Het is belangrijk vanuit welk oogpunt je naar iets kijkt. Wanneer het gaat om het appel dat God op ons doet, is het volledig voor onze verantwoordelijkheid wat wij daarmee doen. Tegelijk zeg ik - en niet ik, maar de Schrift - dat NIEMAND van nature op het appel zal ingaan. Wij zeggen ALLEN: "Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust."Dan wordt de werking van Gods Geest niet als beperking gezien maar juist als mogelijkheid. Het appel dat God op ons doet, moet niet teniet gedaan worden door de nadruk te leggen op de noodzakelijkheid van de werking van Gods Geest als extra.
Maar - ik gebruik hier bewust het woord 'maar' - God zal er toch voor zorgen dat er WEL mensen zullen komen en Hem zullen dienen. Dat is het overmachtige, onwederstandelijke werk van de Heilige Geest, waardoor onze weerstand gebroken wordt en het Evangelie in ons hart wordt gebracht.
Maar - wederom 'maar' - God doet dat NIET bij iedereen. Is dat oneerlijk? Krijgt iedereen dan wel een gelijke kans?
Hier moeten wij zwijgen. Wij moeten God God laten. God is soeverein. Kun je dat accepteren, Miscanthus?
Je verwart hier een aantal zaken. Het Woord was God, dat gaat over Jezus, de pre-existente Zoon van God. Nemen wij het woord in de zin van het woord van het Evangelie, dan gaat dit NIET altijd gepaard met de werking van de Heilige Geest in een mensenhart. "Er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven", lezen wij in Handelingen 14:48. Dus niet allen die het woord hoorden, kwamen tot geloof.Die komt namelijk mee in het Woord. Woord en Geest zijn niet te scheiden. Het Woord was God. En we belijden een drieënig God.
Als woord en Geest niet te scheiden zijn in de zin zoals jij het bedoelt, dan zou de Geest niet overmachtig Zijn werk kunnen doen en is Hij in zijn wederbarende werkingen ervan afhankelijk of wij Hem 'toelaten'.
Nogmaals, dit alles doet niets af van het feit dat het onze EIGEN schuld is dat wij verloren gaan.
Hoe dat met elkaar te rijmen is? Dat is voor ons gevoel niet te rijmen. Maar de Schrift leert het ons en daarvoor moeten wij buigen.
Zeker. God gunt de zaligheid aan alle mensen. Toch heeft hij slechts een gedeelte van de mensheid uitverkoren.Als Jezus weent over jeruzalem, doet God de Vader en God de Heilige Geest niet anders. Als Jezus zegt: "wie dorst heeft, die kome" zegt dat ook de Vader en de Heilige Geest. .Openbaring 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Ook hier geldt weer: hoe is dat met elkaar te rijmen? Dat kunnen wij niet voor elkaar krijgen. Ook hier geldt: buigen voor de Schrift en God God laten.
Paulus zegt het al: "Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?"