Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

JolandaOudshoorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef: Bij ons gebeurt het regelmatig dat een dominee in de kerk zit. We hebben meer predikanten dan kerkgebouwen, dus er is er altijd minstens één vrij. Ik heb het inderdaad één keer meegemaakt dat een gastpredikant niet kwam opdagen (bleek een verkeerde aanvangstijd in z'n agenda te hebben staan en was nog onderweg) en dat de predikant die meende vrij te zijn, z'n vrouw naar huis stuurde om een preekschets op te halen. Toen mevrouw terug was, was de verlate gastpredikant intussen ook binnen. En wij maar zingen ondertussen ;)
Haha, dat laaste klinkt bekend. Bij ons kwam een predikant ook wat verlaat (lang leve de mobiele telefoon, denk je dan op dat moment). Bij aanvang merkte hij op hoe mooi het was om een kerk binnen te gaan waar de lofzang al klonk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef:
dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.
Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.
Het kan toch ook voorkomen dat een dominee in een file verzeild raakt, of in een sneeuwstorm? Als dat vlak vóór kerktijd gebeurt, heb je toch zo geen "reservedominee"voor handen?
Bij ons gebeurt het regelmatig dat een dominee in de kerk zit. We hebben meer predikanten dan kerkgebouwen, dus er is er altijd minstens één vrij. Ik heb het inderdaad één keer meegemaakt dat een gastpredikant niet kwam opdagen (bleek een verkeerde aanvangstijd in z'n agenda te hebben staan en was nog onderweg) en dat de predikant die meende vrij te zijn, z'n vrouw naar huis stuurde om een preekschets op te halen. Toen mevrouw terug was, was de verlate gastpredikant intussen ook binnen. En wij maar zingen ondertussen ;)
Wij hebben het in de afgelopen jaren diverse keren meegemaakt, we hebben zelf geen dominee, dus zijn afhankelijk van preekbeurten, die ook niet allemaal vervuld kunnen worden.
We hebben een keer 20 minuten moeten zingen. Toen kwam de dominee hijgend aanrennen, zo de kansel op. Ik had liever gezien dat er gewoon een preek was gelezen en dat dominee zijn plaatsje maar in de kerkbank had ingenomen.
Hij was duidelijk behoorlijk van slag, hij had nl in een file bij een ernstig ongeluk gezeten.

Ik ben nog van de generatie dat dominee het hele weekend kwam, ik weet het, er zijn allerlei redenen te bedenken om dat niet meer te doen nu, maar dit is niet bepaald stichtend. Het gaat al een stuk beter als dominee voor beide diensten "gevraagd" wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.
Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.
Ik was een tijdje terug in een PKN en daar was het echt preeklezen. Tenminste, die preek werd helemaal voorgelezen door de predikant.
Ik had er overigens geen moeite mee dat hij die hele preek voorlas, maar ik zag geen verschil met een leespreek in de GG.
dennis

Bericht door dennis »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef:
Ik was een tijdje terug in een PKN en daar was het echt preeklezen. Tenminste, die preek werd helemaal voorgelezen door de predikant.
Ik had er overigens geen moeite mee dat hij die hele preek voorlas, maar ik zag geen verschil met een leespreek in de GG.
Ja, dat gebeurt vaker.. Andersom trouwens ook wel eens. Dat de ouderling in een leesdienst voor predikant wordt aangezien, vanwege de bijzondere manier van voordragen. Maar dat zal wel niet zo vaak voorkomen.
caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:Het kan toch ook voorkomen dat een dominee in een file verzeild raakt, of in een sneeuwstorm? Als dat vlak vóór kerktijd gebeurt, heb je toch zo geen "reservedominee"voor handen?
Dominee's moeten er dan maar voor zorgen dat ze zaterdagavond op de plaats zijn waar ze die zondag hebben voor te gaan, en daar overnachten op het logeeradres. Gods dag is niet om te reizen of te stressen. Predikanten mogen de zondag toch ook wel beleven als rustdag i.p.v. als jakkerdag? Is dat dan het heiligen van de rustdag?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Mara schreef:Het kan toch ook voorkomen dat een dominee in een file verzeild raakt, of in een sneeuwstorm? Als dat vlak vóór kerktijd gebeurt, heb je toch zo geen "reservedominee"voor handen?
Dominee's moeten er dan maar voor zorgen dat ze zaterdagavond op de plaats zijn waar ze die zondag hebben voor te gaan, en daar overnachten op het logeeradres. Gods dag is niet om te reizen of te stressen. Predikanten mogen de zondag toch ook wel beleven als rustdag i.p.v. als jakkerdag? Is dat dan het heiligen van de rustdag?
Met goed plannen hoeft jakkeren 9 van de 10 keer niet nodig te zijn. Gods dag mogen we gelukkig wel reizen. Naar Gods Huis!
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
Wanneer een dominee op tijd weggaat, hoeft dat helemaal geen gejakker te zijn.n
Ik denk dat je niet moet onderschatten wat het voor een gezin betekent als de man en vader heel het weekend weg is. ..
Daarbij komt, alle keren dat wij een ds van extern hadden, is hij op tijd geweest. Dus het komt zelden voor. In jouw optiek zou dan betekenen dat je ook niet als gemeentelid met de auto mag ' reizen'
Maar hierin verschillen we van mening en komen we toch niet uit.
Een ieder zij in zijn/ haar geweten...
Het kan ook te maken hebben met de cultuur waarin je zit, bijhet ene kerkverband doen ze het wel, de ander niet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

Welk boek zijn jullie aan het lezen? (Toch niet een vreemde vraag in dit topic?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het zien op Jezus. Nog steeds het deel over het lijden, al verwacht ik zondag precies bij de opstanding te zijn.
Alhoewel ik het af en toe wat dramatiserend vond (de vele details over de hoeveelheden bloed bijvoorbeeld), is het een prachtig boek. Vooral het eerste deel, waarin Ambrosius de lijdensgeschiedenis van uur tot uur doorloopt, vond ik heel goed om te lezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Wij hebben het in de afgelopen jaren diverse keren meegemaakt, we hebben zelf geen dominee, dus zijn afhankelijk van preekbeurten, die ook niet allemaal vervuld kunnen worden.
We hebben een keer 20 minuten moeten zingen. Toen kwam de dominee hijgend aanrennen, zo de kansel op. Ik had liever gezien dat er gewoon een preek was gelezen en dat dominee zijn plaatsje maar in de kerkbank had ingenomen.
Hij was duidelijk behoorlijk van slag, hij had nl in een file bij een ernstig ongeluk gezeten.

Ik ben nog van de generatie dat dominee het hele weekend kwam, ik weet het, er zijn allerlei redenen te bedenken om dat niet meer te doen nu, maar dit is niet bepaald stichtend. Het gaat al een stuk beter als dominee voor beide diensten "gevraagd" wordt.
Ik heb het eens meegemaakt dat een predikant in een van de vacante gemeenten in onze
omgeving verhinderd was om op tijd aanwezig te zijn.
Het was tijd dat de dienst zou beginnen, maar tot mijn verwondering speelde de organist
maar door... Toen we zo rond een kwartier naar het orgelspel hadden geluisterd werd het
wel wat onrustig in de kerk... Het was natuurlijk wel beter geweest als een ouderling
of de koster even voor de katheder had gaan staan, en een bekend maakte dat de dominee
nog niet aanwezig was. Niets van dat alles. We hoorden alleen maar dat de organist kennelijk
de opdracht had gekregen om door te spelen tot de dominee aanwezig was...
En hij kwam! Hij vertelde ook hoe en wat, hij was langer dan voorzien opgehouden in het
verkeer. Maar daardoor had hij wel weinig tijd om zijn preek helemaal uit te werken. Hij heeft
toen (weet niet precies) een kwartiertje of zo langer gepreekt. In ieder geval niet zoveel langer
als hij te laat was....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Zita schreef:Het zien op Jezus. Nog steeds het deel over het lijden, al verwacht ik zondag precies bij de opstanding te zijn.
Alhoewel ik het af en toe wat dramatiserend vond (de vele details over de hoeveelheden bloed bijvoorbeeld), is het een prachtig boek. Vooral het eerste deel, waarin Ambrosius de lijdensgeschiedenis van uur tot uur doorloopt, vond ik heel goed om te lezen.
Beste Zita,
Het doet me goed deze reactie te lezen.
Fijn dat u er zoveel tijd aan hebt besteed, want het is door de inhoud op elke bladzijde best
een opgave om de leesstof tot het verstand (en hart) door te laten dringen.
We vinden in dit boek een dichtbij, ja nabij leven opgetekent, met de Heere Jezus Christus.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hij vertelde ook hoe en wat, hij was langer dan voorzien opgehouden in het
verkeer. Maar daardoor had hij wel weinig tijd om zijn preek helemaal uit te werken. Hij heeft
toen (weet niet precies) een kwartiertje of zo langer gepreekt. In ieder geval niet zoveel langer
als hij te laat was....
Die had het dus wel heel erg op het laatste nippertje aan laten komen...
Als onvoorziene drukte in het verkeer ertoe leidt dat je geen tijd meer hebt om je preek fatsoenlijk voor te bereiden, dan klopt er iets niet.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij vertelde ook hoe en wat, hij was langer dan voorzien opgehouden in het
als hij te laat was....
Die had het dus wel heel erg op het laatste nippertje aan laten komen...
Als onvoorziene drukte in het verkeer ertoe leidt dat je geen tijd meer hebt om je preek fatsoenlijk voor te bereiden, dan klopt er iets niet.
Wel voorbereid, maar kon hem om des tijds wille niet volledig uitwerken in gesproken woord.
Misschien omdat er nóg een gemeente wachtte.
De Geest is de mensen toch onderworpen, zo te zien.
dennis

Bericht door dennis »

huisman schreef:Welk boek zijn jullie aan het lezen? (Toch niet een vreemde vraag in dit topic?)
Eigenlijk een heel goede vraag!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Banier-pocketboekje "De Volharding der Heiligen".
Van wijlen ds. J. van der Haar.

Uit dezelfde Banierpocketserie ook gelezen "Christelijke Ethiek in deze tijd".
Van ds. D. Slagboom.

Beide boekjes zijn begin jaren '60 uitgegeven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gesloten