Re: Wie moeten Gods geboden houden ?
Geplaatst: 20 okt 2010, 13:25
Oké, maar (waar/hoe) lezen we in de Bijbel van een verlossingsverbond?Erasmiaan schreef:Dat ligt er aan hoe je hem invult
Oké, maar (waar/hoe) lezen we in de Bijbel van een verlossingsverbond?Erasmiaan schreef:Dat ligt er aan hoe je hem invult
Heb je naar mijn opmerking de felle reacties gezien? Daarom begin ik er niet over totdat er op een volwassen integere wijze over gesproken kan worden op grond van de Schrift (onze confessie zwijgt over de leer der verbonden).jvdg schreef:Waarom niet?huisman schreef: (Ik zal maar niet over de bijbelse drieverbondenleer beginnen)
Je krijgt hier toch alle ruimte voor?
Deuteronomium 6:4 Hoor, Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE.
5 Zo zult gij den HEERE uw God liefhebben, met uw ganse hart en met uw ganse ziel en met al uw vermogen.
6 En deze woorden die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat.
Ik citeerde slechts Ds. Kersten, en voegde weinig van me zelf aan....memento schreef:Sorry Bert, de verwijzing naar Arminius in een theologische discussie is net zoiets als een verwijzing naar Hitler in de intergratie-discussie. Hoogst ongepast, en zelden juist (in dit geval onjuist: Arminius is eerder een twee-verbondsman, de eerste stappen richting 3 verbonden kom je meer bij Bullinger tegen). En ja: het feit dat ds. Kersten het ook doet, doet daar niets aan toe of af.Bert Mulder schreef:Je zult de 'onbijbelse' drie verbonden leer bedoelen....huisman schreef: (Ik zal maar niet over de bijbelse drieverbondenleer beginnen)
Ds. Kersten in zijn Dogmatics (sorry voor het engels, zoek het zelf even in het NL op, hoofdstuk 20):
In nature and in essence there is no difference between the Covenant of Redemption and the Covenant of Grace....
...Herewith we oppose those who,like Prof. Heyns, many Christian Reformed men, Rev. Woelderink, Prof. Schilder, and others, make an essential difference between the Covenant of Grace and the Covenant of Redemption, following in this matter Arminius, for he was the first that separated the Covenant of Redemption from that of Grace as two essentially different covenants...
... In the Covenant of Redemption the Mediator then would have represented all men without exception, but only they would receive salvation who would comply with the conditions of the Covenant of Grace. Arminius taught a Covenant of Grace with the conditions of faith and repentance to be wrought by man himself. Thus the doctrine of the three covenants serves the doctrine of general redemption held by Arminius and his spiritual adherents, following the footsteps of Pelagius....
Kortom: discussieer inhoudelijk, en ga niet elkaar voor arminiaan uitmaken zonder dit gedegen te onderbouwen.
Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.
Jawel stempels zijn gezet, de loopgraven bevolkt en vervolgens begint het schieten op elkaar weer van voren af aan.Erasmiaan schreef:Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.
Wanneer we het genadeverbond wezenlijk onderscheiden van het verbond der verlossing, volgen we Arminius in deze onderscheiding. Dat is gesteld. Niets meer en niets minder. Dus niet al te overspannen doen maar.Erasmiaan schreef:Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.
Waarom deze olie op het vuurtje? Voegt niet veel toe m.i. Ik probeer me inhoudelijk te verdiepen omdat ik er niet veel van weet. Dus ik ga hier graag mee door. Al keur ik uitspraken over ds. Kersten af, zoals gedaan in deze topic.Auto schreef:Jawel stempels zijn gezet, de loopgraven bevolkt en vervolgens begint het schieten op elkaar weer van voren af aan.Erasmiaan schreef:Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.![]()
Dit is toch niet de eerste keer dat dit onderwerp te sprake komt?
Dan moeten de nuanceringen hier van beide kanten aangebracht worden. Om met de naam Arminius te komen ligt in Reformatorisch nederland zeer gevoelig. We hoeven hier alleen maar te wijzen op de promotie van dr De Boer op de geschiedenis van Arminius. In diverse bladen is ook zeer ongenuanceerd geschreven, terwijl men niet op de hoogte was op de inhoud van de promotie.Ander schreef:Waarom deze olie op het vuurtje? Voegt niet veel toe m.i. Ik probeer me inhoudelijk te verdiepen omdat ik er niet veel van weet. Dus ik ga hier graag mee door. Al keur ik uitspraken over ds. Kersten af, zoals gedaan in deze topic.Auto schreef:Jawel stempels zijn gezet, de loopgraven bevolkt en vervolgens begint het schieten op elkaar weer van voren af aan.Erasmiaan schreef:Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.![]()
Dit is toch niet de eerste keer dat dit onderwerp te sprake komt?
´´Je kunt eindeloos blijven debatteren en theologiseren over twee of drie verbonden, maar met de ware verbondsbeleving kom je dat soort dingen wel te boven.”
Met de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid.Afgewezen schreef:Terwijl de vraag maar is hoe je kinderen in de vreze Gods op moet voeden.
Evenals ik. (Hoewel ik niet in den brede kan reageren, omdat ik hier op mijn vakantieadres slechts beperkt internet heb).Erasmiaan schreef:Verder ben ik het zeer eens met Ander.
Door het over schieten enzo te gaan hebben. Er wordt wel eens wat scherp gereageerd. Maar ga dan niet gelijk ach en wee roepen want dat werkt m.i. averechts.Auto schreef:@Ander, je mag in mijn posting mij er dan even op wijzen waar ik olie op het vuur placht te schenken, ik geef alleen een indruk hoe ik tegen de postings aan kijk ................
Gelukkig, jij hebt het begrepen.Afgewezen schreef:Waarom die opwinding over twee of drie verbonden? Terwijl de vraag maar is hoe je kinderen in de vreze Gods op moet voeden.
De naam van Arminius valt altijd als het over drieverbonden gaat...dat is makkelijk want dan kan het denken ophouden.Erasmiaan schreef:Dat is niet waar.huisman schreef:Als het noemen van drieverbonden al leidt tot de beschuldiging van Arminanisme lijkt mij een zinnige discussie ondoenlijk.