Beroepingswerk discussie

-DIA-

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:En verder lijkt het me ook eigenlijk niet goed om midden in de verklaring van de HC er zomaar Zondag 23 uit te lichten. Het lijkt me dan beter om alles, de hele opbouw en verklaring van de catechismus chronologisch eens te onderzoeken.
Dat lijkt mij niet. Want dan men zich achter de veelheid van woorden en beschouwingen verbergen. Terwijl het uiteindelijk om dat ene gaat... precies, wat ds. Kersten beschrijft in zijn preek over Zondag 23.
Ik geloof dat het ook een heel verschil uitmaakt op welke manier je het bespreekt. Doe ik dat op een wetenschappelijke manier of op een praktische manier, een soort toetssteen: wat ken ik er persoonlijk van?
Dat laatste zou niet op een openbaar forum hoeven. Wel de toetsteen aanleggen, maar dat een ieder voor zich daar de toepassing uit kan maken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Ik geloof dat het ook een heel verschil uitmaakt op welke manier je het bespreekt. Doe ik dat op een wetenschappelijke manier of op een praktische manier, een soort toetssteen: wat ken ik er persoonlijk van?
Dat laatste zou niet op een openbaar forum hoeven. Wel de toetsteen aanleggen, maar dat een ieder voor zich daar de toepassing uit kan maken.
Jij wilde toch de oude lijn van de GG ontdekken? Wat heb je het dan ineens over een wetenschappelijke manier van onderzoeken? Daar gaat het toch juist niet om?
Dus als het om de verklaring van Zondag 23 van ds. Kersten gaat, dan zeg ik met jouw woorden: daar val ik bovenop.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef: Dat eerste klopt, maar het tweede niet.
Hij krijgt pas zaligmakende kennis aan Christus toen Ananias hem mocht verkondigen, dat zijn zonden vergeven zijn.
Anders zou je bij een uitwendige kennis al stellen, dat iemand Christuskennis heeft.

PS> Ik waardeer het dat je Calvijn zo uitgebreid citeert. Maar ik zie niet precies, waarin hij dat stelt.
Wil je nu zeggen dat Calvijn zegt dat er bij Paulus pas geloof was toen hij bij Ananias kwam?? (voor Calvijn is geloof en kennis van Christus hetzelfde).
Wat is een waar geloof? vraagt de Catechismus. Dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden (..) van God geschonken is.
Dat werd Paulus toch echt pas verkondigd bij Ananias.
Fjodor schreef:En heeft iemand voor wie het volgende geldt geen kennis aan Christus?: 10. What shall I do, Lord? This is the voice of a tamed man, and this is the true turning unto the Lord; when laying away all fierceness and fury, we bow down our necks willingly to bear his yoke, and are ready to do whatsoever he commandeth us. Moreover, this is the beginning of well-doing, to ask the mouth of God; for their labor is lost who think upon repentance without his word.
Je legt nu Calvijn zaken in de mond, die slechts jouw interpretatie zijn.
Dat Paulus dat pas bij Ananias verkondigd werd staat niet in de tekst, blijkt ook niet uit het verhaal, en wordt al helemaal niet gesteld door Calvijn. Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.

Daarbij leg ik Calvijn niets in de mond, ik vraag jou enkel hoe het zou kunnen zijn dat iemand voor wie dat wat ik als laatst geciteerd heb geldt geen kennis van Christus heeft. Daar heb ik geen antwoord op gekregen.

En ik vraag je ook nog steeds waar ik kan vinden dat een reformator een onderscheid maakt tussen levendmaking en kennis van Christus op dezelfde wijze als jij dat doet.
Tiberius, ben je nog van plan hier verder op in te gaan?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat het ook een heel verschil uitmaakt op welke manier je het bespreekt. Doe ik dat op een wetenschappelijke manier of op een praktische manier, een soort toetssteen: wat ken ik er persoonlijk van?
Jij wilde toch de oude lijn van de GG ontdekken? Wat heb je het dan ineens over een wetenschappelijke manier van onderzoeken? Daar gaat het toch juist niet om?
Dus als het om de verklaring van Zondag 23 van ds. Kersten gaat, dan zeg ik met jouw woorden: daar val ik bovenop.
Hoho je moet niet te veel van me verwachten. Mijn hoogste opleiding is Lagere School, en dan voelt het wel eens wat ongemakkelijk tussen al die geleerdheid. Ik heb wel redelijk veel aan zelfstudie gedaan maar daarmee ben ik een mens zonder enkel diploma... alleen een Gutuigschrift van de "School met den Bijbel" en dan nog een typdiploma... (en dan nog een schriftelijke cursus MAVO, maar daar heb ik geen diploma van.)

De opmerking die werd gedaan viel ik inderdaad bovenop. Maar om nu alles, het hele verhaal uit te pluizen nee, dat lijkt me toch te wetenschappelijk voor mij. Het gaat mij eenvoudig om recht door zee te zijn, zover dat kan. Liefst geen gekonkel of allerlei dingen die geen nut hebben.

Wat ik wel nuttig vindt om de Catechismus te bestuderen, niet te wetenschappelijk maar praktisch. Ook Kort Begrip acht ik een goed ding om te bespreken. Dat is een eenvoudige verhandeling die iedereen kan begrijpen.

En daarmee wordt meteen de leer die we vanouds hebben geleerd belicht en kan er wel eens een schat gevonden worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:De opmerking die werd gedaan viel ik inderdaad bovenop. Maar om nu alles, het hele verhaal uit te pluizen nee, dat lijkt me toch te wetenschappelijk voor mij. Het gaat mij eenvoudig om recht door zee te zijn, zover dat kan. Liefst geen gekonkel of allerlei dingen die geen nut hebben.
Maar een eenvoudige verwijzing naar één preek van ds. Kersten vind je ook weer niet goed. Nee, dan wil je liever het hele Korte Begrip uit gaan pluizen. ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:De opmerking die werd gedaan viel ik inderdaad bovenop. Maar om nu alles, het hele verhaal uit te pluizen nee, dat lijkt me toch te wetenschappelijk voor mij. Het gaat mij eenvoudig om recht door zee te zijn, zover dat kan. Liefst geen gekonkel of allerlei dingen die geen nut hebben.
Maar een eenvoudige verwijzing naar één preek van ds. Kersten vind je ook weer niet goed. Nee, dan wil je liever het hele Korte Begrip uit gaan pluizen. ;)
Waar kan ik die preek dan lezen?
En Korte Lessen over KB heb ik ooit al helemaal geleerd, dan is en hernieuwde kennisneming toch al een stuk makkelijker.

En daarbij denk ik dat dit boekje in bijna ieders bezit is, in ieder geval is het wel wijd verspreid, aangezien het toch voor de Belijdeniscatechesatie veelvuldig wordt (of in sommige gevallen werd?) gebruikt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Waar kan ik die preek dan lezen?
-DIA- schreef:
Zucht schreef:Er is in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing hoor. Lees de verklaring van de HC van ds. GH Kersten, en dan de zondagen 1 tot en met 7. Glashelder. Als je die zaken zou kennen in je eigen leven zou je zulke praat niet doen.
Daar val ik bovenop!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:
Zucht schreef:Er is in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing hoor. Lees de verklaring van de HC van ds. GH Kersten, en dan de zondagen 1 tot en met 7. Glashelder. Als je die zaken zou kennen in je eigen leven zou je zulke praat niet doen.
Daar val ik bovenop!
Maar met dat "Daar val ik bovenop!" reageerde ik op dat er "in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing" is. Het is maar de vraag of je de vaste lijn ook vasthoudt. Dan is get glashelder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Tiberius, ben je nog van plan hier verder op in te gaan?
Nee, nu niet.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:Nee, je haalt mijn opmerking los uit het verband om er een karikatuur van te kunnen maken. In de betreffende zin staat het woordje 'dan'. Dat wijst terug op wat ik boven die zin schreef.
't Is niet de eerste keer dat het gebeurd, maar het valt me op dat je het steeds doet als de Schrift als norm wordt aangegeven. En dat is iets wat ik zorgelijk vind.
Johannes schrijft 'Wie de Zoon niet heeft, die heeft het leven niet'. Ik begrijp dat je daar binnen jouw opvattingen niets mee kunt. Je spreekt immers over een toeleidende weg waarop leven is zonder Christuskennis. Daarvan leert het Woord nu juist dat het niet mogelijk is.
M.i. zijn er dan 2 mogelijkheden. Je bent het daar mee eens, of je bent het er niet mee eens. Het is helemaal niet nodig om daar een karikatuur van te maken en vervolgens tegen mij te zeggen dat ik een karikatuur als vertrekpunt neem.
Er is geen derde weg. Ja, binnen Refoworld in veel opzichten wel: de wereld, Gods volk en wij nette refo's. Of in Christus, buiten Christus en op de toeleidende weg. Maar de Heere leert het anders. Leven of dood, en altijd gekoppeld aan in of buiten Christus.

Ach natuurlijk. Als je alleen gelooft op grond van het Woord, heb je geen zin om na te denken over theologische kwesties of neem je je vertrekpunt in een karikatuur. Toch breng je me daar niet vanaf Tiberius. Eenvoudig omdat ik in dat Woord Christus heb leren kennen en omdat Hij mij vanuit dit Woord iedere dag opnieuw weer nieuwe dingen leert.
Hiermee maak je het allemaal niet beter op.
Dat is juist de karikatuur die ik bedoel: je neemt één of twee teksten en vervolgens concludeer je zaken die in tegenstelling zijn met andere zaken in de Bijbel.
Dan moet je niet zeggen, dat je alleen gelooft op grond van het Woord, maar op grond van die paar Bijbelteksten en geen zin hebt om verder na te denken over theologische kwesties.
En nee, ik heb niet de illusie dat ik je daarvan afbreng. Maar daarom mag ik zulke zaken nog niet onweersproken laten.
Overigens gezien je bittere toon, meen ik dat ik ergens toch iets geraakt heb. Wie weet.
De bittere toon kan ik niet vinden maar je hebt wel iets geraakt je. Het raakt me zelfs diep te merken dat je het Woord van God als niet terzake doende aan de kant schuift. Die verzen zijn niet in tegenspraak met andere zaken in de Schrift. Nergens kun je vinden dat er leven is buiten Jezus. Het hele Nieuwe Testament door wordt er op gewezen dat we alleen gerechtvaardigd worden, zalig worden door het geloof in Christus. Dan vormen twee verzen uit de brieven van Johannes niet het fundament voor een karikatuur maar een samenvatting van wat de Heilige Geest ons Zelf leert in het Woord. Dan raakt het me diep dat iemand die tot de 'leidinggevende' van Refoforum behoort, een beroep op het Schriftgezag een karikatuur noemt. Je stelt je eigen zogenaamde theologisch denken en de dwaalleer van leven voor de rechtvaardiging in Christus boven wat de Heere ons openbaart in Zijn Woord. Dat is vijandschap tegen God. Dat raakt me ja. Dat heb je goed gezien. En 't is niet de eerste keer. Het is een patroon. Ik heb er al eerder op gewezen en werd er prompt afgemikt maar toch doe ik nog maar een poging om je op te roepen te buigen voor het Woord van God.

Nog een ander punt: Ik zag ergens in de discussie iemand Paulus als voorbeeld nemen. In dat voorbeeld werd dat een korte bekering genoemd. Het is echter de langste bekeringsgeschiedenis uit het Nieuwe Testament. Die duurde maar liefst drie dagen. Alle andere in het NT zijn korter. Ook dat heeft ons wat te zeggen. Al het ge-theologiseer over stukken, kenmerken, toe-eigening, toeleidende weg en wat al niet meer, is een eigen leven gaan leiden en wordt vervolgens in bepaalde methoden van prediking weer in de Schrift gelegd. Dan is niet de Schrift aan het Woord, maar onze traditie, kerkelijke of theologische opvattingen, of wat dan ook. Dan komt Christus onder een deksel. En zo wordt Hij tot de 'meest verborgen Persoon'. Bijbelse prediking verkondigd juist Christus als de meest zichtbare Persoon. Als de verhoogde Zoon des mensen. Verhoogd zoals de slang in de woestijn. Zichtbaar voor iedereen. Zie op Hem en wordt behouden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, ik schuif Gods Woord niet terzijde, maar alleen maar de karikatuur die jij er van maakt.
Je oproep om te buigen voor het Woord Gods is in feite een oproep om te buigen voor een eigengemaakt beeld, dat je er helaas van bouwt. Dat komt, omdat je niet de gehele Bijbel laat spreken, maar slechts een paar teksten, die op het eerste gezicht wel binnen een bepaalde plaatje passen.
Daarmee kom je voortdurend in conflict met de weg die de Bijbel wijst, zoals bijvoorbeeld ook onze Heidelberger Catechismus heel duidelijk naar voren haalt.

Verder vind ik het jammer, dat je de beschrijving van Paulus' bekering de langste bekeringsgeschiedenis noemt die in het NT verhaalt wordt. Misschien is dat wel zo, dat geef ik je graag gewonnen, maar het is in ieder geval niet de essentie waarom deze geschiedenis in de Bijbel staat en verschillende malen in de Bijbel naar verwezen wordt.

Wat je opmerking "Ik heb er al eerder op gewezen en werd er prompt afgemikt" betreft, waar je denk ik doelt op een eerdere ban, lijkt het erop, dat je alleen tegen mij spreekt. Dat vind ik niet erg, maar een ban wordt altijd alleen maar uitgevoerd als de meerderheid van de moderators vóór is.

Het laatste deel van je posting ben ik overigens wel mee eens.
edmund

Bericht door edmund »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:
Daar val ik bovenop!
Maar met dat "Daar val ik bovenop!" reageerde ik op dat er "in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing" is. Het is maar de vraag of je de vaste lijn ook vasthoudt. Dan is get glashelder.
Daar ben ik het geheel mee oneens! Ds. Kersten heeft in zekere zin alle reformatoren laten vallen en voegde zich in de filosofische lijn (van de habitus en de actus) van ds. Comrie. En wie gaat knoeien, die blijft knoeien. Dit komt bij Aristoles vandaan heb ik gelezen. Met het geknoei in de leer der reformatie dwaalt men steeds verder af. Wanneer je je wat meer zou verdiepen in de oudvaders dan zou je wel anders reageren. Waar lees je in Gods Woord en bij de oudvaders van een onbewuste levendmaking/wedergeboorte en een onbewust geloof en een onbewuste vergeving der zonden. Zaken die gepaard gaan met de openbaring van Christus aan het hart en zal een mens dat niet weten? Het draait veelal om het vergeestelijken van de bekende geschiedenissen en men gebruikt beelden uit de natuur om daaraan de leer te hangen, want op een andere manier valt die 'heldere' leer niet te staven. Het is ook zo wat 'men' met de ene hand geeft neemt 'men' met de andere hand weer terug. Men spreekt elkaar in de weg der bekering tegen.

Zondag 7 is het wezen, maar wordt dan onbewust gekend. Nonsens!
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:Nee, ik schuif Gods Woord niet terzijde, maar alleen maar de karikatuur die jij er van maakt.
Je oproep om te buigen voor het Woord Gods is in feite een oproep om te buigen voor een eigengemaakt beeld, dat je er helaas van bouwt. Dat komt, omdat je niet de gehele Bijbel laat spreken, maar slechts een paar teksten, die op het eerste gezicht wel binnen een bepaalde plaatje passen.
Daarmee kom je voortdurend in conflict met de weg die de Bijbel wijst, zoals bijvoorbeeld ook onze Heidelberger Catechismus heel duidelijk naar voren haalt.

Verder vind ik het jammer, dat je de beschrijving van Paulus' bekering de langste bekeringsgeschiedenis noemt die in het NT verhaalt wordt. Misschien is dat wel zo, dat geef ik je graag gewonnen, maar het is in ieder geval niet de essentie waarom deze geschiedenis in de Bijbel staat en verschillende malen in de Bijbel naar verwezen wordt.

Wat je opmerking "Ik heb er al eerder op gewezen en werd er prompt afgemikt" betreft, waar je denk ik doelt op een eerdere ban, lijkt het erop, dat je alleen tegen mij spreekt. Dat vind ik niet erg, maar een ban wordt altijd alleen maar uitgevoerd als de meerderheid van de moderators vóór is.

Het laatste deel van je posting ben ik overigens wel mee eens.
Wijs mij aan waar ik van het Woord van God een karikatuur maak. Steeds opnieuw als ik het Woord citeer, roept u dat ik er een karikatuur van maak. Als je nu zelfs zo ver gaat dat je het Woord van God een eigen gemaakt beeld noemt, plaatst u zichzelf daarmee buiten iedere discussie. Ik wil er nog wel van uit gaan dat uw formulering wat ongelukkig is en dat u bedoeld te zeggen dat mijn oproep een eigen gemaakt beeld is. Maar ook daarmee plaatst u zich buiten de discussie omdat u heel goed weet dat ik niet vroeg te buigen voor mijn visie maar u vroeg te buigen voor het Woord van God.

Verder schrijft u weer enkele suggestieve zinnen, waarvan u weet dat ze niet waar zijn. De hele Bijbel in een posting zetten heeft geen enkele zin. Ik neem aan dat u zelf een Bijbel bezit. Ik verwijs in de discussie alleen naar enkele Bijbelverzen. De verzen waar het in mijn oorspronkelijke posting over ging, waren voorzien van de kanttekeningen, inclusief enkele verwijsteksten. Die passen niet alleen op het eerste gezicht, maar ook bij grondige bestudering in de lijn die de Heere schetst in het Nieuwe Testament. Wellicht zou het goed zijn als niet vanuit uw afkeer t.o.v. mij reageert, maar eerst de Schrift bestudeerd. Dan zult u zien dat de belijdenisgeschriften daarmee volledig mee in overeenstemming zijn en dat nergens in Schrift of belijdenis leven buiten Christus als mogelijkheid genoemd wordt. Wel het omgekeerde. Buiten Christus is er geen leven.

Waarom u het jammer vindt dat een feit genoemd wordt, ontgaat me geheel. Ik had het ook niet over de essentie. Ik noemde het gegeven dat de bekering van Paulus de langste was in het Nieuwe Testament. Dat weg redeneren vind ik jammer en daarom bracht ik dat onder de aandacht.

Tot slot wil ik u oproepen uw beschuldigingen, suggestieve opmerkingen en de betiteling 'karikatuur' waar het gaat om mijn beroep op de Schrift te onderbouwen met feiten en argumenten. Daarbij wil ik wel vooraf opmerken dat ik alleen wil leven, handelen en spreken in gehoorzaamheid aan de Schrift. Dat betekent dat ik niets kan met redeneringen maar alleen met het geopenbaarde Woord van God.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edmund schreef:
-DIA- schreef: Maar met dat "Daar val ik bovenop!" reageerde ik op dat er "in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing" is. Het is maar de vraag of je de vaste lijn ook vasthoudt. Dan is get glashelder.
Daar ben ik het geheel mee oneens! Ds. Kersten heeft in zekere zin alle reformatoren laten vallen en voegde zich in de filosofische lijn (van de habitus en de actus) van ds. Comrie. En wie gaat knoeien, die blijft knoeien. Dit komt bij Aristoles vandaan heb ik gelezen. Met het geknoei in de leer der reformatie dwaalt men steeds verder af. Wanneer je je wat meer zou verdiepen in de oudvaders dan zou je wel anders reageren. Waar lees je in Gods Woord en bij de oudvaders van een onbewuste levendmaking/wedergeboorte en een onbewust geloof en een onbewuste vergeving der zonden. Zaken die gepaard gaan met de openbaring van Christus aan het hart en zal een mens dat niet weten? Het draait veelal om het vergeestelijken van de bekende geschiedenissen en men gebruikt beelden uit de natuur om daaraan de leer te hangen, want op een andere manier valt die 'heldere' leer niet te staven. Het is ook zo wat 'men' met de ene hand geeft neemt 'men' met de andere hand weer terug. Men spreekt elkaar in de weg der bekering tegen.

Nee, dat zal zeker niet onbewust zijn...
maar ik bedoel dat de zaak er zijn kan terwijl toch de Christus,
in Wie de zaligheid ligt, niet bewust gekend wordt.
En zolang er geen verzekering is zal er een volk blijven
-als Gods werk er bij aanvang in ligt- dat blijft bidden om bekering.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
edmund schreef:
-DIA- schreef: Maar met dat "Daar val ik bovenop!" reageerde ik op dat er "in de GG geen onduidelijkheid over de bekering en ook niet over het beleven van de verlossing" is. Het is maar de vraag of je de vaste lijn ook vasthoudt. Dan is get glashelder.

Nee, dat zal zeker niet onbewust zijn...
maar ik bedoel dat de zaak er zijn kan terwijl toch de Christus,
in Wie de zaligheid ligt, niet bewust gekend wordt.
En zolang er geen verzekering is zal er een volk blijven
-als Gods werk er bij aanvang in ligt- dat blijft bidden om bekering.
Het blijft onduidelijk. Onbewust Christus kennen is niet mogelijk. Maar toch wel een beetje?
Gesloten