Daarbij horen een paar kanttekeningen. Jacob was in een heel andere situatie. Tegen hem had God allang gezegd dat Hij Jacobs God wilde zijn. Gedoopten weten niet zeker of dat zo is.aritha schreef:Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.Tiberius schreef:Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worstel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Plus dat je altijd blijft zitten met de kindertjes die vroeg sterven.
Nu lijkt dat niet zo'n item te zijn, maar tot het einde van de 19e eeuw stierf meer dan 50% van de geboren kinderen. Niet om sentimenteel te doen, maar het belijden over meer dan de helft van de gemeente was ontzettend belangrijk! Bij de doop gaat het niet alleen over ons die bidden (en discussieren) kunnen, maar ook over al die kinderen die daar buiten op de begraafplaats liggen. AD 2010 is het allemaal wat akademisch, laten we toch rustig wachten tot we wat zien.
En dat is het hele probleem. We willen wat zien. Zelfs al hebben we dat wedergeboorte genoemd.