Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [2]
- JolandaOudshoorn
een heel mooi gebed idd. Mijn zoontje heeft het eerste couplet (iets aangepast) op school geleerd en dat zingen ze regelmatig als ze naar huis toe gaan. ehm, wanneer is "ik ga slapen" eigenlijk te kinderachtig? Ik vind dat er soms best moeilijke stukken instaan. Mijn zoon is 4 jaar en eerlijk gezegd vind ik het andere gebed voor hem eenvoudiger,.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Als ik dit wonderschone gebed op de testbank van de dogmatiek leg, is er waarschijnlijk heel wat op af te dingen.
Maar als ik het bezie vanuit de woorden van de Heere Jezus: Laat de kinderkens tot Mij komen.........., ja dan, vanuit de Liefde: PRACHTIG!
Ik wenste wel dat wij allen zò konden bidden.
Alleen al het zinnetje: Helpt U arme, bange mensen.......
Maar als ik het bezie vanuit de woorden van de Heere Jezus: Laat de kinderkens tot Mij komen.........., ja dan, vanuit de Liefde: PRACHTIG!
Ik wenste wel dat wij allen zò konden bidden.
Alleen al het zinnetje: Helpt U arme, bange mensen.......
Breek me de ....... niet open. :|Mister schreef:Dat komt hier nogal eens voor...jvdg schreef:Als ik dit wonderschone gebed op de testbank van de dogmatiek leg, is er waarschijnlijk heel wat op af te dingen.![]()

Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
GA JE MOND SPOELEN MET GROENE ZEEP!!!!!!Mariavt schreef:
Breek me de ....... niet open. :|
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Dan had ik je verkeerd begrepen. Je ziet dogmatiek dus niet zelf als testbank, maar constateert dat anderen dat vaak wel doen. In dat geval ben ik het met je eens.jvdg schreef:Ja, heel vaak wel.Josephus schreef:Zie jij dogmatiek als testbank?jvdg schreef:Als ik dit wonderschone gebed op de testbank van de dogmatiek leg, is er waarschijnlijk heel wat op af te dingen.
Ik denk daarbij aan de vrome farizeërs.
En ben vuurbang voor bètweters, zonder liefde.
Agreed!Josephus schreef:Dan had ik je verkeerd begrepen. Je ziet dogmatiek dus niet zelf als testbank, maar constateert dat anderen dat vaak wel doen. In dat geval ben ik het met je eens.jvdg schreef:Ja, heel vaak wel.Josephus schreef:Zie jij dogmatiek als testbank?jvdg schreef:Als ik dit wonderschone gebed op de testbank van de dogmatiek leg, is er waarschijnlijk heel wat op af te dingen.
Ik denk daarbij aan de vrome farizeërs.
En ben vuurbang voor bètweters, zonder liefde.
Wat is er mis met dogmatiek ?
Als ik dit gebed lees dan heb ik ook mijn vragen, laten we nu niet alles zomaar klakkeloos als zuiver bestempelen.
En hoe moeten we de laatse regel precies plaatsen ?
Hier moeten we goed naar kijken, de grens met de algemene verzoening en daarmee met remonstrantse teksten is soms zo flinterdun.
Dus om dit soort versjes naast de Schrift te leggen en om te kijken of het dogmatisch juist is , is niet liefdeloos maar is juist onze plicht. Om zo onze kinderen te bewaren enerzijds voor starre dorre dogmatiek maar ook anderzijds voor een gevaarlijk arminiaans gedachtegoed.
Als ik dit gebed lees dan heb ik ook mijn vragen, laten we nu niet alles zomaar klakkeloos als zuiver bestempelen.
Dit laatste versje neigt gewoon naar een algemene verzoenings leer.
Dank U voor de Here Jezus
Dat Hij kwam voor groot en klein
Geef dat Hij ook gauw weer terugkomt
En hier alles goed zal zijn.
Hier moeten we goed naar kijken, de grens met de algemene verzoening en daarmee met remonstrantse teksten is soms zo flinterdun.
Dus om dit soort versjes naast de Schrift te leggen en om te kijken of het dogmatisch juist is , is niet liefdeloos maar is juist onze plicht. Om zo onze kinderen te bewaren enerzijds voor starre dorre dogmatiek maar ook anderzijds voor een gevaarlijk arminiaans gedachtegoed.
Doordenk de woorden van onze Heere Jezus;geledu schreef:Wat is er mis met dogmatiek ?
Laat de kinderkens tot mij toekomen................, los van onze (domme) "dogmatiek".
De aangehaalde tekst heeft niets met de kritiek op het versje te maken.jvdg schreef:Doordenk de woorden van onze Heere Jezus;geledu schreef:Wat is er mis met dogmatiek ?
Laat de kinderkens tot mij toekomen................, los van onze (domme) "dogmatiek".
Wat ik alleen maar wil aangeven is het feit, dat we zovaak remonstrantse teksten goedpraten omdat het wel aardig klinkt en het wel aardig lijkt.
Maar laten we nu ook proberen om dit soort versjes eerlijk te benaderen .
- JolandaOudshoorn
Het is maar wat je erin wil lezen/horen. Er is helemaal niks mis mee, vind ik, ook dogmatisch niet. Jezus kwam voor de hele wereld, voor groten en kleinen. Dat er een aantal Hem niet erkent, niet in Hem geloven is niet Zijn bedoeling. Als je zo gaat redeneren dan zet je de kast van de uitverkiezing voor de deur van de genade!geledu schreef:De aangehaalde tekst heeft niets met de kritiek op het versje te maken.jvdg schreef:Doordenk de woorden van onze Heere Jezus;geledu schreef:Wat is er mis met dogmatiek ?
Wat ik alleen maar wil aangeven is het feit, dat we zovaak remonstrantse teksten goedpraten omdat het wel aardig klinkt en het wel aardig lijkt.
Maar laten we nu ook proberen om dit soort versjes eerlijk te benaderen .
Ik ga mijn kinderen niet leren: hoop maar dat je uitverkoren bent, want dan alleen... Nee, ik vraag ze of zij bereid zijn om Hem te volgen en in Hem te geloven. En dit gebedje is in de eerste instantie voor kinderen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft