Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Adje

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Het respect richting de ander is bij sommigen ver te zoeken... We doen voor de wereld niet onder! Refoforum onwaardig!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Laag schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Onjuist. Voor het werk geldt de 3G-toegangspas. Dus ongevaccineerden moeten dan elke dag een negatieve test gaan halen.
Iedere dag... is dat werkbaar en proportioneel?
Daar doe ik geen uitspraak over.

Het punt wat ik wil maken, ook aan @Laag, is dat het gaat om 3G-beleid op de werkvloer. Er is nog steeds een mogelijkheid om je elke dag te laten testen als je pertinent een vaccinatie weigert. Dus het is onjuist om te verkondigen dat op de werkvloer 2G gaat gelden!
"Het demissionaire kabinet wil bovendien dat ondernemers straks kunnen kiezen voor toegang met een negatieve coronatest, of voor toegang voor uitsluitend gevaccineerden en mensen die hersteld zijn van corona. De mogelijkheid om te kiezen tussen dit 2G- en 3G-systeem kan pas in werking treden na instemming van het parlement."
Aldus de NOS.

De mogelijkheid wordt straks geboden. We weten nu wel, als er naar gekeken wordt, dan komt het er door. Internationale bedrijven zullen er voor kiezen, en neem supermarktketens met veel refo ondernemers.
We zullen zien wat 2G gaat brengen.
Dit klopt ook niet. Je citeert nu een gedeelte wat geldt voor de klanten die welkom zijn. Een horecazaak mag dus zelf kiezen of er een 2G- of 3G-beleid komt. Maar dat heeft niets met personeelsleden te maken!
huisman

Bericht door huisman »

Adje schreef:Het respect richting de ander is bij sommigen ver te zoeken... We doen voor de wereld niet onder! Refoforum onwaardig!

Eens. En dat zeg ik als iemand zonder QR code.

Heeft iemand enig idee wat de QR code dreiging voor niet essentiële winkels gaat inhouden. Gaat dat gelden voor alle niet essentiële winkels of alleen voor de grote publiekstrekkers (IKEA, Intratuin enz. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef:Het respect richting de ander is bij sommigen ver te zoeken... We doen voor de wereld niet onder! Refoforum onwaardig!
Ik wordt wat narrig van het belerende toontje dikwijls. Is een posting in strijd met de regels, gebruik dan de meldknop!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:

Heeft iemand enig idee wat de QR code dreiging voor niet essentiële winkels gaat inhouden. Gaat dat gelden voor alle niet essentiële winkels of alleen voor de grote publiekstrekkers (IKEA, Intratuin enz. )
Ook onze christelijke boekhandel.
Adje

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef:
Ik wordt wat narrig van het belerende toontje dikwijls. Is een posting in strijd met de regels, gebruik dan de meldknop!
Dank je...
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:
huisman schreef:

Gelukkig hebben we nog internet. Ik hoop over enkele weken weer een aanzienlijke bestelling te plaatsen.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:

Bizar. Dat voorkomt geen besmettingen maar dat is ondernemertje en ongevaccineerde pesten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Laag

Bericht door Laag »

GerefGemeente-lid schreef: Dit klopt ook niet. Je citeert nu een gedeelte wat geldt voor de klanten die welkom zijn. Een horecazaak mag dus zelf kiezen of er een 2G- of 3G-beleid komt. Maar dat heeft niets met personeelsleden te maken!
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd begrepen en gelezen. Excuses.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:

Gelukkig hebben we nog internet.
Het is natuurlijk afschuwelijk dat we hier maatregelen verdedigen die zonder God genomen worden. Het gemak waarmee vaccinatie, 2- of 3G wordt geaccepteerd hier vind ik echt eng.

En ja, ik wil de overheid eren.
En ja, juist ongevaccineerden worden geacht zo goed als mogelijk de basismaatregelen te accepteren.
En ja, ik heb hoge achting voor hen die vanuit het geweten niet willen vaccineren dat ze hun IC bed afstaan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Het is natuurlijk afschuwelijk dat we hier maatregelen verdedigen die zonder God genomen worden. Het gemak waarmee vaccinatie, 2- of 3G wordt geaccepteerd hier vind ik echt eng.

En ja, ik wil de overheid eren.
En ja, juist ongevaccineerden worden geacht zo goed als mogelijk de basismaatregelen te accepteren.
En ja, ik heb hoge achting voor hen die vanuit het geweten niet willen vaccineren dat ze hun IC bed afstaan.
Ik lees op Nieuwsuur van een man die 5 keer per week aan de nierdialyse ligt in het ziekenhuis omdat de transplantatie waarbij hij een nier van een vriendin zou krijgen al tig keer is uitgesteld. Misschien gaat hij het wel niet halen. Dat raakt me. Begrijp je?

Ik ben persoonlijk geen voorstander van 2G, wel van 3G. Maar ik begrijp wel de overwegingen van het kabinet waarom ze tot deze maatregel komt, want het is onmogelijk om de hele economie elke winter plat te leggen. Ze moeten wat. Of het zal helpen weet ik niet. Dat er een terugkeer naar God nodig is, weet ik wel. Daar is gebed voor nodig en een levend getuigenis vanuit onze gezindte, want ik veel te weinig hoor en veel te veel mis.

Ik leg het alles in Gods hand. En verder vind ik het jammer dat je alle mensen die biddend en in afhankelijkheid de keuze hebben gemaakt om zich wel te laten vaccineren weer in een hoek wegzet.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik kan erg weinig begrip opbrengen voor christenen die gewetensbezwaren hebben tegen vaccineren.

God geeft ons een middel, waarmee we ons immuunsysteem kunnen leren hoe het met een coronabesmetting om moet gaan. Ik begrijp niet dat dit middel, wat een nare ziekte met mogelijk ernstige gevolgen voorkomt, afgewezen wordt. Je draagt toch ook een gordel in de auto? Je doet toch ook een helm op als je op een brommer zit of gaat wielrennen?

Zeker nu ongevaccineerden zoveel plek op de IC's innemen, daalt mijn begrip tot ver onder nul. Denk ook eens aan anderen die dat plekje op de IC hard nodig hebben. Jij kunt voorkomen dat je daar komt te liggen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Laag schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Dit klopt ook niet. Je citeert nu een gedeelte wat geldt voor de klanten die welkom zijn. Een horecazaak mag dus zelf kiezen of er een 2G- of 3G-beleid komt. Maar dat heeft niets met personeelsleden te maken!
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd begrepen en gelezen. Excuses.
Geen probleem. Ik kom misschien wat scherp over, maar dat is niet de bedoeling.

Het is vandaag de dag in deze discussie belangrijk om de feiten goed op een rij te blijven houden. Vandaar dat ik er nogal bovenop zit.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Er is niets mis met zelfreinigend vermogen. Je hoeft niet voor ieder wissewasje naar de meester te stappen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Profesto schreef:Ik kan erg weinig begrip opbrengen voor christenen die gewetensbezwaren hebben tegen vaccineren.

God geeft ons een middel, waarmee we ons immuunsysteem kunnen leren hoe het met een coronabesmetting om moet gaan. Ik begrijp niet dat dit middel, wat een nare ziekte met mogelijk ernstige gevolgen voorkomt, afgewezen wordt. Je draagt toch ook een gordel in de auto? Je doet toch ook een helm op als je op een brommer zit of gaat wielrennen?

Zeker nu ongevaccineerden zoveel plek op de IC's innemen, daalt mijn begrip tot ver onder nul. Denk ook eens aan anderen die dat plekje op de IC hard nodig hebben. Jij kunt voorkomen dat je daar komt te liggen.
Deze discussie is in het begin van dit draadje al gevoerd.

En verder verwijs ik naar een gedeelte van ds. H.J. Agteresch uit Werkendam:
De predikant wees op vier houdingen ten opzichte van inenting. Zo zijn er „bezwaarden zonder geloof.” Hun weigering is bijvoorbeeld traditioneel bepaald –het hoort niet, want anderen doen het ook niet– of kan ontstaan onder druk van familie of de kerk. Ook zijn er onder deze groep die oprecht worstelen met de vraag, maar niet durven te vaccineren.
Een tweede groep zijn de „bezwaarden vanuit het geloof.” Zij ervaren vaccinatie als strijdig met een leven in afhankelijkheid en als een vooruitlopen op de Heere.
Er zijn ook „voorstanders zonder geloof”, die ten diepste hun vertrouwen op het middel van de inenting stellen en niet leven in afhankelijkheid.
Ten slotte zijn er de „voorstanders vanuit het geloof.” Zij belijden dat ziekte uit Gods hand komt, maar dat God „in Zijn voorzienig beleid middelen schenkt”, niet alleen ter genezing, maar ook om te behoeden voor ziekte.

Zoals jij het nu schetst, is het erg zwart-wit. Ik heb van harte respect voor mensen die vanuit hun geweten en vanuit een rotsvast geloofsvertrouwen op de Heere een vaccinatie weigeren en daar zelfs hun plek op de IC voor willen afstaan. Denk bijvoorbeeld aan die SGP-man uit Staphorst die onlangs in Op1 was. Laten we hen alsjeblieft in hun waarde laten, binnen en buiten dit forum.

Ik heb echter wel in de achterliggende week een vraag gesteld waarop het vertrouwen onder de niet-gevaccineerden binnen de gereformeerde gezindte nu gegrond is. Ik heb daar zorgen over.

Ook maak ik me zorgen om die mensen die tegen vaccinatie zijn, maar voorstanders van vaccinatie steeds bewust of onbewust in een hoek zetten en hen indirect verwijten dat ze gevaccineerd zijn of dat ze voorstander zijn van vaccinatie. Het respect mis ik. En dat gebeurt de laatste tijd ook op dit forum. En dat vind ik verdrietig.
Plaats reactie