Uitgaan, wie wat en waar??
Re: Uitgaan, wie wat en waar??
Hm oke. Ik heb laatst een stoofpot met dubbel bier gehad, was erg lekker! Er zijn wel recepten met bier die ik lekker vind. En ja, als bier blijft staan of liggen gaat het wel stinken, daarom moet men hun cafe ook goed schoonhouden 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Je kunt er niet eens fatsoenlijk een gebedje doen helaas.Mara schreef:Je hebt ook eetcafe's !
Bij een cafe hoef je niet perse aan een kroeg te denken, waar het naar bier stinkt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Tss en die domme juf op de kleuterschool ons maar uitleggen dat je overal mag bidden, waar je ook bent.caprice schreef:Je kunt er niet eens fatsoenlijk een gebedje doen helaas.Mara schreef:Je hebt ook eetcafe's !
Bij een cafe hoef je niet perse aan een kroeg te denken, waar het naar bier stinkt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- MarthaMartha
Ik denk dat we reëel moeten zijn....
In cafés zit een groot onderling verschil. Als iedereen een kroeg in zijn achterhoofd neemt en niet kijkt naar de andere dan praten we flink langs elkaar heen.
gewoon iets drinken in een cafeetje, op een terrasje, of waar ook maar is weinig mis mee.
Ik denk dat de sfeer in het betreffende cafe alles uitmaakt. Die sfeer wordt gemaakt door de muziek aan de ene kant en ook door het publiek dat juist in dat café bij elkaar komt. Maar ook afhankelijk van het aan de regels houden door personeel (geen alcohol aan -16 bijvoorbeeld)
Zo heb je in Veenendaal leuke plekjes waar je prima kunt zitten, met elkaar kunt praten (zonder boven de muziek uit de hoeven schreeuwen), maar er zijn ook plekken waar de herrie je al van ver tegemoet komt, waar de politie kind aan huis is, die plekken zijn wel bekend.
Wat ik moeilijk vind is dat veel jongelui in de reformatorische gezindte uit gaan naar de zogenoemde refo-cafe's.... waarom heten ze zo? niet omdat de uitbater refo is, of de muziek, maar gewoon omdat er hele hordes refojongeren komen. Laten juist die cafe's nou redelijk berucht zijn. Zo heb ik jaren gepoogd jongeren tot andere gedachten te brengen bij Hent uut 't Zaant. Vele jongelui die de volgende morgen weer braaf in de kerk zouden zitten, die zich tegen 12 uur naar huis spoeden om voor de zondag thuis te zijn.... maar stomdronken, de vloeken en de taal die ze uitsloegen waren vreselijk en hoe later op de avond hoe meer je daar buiten "struikelde" over openlijk vrijende jongelui. Ze vertelden hoe meiden onderling een wedstrijd deden wie de meeste jongens 'plat' zou krijgen op een avond.....
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen zich daar tussen begaven. Evenals de bekende kroegen in Veenendaal waarvan je weet dat het er altijd armoe is.
Er is verschil, en dat moeten we in een discussie als deze wel zien.
In cafés zit een groot onderling verschil. Als iedereen een kroeg in zijn achterhoofd neemt en niet kijkt naar de andere dan praten we flink langs elkaar heen.
gewoon iets drinken in een cafeetje, op een terrasje, of waar ook maar is weinig mis mee.
Ik denk dat de sfeer in het betreffende cafe alles uitmaakt. Die sfeer wordt gemaakt door de muziek aan de ene kant en ook door het publiek dat juist in dat café bij elkaar komt. Maar ook afhankelijk van het aan de regels houden door personeel (geen alcohol aan -16 bijvoorbeeld)
Zo heb je in Veenendaal leuke plekjes waar je prima kunt zitten, met elkaar kunt praten (zonder boven de muziek uit de hoeven schreeuwen), maar er zijn ook plekken waar de herrie je al van ver tegemoet komt, waar de politie kind aan huis is, die plekken zijn wel bekend.
Wat ik moeilijk vind is dat veel jongelui in de reformatorische gezindte uit gaan naar de zogenoemde refo-cafe's.... waarom heten ze zo? niet omdat de uitbater refo is, of de muziek, maar gewoon omdat er hele hordes refojongeren komen. Laten juist die cafe's nou redelijk berucht zijn. Zo heb ik jaren gepoogd jongeren tot andere gedachten te brengen bij Hent uut 't Zaant. Vele jongelui die de volgende morgen weer braaf in de kerk zouden zitten, die zich tegen 12 uur naar huis spoeden om voor de zondag thuis te zijn.... maar stomdronken, de vloeken en de taal die ze uitsloegen waren vreselijk en hoe later op de avond hoe meer je daar buiten "struikelde" over openlijk vrijende jongelui. Ze vertelden hoe meiden onderling een wedstrijd deden wie de meeste jongens 'plat' zou krijgen op een avond.....
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen zich daar tussen begaven. Evenals de bekende kroegen in Veenendaal waarvan je weet dat het er altijd armoe is.
Er is verschil, en dat moeten we in een discussie als deze wel zien.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wij bidden overal, ik bedoel, ook in eetgelegenheden waar er muziek gedraaid wordt.caprice schreef:Je kunt er niet eens fatsoenlijk een gebedje doen helaas.Mara schreef:Je hebt ook eetcafe's !
We hadden laatst een steengrill met bowling, we kregen een tafeltje achteraf, we proberen ons even af te sluiten en dat lukt dan hoor.
Ook als we op het strand zitten en een boterhammetje gaan eten.
Als we szomers gewoon aan onze eigen tafel willen eten, dendert de muziek soms ook door alle muren.
Zelfs met de deur en raam dicht !
Als we vragen of het misschien iets zachter kan, krijg je een grote mond, of nog erger, een vloek.
Deze zomer met het wk. voetbal was het soms verschrikkelijk !
Dan kun je niet eens in je eigen binnenkamer STIL zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik hoop dat alle ouders op dit forum hier vreselijk van schrikken, dit zijn de ware feiten, en de refo-jongeren komen uit alle kerkverbanden in deze Veense kroegen (GGiN,GG,HHK,PKN,CGK enz.)MarthaMartha schreef:Wat ik moeilijk vind is dat veel jongelui in de reformatorische gezindte uit gaan naar de zogenoemde refo-cafe's.... waarom heten ze zo? niet omdat de uitbater refo is, of de muziek, maar gewoon omdat er hele hordes refojongeren komen. Laten juist die cafe's nou redelijk berucht zijn. Zo heb ik jaren gepoogd jongeren tot andere gedachten te brengen bij Hent uut 't Zaant. Vele jongelui die de volgende morgen weer braaf in de kerk zouden zitten, die zich tegen 12 uur naar huis spoeden om voor de zondag thuis te zijn.... maar stomdronken, de vloeken en de taal die ze uitsloegen waren vreselijk en hoe later op de avond hoe meer je daar buiten "struikelde" over openlijk vrijende jongelui. Ze vertelden hoe meiden onderling een wedstrijd deden wie de meeste jongens 'plat' zou krijgen op een avond.....
En buiten Veenendaal is het net zo erg, puur werelds leven en zondags naar een uiterst rechtzinnige kerk. Wie zou niet wenen.
(ik weet er zijn ook andere jongeren die zich echt niet in deze gelegenheden wagen, daar mogen wij dankbaar vor zijn)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In Matthéüs 7 staat o.a. het volgende:coupe soleil schreef:Mag ik het op zijn minst een verschrikkelijk nare reactie vinden van je?Gijs83 schreef:vlinder schreef:Een café hoeft in die zin niet verkeerd te zijn zoals je het 's zomers gebruikt: na een lange fietsrit in de zon, even de dorst lessen, glas koud drinken en weer verder fietsen. Daar zie ik geen kwaad in. Wat niet goed is om heel erg jong aan alcohol te beginnen (lees 13-16 jaar) en een hele avond aan de bar hangen, moppen tappen.
Maar dat je niet samen in een restaurantje zou mogen eten vind ik echt een beetje raar. Wij hielden in onze vakantie niet van snackbar patat, maar gingen liever naar een restaurant, verse jus, wijntje, beschaafde muziek e.d. Ik denk dat je elkaar goed leert kennen tijdens een gesprek onder het eten. Natuurlijk hoeft dat niet iedere week, maar het kan prima hoor. Tevens is het met vrienden (niet te jong, want dat kost kapitalen) echt erg leuk om wat te eten in een restaurant.
Maar goed. Ik denk dat er een middenweg is tussen Tukkertje en Caprice.
Sowieso, denk ik, als je in een cafe gaat zitten dat je aan wereldgelijkvormigheid doet, ook al gebeurt er op zich niets verkeerds, daarom gaan ook heel veel mensen verloren...
Weet je wat wereldgelijkvormigheid is? Jezus niet aannemen. Want dat doet de wereld ook niet.
En ik kan je verzekeren, ik heb meer goede (geloofs)gesprekken gehad in bars dan op veel refoverjaardagen.
"24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; 25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond. 26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; 27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot."
Het hier dus niet alleen om het horen van het woord maar wordt vooral het doen benadrukt. Derhalve is het m.i. onmogelijk om goede geloofsgesprekken te hebben in bars tenzij het gesprek resulteert in het feit dat het bezoeken van dergelijke gelegenheden als zondig wordt bestempeld en dus wordt nagelaten. Daarmee ontken ik niet dat een gelovige wel eens in zonde kan vallen. De regel lijkt me echter duidelijk. Dat er op refoverjaardagen ook veel kan gebeuren wat niet behoort tot het doen van de woorden zoals de Heere Jezus ze uitsprak zal kloppen. Ook daar zitten zondige mensen. De suggestie die hier echter wordt gesteld dat een refoverjaardag een slechtere plek is voor goede (geloofsgesprekken) dan bars is uiteraard te zot voor woorden.
Het zal duidelijk zijn dat het bezoeken van een jarige ter felicitatie geen onbijbelse bezigheid is, terwijl het bezoeken van bars wel degelijk een zondige plaats is waar een christen niet hoort.
Derhalve meen ik op grond van de Bijbel te moeten constateren dat men zich bedriegt als men meent dat op zondige plaatsen goede geloofsgesprekken plaatsvinden tenzij deze gesprekken resulteren in het voortaan mijden van deze plaatsen. Aan de vruchten zal men de boom kennen.
Zouden er echt nog ouders zijn die zulke dingen niet weten, of willen ze het niet wetenhuisman schreef:Ik hoop dat alle ouders op dit forum hier vreselijk van schrikken, dit zijn de ware feiten, en de refo-jongeren komen uit alle kerkverbanden in deze Veense kroegen (GGiN,GG,HHK,PKN,CGK enz.)MarthaMartha schreef:Wat ik moeilijk vind is dat veel jongelui in de reformatorische gezindte uit gaan naar de zogenoemde refo-cafe's.... waarom heten ze zo? niet omdat de uitbater refo is, of de muziek, maar gewoon omdat er hele hordes refojongeren komen. Laten juist die cafe's nou redelijk berucht zijn. Zo heb ik jaren gepoogd jongeren tot andere gedachten te brengen bij Hent uut 't Zaant. Vele jongelui die de volgende morgen weer braaf in de kerk zouden zitten, die zich tegen 12 uur naar huis spoeden om voor de zondag thuis te zijn.... maar stomdronken, de vloeken en de taal die ze uitsloegen waren vreselijk en hoe later op de avond hoe meer je daar buiten "struikelde" over openlijk vrijende jongelui. Ze vertelden hoe meiden onderling een wedstrijd deden wie de meeste jongens 'plat' zou krijgen op een avond.....
En buiten Veenendaal is het net zo erg, puur werelds leven en zondags naar een uiterst rechtzinnige kerk. Wie zou niet wenen.
(ik weet er zijn ook andere jongeren die zich echt niet in deze gelegenheden wagen, daar mogen wij dankbaar vor zijn)

In mijn jeugd (25/30 jaar geleden..., wisten wij al dat deze zaken gebeurden, en mijn ouders wisten het ook

En wij wonen onder de rook van een `goddeloze stad´...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Afgezien van de discussie wel of geen acceptabel 'cafe'is ( hier in de stad zitten gezellige cafe-restaurants waar je echt als christen wat kunt gaan drinken..)vlinder schreef:Tss en die domme juf op de kleuterschool ons maar uitleggen dat je overal mag bidden, waar je ook bent.caprice schreef:Je kunt er niet eens fatsoenlijk een gebedje doen helaas.Mara schreef:Je hebt ook eetcafe's !
schoot me te binnen..
denk aan de wegwijs.. oid..
of je daar nu zo fatsoenlijk kunt bidden..
( en wat heet fatsoenlijk een gebed (je? )doen?
Waar je ook bent, of je je beweegt, daar kun je stil voor God worden.
Denk aan mensen die evangeliseren bij house party's ed..
ook daar, juist daar wordt gebeden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Vanmorgen hoorde ik de kinderarts, dr. v.d.Lely weer over de verontrustende stijging van het extreme alcoholgebruik (comazuipen) bij jonge kinderen. Hij stelt dat je tot je 18e helemaal geen alcohol moet drinken ! Tot die leeftijd groeien de hersenen.
Alles wordt in het werk gesteld, ideeele reclame, waarschuwen, het helpt niet ! Het is toch absurd dat er een speciale alcoholpoli voor kinderen moet zijn ?? De zoon van mijn vriendin was op zaterdagavond gevallen, scheurtje in zn hoofd, dus naar de e.h. Ze werden daar helemaal niet vriendelijk ontvangen ! O daar heb je er weer een. Maar hij had geen druppel gedronken, hij lust het niet eens. Maar hij moest overgeven van de hersenschudding.
Toen uit onderzoek bleek dat hij niks gedronken had, draaiden ze bij. Ze boden excuus aan, maar 1 van de verpleegkundigen moest er echt van zuchten. het is elke vrijdag- en zaterdagavond hetzelfde. Mijn vriendin, die gebeld was, zag verschillende brancards staan, met daarop doodzieke pubers, sommigen waren gewoon "out". Zo raak je toch het plezier in je werk kwijt lijkt mij.
Alles wordt in het werk gesteld, ideeele reclame, waarschuwen, het helpt niet ! Het is toch absurd dat er een speciale alcoholpoli voor kinderen moet zijn ?? De zoon van mijn vriendin was op zaterdagavond gevallen, scheurtje in zn hoofd, dus naar de e.h. Ze werden daar helemaal niet vriendelijk ontvangen ! O daar heb je er weer een. Maar hij had geen druppel gedronken, hij lust het niet eens. Maar hij moest overgeven van de hersenschudding.
Toen uit onderzoek bleek dat hij niks gedronken had, draaiden ze bij. Ze boden excuus aan, maar 1 van de verpleegkundigen moest er echt van zuchten. het is elke vrijdag- en zaterdagavond hetzelfde. Mijn vriendin, die gebeld was, zag verschillende brancards staan, met daarop doodzieke pubers, sommigen waren gewoon "out". Zo raak je toch het plezier in je werk kwijt lijkt mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dit is al 1 hele belangrijke reden waarom je dus nooit jongeren (zeker als je niet eens een leeftijd weet!!) maar het advies moet geven om naar een cafe te gaan.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik de kinderarts, dr. v.d.Lely weer over de verontrustende stijging van het extreme alcoholgebruik (comazuipen) bij jonge kinderen. Hij stelt dat je tot je 18e helemaal geen alcohol moet drinken ! Tot die leeftijd groeien de hersenen.
Je moet niet naar een cafe gaan waar ze alcohol aan te jonge mensen schenken. Die cafees zijn er ook.helma schreef:Dit is al 1 hele belangrijke reden waarom je dus nooit jongeren (zeker als je niet eens een leeftijd weet!!) maar het advies moet geven om naar een cafe te gaan.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik de kinderarts, dr. v.d.Lely weer over de verontrustende stijging van het extreme alcoholgebruik (comazuipen) bij jonge kinderen. Hij stelt dat je tot je 18e helemaal geen alcohol moet drinken ! Tot die leeftijd groeien de hersenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Het is hier op een reformatorisch forum niet toegestaan om (gay)bar bezoek goed te gaan zitten praten.
Daarom zijn een aantal postings verwijderd/aangepast.
Daarom zijn een aantal postings verwijderd/aangepast.
Precies.... En als ze wel mogen drinken moeten ze dat op een verantwoorde manier doen. Dan vraag ik me af of een cafe zo slecht is, ik had vroeger ook wel eens feestjes en ging uit, maar het meeste dronk ik niet in cafe's, daar was het bier duur. Feestjes bij mensen thuis waren dan "beter".
(er lopen nu een beetje lijnen door elkaar, over leeftijd en drinken, en over waar je dan gaat drinken, volgens mij moeten jongeren tot hun 16e helemaal niet drinken, zowel niet in het cafe als thuis... en daarna leren er op een verstandige manier mee om te gaan)
(er lopen nu een beetje lijnen door elkaar, over leeftijd en drinken, en over waar je dan gaat drinken, volgens mij moeten jongeren tot hun 16e helemaal niet drinken, zowel niet in het cafe als thuis... en daarna leren er op een verstandige manier mee om te gaan)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een reden waarom cafébezoek buiten het teveel drinken niet goed is voor onze jongeren is dat zij daar een veel grotere kans lopen een partner te treffen die buitenkerkelijk is. Dat moet en mag je niet opzoeken. Het toestaan van uitgaan in de "wereld" strookt toch ook niet met onze doopbelofte die wij als ouders voor het aangezicht van de HEERE gedaan hebben?Marnix schreef:Precies.... En als ze wel mogen drinken moeten ze dat op een verantwoorde manier doen. Dan vraag ik me af of een cafe zo slecht is, ik had vroeger ook wel eens feestjes en ging uit, maar het meeste dronk ik niet in cafe's, daar was het bier duur. Feestjes bij mensen thuis waren dan "beter".
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.