloof dat in zichzelf van aard zekerheid is! Dat is ook Bijbelse taal! Zo spreekt de Schrift ook!
En dan gaat het over de ( on) zekerheid van het gevoel. Toch lijkt hij dan gevoel van de mens met de zekerheid van het geloof van en vanuit Christus te vermengen. Of het gezond is, dat het er is...hij zegt zelfs dat het er meesttijds is!
Waarom? Ik weet het niet. Misschien een kind van zijn tijd, zoals wij dat ook zijn? ( ook nu leven we in een tijd van gevoel) Omdat hij in aanraking kwam met kinderen van God die in verwarring waren als ze niet op de toppen van het geloof leefden? Hij ze op deze manier wilde troosten?
En waar werd dan precies aan getwijfeld?
Ik vind het moeilijk dat gedeelte.... ( en echt ik ontvang veel onderwijs uit hun geschriften, vat het dus niet verkeerd op)
Overigens staat in Christenreis dat Kleingeloof zijn juwelen niet gebruikte maar niet dat hij niet geweten zou hebben dat hij ze had! En dat zijn fout was dat hij het schild van het geloof niet gebruikte! Volgens mij heeft Bunyan dit ter waarschuwing geschreven!
Voor de rest heb ik via pb geantwoord, omdat het niet geschikt was voor deze openlijke draad van dit topic.