Heartcry - Niet arminiaans?

jvdg

Bericht door jvdg »

Rochus schreef:
Rochus schreef:
Marnix schreef:wat een discussie
Vooral als je de link legt met het (verondersteld) arminianisme van Heart Cry
Naar aanleiding van een Pb:

Met deze uitspraak heb ik alleen de discussie weer op het onderwerp willen richten. Het zegt niets over mijn positie en mening t.o.v. Heart Cry.
Ik vraag u dan alle inmiddels zowel positief als negatief geplakte stickers te verwijderen.

Ik wilde dit toch even kwijt.
De opmerking heeft trouwens niet echt geholpen de discussie is gestokt :wink:

Wanneer iemand deze discussie weer vlot trek kunt u misschien mijn mening ook nog eens te weten komen :wink:

Het woord verondersteld had hier de betekenis: "Het kan zo zijn, maar het kan net zo goed niet zo zijn dat....."
De discussie behoeft toch niet vlot getrokken te worden teneinde jouw mening te kunnen vernemen.

Ik zou zeggen: Ga je gang, uiteraard binnen de gestelde forumregels. :wink:
freek

Bericht door freek »

Ds. C.P. de Boer is in zijn kerkbode een artikelenreeks gestart waarin hij zéér kritisch is over Heart Cry en het geestelijke klimaat dat daar gepropageerd wordt. De artikelenserie zal gebundeld worden en door de kerkenraad uitgegeven worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Ds. C.P. de Boer is in zijn kerkbode een artikelenreeks gestart waarin hij zéér kritisch is over Heart Cry en het geestelijke klimaat dat daar gepropageerd wordt. De artikelenserie zal gebundeld worden en door de kerkenraad uitgegeven worden.
Hoewel wij RF'ers absoluut niet etiketjeplakkerig zijn*, willen wij wel graag weten wie ds C.P. de Boer is en tot welk kerkverband hij behoort :wink:
Het kan nooit kwaad om te weten uit welke hoek de wind waait...

*enkele uitzonderingen daargelaten :mrgreen:
freek

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
freek schreef:Ds. C.P. de Boer is in zijn kerkbode een artikelenreeks gestart waarin hij zéér kritisch is over Heart Cry en het geestelijke klimaat dat daar gepropageerd wordt. De artikelenserie zal gebundeld worden en door de kerkenraad uitgegeven worden.
Hoewel wij RF'ers absoluut niet etiketjeplakkerig zijn*, willen wij wel graag weten wie ds C.P. de Boer is en tot welk kerkverband hij behoort :wink:
Het kan nooit kwaad om te weten uit welke hoek de wind waait...

*enkele uitzonderingen daargelaten :mrgreen:
Ds. C.P. de Boer is Christelijk Gereformeerd en hij Bewaart het Pand.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Ds. C.P. de Boer is Christelijk Gereformeerd en hij Bewaart het Pand.
Dank je.
't Viel me op dat in de meest recente HeartCry uitnodiging (jongerenconferentie januari) als mogelijkheden voor het bezoeken van zondagse kerkdiensten uitsluitend wordt verwezen naar HHK diensten.
Daarin was men voorheen wat ruimhartiger.
Nieuw beleid?
MariaW

Bericht door MariaW »

Hendrikus schreef:
freek schreef:Ds. C.P. de Boer is Christelijk Gereformeerd en hij Bewaart het Pand.
Dank je.
't Viel me op dat in de meest recente HeartCry uitnodiging (jongerenconferentie januari) als mogelijkheden voor het bezoeken van zondagse kerkdiensten uitsluitend wordt verwezen naar HHK diensten.
Nieuw beleid?
Nee, volgens mij niet. Het staat volgens mij nog steeds vrij om een kerkdienst te bezoeken. Maar ik had gehoord van plannen over een preekbespreking. Dan is het uiteraard verstandig om naar eenzelfde kerkdienst te gaan. En er stond ook dat die dienst sámen bezocht wordt, er is 's morgens geen lezing o.i.d.
freek

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
Dank je.
Nieuw beleid?
Dit is geen initiatief van HeartCry, als ik het goed begrepen heb.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Vandaag in het RD "Welbeschouwd" :
Ds. J. M. J. Kieviet schreef: Twintig dode calvinisten
vrijdag 21 december 2007

Je hoeft er tegenwoordig niet prat op te gaan wanneer ze je calvinist noemen. Meestal klinkt er iets neerbuigends in door. In ieder geval iets afkeurenswaardigs. Seculier Nederland moet er niet veel van hebben, van eigenschappen die iets met het calvinisme uitstaande hebben uit te staan.

Mijn Dikke Van Dale, spiegel van het Nederlandse taalgebruik, geeft de huidige betekenis als volgt weer: „calvinistisch = (3) niet uitbundig, sober, rechtlijnig en dogmatisch.” Het woord heeft duidelijk een negatieve gevoelswaarde.Nederland zou, zoals velen met afschuw constateren, nog veel sporen van dat calvinisme dragen. Zo was het in 1994 Maarten ’t Hart die in ”De Ortolaan” iemand als volgt typeerde: „een calvinist zonder God, met een ijzig star, rigide moralisme, een man die net als Calvijn alle plezier verdacht vond, alle levenslust de kop wilde indrukken, en van alles waar een mens nog een beetje geluk aan weet te ontlenen, beweerde dat het commercieel uitgebuit werd.” Aan de calvinist wordt daarnaast een zekere onaandoenlijkheid toegerekend. „Het calvinisme betekent: wettische strengheid, rechtlijnige en doordrammerige betweterij, gemakkelijk leidend tot verkettering van elkaar, tot twisten en afscheidingen”, aldus W. Nijenhuis.

Hartenkreet
Sinds kort weet ik dat het niet alleen de Amsterdamse grachtengordel en omstreken is die dergelijke gemeenplaatsen hanteert. Ook toegewijde en vurige predikers hebben zo hun gedachten over wat calvinisme inhoudt. Ik weet nu: ook binnen de kerk, binnen de behoudende kerken en gemeenschappen, moet je je niet te snel calvinist noemen. Want je hebt ogenblikkelijk een stigma.

Neem nu de brief die, naar ik aanneem, veel Nederlandse predikanten maandag hebben ontvangen via hun mailbox. Kwart voor acht in de ochtend was hij binnen, al snel na de zondag dus. Een mail van Stichting Heart Cry. Deze stichting wil het belang van een geestelijke opwekking op de harten binden. Gelet op de naam van de stichting lag het onderwerp van de mail voor de hand. Ten overvloede stond het in grote letters nog eens boven het bericht: „een hartenkreet van opwekking.”

De schrijver is een zekere David Paul Washer. Hij moet een bekende Amerikaanse prediker zijn. De mail bevat een passage uit een van zijn preken, alsmede een vijftien pagina’s lange toespraak: ”Een shockerende boodschap tot jongeren”. Met veel van wat deze Washer zegt, kan ik wel instemmen. Washer laat niet na de ernst van de eeuwigheid op de jonge harten te binden. „Er is één ding dat mij vannacht een slapeloze nacht gaf. Dat binnen 100 jaar een grote meerderheid van de mensen die nu in dit gebouw zijn mogelijk in de hel te vinden zijn. Zelfs zij die Jezus Christus als Heere beleden hebben, zullen een eeuwigheid verkeren in de hel.” Voorwaar een geluid dat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.

Beschaafd
Maar nu zijn opmerkingen over de calvinisten. Washer wijst erop dat het nodig is in de prediking de wedergeboorte ter sprake te brengen. Zo niet, „dan brengt u niets!” Opnieuw: een heldere stellingname.

In zijn betoog voert hij predikanten sprekend op die hiertegen protesteren. Washer in reactie hierop: „Kom me niet met zulke dingen aan. Hoeveel calvinisten hebben we? En hoeveel mannen hebben een goede theologie, maar zijn te lafhartig om dat te prediken?” Op de volgende pagina: „Het ergste wat ooit kan gebeuren, is dat een predikant beschaafd wordt. (...) Ik verkies één Leonard Ravenhill (een gezaghebbende opwekkingsprediker, JMJK) boven twintig dode calvinisten...”

Eerlijk gezegd: deze opmerkingen brachten me op maandagochtend tot enige bezinning. Ik reken me van harte tot de calvinisten en ik schaam me er niet voor. Met Van Ruler meen ik nog steeds dat het gereformeerde, zeg: het calvijnse beginsel, het meest katholieke is. De gereformeerde belijdenis is me uitermate lief. De vijf punten van het calvinisme, ofwel de beginselen van Dordt, staan me in de prediking voor ogen. Ik wil van deze belijdenis niets afdoen: (1) de algehele verdorvenheid van de mens, (2) de onvoorwaardelijke verkiezing tot zaligheid, (3) de persoonlijke verzoening door Christus, (4) het onweerstaanbare werk van de Heilige Geest en (5) de bewaring van Gods heiligen bij de verkregen verlossing. Omdat God God is. En opdat genade genade zij. Zo spreekt de Heilige Schrift. En zo hoop ik het heilige Woord van de Heere na te spreken. „En daarom, mijnheer, noem ik mij calvinist”, om het te zeggen met een variant op Anton van Duinkerken.

Vraag
Ik wil de heart cry van Washer serieus nemen. Onverlet mijn bedenkingen bij een aantal van zijn uitspraken. Voor mij persoonlijk geldt de vraag, en voor anderen wellicht: ben ik niet een van die twintig dode calvinisten? Kampioen in rechtzinnigheid misschien. Een beschaafde dominee. En daarom te lafhartig om de volle waarheid te prediken, inclusief de scherpte van Gods Woord?! Terwijl ondertussen een arminiaan mij voorgaat in bewogenheid met zijn hartenkreet en zijn dwingende oproep.

Tegelijkertijd bedenk ik: ik hoef geen hypercalvinist te zijn om de doodstaat van de mens met klem te preken en om het eenzijdige genadewerk van Gods Geest aan de harten te leggen. En evenmin ben ik een remonstrant als ik de waarde en de genoegzaamheid van Christus’ offer uitstal en de bereidwilligheid van de Heere om zalig te maken verkondig, met bevel van bekering en geloof. Het is even Bijbels als calvinistisch om met bewogenheid het appel te (blijven) doen op allen en eenieder: „Laat u met God verzoenen!”

Reageren aan scribent? welbeschouwd@refdag.nl.
Wie kent deze mail van Paul Washer waar Ds Kieviet het over heeft ? Is het mogelijk om deze hier te plaatsen ?
Het verbaasd me dat Paul Washer zo over calvinisten spreekt, maar om hem nu direct een arminiaan te noemen lijkt me ook een beetje te ver gaan.

Ik dacht juist dat Washer op zijn eigen wijze wel sympathiek stond t.o.v. het calvinistische gedachtengoed.
Gian

Bericht door Gian »

De uitspraken van Washer zijn in Amerika gedaan. Het zou me enigzins verbazen als die klakkeloos overgenomen zijn om ze hier onder predikanten uit te delen. Ik meen zelfs dat hij zijn boodschap die ook op Youtube staat voor de jeugd van een pinksterkerk gehouden is. Vooralsnog heb ik uiteraard niet de hele mail voor me. Misschien zou dat meer duidelijk maken.
Allicht dat hier een dominee is die de mail zou kunnen plaatsen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:
Ds. J. M. J. Kieviet schreef:(...)
In zijn betoog voert hij predikanten sprekend op die hiertegen protesteren. Washer in reactie hierop: „Kom me niet met zulke dingen aan. Hoeveel calvinisten hebben we? En hoeveel mannen hebben een goede theologie, maar zijn te lafhartig om dat te prediken?” Op de volgende pagina: „Het ergste wat ooit kan gebeuren, is dat een predikant beschaafd wordt. (...) Ik verkies één Leonard Ravenhill (een gezaghebbende opwekkingsprediker, JMJK) boven twintig dode calvinisten...”
(...)
Terwijl ondertussen een arminiaan mij voorgaat in bewogenheid met zijn hartenkreet en zijn dwingende oproep.
(...)
Wie kent deze mail van Paul Washer waar Ds Kieviet het over heeft ? Is het mogelijk om deze hier te plaatsen ?
Het verbaasd me dat Paul Washer zo over calvinisten spreekt, maar om hem nu direct een arminiaan te noemen lijkt me ook een beetje te ver gaan.

Ik dacht juist dat Washer op zijn eigen wijze wel sympathiek stond t.o.v. het calvinistische gedachtengoed.
Hm.. ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Zo negatief is Washer toch niet over calvinisten? Wel over dode calvinisten maar dat is volgens mij iets anders, waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Wat me in dit verband meer verbaasd is Ds. Kieviet die hem arminiaan noemt. Maar ik vraag me wel af of de dominee in dit verband niet die opwekkingsprediker (Ravenhill) bedoelt die Washer de dode calvinisten tot voorbeeld stelt. Dat lijkt me wat logischer.
Ik moet eerst die hele mail van Washer maar eens zien.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zo te zien zijn het citaten vanaf deze site: http://www.mercygate.com/
20 dead calvinists. Als je daar op zoekt, dan vind je de tekst. Het is een citaat: "The worst thing that ever happened to a preacher is that he becomes civilized. It's worthless. Worthless. One thing I noticed about Leonard Ravenhill, and I'd take a Leonard Ravenhill over 20 dead Calvinists. One thing I noticed about Leonard Ravenhill, he was dangerous. He was dangerous. We are to be men of love, men with towels, men who weep, men who serve, but we are to be dangerous about truth."
De hele preek is er ook te luisteren volgens mij.
Vincent

Bericht door Vincent »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:
(...)
Terwijl ondertussen een arminiaan mij voorgaat in bewogenheid met zijn hartenkreet en zijn dwingende oproep.
(...)

Hm.. ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Zo negatief is Washer toch niet over calvinisten? Wel over dode calvinisten maar dat is volgens mij iets anders, waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Wat me in dit verband meer verbaasd is Ds. Kieviet die hem arminiaan noemt. Maar ik vraag me wel af of de dominee in dit verband niet die opwekkingsprediker (Ravenhill) bedoelt die Washer de dode calvinisten tot voorbeeld stelt. Dat lijkt me wat logischer.

1. De betreffende mail is voorzover ik weet niet publiekelijk in te zien maar blijkbaar alleen naar predikanten verstuurd.

2. Paul Washer is bij mijn weten wél calvinist als het gaat om de 5 punten (zie zijn website heartcry missionaries, niet te verwarren met de Nl. organisatie).

3. Het citaat m.b.t. Ravenhill staat niet in de preek "a shocking message", blijkbaar heeft Heart Cry (van Arjan Baan) preken samengevoegd.

4. Ik vind ook dat dit citaat niet onwaar is als het gaat om dode calvinisten, ik vraag me af of ds. Kieviet dit wel goed heeft gelezen, of dat hij gedeelten vluchtig heeft overgekeken en daaraan voorbarig zijn conclusies heeft verbonden. Ik heb ook de mail niet dus kan er niet direct over oordelen.

5. De preek van Washer, A shocking message, is gericht op de Amerikaanse situatie, waar mensen behouden (menen te) zijn als ze éénmaal Jezus hebben geaccepteerd, zoals dat ook in (grote delen van) evangelisch Nederland wordt geleerd. Ik begrijp dus niet dat deze preek door de stichting Heart Cry is opgestuurd naar reformatorische predikanten, omdat er in de behoudende Nl. kerken heel andere problemen spelen. Toen ik de preek van Washer voor het eerst hoorde (ik kende deze preek al, naar mijn idee is het een preek/toespraak die in het rijtje van Edwards, King etc. thuishoort) was ik juist blij, opgevoed te zijn in een christelijke kerk waar, met al haar gebreken, deze dwaling niet geleerd wordt en levensheiliging centraal staat. Arjan Baan en zijn stichting hebben goede bedoelingen en komen op mij best sympathiek over (ik ga weleens naar de avonden in Hard.-Giessendam), maar zijn wel een beetje van het type: veel gepreek, veel gevoel, veel dingen de wereld insturen maar... te weinig studeren, te weinig bijbellezen, te weinig nadenken. Deze preek kunnen we zeker veel van leren, maar is gericht op de Am./evangelische situatie, wat we niet zomaar kunnen opsturen naar ref. predikanten met als titel: opwekking!
aritha

Bericht door aritha »

Vincent schreef:
Jongere schreef:
Wilhelm schreef:
(...)
(...)

1. De betreffende mail is voorzover ik weet niet publiekelijk in te zien maar blijkbaar alleen naar predikanten verstuurd.

2. Paul Washer is bij mijn weten wél calvinist als het gaat om de 5 punten (zie zijn website heartcry missionaries, niet te verwarren met de Nl. organisatie).

3. Het citaat m.b.t. Ravenhill staat niet in de preek "a shocking message", blijkbaar heeft Heart Cry (van Arjan Baan) preken samengevoegd.

4. Ik vind ook dat dit citaat niet onwaar is als het gaat om dode calvinisten, ik vraag me af of ds. Kieviet dit wel goed heeft gelezen, of dat hij gedeelten vluchtig heeft overgekeken en daaraan voorbarig zijn conclusies heeft verbonden. Ik heb ook de mail niet dus kan er niet direct over oordelen.

5. De preek van Washer, A shocking message, is gericht op de Amerikaanse situatie, waar mensen behouden (menen te) zijn als ze éénmaal Jezus hebben geaccepteerd, zoals dat ook in (grote delen van) evangelisch Nederland wordt geleerd. Ik begrijp dus niet dat deze preek door de stichting Heart Cry is opgestuurd naar reformatorische predikanten, omdat er in de behoudende Nl. kerken heel andere problemen spelen. Toen ik de preek van Washer voor het eerst hoorde (ik kende deze preek al, naar mijn idee is het een preek/toespraak die in het rijtje van Edwards, King etc. thuishoort) was ik juist blij, opgevoed te zijn in een christelijke kerk waar, met al haar gebreken, deze dwaling niet geleerd wordt en levensheiliging centraal staat. Arjan Baan en zijn stichting hebben goede bedoelingen en komen op mij best sympathiek over (ik ga weleens naar de avonden in Hard.-Giessendam), maar zijn wel een beetje van het type: veel gepreek, veel gevoel, veel dingen de wereld insturen maar... te weinig studeren, te weinig bijbellezen, te weinig nadenken. Deze preek kunnen we zeker veel van leren, maar is gericht op de Am./evangelische situatie, wat we niet zomaar kunnen opsturen naar ref. predikanten met als titel: opwekking!
Naar welke predikanten?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

aritha schreef: Naar welke predikanten?
Ds Kieviet schreef:Neem nu de brief die, naar ik aanneem, veel Nederlandse predikanten maandag hebben ontvangen via hun mailbox.
aritha

Bericht door aritha »

Wilhelm schreef:
aritha schreef: Naar welke predikanten?
Ds Kieviet schreef:Neem nu de brief die, naar ik aanneem, veel Nederlandse predikanten maandag hebben ontvangen via hun mailbox.
Oké...
Plaats reactie