MidMid schreef: ↑10 okt 2025, 11:38
Heel veel keren hetzelfde neerschrijven of zelfs aan mij toeschrijven, maakt het nog geen waarheid.
Nergens heb ik beweerd dat de CGK gewoon met 181 kerken verder zal gaan.
Ook ik ben niet blind.
Maar mijn punt is: ik weiger mee te werken aan een scheuring.
Dat kan ik in mijn geweten niet dragen.
Ik word er een beetje zat van dat ik met ieders geweten rekening moet houden, maar dat ik maar over mijn eigen geweten heen moet stappen. Iets meer besef en inlevingsvermogen - als er zo goed geweten wordt wat het beroep op gewetensbezwaar inhoudt - zou mij goeddoen.
Niemand vraagt aan jou om aan een scheuring mee te werken. Je lijkt alleen de werkelijkheid van de scheuring te ontkennen, ook al zeg je nu dat je niet blind bent. De consequentie van je redenering is dat je via een omweg wél aan een scheuring meewerkt, of in het verleden al hebt meegewerkt.
Qua instructie om te ontvlechten. Kom maar op met die stukken. Ze zijn er simpelweg niet. Wil je toch iets in die richting, dan kom je bij het convent uit (en nee, die leggen geen instructies neer - dat was adviserend, niet meer en niet minder!) die deze richting als onbestaanbaar heeft aangemerkt!
Nee, die instructie is er niet. Maar impliciet is dat gewoon de consequentie van de stukken die er wel lagen. Als de breedste vergadering géén antwoord meer kan geven op de vraag (die wel op tafel lag!), welke toekomst er in gezamenlijkheid is, dan is die toekomst er niet meer. Dan kun je niet zeggen: we gaan door in de bestaande structuren om op een latere synode eventueel over splitsen te spreken. Dat stadium is dan gewoonweg al voorbij! Dus alle begrip en inlevingsvermogen voor je gewetensbezwaar, maar je moet dan toch op z'n minst rekenschap geven van het feit dat je met deze opstelling uiteindelijk eenvoudigweg bij de rechter belandt?
Dat er in de classis Rotterdam nog wel is vermaand, is mooi. Wat was het effect van die vermaning? Is er bekering gekomen? Hebben die gemeenten die al vrouwen hadden bevestigd (zonde van woordbreuk) en/of andere beleid hadden op het punt van homoseksuele relaties (zonde van buitensluiting van het Koninkrijk) de vrouwen weer uit het ambt gezet en/of hun beleid t.a.v. homoseksuele relaties aangepast? Of heeft de particuliere synode dat gedaan? Kan de synode dat nog doen? En hoe dwing je dan af dat kerkenraden zich wél daarin houden? Kortom: dat lukt niet meer. Die fase zijn we voorbij. En die fase komt ook niet meer terug via nog langer praten. Neem het voorbeeld van Middelburg (Pjotr92) die eenvoudigweg zeggen: wij passen ons beleid nooit meer aan. Hoe zie jij in die werkelijkheid art. 31 van de kerkorde nog functioneren?
Het thema homoseksualiteit speelt niet in deze classis. En daarnaast naast vermaan en gesprek zijn er nog geen andere middelen. Overigens (stond destijds in de Wekker) heeft die hele classis bij het vermaan ook uitgesproken 'uit te spreken dat .... ten volle en in liefde zusterkerk is;'. Er was niet het verzoek vanuit de classis om de vrouwen uit de ambten te zetten. In mijn lezing van het besluit destijds konden ze samen verder. Eerder kreeg ik het verwijt van feitenvrij spreken. Geldt hier evenzo...
Sinds dat besluit zijn er wel enkele feiten bijgekomen. Denk aan de gesprekken van de commissie kerk-zijn, denk aan het convent in april 2024, denk aan de start van de synode, denk aan de commissie toekomst kerkverband en het teruggeven van haar opdracht, denk aan het moderamenvoorstel dat er niet door kwam. Prachtig dat de classis bij het vermaan deze kerken ook ten volle en in liefde zusterkerk heeft genoemd, maar dat lag dan beslist niet in lijn met de besluiten van 1998 en 2022, en zeker niet in lijn met het besluit dat in 2025 is genomen. Je leeft een beetje in een eigen werkelijkheid als je toen voor jezelf hebt gedacht dat alle gemeenten met zo'n formulering duurzaam samen verder konden. Vrijwel alle gemeenten hebben gewacht op de besluiten die de synode zou nemen.
Maar eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee. Je nadert elkaar geen millimeter. Ik proef enkel verharding. 't Bouwt mij in ieder geval niet meer op en helpt mij ook niet verder in gedachtevorming.
Verharding is niet mijn intentie. Ik lees wat @huisman hier allemaal heeft gezegd; daar sta ik helemaal achter. Hij reikt continue de hand, alleen van jouw kant zeg je steeds (geweten!): 'Ik kan die hand niet aannemen in de weg die je voor ogen hebt.' Als die weg voor de ander de enige, begaanbare weg is, dan is dat geen verharding, maar dan liggen de feiten zoals ze liggen. Er is inderdaad een deel van de CGK-gemeenten die dat niet meer binnen de bestaande, niet meer functionerende structuren kan. (Die functioneerden al niet op vele plaatsen, als kerkelijke vermaningen in de praktijk van kerkenraden geen enkele wijziging opleverden; maar die kúnnen nu eenvoudigweg niet meer functioneren.)
Ik ga dus proberen de discussie links (of zo je wilt rechts) te laten liggen.
Dit was precies de reden waarom huisman, zo meen ik, al vele bladzijdes eerder iets schreef als: 'Laten we de discussie inhoudelijk stoppen, want op dat punt gaan we elkaar niet meer vinden. Laten we over de gezamenlijke verantwoordelijkheden spreken via groepen verstandige mensen, en elkaar op persoonlijk vlak een beetje heel laten.' Ik ben dat van harte met hem eens!
En voor jou persoonlijk: ik zie jouw worsteling, ik lees ook dat je tot in het diepst van je gedachten vindt dat wat nu gebeurt niet kan en mag en zonde is. Ik zie ook dat je dat erger acht dat de zonden die hier eerder zijn genoemd en waarvoor je binnen het kerkverband medeverantwoordelijkheid draagt. Ik ben dan wel bevreesd dat je dan uiteindelijk in een fusiekerk met de NGK zult belanden. En gezien alles wat je inmiddels geschreven hebt, vraag ik mij af, of je daar echt past of heen wilt.