Dit is het juist. Er waren wel geschikte gezangen máár de Psalmen Davids zijn het meest geschikt (sola scriptura).Marnix schreef:Waar ik overigens ook nog een kanttekening bij heb, hij zegt niet dat er geen geschikte liederen zijn, hij zegt dat er geen liederen nog meer geschikt zijn dan de Psalmen van David. (Opmerkelijk trouwens dat hij de Psalmen van David zegt, er zijn meer Psalmen toch?)
Mijns inziens had je hier onterechte kritiek op de manier van discussiëren (zoals ik hier boven heb proberen uit te leggen). Als jij het woord inspireren gebruikt in combinatie met de teksten van gezangen, dan word ik behoorlijk op het verkeerde been gezet. Ik begreep niet dat je dit bedoelde in de andere betekenis van het woord (en Tiberius dus ook niet)."Het wachten was op dit argument." Dus je besefte wel dat je best ver ging in je be/veroordeling? En de citaten van Tiberius laten duidelijk zien dat je wél gezegd hebt dat gezangen geïnspireerd zijn...
Nee. Wat ik bedoel is: Als een discussie een poos doorgaat en ik pas mijn mening niet aan en zeker ook als ik kritiek heb op de manier van discussieren, krijg ik altijd te horen: Je moet wel beseffen dat je blij mag zijn dat je hier gedoogd wordt. Vergeet niet dat je hier bij gratie mag zijn. Dat vergeet ik niet, maar ik heb wel eens het idee dat als we er niet uitkomen, ik dat nog altijd even naar me toe gegooid moet krijgen. Daarom verwachtte ik het al een beetje. Ik ben niet te ver gegaan, ik heb gevraagd om respectvol te discussiëren, het niet te hebben over zelfverzonnen versjes waar mensen tot Gods eer liederen schrijven... En dat ik nooit heb gesteld dat liederen net zoals de Bijbel geinspireerd kunnen zijn. Dat heb ik in mijn vorige reactie ook uitgewerkt, dat ik stel dat de Geest in mensen wil wonen en werken en dan ook hun gedrag, wat ze zeggen en schrijven etc. beinvloedt. Dat is volgens mij ronduit gereformeerd.