De man in de ijzeren spelonk

-DIA-

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:
jan33willem schreef:Wat een onbegrijpelijke, heilloze discussie.
Wacht u voor de spelonkimensen
Lees maar eens "Gebed uit de spelonk" door David gebeden... en in het Boek de Psalmen als een schat bewaard.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DWW schreef:
-DIA- schreef:
DWW schreef:
Hinde schreef:Is de levenmaking die DWW bedoelt hetzelfde als de wedergeboorte die huisman bedoelt?
Wat zijn daar dan de kenmerken van (die je noemt huisman)?
En weet je van jezelf of je wedergeboren of levendgemaakt bent? Of blijf je altijd twijfelen aan de waarheid/oprechtheid daarvan?
De wet ontdekt, en het evanglie bedekt.
De wet dood een zondaar, en het evangelie richt een zondaar op uit de dood tot een nieuw leven. Als je levend gemaakt bent, en daarmee wederom geboren bent, dan ben je een vernieuwd schepsel. Verlost van je eerste man, getrouwd met je Tweede Man, Rom. 7:1-3. Getrouwd met Christus, door geestelijke inlijving. Hij ging in mijn plaats staan, toen ik rechtvaardig naar de hel moest gaan. Kortom, dan weet je door de zekerheid en het vertrouwen die in het geloof zetelen, dat je zondenschuld om Zijns wille voor eeuwig is voldaan.

Hierbij 2 kanttekeningen :

- Velen van Gods verloste volk verstaan (nog) niet wat zij in Hem hebben ontvangen, en denken daardoor dat het nog verder moet komen. Weer andere schuchtere zielen durven het er, vanwege de grote betekenisvolle zaak, niet voor te houden. Dat kan komen door pure onkunde, door heersende dwalingen, ......etc. Toch weten zij hoe ze verloren gingen voor God, niets meer hebbende tot betaling, maar ook van de hemelse vrede die erop volgde. Het Koninkrijk der Hemelen is daarom niet (alleen) in opgeblazen woorden, maar in de verbrijzelende kracht van het evangelie, Jes. 57:15.

- Gods volk moet na hun verlossing onderwezen worden in hetgeen zij in Christus heeft ontvangen. Net als Israel dat na hun verlossing uit het diensthuis van Egypteland, door God in de woestijn onderwezen werd in de (tabernakel)dienst der verzoening. Dat is het wezenlijke verschil tussen HC zondag 7 en zondag 23. In zondag 7 hebben ze alles ontvangen, in zondag 23 zijn ze nader onderwezen in hetgeen zij in Jezus Christus hebben ontvangen.
Dit zijn wel cardinale punten. Het is een zeldzaamheid, een witte raaf, die zondag 23 doorleefd kan en mag preken.
Met minder kan het niet, meer hoeft niet.
En witte raven bestaan niet.
Witte raven bestaan wel degelijk. Albino's, zeer zeldzaam.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Opvallend topic.

Het beeld van Bunyan is ongelukkig gekozen door hem. Niemand die berouw heeft, wettisch of evangelisch (er is geen verschil) wordt door Jezus afgewezen.

Verder hebben verschillende scribenten (met name DIA en Woeste weg) een bepaald theologisch stramien in het hoofd. Dat wordt geïllustreerd met bijbelteksten, die er veelal niets mee te maken hebben.
Met de opmerking 'niemand kan heilig leven, ook Gods volk niet, dus doe je best maar niet' komt de ware aap uit de mouw geeft al aan uit welke wind de hoek waait.

Advies: laat deze dwaallichten elkaar verlichten en volg de aanwijzingen van Gods Woord op. Dat is het echte evangelie en geen woeste weg.
Dat heb ik ook wel eens bij dhr K Veldman gehoord (nav DWW).
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is het een product van de nadere reformatie (smytegelt?). Daarom heb ik een niet sterk gefundeerd voorbehoud bij de nadere reformatie. Ik vertrouw het niet helemaal.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
refo schreef:Opvallend topic.

Het beeld van Bunyan is ongelukkig gekozen door hem. Niemand die berouw heeft, wettisch of evangelisch (er is geen verschil) wordt door Jezus afgewezen.

Verder hebben verschillende scribenten (met name DIA en Woeste weg) een bepaald theologisch stramien in het hoofd. Dat wordt geïllustreerd met bijbelteksten, die er veelal niets mee te maken hebben.
Met de opmerking 'niemand kan heilig leven, ook Gods volk niet, dus doe je best maar niet' komt de ware aap uit de mouw geeft al aan uit welke wind de hoek waait.

Advies: laat deze dwaallichten elkaar verlichten en volg de aanwijzingen van Gods Woord op. Dat is het echte evangelie en geen woeste weg.
Dat heb ik ook wel eens bij dhr K Veldman gehoord (nav DWW).
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is het een product van de nadere reformatie (smytegelt?). Daarom heb ik een niet sterk gefundeerd voorbehoud bij de nadere reformatie. Ik vertrouw het niet helemaal.
Het is tegengesteld aan alles waar de Puriteinen en Nadere Reformatoren voor stonden nl. een heiliging van net volksleven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:
DWW schreef:DIA schreef :
Maar een voorbeeld: Er was eens een blinde, die zag de mensen als bomen wandelen.

Er zijn er ook die zeggen: Dit weet ik, dat ik blind was, en dat ik nu zie.

Maar hoe zijn mijn ogen dan geopend? Tja.... dat weet ik niet... Maar ik zie wel de zaken doe ik vroeger als een vrome jongeling beleed, maar waar ik nu van moet zeggen: wat was ik toen blind....

Een ontdekkende, ontgrondende prediking bljft nodig. Dat kan en wil de Heere gebruiken als slijk aan Zijn Goddelijke vingers.
Als je maar goed onthoudt, dat ontdekking nog geen levendmaking is. Ook niet van Gods kant. De ontdekking vloeit immers uit de wet, die niet uit het geloof is, Rom. 3:20, Gal 3:12, Gal 3:21. Daarom kan ook God Zelf geen wet en evangelie vermengen. De wet dood, het evangelie maakt levend. Het gaat immers om de BEDEKKING door bloedstorting en de toegepaste gerechtigheid van Jezus Christus, (=evangelie). Tussen de wet en het evangelie, ligt Gods verborgen recht, dat God immer zal handhaven.
Wet en Evangelie komen van dezelfde God, je mag ze niet scheiden (Hoe lief heb ik Uw wet). Wordt je niet moe van al die onderscheidingen. Wij moeten met ons verstand niet wijzer willen zijn dan Gods Woord. Lees Johannes 3 nog maar eens met aandacht wij weten niet waar de wind vandaan komt en waar hij heengaat, dus laten wij het geheim van de wedergeboorte maar niet uitpluisen maar let maar op de kenmerken van de ware wedergeboorte.
Als David in Psalm 119 zingt: "Hoe lief heb ik Uw wet, ze is mijn betrachting den ganse dag". Dan zingt de gestorven- en in Christus levendgemaakte David, dit vers door de Geest van Christus. Dat heeft niets met ontdekking te maken, en ook niet met: 'een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie'. Een zondaar kan zijn zonden gezien hebben, door de ontdekkende werking der wet, Rom. 3:20, maar is daarmee, omdat hij Christus nog niet tot zijn Deel heeft, nog net zo dood als de kerkbank waarop hij zijn zonden zit te bewenen. David was ontdekt, maar ook met het Bloed van Christus BEDEKT.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:
jan33willem schreef:Wat een onbegrijpelijke, heilloze discussie.
Wacht u voor de spelonkimensen
Ach, ze houden elkaar aardig bezig, en wij slaan dit topic gewoon over.
~~Soli Deo Gloria~~
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

-DIA- schreef:Witte raven bestaan wel degelijk. Albino's, zeer zeldzaam.
Gods verloste verkoren volk zijn geen witte raven, maar witte duiven, beste DIA.
Voor hun verlossing zijn het ook geen bokken, maar verkoren schapen liggende onder de vloek der wet, Gal. 4:1-3.

"Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn...", zei de Heere Jezus over de heidenen, die niet bij 'de stal' van het aardse bondsvolk Israel behoorden, die ook nog tot de kennis van Christus gebracht moesten worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DWW schreef:
Gods verloste verkoren volk zijn geen witte raven, maar witte duiven, beste DIA.
Voor hun verlossing zijn het ook geen bokken, maar verkoren schapen liggende onder de vloek der wet, Gal. 4:1-3.

"Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn...", zei de Heere Jezus over de heidenen, die niet bij 'de stal' van het aardse bondsvolk Israel behoorden, die ook nog tot de kennis van Christus gebracht moesten
worden.
Je bgrijpt het niet.
Zoals een witte raaf zeldzaam is, zo zijn de knechten Gods, die toch door God geleerd en geroepen zijn,
wat beteft de bevindelijke prediking van ZONDAG 23 in deze weg zeldzaam,

Dat wil niet zeggen dat er niet meer uitverkorenen zijn, geenszins, maar in deze tijden is het wel een
zeldzaamheid als God doortrekt met Zijn volk.
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
DWW schreef:

"Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn...", zei de Heere Jezus over de heidenen, die niet bij 'de stal' van het aardse bondsvolk Israel behoorden, die ook nog tot de kennis van Christus gebracht moesten
worden.
Je bgrijpt het niet.
Zoals een witte raaf zeldzaam is, zo zijn de knechten Gods, die toch door God geleerd en geroepen zijn,

Dat wil niet zeggen dat er niet meer uitverkorenen zijn, geenszins, maar in deze tijden is het wel een
En aan wie ligt dat?
In andere landen is er juist een grote opleving, vooral buiten Europa.
...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef:
huisman schreef:
DWW schreef:DIA schreef :
Maar een voorbeeld: Er was eens een blinde, die zag de mensen als bomen wandelen.

Er zijn er ook die zeggen: Dit weet ik, dat ik blind was, en dat ik nu zie.

Maar hoe zijn mijn ogen dan geopend? Tja.... dat weet ik niet... Maar ik zie wel de zaken doe ik vroeger als een vrome jongeling beleed, maar waar ik nu van moet zeggen: wat was ik toen blind....

Een ontdekkende, ontgrondende prediking bljft nodig. Dat kan en wil de Heere gebruiken als slijk aan Zijn Goddelijke vingers.
Als je maar goed onthoudt, dat ontdekking nog geen levendmaking is. Ook niet van Gods kant. De ontdekking vloeit immers uit de wet, die niet uit het geloof is, Rom. 3:20, Gal 3:12, Gal 3:21. Daarom kan ook God Zelf geen wet en evangelie vermengen. De wet dood, het evangelie maakt levend. Het gaat immers om de BEDEKKING door bloedstorting en de toegepaste gerechtigheid van Jezus Christus, (=evangelie). Tussen de wet en het evangelie, ligt Gods verborgen recht, dat God immer zal handhaven.
Wet en Evangelie komen van dezelfde God, je mag ze niet scheiden (Hoe lief heb ik Uw wet). Wordt je niet moe van al die onderscheidingen. Wij moeten met ons verstand niet wijzer willen zijn dan Gods Woord. Lees Johannes 3 nog maar eens met aandacht wij weten niet waar de wind vandaan komt en waar hij heengaat, dus laten wij het geheim van de wedergeboorte maar niet uitpluisen maar let maar op de kenmerken van de ware wedergeboorte.
Als David in Psalm 119 zingt: "Hoe lief heb ik Uw wet, ze is mijn betrachting den ganse dag". Dan zingt de gestorven- en in Christus levendgemaakte David, dit vers door de Geest van Christus. Dat heeft niets met ontdekking te maken, en ook niet met: 'een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie'. Een zondaar kan zijn zonden gezien hebben, door de ontdekkende werking der wet, Rom. 3:20, maar is daarmee, omdat hij Christus nog niet tot zijn Deel heeft, nog net zo dood als de kerkbank waarop hij zijn zonden zit te bewenen. David was ontdekt, maar ook met het Bloed van Christus BEDEKT.
Hoe kom jij erbij dat David Psalm 119 heeft gedicht staat nergens in de Schrift, Psalm 119 is geschreven door een vreemdeling, een pelgrim. (Misschien was het wel David maar de Heilige Geest heeft het ons niet geopenbaard.)
Dächsel zegt
De dichter wordt ons niet genoemd. Velen houden David voor den vervaardiger: o.a. onze Staten-Overzetters. Calvijn doet er geen onderzoek na, maar spreekt eenvoudig in zijn verklaring telkens van den Profeet (Profeta) en een enkele maal noemt hij den naam van David. Anderen zijn van gevoelen, zoals Dächsel, Donner, e.a. dat het Ezra is geweest. Nog anderen, dat een gevangene in de dagen der Griekse Overheersing het lied in zijn gevangenschap heeft vervaardigd. Wie hij echter ook is geweest, hij was een man, geïnspireerd door den H.Geest en wiens oogmerk het was, om de heerlijkheid van Gods Woord te bezingen. Er is dan ook maar één vers (vs. 122 <#Ps 119.122>) waarin het Woord Gods niet ter sprake wordt gebracht. Hij verwisselt de benaming Woord met wet, bevelen, rechten, geboden, reden, toezeggingen, inzettingen, ordinantiën en getuigenissen. Van dat Woord heeft hij op bijzondere wijze de kracht en waarheid ondervonden. Het is hem geweest tot troost en tot sterkte, tot blijdschap en tot onderwijzing. -

Jij begrijpt denk ik ook niet waarom de H.C. de Wet in het stuk van de dankbaarheid geplaatst heeft, ik hoor ook niet over de drievoudige functie van de Wet en één ding weet ik zeker als jij precies denkt te weten hoe de Heilige Geest in een zondaar werkt je wel heel gevaarlijk bezig bent om de verborgenheden van de HEERE te onderzoeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
DWW schreef:

worden.
Je bgrijpt het niet.

Dan denk je toch wel erg klein van God.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

-DIA- schreef:
DWW schreef:

worden.
Je bgrijpt het niet. Zoals een witte raaf zeldzaam is, zo zijn de knechten Gods, die toch door God geleerd en geroepen zijn, wat beteft de bevindelijke prediking van ZONDAG 23 in deze weg zeldzaam.

Dat wil niet zeggen dat er niet meer uitverkorenen zijn, geenszins, maar in deze tijden is het wel eenzeldzaamheid als God doortrekt met Zijn volk.
Het eerste ben ik met je eens. Wat betreft het tweede :
Als God bij een zondaar in zijn leven niet 'doortrekt', dan is het geen verkoren zondaar.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:Jij begrijpt denk ik ook niet waarom de H.C. de Wet in het stuk van de dankbaarheid geplaatst heeft, ik hoor ook niet over de drievoudige functie van de Wet en één ding weet ik zeker als jij precies denkt te weten hoe de Heilige Geest in een zondaar werkt je wel heel gevaarlijk bezig bent om de verborgenheden van de HEERE te onderzoeken.
Voor de bewuste rechtvaardiging door het geloof in Christus Jezus, waardoor een ziel levend gemaakt is door wederbarende genade, is Gods heilige wet een dodende bloedwreker.

Na de rechtvaardiging is de wet een tuchtmeester tot Christus, voor de oude onvernieuwde natuur van Gods volk. Voor hun vernieuwde natuur is de wet geen leefregel, maar het evangelie, Rom. 6:14.

Waarom moet dan de wet na ontvangen genade nog gedurig scherpelijk gepreekt worden?
Antw: Opdat ik hoe langer hoe meer mijn verdorven natuur zou leren kennen.
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef:
huisman schreef:Jij begrijpt denk ik ook niet waarom de H.C. de Wet in het stuk van de dankbaarheid geplaatst heeft, ik hoor ook niet over de drievoudige functie van de Wet en één ding weet ik zeker als jij precies denkt te weten hoe de Heilige Geest in een zondaar werkt je wel heel gevaarlijk bezig bent om de verborgenheden van de HEERE te onderzoeken.
Voor de bewuste rechtvaardiging door het geloof in Christus Jezus, waardoor een ziel levend gemaakt is door wederbarende genade, is Gods heilige wet een dodende bloedwreker.

Na de rechtvaardiging is de wet een tuchtmeester tot Christus, voor de oude onvernieuwde natuur van Gods volk. Voor hun vernieuwde natuur is de wet geen leefregel, maar het evangelie, Rom. 6:14.

Waarom moet dan de wet na ontvangen genade nog gedurig scherpelijk gepreekt worden?
Antw: Opdat ik hoe langer hoe meer mijn verdorven natuur zou leren kennen.
Dezelfde Paulus over dezelfde Wet, Romeinen 7 :12 en 13
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden ? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 ¶ Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
En ik blijf zeggen dat jij veel te veel onderscheidingen maakt .Hou het toch bij het eenvoudige Woord Gods en meng het niet met allerlei (gezelschaps)termen.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:En ik blijf zeggen dat jij veel te veel onderscheidingen maakt .Hou het toch bij het eenvoudige Woord Gods en meng het niet met allerlei (gezelschaps)termen.
Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Plaats reactie