COVID-19

Jeremiah

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:Klopt. Maar vooralsnog zitten de meeste besmettingen thuis in quarantaine en niet in het ziekenhuis...

En ik denk dat er misschirn zelfs mensen vanuit Brabant besmet zijn. Die niet getest zijn omdat ze niet carnaval gevierd hebben en niet naar Italie zijn geweest. Milde symptonen hadden maar zelfs al weer er vanaf zijn. En dat zou betekenen dat er ook al 'genezen 'mensen rondlopen. Die wel anderen besmet hebben omdat ze niet in quarantaine zaten .

Los daarvan. Heb ik nog geen antwoord van Parsival ( misschien een beetje tussendoor geglipt)waarom het onbespreekbaar duidelijk is dat het virus in Wuhan begonnen is. ( het is er wel het eerst gemeten, maar dat zegt niets)
En wanneer het virus dus langer rondgaat zijn de cijfers helemaal niet beteouwbaar. ( ik gaf het voorbeeld dat in december ook een virus rond gi g. Met droge hoest, verkoudheid op de longen en soms ook koorts. Maar niemand dacht aan Corona. En dacht uitzieken... )
Het virus is niet perse in Wuhan begonnen. Genetische analyse van het virus geeft echter wel aan dat het heel onwaarschijnlijk is dat het virus al lang onder mensen rondgaat (OA Erik Volz van Imperial College heeft veel aan dat soort onderzoek gedaan). Verder is het gewoon uiterst onwaarschijnlijk dat het virus al lang rondgaat zonder dat het opgemerkt wordt. Er zijn teveel mensen die problemen krijgen en binnen enkele maanden zijn echt duizenden mensen besmet (bij een verdubbelingstijd van 5 dagen heb je in 100 dagen ongeveer een miljoen besmettingen, wat zelfs bij de 0.6% neer zou komen op 6000 extra doden).

De 40 tot 70% komt van Mark Lipschitz van Harvard, en hij baseert zich op wiskundige modellen waar men uitgaat van een R_0 van 2 tot 3. Er is genoeg aan te merken op de wiskundige modellen die gebruikt worden, maar de orde van grote is echt wel te vergelijken. En in Korea gaat het niet zo hard meer omdat men maatregelen neemt. Waarbij bovendien de 0.6% gebaseerd is op aantal doden gedeeld door de aantal besmettingen, waarbij sommige mensen uit de noemer best nog in de teller terecht kunnen komen.

Dit virus is echt geen Spaanse griep (waarvan de R_0 mogelijk lager was trouwens) maar het is ook niet een verkoudheidje.
Zuid Korea doet het zeer goed en zeer efficient. IC capaciteit is daar ook een factor x6 van hier geloof ik.
Valcke

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Het gaat nog door, en het meest verontrustende is wel dat we wel alles proberen te onderzoeken, behalve dat we de oorzaak van alle ellende opmerken, en in de schuld komen.
Persoonlijk zelfonderzoek en voorbereiding op het lijden is zeker het allerbelangrijkste.

Van harte aanbevolen om te lezen: ‘Het beste werk in de slechtste tijden’ (John Flavel).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:Het gaat nog door, en het meest verontrustende is wel dat we wel alles proberen te onderzoeken, behalve dat we de oorzaak van alle ellende opmerken, en in de schuld komen.
Persoonlijk zelfonderzoek en voorbereiding op het lijden is zeker het allerbelangrijkste.

Van harte aanbevolen om te lezen: ‘Het beste werk in de slechtste tijden’ (John Flavel).
Maar toch... zo Gij in het recht wilt treden... wie zal dan bestaan...
Ook al weet ik dat er meer volgt, als je het zelf niet ziet, met ons verstand kunnen we niet voor God verstaan.
Er zijn er hier die het nog wel verstaan.
Ik luisterde net naar een preek van ds. J. Veenendaal.
Hoe zalig is dát volk! En dat díe God eeuwig de ere ontvange!
Oh waar gaan we heen! Alle vroomheid valt weg!
Daar wordt je jaloers op! Dat is het leven! En daarbuiten is er geen leven!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Habitat

Bericht door Habitat »

Het lijkt me goed om dit virus serieus te nemen maar toch ... heb ik gevoel dat we in een soort massa paniek in slow motion verzeild zijn geraakt. In Nederland lijkt het nog mee te vallen, maar als je leest over andere landen waar supermarkten worden leeggekocht, waar groepsactiviteiten worden geannuleerd, scholen dicht gaan, mensen hun huis niet uit mogen en waar handelaren zo snel mogelijk van hun aandelen af willen. De wereld kraakt en waarvoor? Om iets waar we nog betrekkelijk weinig van weten. Onzekerheid, de ideale voedingsbodem voor angst. Deze coronacrisis is voer voor psychologen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Het lijkt me goed om dit virus serieus te nemen maar toch ... heb ik gevoel dat we in een soort massa paniek in slow motion verzeild zijn geraakt. In Nederland lijkt het nog mee te vallen, maar als je leest over andere landen waar supermarkten worden leeggekocht, waar groepsactiviteiten worden geannuleerd en waar handelaren zo snel mogelijk van hun aandelen af willen. De wereld kraakt en waarvoor? Om iets waar we nog betrekkelijk weinig van weten. Onzekerheid, de ideale voedingsbodem voor angst. Deze coronacrisis is voer voor psychologen.
De meer dan 100 overlijdens in Italië per dag zijn wel gewoon realiteit, hoor. Evenals het feit dat er niet genoeg IC capaciteit is. Daar is niets psychologisch aan.
Habitat

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:
Habitat schreef:Het lijkt me goed om dit virus serieus te nemen maar toch ... heb ik gevoel dat we in een soort massa paniek in slow motion verzeild zijn geraakt. In Nederland lijkt het nog mee te vallen, maar als je leest over andere landen waar supermarkten worden leeggekocht, waar groepsactiviteiten worden geannuleerd en waar handelaren zo snel mogelijk van hun aandelen af willen. De wereld kraakt en waarvoor? Om iets waar we nog betrekkelijk weinig van weten. Onzekerheid, de ideale voedingsbodem voor angst. Deze coronacrisis is voer voor psychologen.
De meer dan 100 overlijdens in Italië per dag zijn wel gewoon realiteit, hoor. Evenals het feit dat er niet genoeg IC capaciteit is. Daar is niets psychologisch aan.
Dat is wel een heel beperkt antwoord. Er valt natuurlijk heel veel meer over deze crisis te zeggen dan het noemen van een aantal doden. Zelfs naar aanleiding van uw antwoord zou men allerlei vragen kunnen stellen. Hoeveel mensen overlijden er elke dag in Italie (buiten dit virus)? Wat is de conditie van de mensen die overlijden? Is dit virus de hoofdreden van hun overlijden? Horen dit soort dodelijke virussen niet bij het leven dat we leven moeten? Het leidt tot filosofische (en ook theologische) vragen waar ik ook niet altijd een antwoord op heb. Maar ik denk dat ze wel gesteld moeten worden anders laten we ons enkel leiden door de sterftecijfers en de daarbij behorende angst.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als er een verband is tussen een hoger sterftecijfer en de te nemen maatregelen, dan hoeft dat niet direct met angst te maken te hebben.

Voorbeeld: Aangezien onbewaakte treinovergangen leiden tot veel dodelijke ongevallen, nemen we de maatregel om die overgangen te sluiten. Dat is een nuchter besluit en dat heeft niks met collectieve angst of massa psychose te maken.

Het stellen van filosofische en theologische vragen is overigens heel juist.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dit zijn ook wel goede grafiekjes (met dank aan Elbert): https://twitter.com/ldeangelisphys
Habitat

Bericht door Habitat »

De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Habitat schreef:Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Uiteraard. In Afrika lachen ze hierom.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef:De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Het probleem is niet dat mensen ziek worden, wel dat alle mensen in korte tijd ziek worden. Dan is er te weinig zorgcapaciteit aanwezig en moeten er keuzes worden gemaakt over welke patiënt voorrang heeft boven de andere.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Habitat schreef:De maatregelen die momenteel in sommige delen van Italie, Frankrijk en Spanje genomen worden zijn heel heftig. Dat zijn maatregelen die je in een oorlogssituatie tegen komt. Wordt dit het nieuwe normaal bij een virus? Scholen dicht, musea dicht, niemand het gebied uit? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de steeds grotere moeite met ziekte en lijden een rol speelt bij de totstandkoming van deze maatregelen.
Ik heb inderdaad wel eens vergeleken de angst voor corona toen het nog alleen in China was met toen de veel ernstigere ebola in Afrika was. Wat een verschil in reactie. Het is de angst voor lijden. Het is de angst voor lijden aan minder voorspoed (economie) en het is het verschil als je niets hebt dan alleen jezelf en alles uit het leven hier en nu moet halen ipv een leven in de Heere, de Hoop en het weten van het heerlijke toekomende leven. En dat gaat de kerkmens niet voobij. En daarom zit menig kerkmens in angst voor Corona. Ik geloof oprecht dat dat een grotere rol speelt als de zorg voor de medemens @Ambtenaar
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 10 mar 2020, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik begrijp je opmerking. Eveneens ben ik het met je eens dat er een schokeffect plaatsvindt bij iedereen; noem het gerust een psychologisch effect. De andere kant is echter dat er een reële dreiging is die onze normale zorgcapaciteit ver te boven gaat. We zullen in Europa niet in staat zijn om ernstig zieke patiënten als gevolg van dit virus optimale zorg te geven. Dat vraagt inderdaad om drastische maatregelen; desondanks lijkt het Italië scenario steeds dichterbij te komen in ons land, allereerst in Noord-Brabant waar het aantal besmettingen vele malen hoger is dan de cijfers aangeven. Dat alles dan ontregeld raakt en de overheid alles doet om het toch nog enigszins beheersbaar te houden, is niet meer dan normaal en een plicht voor betrokkenen. Natuurlijk kan er ook voor gekozen worden om bv besmette 80-plussers niet meer in ziekenhuizen op te nemen, en het kan zijn dat daar uiteindelijk voor gekozen gaat worden, maar het blijft de plicht van de overheden om alles te doen om zulke scenario’s te voorkomen. In die zin zijn de maatregelen absoluut niet overdreven, sterker nog: de maatregelen zijn nog onvoldoende en te laat.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ik maak me ernstige zorgen over de lakse mentaliteit van veel medelandgenoten en de minimale maatregelen die de overheid neemt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jeremiah schreef:Ik maak me ernstige zorgen over de lakse mentaliteit van veel medelandgenoten en de minimale maatregelen die de overheid neemt.
Wat wil je dan ?
inreisverbod ?
Iedereen verplicht thuis laten werken ?
Plaats reactie