Psalmen en/of gezangen?

Erasmiaan

Re: Psalmen en/of gezangen?

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Waar ik overigens ook nog een kanttekening bij heb, hij zegt niet dat er geen geschikte liederen zijn, hij zegt dat er geen liederen nog meer geschikt zijn dan de Psalmen van David. (Opmerkelijk trouwens dat hij de Psalmen van David zegt, er zijn meer Psalmen toch?)
Dit is het juist. Er waren wel geschikte gezangen máár de Psalmen Davids zijn het meest geschikt (sola scriptura).
"Het wachten was op dit argument." Dus je besefte wel dat je best ver ging in je be/veroordeling? En de citaten van Tiberius laten duidelijk zien dat je wél gezegd hebt dat gezangen geïnspireerd zijn...

Nee. Wat ik bedoel is: Als een discussie een poos doorgaat en ik pas mijn mening niet aan en zeker ook als ik kritiek heb op de manier van discussieren, krijg ik altijd te horen: Je moet wel beseffen dat je blij mag zijn dat je hier gedoogd wordt. Vergeet niet dat je hier bij gratie mag zijn. Dat vergeet ik niet, maar ik heb wel eens het idee dat als we er niet uitkomen, ik dat nog altijd even naar me toe gegooid moet krijgen. Daarom verwachtte ik het al een beetje. Ik ben niet te ver gegaan, ik heb gevraagd om respectvol te discussiëren, het niet te hebben over zelfverzonnen versjes waar mensen tot Gods eer liederen schrijven... En dat ik nooit heb gesteld dat liederen net zoals de Bijbel geinspireerd kunnen zijn. Dat heb ik in mijn vorige reactie ook uitgewerkt, dat ik stel dat de Geest in mensen wil wonen en werken en dan ook hun gedrag, wat ze zeggen en schrijven etc. beinvloedt. Dat is volgens mij ronduit gereformeerd.
Mijns inziens had je hier onterechte kritiek op de manier van discussiëren (zoals ik hier boven heb proberen uit te leggen). Als jij het woord inspireren gebruikt in combinatie met de teksten van gezangen, dan word ik behoorlijk op het verkeerde been gezet. Ik begreep niet dat je dit bedoelde in de andere betekenis van het woord (en Tiberius dus ook niet).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef: Misschien kun je (samen Erasmiaan) het te onpas erbij slepen van de gedoogclausule achterwege laten?
Het komt zo vervelend over. Alsof je zo een discussie in je voordeel kunt laten uitpakken.
Ik heb even terug zitten lezen en in dit geval heb je daar inderdaad gelijk in.
De gewraakte posting viel niet zozeer onder het gedoogbeleid maar was meer een op-de-persoon-spelen.
Sorry.
Fijn dat je het zo oppakt.
:super Inderdaad!!
en nu nog erasmiaan (o nee, sorry staat niet in zijn woordenboek :livre ) :OO3
Aardig klinkt het niet, maar omdat het zo is, is het ook niet aardig.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nou mensen, on-topic verder maar weer.
albion

Bericht door albion »

Zita schreef:
albion schreef:
parsifal schreef:De meeste gezangen en de berijmde psalmteksten en de kanttekeningen en de meeste gebeden van een predikant en de twaalf artikelen, de formulieren, zijn allemaal mensenwerk.
Hier ben ik het niet met je eens. Als de dominee op de kansel staat dan staat hij in het 'ambt'. Als het goed is, is een ds. tot dit ambt geroepen door de Heilige Geest. Ik zal niet zeggen dat het niet gebeurt dat de preek die gehouden is mensenwerk is, maar als het goed is moet Gods Geest erin meekomen.

„En Ik zal ulieden herders geven naar Mijn hart; die zullen u weiden met wetenschap en verstand.”

Hij krijgt dan ondersteuning. En zoals ze vroeger zeiden: Hij heeft opening in het gebed gekregen.

„Want de ogen des Heeren zijn over de rechtvaardigen, en Zijn oren tot hun gebed; maar het aangezicht des Heeren is tegen degenen, die kwaad doen.”

Ik geloof niet dat de Heilige Geest alleen gewerkt heeft in de tijd waarin de Bijbel geschreven is. Ik denk dat hij nog steeds werkt in de harten van de mensenkinderen.

Zo geloof ik ook dat de kanttekenaars door Gods Geest geleid zijn. Hier hing zoveel vanaf om de Bijbel zo getrouw mogelijk te vertalen, dat ik niet kan geloven dat het allemaal maar mensenwerk was. Zou dit werk niet gezegend zijn?
mooi, als dan ambtsdragers aan het gezangenschrijven gaan, zijn we van alle problemen af. :)
:) Ik heb het over de ambtsdragers die, als zij het Woord moeten prediken, door Gods Geest geleid worden. Zodra zij zichzelf op het oog hebben of mensenvrees hebben dan gaat dat niet gepaard met Gods Geest.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Ik heb het over de ambtsdragers die, als zij het Woord moeten prediken, door Gods Geest geleid worden. Zodra zij zichzelf op het oog hebben of mensenvrees hebben dan gaat dat niet gepaard met Gods Geest.
Dat zijn mooie zwart-wit redenaties. Maar ik betwijfel of het zo simpel is. Wij hebben Gods Geest niet aan een touwtje. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat. Predikanten, ambtsdragers, lieddichters, ze zijn soms gewoon heel ambachtelijk met hun vak bezig. En als de Heere dat zegent, kan ook een preek of een lied dat puur op vakmanschap gemaakt is, tot rijke zegen zijn. Dat zit 'm niet per se in het scheppingsproces.
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

--- knip --- On-topic verder; mvg. Tib
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Upquark schreef:Even ondeugend een gezang ertussendoor gooien: :huhu

Alle roem is uitgesloten,
onverdiende zaligheên,
heb ik van mijn God genoten,
'k roem in vrije gunst alleen;
ja, eer ik nog was geboren,
eer Gods hand, die alles schiep,
door zijn woord tot aanzijn riep
heeft zijn liefde mij verkoren.
God is liefd', o eng'lenstem;
mensentong, verheerlijkt Hem!

Zo, en nu weer in goede sfeer verder! :)
Schitterend gezang. Jammer dat we dat niet in de kerk mogen zingen (op zondag). :)
Ik denk wel eens, als er in de GG meer van dit soort gezangen gezongen werden, zou er dan ook niet anders gepreekt worden?
Wordt bij ons regelmatig geciteerd van de kansel (de eerste vier regels) ;).
Het is wat anders wanneer het de gemeente op de lippen wordt gelegd.
Citeren mag wel maar het zingen niet! Beetje vreemd toch? Laten dominees die tegen zingen van gezangen zijn ook alleen maar psalmen citeren. Waarom mogen de mensen dit niet zingen? We zingen toch ook: ".... de lieflijkheen van 't zalig hemelleven, zal eeuwiglijk Uw rechterhand mij geven!" psalm 17: 6 En zo zij er vele psalmen. Gelden die dan ook voor alle gemeenteleden, die meezingen? Kan iedereen zeggen dat hem/haar het zalig hemelleven is geschonken? Ik denk niet dat we zo om moeten gaan met gezangen en psalmen. Anders kan de twijfelaar nooit zingen en de onbekeerde kan beter zijn mond houden... volgens mij werkt het zo niet. Juist als onbekeerde kun je tijdens het zingen ineens beseffen dat het voor jou niet geldt... waardoor de nood hoog wordt en iemand tot Christus wordt gedreven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gezangen kunnen stichten, dat is zeker.
Mijn opa had een levenslied, een lievelingslied...
Het was geen psalm, maar hij zou het nooit in de kerk dulden!

Mijn opa's levenslied

Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.
Wat zou ooit Zijne macht beperken?
't Heelal staat onder Zijn gebied!
Wat Zijne liefde wil bewerken,
ontzegt Hem zijn vermogen niet.

Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heeren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:Gezangen kunnen stichten, dat is zeker.

Mijn opa's levenslied

Wat zou ooit zijne macht beperken?
't Heelal staat onder zijn gebied!
Wat zijne liefde wil bewerken,

Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
Hij is erg mooi! Ik heb hem pas nog gezongen (gewoon thuis)
En ja, gezangen hebben voor mij ook veel waarde, maar eerlijk gezegd zou ik geen voorstander zijn om gezangen in de erediensten in te voeren. alleen al om een dicussie te voorkomen: waar trek je de grens?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bloempje28 schreef:Citeren mag wel maar het zingen niet! Beetje vreemd toch? Laten dominees die tegen zingen van gezangen zijn ook alleen maar psalmen citeren.
Ben in het verleden eens op het matje geroepen omdat ik "Alle roem is uitgesloten" na de dienst had gespeeld. De dominee haalde dat lied tijdens de preek die dag wel zó vaak aan dat het eigenlijk het enige toepasselijke lied was wat je na de dienst kon spelen.
Maar ik kreeg de wind van voren, want ik had een gezang gespeeld. En dat mocht niet. :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
Bloempje28 schreef:Citeren mag wel maar het zingen niet! Beetje vreemd toch? Laten dominees die tegen zingen van gezangen zijn ook alleen maar psalmen citeren.
Ben in het verleden eens op het matje geroepen omdat ik "Alle roem is uitgesloten" na de dienst had gespeeld. De dominee haalde dat lied tijdens de preek die dag wel zó vaak aan dat het eigenlijk het enige toepasselijke lied was wat je na de dienst kon spelen.
Maar ik kreeg de wind van voren, want ik had een gezang gespeeld. En dat mocht niet. :bobo
nou ja zeg..
wat een krom gedoe,
bij ons wordt er ook vaak een lied gespeeld wat in de preek is aangehaald, ik vind het altijd wel een mooie verwerking om zo de kerk uit te lopen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

-DIA- schreef:Gezangen kunnen stichten, dat is zeker.

Mijn opa's levenslied

Wat zou ooit Zijne macht beperken?
't Heelal staat onder Zijn gebied!
Wat Zijne liefde wil bewerken,

Voor hen, die 't heil des Heeren wachten,
Ja zeker er zijn hele mooie gezangen.
Het gezang dat mij altijd aanspeekt is:

Beveel gerust uw wegen
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ik neem aan in de Gereformeerde Gemeente?
Er worden heel af en toe gezangen gespeeld als uitleidend orgelspel.
Tweede Kerstdag soms "Ere zij God"
en afgelopen Dankdag werd er een kunstzinnig geheel gespeeld:
Een mix van "Dankt, dankt, nu allen God, en "Wat zal ik met Gods gunsten overlaân"
Qua muziek een kunstig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 nov 2009, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ik neem aan in de Gereformeerde Gemeente?
Er worden heel af en toe gezangen gespeeld als uitleidend orgelspel.
Tweede Kerstdag soms "Ere zij God"
en afgelopen Dankdag werd er een kunstzinnig geheel gespeeld:
Een mix van "Dankt, dankt, nu allen God, en "Wat zal ik met Gods gunsten overlaân"
Qua muziek een kustig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
dat is mooi gevonden ja, heel mooi.. die mix!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Wij moesten met dankdag zingen "O Heer wij danken U van harte". De organist speelde zo slecht dat we op een gegeven moment zonder orgel zongen. :bobo
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie