Ander schreef:Soms lijkt het wel of mensen het niet willen begrijpen.
De rechtvaardigmaking vindt plaats in de wedergeboorte. Zonder rechtvaardigmaking kan het niet! De wedergeboren zondaar is dan in Christus ingelijfd. Een nadere weldaad is de rechtvaardigmaking, de bevestiging en verzekering van het geloof. Dan mag de wedergeboren leven uit de troost van het in Christus zijn.
De zaligheid hangt niet aan de zekerheid, maar aan ons in-zijn in Christus.
Volgens jou kan het zonder rechtvaardigmaking wél. Want de rechtvaardigmaking is een 'nadere' weldaad, m.a.w. je bent al zalig, maar er is 'meer' te krijgen.
De door jou vet gemaakte zin zegt in feite niets. Want ons in-zijn in Christus hangt niet in de lucht, maar is iets waar wij zelf bij betrokken zijn.
Als wij niet geloven in Christus, mogen we ook niet speculeren over een mogelijk in-zijn in Christus.
Ander schreef:Vanuit dit oogpunt is een hongerige en dorstige zalig, want zij zúllen verzadigd worden!
Hier hebben we het reeds uitvoerig over gehad. Wij hebben hier uiteenlopende standpunten over.
Ander schreef:Dit is voluit de leer van de GerGem, maar velen willen het niet begrijpen. Onderscheid in wezen en welwezen, statelijk en standelijk is voluit bijbels en heb ik willen uitleggen.
Ik vind deze leer in de Bijbel niet terug. De Bijbel wijst ons maar één weg: het geloof in Christus. En niet het speculeren over een in-zijn in Christus, zonder dat wij Christus door het geloof hebben
aangenomen.
Ander schreef:De leer van de Ger. Gem. is daarom voluit gegrond op de leer vanuit de Reformatie en de Nadere Reformatie.
Gelukkig is de officiële leer van de GG gebaseerd op Schrift en belijdenis. Daar houd ik me dan maar aan.