Wist je dat...

Wim Anker

Re: Wist je dat...

Bericht door Wim Anker »

Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. “Socrates! Ik moet je iets vertellen over je vriend die…”

Socrates “Ho eens even”, onderbreekt Socrates hem. “Voordat je verder gaat. Heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen gezeefd door de drie zeven?”
“De drie zeven? Welke drie zeven”, vraagt de man verbaasd.

“Laten we het proberen”, stelt Socrates voor.

“De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?”
“Nee, ik hoorde het vertellen en…”

“Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?”
Aarzelend antwoordt de man: “Eeeh nee, dat niet. Integendeel…”

“Hm”, zegt de wijsgeer. “Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?”
“Nee, niet direct noodzakelijk”, antwoordde de man.

“Welnu”, zegt Socrates glimlachend. “Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee.
https://frankbruining.com/de-drie-zeven-van-socrates/
refo

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:...het hoog tijd is om de ramen te gaan zemen?
Met schoonmaakazijn?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mannetje schreef:Ik ben een poosje weggeweest (had oa ook met het klimaat hier te maken) en het is niet altijd even liefjes hier.

Die opmerking over de dwaas heeft mij nog bijna overgehaald om een nieuw topic te maken, maar het leek me niet zo geweldig.
Topicvraag: Welke indruk wekken andere forummers bij je, op basis van wat zij hier schrijven?

Maar ik heb het maar niet gedaan, ik vrees dat het toch binnen een dag in de prullenbak ligt...
Nou als mensen nog meer gekwetst moeten worden is dat misschien een optie ja :huh:
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ukkie schreef:
Mannetje schreef:Ik ben een poosje weggeweest (had oa ook met het klimaat hier te maken) en het is niet altijd even liefjes hier.

Die opmerking over de dwaas heeft mij nog bijna overgehaald om een nieuw topic te maken, maar het leek me niet zo geweldig.
Topicvraag: Welke indruk wekken andere forummers bij je, op basis van wat zij hier schrijven?

Maar ik heb het maar niet gedaan, ik vrees dat het toch binnen een dag in de prullenbak ligt...
Nou als mensen nog meer gekwetst moeten worden is dat misschien een optie ja :huh:
Prive of met een Story?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het gaat natuurlijk wel om goed lezen wat ik schrijf. Het gaat om de indruk, op basis van wat iemand hier schrijft.
Daarmee vel je slechts een oordeel over het geschrevene, niet over de beschrevene.

Maar nochtans heb ik het bij een gedachte-experiment gelaten, en het topic niet geopend.

Wie nu heel graag toch wil weten hoe ik over hem/haar denk op basis van zijn/haar schrijfsels, die moet maar een PB sturen. Wie weet reageer ik wel.
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De eerste aanvraag is binnen en beantwoord :D
- Niet meer zo actief -
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mannetje schreef:Het gaat natuurlijk wel om goed lezen wat ik schrijf. Het gaat om de indruk, op basis van wat iemand hier schrijft.
Daarmee vel je slechts een oordeel over het geschrevene, niet over de beschrevene.

Maar nochtans heb ik het bij een gedachte-experiment gelaten, en het topic niet geopend.

Wie nu heel graag toch wil weten hoe ik over hem/haar denk op basis van zijn/haar schrijfsels, die moet maar een PB sturen. Wie weet reageer ik wel.
Dat snap ik dat je op basis van het geschrevene bedoeld. Maar toch.....? Misschien beter het experiment door het doucheputje spoelen. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef:..... de azijn kennelijk ook gehamsterd wordt?
Er wordt hier weer flink mee gesprenkeld. :fi
Doel je op mijn opmerkingen in dit topic? Of is het meer forumbreed?
Forumbreed Mannetje.
Er hangt al dagenlang een zure lucht.
Ik ben trouwens niet de enige die dit opmerkt.
Iemand mag hier gewoon een dwaas genoemd worden. :fi
Doe niet zo dwaas, Mara. Uitlokken heet dit. Niet op reageren maar.
Mod onwaardige taal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. “Socrates! Ik moet je iets vertellen over je vriend die…”

Socrates “Ho eens even”, onderbreekt Socrates hem. “Voordat je verder gaat. Heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen gezeefd door de drie zeven?”

“De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?”

“Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?”

“Hm”, zegt de wijsgeer. “Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?”

“Welnu”, zegt Socrates glimlachend. “Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee.
Laten we ons optrekken aan Socrates zeg, een ongelovige heiden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Laten we ons optrekken aan Socrates zeg, een ongelovige heiden.
De man heeft anders veel wijze dingen gezegd. Het zou kortzichtig zijn om wijze woorden te negeren vanwege het enkele feit dat iemand niet gelovig is. Overigens was tijdens het leven van Socrates het christendom non-existent.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Laten we ons optrekken aan Socrates zeg, een ongelovige heiden.
De man heeft anders veel wijze dingen gezegd. Het zou kortzichtig zijn om wijze woorden te negeren vanwege het enkele feit dat iemand niet gelovig is. Overigens was tijdens het leven van Socrates het christendom non-existent.
Ik had het niet over christendom...
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:

Laten we ons optrekken aan Socrates zeg, een ongelovige heiden.
Laten we inderdaad vooral die drie zeven van Socrates niet gebruiken, omdat hij een ongelovige heiden was. Laten we ook vooral niet met mes en vork eten, want dat doen ongelovige heidenen ook :tilt
Oh, en laten we ook vooral niet zeggen dat wij ´van Zijn geslacht zijn´, want dat is door enige heidense poëten gezegd. (Handelingen 17:28)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Ik had het niet over christendom...
De man leefde 5e eeuw voor Christus. Je argument is derhalve onzinnig.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Ik had het niet over christendom...
De man leefde 5e eeuw voor Christus. Je argument is derhalve onzinnig.
Vertel

Ps mag het de vierde eeuw voor Christus zijn?
Laatst gewijzigd door samanthi op 14 dec 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Topicvraag: Welke indruk wekken andere forummers bij je, op basis van wat zij hier schrijven?

Zo'n onderwerp ontspoort binnen de kortste keren. Er zijn forummers die iemand menen te kennen op basis van het geschrevene hier.
Wel, dat is pas dwaas. Want het is maar een heel klein stukje van iemand.
Je kent de omstandigheden immers niet waarin iemand verkeert.
En als je dan gekwetst of beledigd wordt, moet je dat maar incasseren en vooral relativeren.
In het dagelijks leven is de slogan: accepteer elkaar zoals je bent, maar hier schijnt dat erg moeilijk te zijn voor sommigen.
Dat geldt in het bijzonder wel voor jouzelf, overigens.

Als iets niet bevalt, is het zuur of onaardig. Terwijl jouw eigen bijdragen de laatste weken ook overwegend bitter zijn.
Plaats reactie