lezen wat de bijbel zegt.

Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Wat AlexanderCD aanreikt ben ik voorzichtig, want hij poneert dat Israël heeft opgehouden volk van God te zijn en dat ook nooit meer zal worden, dan verandert hij de tekst, dan leest hij overal waar Israël, Sion enz staat kerk.
Dat ben ik fundamenteel met hem oneens, de bijbelschrijvers wisten heel goed wat ze schreven, Als Jacobus zijn brief schrijft aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn, zijn ze niet aan de kerk geadresseerd. Al mogen wij daar geestelijke lessen uit leren, de brief is niet aan ons gericht.
Bijbel lezen is nog niet zo simpel. We kunnen het zo zeggen, de ganse Bijbel is wel voor ons, maar het gaat niet altijd over ons.
Je bent niet voorzichtig, je bent het er gewoon niet mee eens. ;) Ik ben het trouwens ook niet helemaal met Alexander CD eens. Maar met jou ook niet.
En 'uitleggen' is niet hetzelfde als 'veranderen'. Als je Grieks en Hebreeuws zou kennen ;) , zou je weten dat de 'ecclesia' van het NT de voortzetting is van de 'qahal' van het OT (= Israël).
Oh ja?
De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, Die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is. Daarom zie je nooit een orthodoxe Jood zonder hoofddeksel (1 Kor. 11). Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut. 5:2). De kerk is echter een heilige vergadering (ecclesia, het Griekse woord voor qahal) van ware christ-gelovigen (art. 27 NGB) terwijl de hypocrieten wel in maar niet van de kerk zijn (art. 29). Daarom gaan die vergelijkingen die men zo graag gebruikt om te bewijzen dat de qahal hetzelfde is als de kerk helemaal niet op. Ook in het Nieuwe Testament heeft het woord ecclesia niet altijd dezelfde betekenis. Hand. 19:40: “en dit gezegd hebbende liet hij de vergadering gaan”. Toen de Heere op de Pinksterdag begon met het vergaderen van Zijn gemeente (Math.16:18), was dit voor de Joden net zo goed iets totaal nieuws als voor de heidenen. Zij moesten de Joodse stal verlaten om behouden te worden van dit verkeerd geslacht (Joh. 10:3,4; Hand. 2:40). De heidenen scheidden zich af van het heidendom als ze zich lieten dopen. Zo werd het één kudde en één Herder. Natuurlijk bestaat ook de kerk in de praktijk uit een gemengd gezelschap, maar per definitie is zij iets totaal anders dan de qahal. De gemeente is daarom van een andere identiteit als Israël en de andere volken der aarde (Fill .3:20,21). De relatie binnen dat éne verbond of testament is een andere.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Oh ja?
De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, Die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is. Daarom zie je nooit een orthodoxe Jood zonder hoofddeksel (1 Kor. 11). Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut. 5:2). De kerk is echter een heilige vergadering (ecclesia, het Griekse woord voor qahal) van ware christ-gelovigen (art. 27 NGB) terwijl de hypocrieten wel in maar niet van de kerk zijn (art. 29). Daarom gaan die vergelijkingen die men zo graag gebruikt om te bewijzen dat de qahal hetzelfde is als de kerk helemaal niet op. Ook in het Nieuwe Testament heeft het woord ecclesia niet altijd dezelfde betekenis. Hand. 19:40: “en dit gezegd hebbende liet hij de vergadering gaan”. Toen de Heere op de Pinksterdag begon met het vergaderen van Zijn gemeente (Math.16:18), was dit voor de Joden net zo goed iets totaal nieuws als voor de heidenen. Zij moesten de Joodse stal verlaten om behouden te worden van dit verkeerd geslacht (Joh. 10:3,4; Hand. 2:40). De heidenen scheidden zich af van het heidendom als ze zich lieten dopen. Zo werd het één kudde en één Herder. Natuurlijk bestaat ook de kerk in de praktijk uit een gemengd gezelschap, maar per definitie is zij iets totaal anders dan de qahal. De gemeente is daarom van een andere identiteit als Israël en de andere volken der aarde (Fill .3:20,21). De relatie binnen dat éne verbond of testament is een andere.
Nogal logisch allemaal. Israël was de kerk van het oude verbond en de gemeente die van het nieuwe verbond, ná de komst van Christus en de uitstorting van de Heilige Geest. De positie van de NT kerk is uiteraard beter en hoger dan die van de OT kerk. Maar zij is toch echt de 'qahal', de ecclesia.
Overigens is het wel aardig, dat jij nu weer de opvatting naar voren brengt, waarvoor ik ben 'verketterd', namelijk dat de gemeente wezenlijk iets anders is dan de gemeente van het OT Israël.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Wat AlexanderCD aanreikt ben ik voorzichtig, want hij poneert dat Israël heeft opgehouden volk van God te zijn en dat ook nooit meer zal worden, dan verandert hij de tekst, dan leest hij overal waar Israël, Sion enz staat kerk.
Dat ben ik fundamenteel met hem oneens, de bijbelschrijvers wisten heel goed wat ze schreven, Als Jacobus zijn brief schrijft aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn, zijn ze niet aan de kerk geadresseerd. Al mogen wij daar geestelijke lessen uit leren, de brief is niet aan ons gericht.
Bijbel lezen is nog niet zo simpel. We kunnen het zo zeggen, de ganse Bijbel is wel voor ons, maar het gaat niet altijd over ons.
Je bent niet voorzichtig, je bent het er gewoon niet mee eens. ;) Ik ben het trouwens ook niet helemaal met Alexander CD eens. Maar met jou ook niet.
En 'uitleggen' is niet hetzelfde als 'veranderen'. Als je Grieks en Hebreeuws zou kennen ;) , zou je weten dat de 'ecclesia' van het NT de voortzetting is van de 'qahal' van het OT (= Israël).
Oh ja?
De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, Die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is. Daarom zie je nooit een orthodoxe Jood zonder hoofddeksel (1 Kor. 11). Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut. 5:2). De kerk is echter een heilige vergadering (ecclesia, het Griekse woord voor qahal) van ware christ-gelovigen (art. 27 NGB) terwijl de hypocrieten wel in maar niet van de kerk zijn (art. 29). Daarom gaan die vergelijkingen die men zo graag gebruikt om te bewijzen dat de qahal hetzelfde is als de kerk helemaal niet op. Ook in het Nieuwe Testament heeft het woord ecclesia niet altijd dezelfde betekenis. Hand. 19:40: “en dit gezegd hebbende liet hij de vergadering gaan”. Toen de Heere op de Pinksterdag begon met het vergaderen van Zijn gemeente (Math.16:18), was dit voor de Joden net zo goed iets totaal nieuws als voor de heidenen. Zij moesten de Joodse stal verlaten om behouden te worden van dit verkeerd geslacht (Joh. 10:3,4; Hand. 2:40). De heidenen scheidden zich af van het heidendom als ze zich lieten dopen. Zo werd het één kudde en één Herder. Natuurlijk bestaat ook de kerk in de praktijk uit een gemengd gezelschap, maar per definitie is zij iets totaal anders dan de qahal. De gemeente is daarom van een andere identiteit als Israël en de andere volken der aarde (Fill .3:20,21). De relatie binnen dat éne verbond of testament is een andere.
Nogal logisch allemaal. Israël was de kerk van het oude verbond en de gemeente die van het nieuwe verbond, ná de komst van Christus en de uitstorting van de Heilige Geest. De positie van de NT kerk is uiteraard beter en hoger dan die van de OT kerk. Maar zij is toch echt de 'qahal', de ecclesia.
Als je dit zo ziet, kan ik niet veranderen. Ik bemerk wel dat Bijbel lezen nog niet zo eenvoudig is, het vervangingsdenken is zeer hardnekkig. Ook het nieuwe verbond wordt gesloten met Israël. Ik zou niet weten hoe ik Hebr. 8:8 anders moet lezen, daar citeert Paulus Jeremia 31:31, "Ziet de dagen komen, spreekt de Heere, en ik zal over het huis van Israël, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten". en vers 10 "Want dit is het verbond, dat ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in in hun verstand geven, en in hun harten zal ik die inschrijven; en ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen mij tot een volk zijn". Dit ligt nog (ik hoop in de zeer nabije) toekomst.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

De tijd zal het leren, Toeschouwer.
Heb even geen zin om deze uitzichtsloze discussie opnieuw te voeren.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
aritha schreef:En het Hebreeuwse woordje miqra dan?
Wat is daarmee?
Kijk maar even na. Het heeft ok een link naar ekklesia.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

aritha schreef:
Afgewezen schreef:
aritha schreef:En het Hebreeuwse woordje miqra dan?
Wat is daarmee?
Kijk maar even na. Het heeft ok een link naar ekklesia.
"Kijk maar even na..." Tot uw orders. Maar wat is je vraag?
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
aritha schreef:
Afgewezen schreef:
aritha schreef:En het Hebreeuwse woordje miqra dan?
Wat is daarmee?
Kijk maar even na. Het heeft ok een link naar ekklesia.
"Kijk maar even na..." Tot uw orders. Maar wat is je vraag?
Geen vraag. een aanvulling.
'qahal' link je aan ecclesia. Volgens mij kun je miqra' ook aan ekklesia linken.
Verder niks.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

aritha schreef:Geen vraag. een aanvulling.
'qahal' link je aan ecclesia. Volgens mij kun je miqra' ook aan ekklesia linken.
Verder niks.
Klopt ja. Het heeft allebei de notie in zich van 'geroepen zijn'.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:De tijd zal het leren, Toeschouwer.
Heb even geen zin om deze uitzichtsloze discussie opnieuw te voeren.
Dat hoeft ook niet, maar daar gaat het mij niet om, een discussie over de plaats van Israël in Gods heilplan.
Hebreën 8 gebruikte ik om aan te tonen hoe verschillend er gelezen wordt.

Ik wil er mee aantonen dat het niet eenvoudig om te lezen wat de Bijbel zegt. AlexanderCD zal zeker geloven dat de ganse Schrift Gods onfeilbaar woord is.
Ik zelf geloof dat de Bijbel van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 Gods woord is zoals dat opgetekent is door Mozes en profeten en Apostelen.
Lezen wat de Bijbel zegt is voor mij in de eerste plaats lezen wat er staat en geloven wat er staat. Als je mij een brief schrijft dat je naar Amsterdam vertrekt dan komt bij niet de gedachte op dat hij wel eens Rotterdam zou bedoelen.
Zo lees ik ook bijvoorbeeld Hebreën 8:8 (om maar bij dezelfde tekst te blijven). Als daar staat een verbond met Israël en Juda dan vind ik het heel wonderlijker dat je daar wat anders moet lezen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Joannah »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:De tijd zal het leren, Toeschouwer.
Heb even geen zin om deze uitzichtsloze discussie opnieuw te voeren.
Dat hoeft ook niet, maar daar gaat het mij niet om, een discussie over de plaats van Israël in Gods heilplan.
Hebreën 8 gebruikte ik om aan te tonen hoe verschillend er gelezen wordt.

Ik wil er mee aantonen dat het niet eenvoudig om te lezen wat de Bijbel zegt. AlexanderCD zal zeker geloven dat de ganse Schrift Gods onfeilbaar woord is.
Ik zelf geloof dat de Bijbel van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 Gods woord is zoals dat opgetekent is door Mozes en profeten en Apostelen.
Lezen wat de Bijbel zegt is voor mij in de eerste plaats lezen wat er staat en geloven wat er staat. Als je mij een brief schrijft dat je naar Amsterdam vertrekt dan komt bij niet de gedachte op dat hij wel eens Rotterdam zou bedoelen.
Zo lees ik ook bijvoorbeeld Hebreën 8:8 (om maar bij dezelfde tekst te blijven). Als daar staat een verbond met Israël en Juda dan vind ik het heel wonderlijker dat je daar wat anders moet lezen.
Helemaal mee eens, maar op dit punt ben ik met AFGEWEZEN ook al eens gestrand, geloof ik.
Maar goed, mij wordt wel vaker verweten dat ik teveel onderscheid maak tussen jood en heiden, OT en NT.
Wij heidenen horen tot een heel andere bedeling, die tijdelijk is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6339
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Gian »

Te veel onderscheid tussen Israel en Gemeente is ook gevaarlijk. Binnen het Calvinisme is er mi veel te weinig onderscheid.
Misschien maak ik er nog eens een mooie post over.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:Te veel onderscheid tussen Israel en Gemeente is ook gevaarlijk. Binnen het Calvinisme is er mi veel te weinig onderscheid.
Misschien maak ik er nog eens een mooie post over.
Gian,
Ik ben altijd benieuwd naar je postings, maar het gaat in dit topic over "hoe lezen we de Bijbel"? dan kun je beter een ander topic openen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Alexander CD »

toeschouwer schreef,
Als je echt wil lezen wat er staat, zul je het Hebreeuws en Grieks goed moeten beheersen. Onze S.V. is een goede vertaling maar het is een vertaling die nooit de oorspronkelijke tekst kan vervangen. Want vertalen is per definitie uitleggen, een vrijzinnig iemand zal anders vertalen dan een gereformeerd persoon. Beiden serieuze vertalers, maar toch met een andere uitkomst.
Dat hoeft tegenwoordig niet meer en Grieks en hebreeuws doen het ook niet, als de Heilige Geest je niet leert ben je ziende blind en horende doof.
Vertalen is vertalen maar we hebben tegenwoordig veel zogenaamde bijbels die uitleggingen zijn, en het heeft niet met een vrijzinnig of gereformeerd te maken.
De bijbel houdt altijd de authoriteit over zichzelf, de bijbel is zijn eigen uitlegger en de bijbel zegt de uitleggingen zijn des Heeren.
Dus de bijbel moet altijd uitgelegd worden vanuit de context en door schrift met schrift te vergelijken.

Als ik dit zo lees dan denk ik, Toeschouwer heeft geen idee hoe de bijbel gelezen moet worden.

Toeschouwer schreef;
Als Jacobus zijn brief schrijft aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn, zijn ze niet aan de kerk geadresseerd.
Op deze manier is de hele bijbel niet aan ons gericht en is er geen oproep tot bekering, dit is een grote dwaasheid die bij de dispensationalisten weg komt, Paulus schrijft dat ieder woord nuttig is tot onderricht en vermaning.
Toeschouwer schreef:De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, Die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is.
Dit klopt ook niet wij kennen Christus ook niet als Mens, Hebben wij Christus naar het vlees gekend , thans niet meer, Christus is God en Koning en Priester, Hij regeert.
Toeschouwer schreef: Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut. 5:2). De kerk is echter een heilige vergadering (ecclesia, het Griekse woord voor qahal) van ware christ-gelovigen (art. 27 NGB) terwijl de hypocrieten wel in maar niet van de kerk zijn (art. 29). Daarom gaan die vergelijkingen die men zo graag gebruikt om te bewijzen dat de qahal hetzelfde is als de kerk helemaal niet op.
Toch heeft God maar één volk gedeeltelijk uit het oude en gedeeltelijk uit het nieuwe verbond.
De kerk uit het oude en de kerk uit het nieuwe testament is één, dat blijkt heel duidelijk uit,

En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;

Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.


De volmaaktheid komt wanneer het getal van de uitverkorenen vol is 144.000, 1000 is het getal van de volheid en de 144 staat voor 12 x 12 Gods volk, 12 stammen uit het oude verbond en 12 apostelen van het nieuwe verbond.
Toeschouwer schreef:Als je dit zo ziet, kan ik niet veranderen. Ik bemerk wel dat Bijbel lezen nog niet zo eenvoudig is, het vervangingsdenken is zeer hardnekkig. Ook het nieuwe verbond wordt gesloten met Israël. Ik zou niet weten hoe ik Hebr. 8:8 anders moet lezen, daar citeert Paulus Jeremia 31:31, "Ziet de dagen komen, spreekt de Heere, en ik zal over het huis van Israël, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten". en vers 10 "Want dit is het verbond, dat ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in in hun verstand geven, en in hun harten zal ik die inschrijven; en ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen mij tot een volk zijn". Dit ligt nog (ik hoop in de zeer nabije) toekomst.
Man Oh man, dat is het ene vers hebr 8 vs 8 isoleren van de context, hfst 8 en 9 horen bijelkaar en daar zie je toch heel duidelijk dat het nieuwe verbond er is in de Heere Jezus, Toeschouwer lees de bijbel eens zoals het hoort.
Het avondmaal is toch ook het teken van het nieuwe verbond en zo ook de doop.
We hebben toch de Hielige Geest dat is toch de wet in onze harten gelegd!
Toeschouwer schreef:Ik wil er mee aantonen dat het niet eenvoudig om te lezen wat de Bijbel zegt. AlexanderCD zal zeker geloven dat de ganse Schrift Gods onfeilbaar woord is.
Ik zelf geloof dat de Bijbel van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 Gods woord is zoals dat opgetekent is door Mozes en profeten en Apostelen.
Lezen wat de Bijbel zegt is voor mij in de eerste plaats lezen wat er staat en geloven wat er staat. Als je mij een brief schrijft dat je naar Amsterdam vertrekt dan komt bij niet de gedachte op dat hij wel eens Rotterdam zou bedoelen.
Zo lees ik ook bijvoorbeeld Hebreën 8:8 (om maar bij dezelfde tekst te blijven). Als daar staat een verbond met Israël en Juda dan vind ik het heel wonderlijker dat je daar wat anders moet lezen.
Afgewezen schreef:De tijd zal het leren, Toeschouwer.
Heb even geen zin om deze uitzichtsloze discussie opnieuw te voeren.
Dat hoeft ook niet, maar daar gaat het mij niet om, een discussie over de plaats van Israël in Gods heilplan.
Hebreën 8 gebruikte ik om aan te tonen hoe verschillend er gelezen wordt.

Ik wil er mee aantonen dat het niet eenvoudig om te lezen wat de Bijbel zegt. AlexanderCD zal zeker geloven dat de ganse Schrift Gods onfeilbaar woord is.
Ik zelf geloof dat de Bijbel van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 Gods woord is zoals dat opgetekent is door Mozes en profeten en Apostelen.
Lezen wat de Bijbel zegt is voor mij in de eerste plaats lezen wat er staat en geloven wat er staat. Als je mij een brief schrijft dat je naar Amsterdam vertrekt dan komt bij niet de gedachte op dat hij wel eens Rotterdam zou bedoelen.
Zo lees ik ook bijvoorbeeld Hebreën 8:8 (om maar bij dezelfde tekst te blijven). Als daar staat een verbond met Israël en Juda dan vind ik het heel wonderlijker dat je daar wat anders moet lezen.
De duivelen geloven ook en zij sidderen.

Vreemd is dat; wat is de eerste betekenis van Israel?
De schepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Denzelven zullen de volken gehoorzaam zijn.
Is Juda ooit wetgever geweest, heeft hij geleefd totdat Silo kwam zijn de heidenen Silo gehoorzaam geworden?

Soms is het wel eens nadenken dat geef ik toe, maar Toeschouwer dat zijn allemaal namen van de Heere Jezus.

Ik heb het al eens vaker gezegd, de bijbel spreekt vaak over "Mijn volk dat naar Mijn Naam genoemd wordt"
Israel heet Israel en God heet JHWH.

God heeft de naam van Zijn volk aangenomen om hen te redden, daar spreekt de bijbel ook van de Heilige Israels.

Waarom dit Amsterdam terwijl Rotterdam bedoeld wordt, m.a.w. waarom spreekt de bijbel zo onduidelijk?

Om dezelfde reden waarom de Heere Jezus in gelijkenissen sprak, waarom; "aan u het het gegeven de geheimenissen van het koninkrijk te kennen aan hen niet!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11775
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef:De volmaaktheid komt wanneer het getal van de uitverkorenen vol is 144.000, 1000 is het getal van de volheid en de 144 staat voor 12 x 12 Gods volk, 12 stammen uit het oude verbond en 12 apostelen van het nieuwe verbond.
Geef je ook cursussen kabbala?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Als daar staat een verbond met Israël en Juda dan vind ik het heel wonderlijker dat je daar wat anders moet lezen.
Maar wat jij 'vindt', is toch niet van doorslaggevend belang? ;)
Het is ook heel wonderlijk dat de Bijbel over 'Elia' profeteert, en dat deze profetie dan wordt vervuld in 'Johannes'.
Het moest niet mogen, volgens jouw opvattingen dan.
Plaats reactie