Johannes S schreef:Dankjewel. We waren het eens dat het avondmaal van de Heer niet was ingesteld om het geloof te werken.
Het gaat er nu om of het avondmaal bedoel(d)t is om het geloof te versterken.
Mee eens.
Johannes S schreef:Ik noemde deze instelling eerder bewust gewoon zoals het in de Bijbel genoemd wordt 'avondmaal van de Heere' om de aandacht niet af te leiden van waar het om gaat. Christus. Ik heb het idee dat er een hoop bijgelovigheid is op dit vlak. Het woord sacramenten komt ook niet in de Bijbel voor, dat komt van het Latijnse sacramentum, dat (geloofs)geheim betekent. En dat komt denk ik meer uit het mystieke.
Maar het is bedoeld om Hem te gedenken en wat Hij gedaan heeft en dat ook te verkondigen door deze instelling.
- Wat ik wel jammer vind, is dat je niet ingaat op wat ik schreef, maar dat je uitgaat van bepaalde veronderstellingen.
- Dat sprake is van 'gedenken', is geheel waar, idem van 'verkondigen'. Beide woorden impliceren m.i. zeer duidelijk dat het avondmaal ook de functie heeft om het geloof te voeden en versterken - dat volgt nog verderop in deze posting.
Johannes S schreef:Je verbaast je schrijf je, maar beter is gewoon aan te tonen vanuit de Bijbel. Ik verbaas me ook eerlijk gezegd.
De tekst die jij noemt uit 1 Korinthe 10:16, m.i. staat daar niet dat het avondmaal van de Heere bedoelt is om het geloof te versterken.Dat lees/leg je er zelf in denk ik. Let wel, ik zeg niet dat de Heere het niet kan doen.
Ik kan dit niet zien als een weerlegging van wat ik schreef. Ik schreef het volgende:
Valcke schreef:Bij de bewijsvoering uit de Bijbel vergat ik te noemen 1 Korinthe 10:16: "De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?"
Wanneer de deelname aan het Heilig Avondmaal "een gemeenschap" is met het lichaam en bloed van Christus, dan is ook dat zeker tot versterking van het geloof. Het 'gedenken' van de dood des Heeren staat hiermee ook in nauw verband. Dat is niet (slechts) een herdenking van een gebeurtenis die lang geleden heeft plaatsgevonden, maar een "gedenken" dat de dood en opstanding van Christus ook in het heden voor de gelovigen de grondslag en waarborg is waar het geloof zich op richt. Dit tot troost voor de gelovigen en daarmee tot versterking van het geloof.
Bovendien is er ook in het geheel geen tegenstelling met de versterking van het geloof door het Woord en de Heilige Geest. In het Woord vinden we de instelling en betekenis van het sacrament. Het Woord laat ons zien dat het Heilig Avondmaal een zichtbare prediking is van Christus' dood en een gemeenschap mét Zijn verbroken lichaam en vergoten bloed. De Heilige Geest past dit aan de gelovigen toe.
Mag ik aan jou vragen wat jij dan wél verstaat onder "
gemeenschap met het bloed en met het lichaam van Christus"? Is dat (volgens jou) louter een gemeenschap in de zin van 'herdenken', of is dit ook
het in geloof deelhebben aan Christus lijden en sterven en alle weldaden die uit het werk van Christus vloeien? En wanneer het antwoord daarop 'ja' is,
wat is het doel van deze gemeenschap? Ligt de versterking van het geloof hierin niet opgesloten? Graag ontvang ik antwoord op deze vragen.
Johannes S schreef:Ik ga alleen op je opmerkingen/vragen in op grond van de Bijbel en niet van formulieren.
Hoewel de vraag van Erskinees ook wel een vraag van mij is, ben ik mij er niet van bewust dat ik mijn antwoorden gebaseerd heb op de belijdenissen of formulieren. Ik stemde alleen in met wat anderen ten aanzien hiervan naar voren brachten.
Overigens ben je ook niet ingegaan op de argumenten die ik rechtstreeks op grond van de Bijbel naar voren heb gebracht, behalve de korte reactie die je gaf naar aanleiding van 1 Korinthe 10:16. Ik bracht namelijk ook het volgende naar voren:
Valcke schreef:Wat dacht je overigens van deze woorden:
Mattheüs 26: 26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het en gaf het den discipelen en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.
28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
29 En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van deze vrucht des wijnstoks, tot op dien dag wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.
30 En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.
Hebben deze woorden geen krachtige functie om het geloof te voeden? Dienen de beloften die hierin opgesloten zijn niet tot versterking van het geloof?
Overigens: de woorden 'Doet dat tot Mijn gedachtenis' willen niet zeggen dat slechts een historisch feit herdacht wordt. In 1 Korinthe 11 volgt op deze woorden ook nog:
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
Zo is het sacrament ook een verkondiging van het Evangelie, niet alleen voor anderen, maar ook voor de deelnemers aan het sacrament zelf. En heeft zeker als doel om het geloof te versterken. Het is een geestelijk eten en drinken van Christus' verbroken lichaam en vergoten bloed en een zien op Zijn offerande en de daarop gevolgde overwinning en een sterke bevestiging van de geestelijke weldaden die hieruit voortvloeien, waarvan de belangrijkste zijn de vergeving van zonden (door Christus Zelf genoemd bij de instelling), de vernieuwing door de Heilige Geest en de verwachting van het eeuwige leven (ook door Christus Zelf genoemd bij de instelling).
Graag ook hierop nog je reactie.