De prediking van het Evangelie
Re: De prediking van het Evangelie
Even een reactie mbt tot het citeren:
Ik stel voor dat we als we discussiëren met iemand die het engels niet machtig is niet in het engels gaan citeren of ernaar verwijzen.
En ik stel ook voor dat niemand zomaar ergens naar mag verwijzen zonder zelf de citaten hier te willen plaatsen (als er om gevraagd wordt).
Ik stel voor dat we als we discussiëren met iemand die het engels niet machtig is niet in het engels gaan citeren of ernaar verwijzen.
En ik stel ook voor dat niemand zomaar ergens naar mag verwijzen zonder zelf de citaten hier te willen plaatsen (als er om gevraagd wordt).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De prediking van het Evangelie
En verder denk ik ook niet dat het handig is om steeds 'stelling te nemen' in een discussie: ik vind dat nogal blokkerend werken.Fjodor schreef:Even een reactie mbt tot het citeren:
Ik stel voor dat we als we discussiëren met iemand die het engels niet machtig is niet in het engels gaan citeren of ernaar verwijzen.
En ik stel ook voor dat niemand zomaar ergens naar mag verwijzen zonder zelf de citaten hier te willen plaatsen (als er om gevraagd wordt).
Re: De prediking van het Evangelie
Ik ben in ieder geval afgehaakt in dit topic.Afgewezen schreef:En verder denk ik ook niet dat het handig is om steeds 'stelling te nemen' in een discussie: ik vind dat nogal blokkerend werken.Fjodor schreef:Even een reactie mbt tot het citeren:
Ik stel voor dat we als we discussiëren met iemand die het engels niet machtig is niet in het engels gaan citeren of ernaar verwijzen.
En ik stel ook voor dat niemand zomaar ergens naar mag verwijzen zonder zelf de citaten hier te willen plaatsen (als er om gevraagd wordt).
Re: De prediking van het Evangelie
Dit begrijp ik niet helemaal, wie zegt er dan dat de ellendekennis binnen de verlossing valt? JvdG zegt volgens mij dat de ellendekennis vóór de verlossing komt. En terecht, waar moeten we anders van verlost worden?memento schreef:Dat is inderdaad Gods gewone weg ja. Als uitzondering zou ik daarbij noemen hen die van de moederschoot af geloven, zoals een Johannes. Zij zijn wedergeboren, en openbaren in het opgroeien geloof, zonder dat bij hen de ellende voorafgaand is doorleefd.jvdg schreef:Zoals ik al schreef vrees ik dat je E. en mij in zijn voetspoor, niet begrepen hebt.
Mijn visie op de bewuste drieslag is als volgt.
De Heilige Geest gaat de ziel bearbeiden en die ziel laten zien dat hij gans verdorven is voor God en der verdoemenis onderhevig is.
Die ziel gaat schreeuwen: Is er nog een weg ter ontkoming?
In die weg gaat de Heilige geest tonen dat er een weg ter ontkoming is door het verzoenend lijden van onze geheel enige Zaligmaker Jezus Christus, de Verlosser.
In mate en diepte zal de Heilige Geest zo'n ontdekte ziel de weg ter zaligheid planten.
Die planting, zijnde de Verlossing leidt tot die derde slag: de dankbaarheid.
O, eeuwig wonder! Hij voor mij, waar ik dood was in de zonden en misdaden.
Mijn visie is dat dit volgordelijk in aanvang de weg is van Gods kinderen.
Echter: Mijn stelling is: Iemand is pas behouden wanneer alle 3 de stukken beleefd worden. Zoals je zelf ook zegt: De dankbaarheid volgt eigenlijk direct op de ervaring van verlossing. Ik zou de ellendekennis vóór de kennis der verlossing dan ook niet binnen de verlossing noemen, maar daarbuiten.".
Re: De prediking van het Evangelie
Ik bedoelde daarmee te zeggen: Met alleen ellendekennis is een mens nog buiten Christus in deze wereld, geen hoop hebbende, en gaat hij voor eeuwig verloren als hij zo sterft.Marieke schreef:Dit begrijp ik niet helemaal, wie zegt er dan dat de ellendekennis binnen de verlossing valt? JvdG zegt volgens mij dat de ellendekennis vóór de verlossing komt. En terecht, waar moeten we anders van verlost worden?memento schreef:Dat is inderdaad Gods gewone weg ja. Als uitzondering zou ik daarbij noemen hen die van de moederschoot af geloven, zoals een Johannes. Zij zijn wedergeboren, en openbaren in het opgroeien geloof, zonder dat bij hen de ellende voorafgaand is doorleefd.jvdg schreef:Zoals ik al schreef vrees ik dat je E. en mij in zijn voetspoor, niet begrepen hebt.
Mijn visie op de bewuste drieslag is als volgt.
De Heilige Geest gaat de ziel bearbeiden en die ziel laten zien dat hij gans verdorven is voor God en der verdoemenis onderhevig is.
Die ziel gaat schreeuwen: Is er nog een weg ter ontkoming?
In die weg gaat de Heilige geest tonen dat er een weg ter ontkoming is door het verzoenend lijden van onze geheel enige Zaligmaker Jezus Christus, de Verlosser.
In mate en diepte zal de Heilige Geest zo'n ontdekte ziel de weg ter zaligheid planten.
Die planting, zijnde de Verlossing leidt tot die derde slag: de dankbaarheid.
O, eeuwig wonder! Hij voor mij, waar ik dood was in de zonden en misdaden.
Mijn visie is dat dit volgordelijk in aanvang de weg is van Gods kinderen.
Echter: Mijn stelling is: Iemand is pas behouden wanneer alle 3 de stukken beleefd worden. Zoals je zelf ook zegt: De dankbaarheid volgt eigenlijk direct op de ervaring van verlossing. Ik zou de ellendekennis vóór de kennis der verlossing dan ook niet binnen de verlossing noemen, maar daarbuiten.".
In het hart van een bekeerd mens leven altijd de 3 stukken, hoewel voor het gevoel het ene stuk op het ene moment meer op de voorgrond staat als de andere stukken. Zondaar in mezelf, heilige in Christus, een wonder waar ik eeuwig dankbaar voor ben.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De prediking van het Evangelie
voor de levendmaking is er geen leven, dus ook geen ware zondekennis.memento schreef:Ik bedoelde daarmee te zeggen: Met alleen ellendekennis is een mens nog buiten Christus in deze wereld, geen hoop hebbende, en gaat hij voor eeuwig verloren als hij zo sterft.
In het hart van een bekeerd mens leven altijd de 3 stukken, hoewel voor het gevoel het ene stuk op het ene moment meer op de voorgrond staat als de andere stukken. Zondaar in mezelf, heilige in Christus, een wonder waar ik eeuwig dankbaar voor ben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De prediking van het Evangelie
Klopt, daarom wordt wel eens wettische en evangelische ellendekennis onderscheiden.Bert Mulder schreef:voor de levendmaking is er geen leven, dus ook geen ware zondekennis.memento schreef:Ik bedoelde daarmee te zeggen: Met alleen ellendekennis is een mens nog buiten Christus in deze wereld, geen hoop hebbende, en gaat hij voor eeuwig verloren als hij zo sterft.
In het hart van een bekeerd mens leven altijd de 3 stukken, hoewel voor het gevoel het ene stuk op het ene moment meer op de voorgrond staat als de andere stukken. Zondaar in mezelf, heilige in Christus, een wonder waar ik eeuwig dankbaar voor ben.
Re: De prediking van het Evangelie
Voor Paulus gold het echter na de verlossing pas.Marieke schreef:Dit begrijp ik niet helemaal, wie zegt er dan dat de ellendekennis binnen de verlossing valt? JvdG zegt volgens mij dat de ellendekennis vóór de verlossing komt. En terecht, waar moeten we anders van verlost worden?memento schreef:Dat is inderdaad Gods gewone weg ja. Als uitzondering zou ik daarbij noemen hen die van de moederschoot af geloven, zoals een Johannes. Zij zijn wedergeboren, en openbaren in het opgroeien geloof, zonder dat bij hen de ellende voorafgaand is doorleefd.jvdg schreef:Zoals ik al schreef vrees ik dat je E. en mij in zijn voetspoor, niet begrepen hebt.
Mijn visie op de bewuste drieslag is als volgt.
De Heilige Geest gaat de ziel bearbeiden en die ziel laten zien dat hij gans verdorven is voor God en der verdoemenis onderhevig is.
Die ziel gaat schreeuwen: Is er nog een weg ter ontkoming?
In die weg gaat de Heilige geest tonen dat er een weg ter ontkoming is door het verzoenend lijden van onze geheel enige Zaligmaker Jezus Christus, de Verlosser.
In mate en diepte zal de Heilige Geest zo'n ontdekte ziel de weg ter zaligheid planten.
Die planting, zijnde de Verlossing leidt tot die derde slag: de dankbaarheid.
O, eeuwig wonder! Hij voor mij, waar ik dood was in de zonden en misdaden.
Mijn visie is dat dit volgordelijk in aanvang de weg is van Gods kinderen.
Echter: Mijn stelling is: Iemand is pas behouden wanneer alle 3 de stukken beleefd worden. Zoals je zelf ook zegt: De dankbaarheid volgt eigenlijk direct op de ervaring van verlossing. Ik zou de ellendekennis vóór de kennis der verlossing dan ook niet binnen de verlossing noemen, maar daarbuiten.".
Re: De prediking van het Evangelie
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Enerzijds kan je zeggen: Zijn ellende begint met het zien van Christus. Anderzijds zie je dat hij pas wanneer Annanias hem Gods Woord verkondigt verlossing ervaart.edward schreef:Voor Paulus gold het echter na de verlossing pas.
Re: De prediking van het Evangelie
Wat bedoel je hiermee? Het is toch niet erg om vanuit een bepaald standpunt te discussiëren? Moeten we anders schijnbaar zonder mening de discussie ingaan?Afgewezen schreef:En verder denk ik ook niet dat het handig is om steeds 'stelling te nemen' in een discussie: ik vind dat nogal blokkerend werken.Fjodor schreef:Even een reactie mbt tot het citeren:
Ik stel voor dat we als we discussiëren met iemand die het engels niet machtig is niet in het engels gaan citeren of ernaar verwijzen.
En ik stel ook voor dat niemand zomaar ergens naar mag verwijzen zonder zelf de citaten hier te willen plaatsen (als er om gevraagd wordt).
Het lijkt mij niet echt een probleem om een standpunt te hebben, maar we moeten er wel goed bij stilstaan dat we wel open moeten staan voor kritiek én voor correctie.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De prediking van het Evangelie
Waar staat dat hij toen pas verlossing ervoer? Dat zie ik in Handelingen 9 niet staan.memento schreef:Dat is maar net hoe je het bekijkt. Enerzijds kan je zeggen: Zijn ellende begint met het zien van Christus. Anderzijds zie je dat hij pas wanneer Annanias hem Gods Woord verkondigt verlossing ervaart.edward schreef:Voor Paulus gold het echter na de verlossing pas.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De prediking van het Evangelie
Het is niet erg vanuit een bepaald standpunt te discussiëren. Ik doe dat zelf ook. Maar iedere keer je mening als 'stelling' poneren, heeft iets vermoeiends. En blokkeert naar mijn gevoel een goede discussie.Fjodor schreef: Wat bedoel je hiermee? Het is toch niet erg om vanuit een bepaald standpunt te discussiëren? Moeten we anders schijnbaar zonder mening de discussie ingaan?
Het lijkt mij niet echt een probleem om een standpunt te hebben, maar we moeten er wel goed bij stilstaan dat we wel open moeten staan voor kritiek én voor correctie.
Re: De prediking van het Evangelie
Gisteren is er een preek gelezen over Jesaja 57 vs 15. Hier staat: "Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.memento schreef:Klopt, daarom wordt wel eens wettische en evangelische ellendekennis onderscheiden.Bert Mulder schreef:voor de levendmaking is er geen leven, dus ook geen ware zondekennis.memento schreef:Ik bedoelde daarmee te zeggen: Met alleen ellendekennis is een mens nog buiten Christus in deze wereld, geen hoop hebbende, en gaat hij voor eeuwig verloren als hij zo sterft.
In het hart van een bekeerd mens leven altijd de 3 stukken, hoewel voor het gevoel het ene stuk op het ene moment meer op de voorgrond staat als de andere stukken. Zondaar in mezelf, heilige in Christus, een wonder waar ik eeuwig dankbaar voor ben.
Op z'n minst zou men eruit kunnen lezen dat er verbrijzeling en nederigheid is voordat de ziel levend wordt gemaakt.
Re: De prediking van het Evangelie
Dat is niet wat de tekst zegt. Volgens mij zegt die tekst juist: Waar ware verbrijzeling en nederigheid is, woont God.Willem schreef:Gisteren is er een preek gelezen over Jesaja 57 vs 15. Hier staat: "Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.memento schreef:Klopt, daarom wordt wel eens wettische en evangelische ellendekennis onderscheiden.Bert Mulder schreef:voor de levendmaking is er geen leven, dus ook geen ware zondekennis.memento schreef:Ik bedoelde daarmee te zeggen: Met alleen ellendekennis is een mens nog buiten Christus in deze wereld, geen hoop hebbende, en gaat hij voor eeuwig verloren als hij zo sterft.
In het hart van een bekeerd mens leven altijd de 3 stukken, hoewel voor het gevoel het ene stuk op het ene moment meer op de voorgrond staat als de andere stukken. Zondaar in mezelf, heilige in Christus, een wonder waar ik eeuwig dankbaar voor ben.
Op z'n minst zou men eruit kunnen lezen dat er verbrijzeling en nederigheid is voordat de ziel levend wordt gemaakt.
Dus niet: eerst dit, dan dat. Maar: Waar het één is, is het ander ook. Dus: Ware verbrijzeling is te herkennen aan de inwoning van God. En omgedraaid: Zonder de inwoning van God, is er (nog) geen sprake van ware verbrijzeling.
PS> Een heerlijke, troostvolle tekst is dit. God, de heilige, woont niet bij mensen met een volmaakt berouw, met een volmaakt geloof, met een volmaakt en heilig leven, maar bij de verbrijzelden en de nederigen van geest, die in zichzelf niets vinden en hebben.
Re: De prediking van het Evangelie
Zo is het.
En we worden pas echt nederig als we iets gaan zien van het onbevattelijke wonder van Gods liefde voor een verloren zondaar.
En we worden pas echt nederig als we iets gaan zien van het onbevattelijke wonder van Gods liefde voor een verloren zondaar.