Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Thea »

@Zeeuw, ik begrijp wat je bedoelt, maar deze verhalen blijven toch in je achterhoofd 'zingen'. Dus voor mij een reden om niet te vaccineren, tenminste, nu nog niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef:Ik bedoel niet te zeggen dat ik niet geloof dat het vaccin bijwerkingen heeft, maar ik heb nogal een hekel aan al die 'ik heb het gehoord, van iemand die het gehoord heeft die' etc. Dat vertroebelt het echt gesprek nl nogal.
Het vertroebelt niks. Hoogstens vind je het niet overtuigend genoeg. Dat kan.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:Ik bedoel niet te zeggen dat ik niet geloof dat het vaccin bijwerkingen heeft, maar ik heb nogal een hekel aan al die 'ik heb het gehoord, van iemand die het gehoord heeft die' etc. Dat vertroebelt het echt gesprek nl nogal.
Het vertroebelt niks. Hoogstens vind je het niet overtuigend genoeg. Dat kan.
Ja, vage redeneringen van horen zeggen vertroebelen wel een discussie. Hoogstens begrijp je dat niet. Dat kan.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:@Zeeuw, ik begrijp wat je bedoelt, maar deze verhalen blijven toch in je achterhoofd 'zingen'. Dus voor mij een reden om niet te vaccineren, tenminste, nu nog niet.
Dat begrijp ik. Maar luister dan ook naar de verhalen die geen bijwerkingen melden. Die zijn m.i. veel meer. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je het dan wel moet doen he.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:@Zeeuw, ik begrijp wat je bedoelt, maar deze verhalen blijven toch in je achterhoofd 'zingen'. Dus voor mij een reden om niet te vaccineren, tenminste, nu nog niet.
Dat begrijp ik. Maar luister dan ook naar de verhalen die geen bijwerkingen melden. Die zijn m.i. veel meer. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je het dan wel moet doen he.
Even voor de helderheid: ik houd ook niet van de 'de-tante-van-het-neefje-van-mijn-buurman-zei-het-dus-ik-heb-het-echt-uit-eerste-hand-verhalen'.
Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.

Iemand uit mijn kennissenkring had pas wel z'n twijfels bij een bepaalde gebeurtenis. Het is dan wel vaag dat de arts niet ingaat op vragen of dit ook het gevolg kan zijn van een vaccinatie. Zo'n arts heeft dan de kans om twijfels weg te nemen, maar kiest ervoor om onzekerheid aan te wakkeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Terecht punt, Zeeuw. Laatst kwam er een kwebbelgeval voorbij over tinnitus en vaccinatie. Daar ligt geen verband. Een verband is er wel bij meer stress. En dat is ook volop aanwezig, momenteel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

eilander schreef:Even voor de helderheid: ik houd ook niet van de 'de-tante-van-het-neefje-van-mijn-buurman-zei-het-dus-ik-heb-het-echt-uit-eerste-hand-verhalen'. ------->>> Iemand uit mijn kennissenkring (...)

:D
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Thea schreef:@Zeeuw, ik begrijp wat je bedoelt, maar deze verhalen blijven toch in je achterhoofd 'zingen'. Dus voor mij een reden om niet te vaccineren, tenminste, nu nog niet.
Dat begrijp ik. Maar luister dan ook naar de verhalen die geen bijwerkingen melden. Die zijn m.i. veel meer. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je het dan wel moet doen he.
Even voor de helderheid: ik houd ook niet van de 'de-tante-van-het-neefje-van-mijn-buurman-zei-het-dus-ik-heb-het-echt-uit-eerste-hand-verhalen'.
Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.

Iemand uit mijn kennissenkring had pas wel z'n twijfels bij een bepaalde gebeurtenis. Het is dan wel vaag dat de arts niet ingaat op vragen of dit ook het gevolg kan zijn van een vaccinatie. Zo'n arts heeft dan de kans om twijfels weg te nemen, maar kiest ervoor om onzekerheid aan te wakkeren.
Nou, lees de gemiddelde bijsluiter bij een medicijn eens. Ik kende iemand die allergisch bleek te zijn voor chemo en eraan overleed. Dat was een bijwerking die voorkwam, maar dan hebben we het over eens per 100.000 oid.
Dus ik denk zeker dat men, als de situatie maar ernstig genoeg wordt, risico's wil nemen.

Zo heb ik 3 hartoperaties gehad met een kans van een paar procent op overlijden. Maar zonder operatie was de kans dan weer tegen de 100% op overlijden.

Voor welk medicijn denk je bv dat onderstaande de mogelijke bijwerkingen zijn:

Zeer zelden (< 0,01%): overgevoeligheidsreacties zoals angio-oedeem, moeilijke ademhaling, zweten, misselijkheid, shock en anafylaxie, bronchospasmen, analgetische astma, exantheem. Hypoglykemie. Pancytopenie. Tachycardie. Renale bijwerkingen zoals troebele urine (steriele pyurie), hematurie, anurese, nierfunctiestoornis; na langdurig gebruik van hoge doses zijn nefropathieën zoals interstitiële nefritis en tubulaire necrose waargenomen. Hepatotoxiciteit; leverbeschadiging (leverfalen, acute hepatitis) kan al optreden na doses van 6 g (bij kinderen > 140 mg/kg lichaamsgewicht), hogere doses veroorzaken irreversibele levernecrose. Ook is leverbeschadiging gerapporteerd na chronisch gebruik van 3–4 g per dag.

Verder zijn gemeld: acute gegeneraliseerde exanthemateuze pustulose (AGEP), erythema multiforme, Stevens-Johnsonsyndroom (SJS), toxische epidermale necrolyse (TEN) en geneesmiddel geïnduceerde dermatose. De zoetstof maltitol kan diarree veroorzaken. Zetpil: lokale irritatie.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Herman schreef:Laatst kwam er een kwebbelgeval voorbij over tinnitus en vaccinatie. Daar ligt geen verband.
Hoe weet je dat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Thea schreef:@Zeeuw, ik begrijp wat je bedoelt, maar deze verhalen blijven toch in je achterhoofd 'zingen'. Dus voor mij een reden om niet te vaccineren, tenminste, nu nog niet.
Dat begrijp ik. Maar luister dan ook naar de verhalen die geen bijwerkingen melden. Die zijn m.i. veel meer. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je het dan wel moet doen he.
Even voor de helderheid: ik houd ook niet van de 'de-tante-van-het-neefje-van-mijn-buurman-zei-het-dus-ik-heb-het-echt-uit-eerste-hand-verhalen'.
Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.

Iemand uit mijn kennissenkring had pas wel z'n twijfels bij een bepaalde gebeurtenis. Het is dan wel vaag dat de arts niet ingaat op vragen of dit ook het gevolg kan zijn van een vaccinatie. Zo'n arts heeft dan de kans om twijfels weg te nemen, maar kiest ervoor om onzekerheid aan te wakkeren.
Nou, lees de gemiddelde bijsluiter bij een medicijn eens. Ik kende iemand die allergisch bleek te zijn voor chemo en eraan overleed. Dat was een bijwerking die voorkwam, maar dan hebben we het over eens per 100.000 oid.
Dus ik denk zeker dat men, als de situatie maar ernstig genoeg wordt, risico's wil nemen.

Zo heb ik 3 hartoperaties gehad met een kans van een paar procent op overlijden. Maar zonder operatie was de kans dan weer tegen de 100% op overlijden.
Juist.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Even voor de helderheid: ik houd ook niet van de 'de-tante-van-het-neefje-van-mijn-buurman-zei-het-dus-ik-heb-het-echt-uit-eerste-hand-verhalen'. ------->>> Iemand uit mijn kennissenkring (...)

:D
Deze persoon ken ik wél. En ik geef alleen maar aan hoe de arts hierin handelde. Dus níet: deze persoon kreeg [dit] en dat kwam door vaccinatie.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Klavart schreef: Inderdaad, dat laatste. Ze dachten dat ze hun steentje bijdroegen, maar dat blijkt toch iets anders te liggen.
Dat ligt helemaal niet anders. Gevaccineerden lopen nog altijd minder kans besmet te raken en zijn ook minder besmettelijk. Weliswaar nog altijd besmettelijker dan gehoopt, maar je verward een kleiner effect dan gehoopt met geen effect. Kortom: een denkfout
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Nou, lees de gemiddelde bijsluiter bij een medicijn eens. Ik kende iemand die allergisch bleek te zijn voor chemo en eraan overleed. Dat was een bijwerking die voorkwam, maar dan hebben we het over eens per 100.000 oid.
Dus ik denk zeker dat men, als de situatie maar ernstig genoeg wordt, risico's wil nemen.

Zo heb ik 3 hartoperaties gehad met een kans van een paar procent op overlijden. Maar zonder operatie was de kans dan weer tegen de 100% op overlijden.
Juist.
Ik merk dat veel mensen dusdanig bang zijn voor Corona, dat het vetgedrukte voor hen realiteit is. Of dat realistisch is, is dan weer de vraag uiteraard.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Maar goed: het verschil tussen bloedverdunners en vaccinatie is, dat er voor het eerste altijd een medische indicatie bij de persoon zelf bestaat, terwijl het bij het tweede om een 'gevaarlijke omgeving' gaat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Klavart schreef:
Herman schreef:Laatst kwam er een kwebbelgeval voorbij over tinnitus en vaccinatie. Daar ligt geen verband.
Hoe weet je dat?
Ik had me nauwkeuriger kunnen uitdrukken door te zeggen dat een dergelijk verband lastig is aan te tonen en dat daar dus nog geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Plaats reactie