Gebedskringen in de ban

Fjodor

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef: Kennelijk pasten die initiatieven niet binnen de uitgangspunten van school en kon niet iedereen er zich thuis voelen.
En waarom passen die initiatieven niet binnen de uitgangspunten van de school? Omdat de school (redelijk) in lijn moet staan met haar 'achterban', en deze achterban is niet gediend van deze initiatieven. Waarom is deze achterban niet gediend van deze initiatieven? Omdat ze bang is voor uitwassen.
Dat is en blijft symptoombestrijding.

PS. Ik neem de hele tijd aan dat de kringgebeden niet meer gehouden worden maar dat er op een andere wijze gebeden wordt, zo interpreteerde ik de rest van het topic.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Auto

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef: Kennelijk pasten die initiatieven niet binnen de uitgangspunten van school en kon niet iedereen er zich thuis voelen.
En waarom passen die initiatieven niet binnen de uitgangspunten van de school? Omdat de school (redelijk) in lijn moet staan met haar 'achterban', en deze achterban is niet gediend van deze initiatieven. Waarom is deze achterban niet gediend van deze initiatieven? Omdat ze bang is voor uitwassen.
Dat is en blijft symptoombestrijding.

PS. Ik neem de hele tijd aan dat de kringgebeden niet meer gehouden worden maar dat er op een andere wijze gebeden wordt, zo interpreteerde ik de rest van het topic.
Dit zijn verdachtmakingen en wantrouwen van de directie die dit besluit hebben genomen. Er is duidelijk aangegeven op welke wijze ze bij elkaar kunnen komen. Er is verwarring over geweest en onduidelijkheid. De school heeft nu duidelijkheid gegeven en wijst de mogelijkheden aan hoe het wel moet. Wees in ieder geval blij dat er een mogelijkheid om bijbelstudie en gebed te doen, alleen niet op de manier waar dus onrust over is gekomen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:Dit zijn verdachtmakingen en wantrouwen van de directie die dit besluit hebben genomen. Er is duidelijk aangegeven op welke wijze ze bij elkaar kunnen komen. Er is verwarring over geweest en onduidelijkheid. De school heeft nu duidelijkheid gegeven en wijst de mogelijkheden aan hoe het wel moet. Wees in ieder geval blij dat er een mogelijkheid om bijbelstudie en gebed te doen, alleen niet op de manier waar dus onrust over is gekomen.
Ik snap ook werkelijk niet wat er mis is met het besluit van het Driestar College. Overigens blijkt dat de animo van leerlingen voor een door school gereguleerde Bijbelstudie heel snel afneemt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hmprff

Bericht door hmprff »

Luther schreef:
Auto schreef:Dit zijn verdachtmakingen en wantrouwen van de directie die dit besluit hebben genomen. Er is duidelijk aangegeven op welke wijze ze bij elkaar kunnen komen. Er is verwarring over geweest en onduidelijkheid. De school heeft nu duidelijkheid gegeven en wijst de mogelijkheden aan hoe het wel moet. Wees in ieder geval blij dat er een mogelijkheid om bijbelstudie en gebed te doen, alleen niet op de manier waar dus onrust over is gekomen.
Ik snap ook werkelijk niet wat er mis is met het besluit van het Driestar College. Overigens blijkt dat de animo van leerlingen voor een door school gereguleerde Bijbelstudie heel snel afneemt.
De Bijbelstudie bestaat al jaren, op dinsdagmiddag in de pauze. En dat kent zijn up's en down's. Het ene jaar zijn er zoveel leerlingen die komen, dat het bijna niet in de collegezaal past, een ander jaar zijn er veel minder. Maar dat heeft niks met de gebedskringen te maken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er minder mensen naar een gebedskring komen als steeds de leraar bid, maar ik weet niet hoe ze dat geregeld hebben?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
refo

Bericht door refo »

't Is altijd wat. Een jaar of tien terug werd er in Gouda gezongen. Dan komen er weer bobo's die zich afvragen of die gitaar wel in de bijbel staat.

Als de kinders willen bidden met elkaar en het mag niet? Dan maar ondergronds. Bidden kun je toch niet verbieden.
Het moet dan ook meer een imagoprobleem dan een theologisch of opvoedkundig probleem zijn.
Voor je het weet trek je 'evangelische' leerlingen aan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar mij klinkt dat allemaal zo rooms in de oren: dat kan toch niet ,zomaar bidden , zomaar bijbelstudie,daar moet toezicht bij zijn!! Laat niets "aan de leken over"
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

hmprff schreef:
Luther schreef:
De Bijbelstudie bestaat al jaren, op dinsdagmiddag in de pauze. En dat kent zijn up's en down's. Het ene jaar zijn er zoveel leerlingen die komen, dat het bijna niet in de collegezaal past, een ander jaar zijn er veel minder. Maar dat heeft niks met de gebedskringen te maken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er minder mensen naar een gebedskring komen als steeds de leraar bid, maar ik weet niet hoe ze dat geregeld hebben?
Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hmprff

Bericht door hmprff »

Luther schreef:
hmprff schreef:
Luther schreef:
Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Waarom zou je als christen niet willen bidden voor de school, voor meer openheid over geloof (onder leerlingen en leraren), voor ziekte en nood bij leraren en leerlingen??
Ik ken ook mensen die met een paar christenen uit hun klas, voor hun klas zijn gaan bidden. (niet bij die gebedskring, maar op andere momenten) en die hun hele klas steeds naam voor naam bij God bracht. En er zijn hele mooie dingen gebeurd in die klas. De hele klas werd er door veranderd. Doordat houdingen van mensen in die klas veranderden.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef: Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Wat is dit nu voor een vraag? De Heilige Geest werkt nog net zo als in Hand 1, mensen willen dan eendrachtelijk bijeen zijn, en willen volhardende zijn in het bidden en smeken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Luther schreef: Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Wat is dit nu voor een vraag? De Heilige Geest werkt nog net zo als in Hand 1, mensen willen dan eendrachtelijk bijeen zijn, en willen volhardende zijn in het bidden en smeken.
Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
Ik denk niet dat ze het "erg" vinden als er een leraar bij zit. Ik denk wel dat ze het niet leuk zouden vinden als alleen de leraar hardop zou bidden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Maar dat is wel iets totaal anders. Misschien is het niet goed als leerlingen dan niet meer eendrachtelijke bijeen willen zijn, etc, (of dat zo is weet ik niet), maar wil je hier nu mee insinueren dat de motieven voor het houden van een gebedskring vast wel niet goed zullen zijn?
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Dat is een beetje naïeve vraag. Uit mijn middelbare schooltijd weet ik dat de kloof met de leraren vaak redelijk groot was (op enkele positieve uitzonderingen na, die er ook zeker waren). Het kan als leerlingen onder elkaar makkelijker zijn een vertrouwensband op te bouwen die nodig is voor een gebedsgroepje, dan met een leraar erbij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Dat is een beetje naïeve vraag. Uit mijn middelbare schooltijd weet ik dat de kloof met de leraren vaak redelijk groot was (op enkele positieve uitzonderingen na, die er ook zeker waren). Het kan als leerlingen onder elkaar makkelijker zijn een vertrouwensband op te bouwen die nodig is voor een gebedsgroepje, dan met een leraar erbij.
Ik verwacht wel, dat die kloof met de leraren minder groot is, dan jij suggereert, wanneer de Heilige Geest net zo werkt als in Hand 1 (zoals Fjodor aangeeft).
Jongere

Bericht door Jongere »

Dat hoop ik ook en het zou inderdaad mooi zijn.
Maar de Heilige Geest werkt altijd door de middelen, het is niet zo dat als Hij aanwezig is dan alles 'vanzelf' gaat. Hij gebruikt mensen, wil door hen werken. Ook als de Heilige Geest 'werkt zoals in Handelingen' zullen leerlingen eerder bij elkaar aansluiting vinden dan bij een leraar.
Uiteindelijk hoeft dit natuurlijk geen belemmering te zijn. Maar ik vind het niet zo gek dat leerlingen aarzelingen hebben als er een leraar bijkomt.
Plaats reactie