Tiberius schreef:Tiberius schreef:Johannes Barueth heeft een aantal mooie preken geschreven over de rijke man en Lazarus. Ze zijn recent in modern Nederlands omgezet en als boekje uitgegeven.
Zeer aanbevelenswaardig.
In die preken tipt Barueth ook de verklaring aan, die jij (@Joannah) hier noemt. Hij deelt die echter niet, omdat hij in elke geschiedenis en gelijkenis Christus tracht te vinden.
In elk van die preken geeft hij eerst (wat hij noemt) de eenvoudige verklaring (zoals onder ons bekend).
Daarna de onderliggende gedachte. Daarbij ziet hij Lazarus (wiens naam inderdaad overeenkomt met Eliëzer, de dienstknecht) als type van Christus; de rijke man als type van het Joodse volk, met name hun oversten, en de vijf broers de joden in de verstrooiing.
Waarom zou dat aanbevelenswaardig zijn?Het tegendeel is het geval!
Hoe kan iemand het bedenken laat staan funderen op de Schrift : De Heere, Die Lazarus zou zijn: vol zweren, honden die zijn wonden lekten, en trachtend zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel?
Wat er hierboven staat over Barueth, is dat wat anders dan de vervangingstheologie, en dan ook nog eens in haar uiterste vorm: het joodse volk zelfs hen in de verstrooing, horen thuis in de hel.
Gans anders Romeinen 11.Gans Israël zal behouden worden.
Gans anders de oudvaders; vergelijk het boek Gans Israèl, dr.M. van Campen,Voetiaanse en Coccejaanse visies op de joden gedurende de zeventiende en de achttiende eeuw.
Thomas