Kind van niet-hetero ouders dopen?

MarthaMartha

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Maar bijbels is dat God hen wel als verbondskinderen blijft zien en zo aanspreekt en ook zo zal oordelen. Daardoor halen ze ook de verbondswraak over zich heen! Een verbondskind, maar zo niet geleefd...
Ik deins wat terug voor deze manier van spreken.
De term "verbondswraak" heeft voor mij toch te veel nog de smaak van prof. Schilder. Het gevaar zit hem in het laatste zinnetje, dat in vrijgemaakte kringen zijn tienduizenden verslagen heeft.
Want wat is de andere zijde? Een verbondskind dat wel netjes geleefd heeft. Die haalt dus niet de verbondswraak van God over zich heen? Maar juist de verbondszegeningen? Ik hoef je niet te vertellen hoe gevaarlijk deze redenering is.
Nee, je weet ik ga zeggen trouwens: maar het kind dat in zijn/haar leven de belofte van God met geloof en bekering beantwoord (ja, dat is genade), die krijgt de zegen...

en bekering... dat is omkeer, weg van de zonde en een zondig leven en vechtend te leven naar Gods wil
(en hoe vaak breek je ook dan nog het verbond met je eigen ontrouw)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Tiberius schreef:Waar het mij om gaat, en die essentie ga je voorbij, is, dat wanneer mensen het verbond verbroken hebben, door niet meer in Gods inzettingen te wandelen en in openlijke en openbare zonden te leven en te volharden (zoals de mensen in de startposting van dit topic doen), ze ook niet meer als verbondskind te beschouwen, totdat ze boetvaardigheid betonen.
Ja ik begrijp je punt Tiberius. Maar het gaat mij in deze discussie over de positie van het kind in deze voortdurende zondige verhouding.
Daar zit mijn punt. Niet de zonde van die twee vrouwen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Maar bijbels is dat God hen wel als verbondskinderen blijft zien en zo aanspreekt en ook zo zal oordelen. Daardoor halen ze ook de verbondswraak over zich heen! Een verbondskind, maar zo niet geleefd...
De term "verbondswraak" heeft voor mij toch te veel nog de smaak van prof. Schilder. Het gevaar zit hem in het laatste zinnetje, dat in vrijgemaakte kringen zijn tienduizenden verslagen heeft.
Want wat is de andere zijde? Een verbondskind dat wel netjes geleefd heeft. Die haalt dus niet de verbondswraak van God over zich heen? Maar juist de verbondszegeningen? Ik hoef je niet te vertellen hoe gevaarlijk deze redenering is.
Nee, je weet ik ga zeggen trouwens: maar het kind dat in zijn/haar leven de belofte van God met geloof en bekering beantwoord (ja, dat is genade), die krijgt de zegen...

en bekering... dat is omkeer, weg van de zonde en een zondig leven en vechtend te leven naar Gods wil
Ja, ja, van jou weet ik dat wel en ben ik van overtuigd. Maar in vrijgemaakte kring is van dat er-achter-liggende verbondsautomatisme al zoveel misbruik gemaakt, dat ik voor die woordkeus wat terugdeins.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:

Ja, ja, van jou weet ik dat wel en ben ik van overtuigd. Maar in vrijgemaakte kring is van dat er-achter-liggende verbondsautomatisme al zoveel misbruik gemaakt, dat ik voor die woordkeus wat terugdeins.
kind badwater?
dit is toch precies wat het doopformulier zegt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jean le Fontain schreef:
Tiberius schreef:Waar het mij om gaat, en die essentie ga je voorbij, is, dat wanneer mensen het verbond verbroken hebben, door niet meer in Gods inzettingen te wandelen en in openlijke en openbare zonden te leven en te volharden (zoals de mensen in de startposting van dit topic doen), ze ook niet meer als verbondskind te beschouwen, totdat ze boetvaardigheid betonen.
Ja ik begrijp je punt Tiberius. Maar het gaat mij in deze discussie over de positie van het kind in deze voortdurende zondige verhouding.
Ik snap jouw punt ook wel, Jean, Maar toch is dat wel de sleutel tot het beoordelen van hun kind, hoe triest dat ook moge zijn.
Laat ik dan het verbond er buiten houden, dat is wellicht wat minder complicerend, en het anders formuleren:
Die mensen hebben zich buiten de gemeente van God geplaatst door in hun zondige relatie te volharden en zijn daarom censurabel. Ze sluiten zich daarmee uit van de sacramenten.

Als iemand zichzelf buiten de gemeente plaatst, door de kerk de rug toe te keren, dat hoeft nog niet eens in een openlijke zonde te zijn, dan sluit hij zichzelf en zijn kinderen ook uit van de sacramenten.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
Jean le Fontain schreef:
Ik snap jouw punt ook wel, Jean, Maar toch is dat wel de sleutel tot het beoordelen van hun kind, hoe triest dat ook moge zijn.
Laat ik dan het verbond er buiten houden, dat is wellicht wat minder complicerend, en het anders formuleren:
Die mensen hebben zich buiten de gemeente van God geplaatst door in hun zondige relatie te volharden en zijn daarom censurabel. Ze sluiten zich daarmee uit van de sacramenten.

Als iemand zichzelf buiten de gemeente plaatst, door de kerk de rug toe te keren, dat hoeft nog niet eens in een openlijke zonde te zijn, dan sluit hij zichzelf en zijn kinderen ook uit van de sacramenten.
daar heb je een punt, wie in zonde leeft en na de bijbelse weg van waarschuwen en vermanen blijft volharden in de zonden, die moet buiten de gemeente worden gesloten.... dan kan een kindje dus ook niet gedoopt worden... (al zijn er ook van onze vaderen geweest die elk kind doopten die ze maar konden dopen heb ik begrepen)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Wat ik bedoel is dat we er in individuele gevallen weinig over kunnen zeggen.
Als je de Bijbel leest, zie je dat Ezau van menselijke kant gesproken een verbondskind is. Voor God is hij dat echter nooit geweest.
En bij Ruth, Rachab, en anderen meer, geldt het tegenovergestelde.

Waar het mij om gaat, en die essentie ga je voorbij, is, dat wanneer mensen het verbond verbroken hebben, door niet meer in Gods inzettingen te wandelen en in openlijke en openbare zonden te leven en te volharden (zoals de mensen in de startposting van dit topic doen), ze ook niet meer als verbondskind te beschouwen, totdat ze boetvaardigheid betonen.
Je gaat voorbij aan de verbondswraak. Een verbond kan nooit eenzijdig verbroken worden.
Toch wel. Zie ook het huwelijk: de man heeft het recht om zijn vrouw te verlaten.
memento schreef:Als de kinderen kerkelijk opgevoed worden, en onder het woord verkeren, dan zijn zij gewoon verbondskinderen. En indien zij niet in de ongehoorzaamheid van hun ouders gaan, nog verbondskinderen in de positieve zin des Woords ook.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
memento schreef:PS> Het probleem van jouw visie is dat je in wezen alleen de uitverkorenen verbondskinderen noemt. Dat verklaard ook je uitdrukking dat Ezau etc van Gods kant nooit verbondskind geweest is. Lees Calvijn en anderen er maar op na: dat is geen gereformeerde visie. We zien in de Schrift met grote regelmaat dat God Zijn verbond gedenkt, en daarom afhoererende verbondskinderen opzoekt.
Beide klopt. Ezau is nooit wezenlijk in het verbond geweest, hij behoorde tot die verbondskinderen in welke God geen behagen heeft gehad.
memento schreef:PS2> Je andere probleem is, dat je "netjes leven" verward met verbondsgehoorzaamheid. Zo spreekt de Schrift niet. Wanneer een bepaalde zaak misbruikt is (bv door prof. Schilder's volgelingen) is dat nog geen argument tegen de zaak zelve.
Nee, dat verwar ik niet. Ik wijs dat als een gevaar aan in Schilders volgelingen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Verbondskind of niet: Geboren in zonden en misdaden. Geestelijk dood. De voorwaarde van geloof en bekering wordt niet verstaan tenzij geloof en bekering worden geschonken uit vrije genade.
De voorwaarde wordt als eis in het verbond voorgesteld. De vervulling van die voorwaarde wordt echter als vrije genade in de prediking, als zijnde de bediening van het verbond, aangeboden om niet.
Met daarbij nog steeds het gegeven van een geestelijk dode, die niet verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn.
"Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden."
De geestelijke mens wordt niet bij de eerste (natuurlijke) geboorte geschapen, maar bij de wedergeboorte.
Ben het dus eens met Tiberius.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Wat ik bedoel is dat we er in individuele gevallen weinig over kunnen zeggen.
Als je de Bijbel leest, zie je dat Ezau van menselijke kant gesproken een verbondskind is. Voor God is hij dat echter nooit geweest.

Waar het mij om gaat, en die essentie ga je voorbij, is, dat wanneer mensen het verbond verbroken hebben, door niet meer in Gods inzettingen te wandelen en in openlijke en openbare zonden te leven en te volharden (zoals de mensen in de startposting van dit topic doen), ze ook niet meer als verbondskind te beschouwen, totdat ze boetvaardigheid betonen.
Je gaat voorbij aan de verbondswraak. Een verbond kan nooit eenzijdig verbroken worden.
Toch wel. Zie ook het huwelijk: de man heeft het recht om zijn vrouw te verlaten.
memento schreef:Als de kinderen kerkelijk opgevoed worden, en onder het woord verkeren, dan zijn zij gewoon verbondskinderen. En indien zij niet in de ongehoorzaamheid van hun ouders gaan, nog verbondskinderen in de positieve zin des Woords ook.
memento schreef:PS> Het probleem van jouw visie is dat je in wezen alleen de uitverkorenen verbondskinderen noemt. Dat verklaard ook je uitdrukking dat Ezau etc van Gods kant nooit verbondskind geweest is. Lees Calvijn en anderen er maar op na: dat is geen gereformeerde visie. We zien in de Schrift met grote regelmaat dat God Zijn verbond gedenkt, en daarom afhoererende verbondskinderen opzoekt.
Beide klopt. Ezau is nooit wezenlijk in het verbond geweest, hij behoorde tot die verbondskinderen in welke God geen behagen heeft gehad.
memento schreef:PS2> Je andere probleem is, dat je "netjes leven" verward met verbondsgehoorzaamheid. Zo spreekt de Schrift niet. Wanneer een bepaalde zaak misbruikt is (bv door prof. Schilder's volgelingen) is dat nog geen argument tegen de zaak zelve.
Nee, dat verwar ik niet. Ik wijs dat als een gevaar aan in Schilders volgelingen.
Hoe verklaar jij dan de tekst waarin God tegen Manasse zegt: waarom hebt u Mijn kinderen door het vuur laten gaan? God noemt ze kinderen, maar ze zijn het stiekum toch niet? God belooft in de besnijdenis: Ik zal uw God zijn en gij Mijn volk, maar stiekum een gedeelte toch niet echt?

God gaat toch een verbond aan? Hij doet niet alsof!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:daar heb je een punt, wie in zonde leeft en na de bijbelse weg van waarschuwen en vermanen blijft volharden in de zonden, die moet buiten de gemeente worden gesloten.... dan kan een kindje dus ook niet gedoopt worden...
Precies mijn mening verwoord.
MarthaMartha schreef:(al zijn er ook van onze vaderen geweest die elk kind doopten die ze maar konden dopen heb ik begrepen)
Klopt. Dat is ook (als ik het goed begrijp) Memento's visie. Ik kan daar wel enig begrip voor opbrengen, maar ben het er niet mee eens. Daarvoor denk ik kennelijk te afgescheiden. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Hoe verklaar jij dan de tekst waarin God tegen Manasse zegt: waarom hebt u Mijn kinderen door het vuur laten gaan? God noemt ze kinderen, maar ze zijn het stiekum toch niet? God belooft in de besnijdenis: Ik zal uw God zijn en gij Mijn volk, maar stiekum een gedeelte toch niet echt?
Op dezelfde wijze als ik net tegenover Memento antwoordde: dat is Zijn soevereine welbehagen, Zijn opzoekende liefde. God heeft recht op die kinderen.
Evenals (zwakke afschaduwing) die man die zijn overspelige vrouw in liefde terugontvangt; hoewel de wet hem daartoe niet verplicht.
MarthaMartha schreef:God gaat toch een verbond aan? Hij doet niet alsof!
Precies. Een eeuwig verbond der genade, zegt het doopformulier zelfs.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:

God heeft inderdaad het récht zijn overspelige volk te verlaten. Het OT laat echter zien dat God dit NIET doet.
Tiberius schreef:
Waarom? Die kinderen gaan gewoon naar de kerk, en verkeren onder de middelen der genade. Het verbond is m.i. besloten in de gemeenschap rondom het woord, waar men (onder andere) door geboorte in terecht komt.
Tiberius schreef:
Jij koppelt verbond en uitverkiezing 1 op 1 aan elkaar vast. Dat wijkt af van bijvoorbeeld Calvijn. Iemand kan werkelijk in het verbond zijn, maar toch niet uitverkoren zijn. De 1 op 1 koppeling uitverkiezing - verbond is m.i. erg gevaarlijk: Of ze leidt tot verbondsautomatisme, of ze leidt ertoe dat het verbond waardeloos wordt voor de onbekeerde en bekommerde.
Tiberius schreef:
Prima. Maar omdat Schilders volgelingen dwaalde, is dat nog geen argument om een (in je eigen woorden) "afgescheiden" verbondsvisie te verdedigen.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Hoe verklaar jij dan de tekst waarin God tegen Manasse zegt: waarom hebt u Mijn kinderen door het vuur laten gaan? God noemt ze kinderen, maar ze zijn het stiekum toch niet? God belooft in de besnijdenis: Ik zal uw God zijn en gij Mijn volk, maar stiekum een gedeelte toch niet echt?
Op dezelfde wijze als ik net tegenover Memento antwoordde: dat is Zijn soevereine welbehagen, Zijn opzoekende liefde. God heeft recht op die kinderen.
Evenals (zwakke afschaduwing) die man die zijn overspelige vrouw in liefde terugontvangt; hoewel de wet hem daartoe niet verplicht.
MarthaMartha schreef:God gaat toch een verbond aan? Hij doet niet alsof!
Precies. Een eeuwig verbond der genade, zegt het doopformulier zelfs.
dat klopt ook, maar dat doet Hij met elk kind dat gedoopt wordt of in een gelovig gezin geboren.
evenals het volk Israel: ze waren allen onder de wolk, dronken allen uit de steenrots, en toch velen door ongeloof gestorven.
werkelijk verbondskind, en toch verloren gaan.... dat kan dus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:

God heeft inderdaad het récht zijn overspelige volk te verlaten. Het OT laat echter zien dat God dit NIET doet.
Hij is lankmoedig, ja. Maar Zijn geduld duurt niet tot in eeuwigheid.
memento schreef:
Tiberius schreef:
Waarom? Die kinderen gaan gewoon naar de kerk, en verkeren onder de middelen der genade. Het verbond is m.i. besloten in de gemeenschap rondom het woord, waar men (onder andere) door geboorte in terecht komt.
Nee, dat betwist ik dus. Het verbond is gesloten met hen die tot de gemeente behoren.
memento schreef:
Tiberius schreef:
Jij koppelt verbond en uitverkiezing 1 op 1 aan elkaar vast. Dat wijkt af van bijvoorbeeld Calvijn. Iemand kan werkelijk in het verbond zijn, maar toch niet uitverkoren zijn. De 1 op 1 koppeling uitverkiezing - verbond is m.i. erg gevaarlijk: Of ze leidt tot verbondsautomatisme, of ze leidt ertoe dat het verbond waardeloos wordt voor de onbekeerde en bekommerde.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef juist duidelijk aan (misschien niet hier, maar dan wel in andere topics), dat ik plaats geef voor tweeërlei kinderen des verbonds. Waarbij wij, mensen, niet weten wie er wezenlijk in besloten is en wie niet.
memento schreef:
Tiberius schreef:
Prima. Maar omdat Schilders volgelingen dwaalde, is dat nog geen argument om een (in je eigen woorden) "afgescheiden" verbondsvisie te verdedigen.
Je haalt nu wel twee zaken door elkaar (los daarvan dat het een opmerking met een knipoog was).
Het bestrijden van het verbondsautomatisme is m.i. geen zaak van alleen afgescheidenen; dat kom je namelijk ook al ver voor Schilder tegen, zelfs in de Bijbel. Denk aan de waarschuwingen van Jezus tegen hen die zich beroemden Abrahams kinderen te zijn.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Waarom? Die kinderen gaan gewoon naar de kerk, en verkeren onder de middelen der genade. Het verbond is m.i. besloten in de gemeenschap rondom het woord, waar men (onder andere) door geboorte in terecht komt.
Nee, dat betwist ik dus. Het verbond is gesloten met hen die tot de gemeente behoren.
Ik ben met je eens, dat het verbond gesloten wordt met degenen die tot de gemeente behoren. Maar Abraham moest zijn knecht ook besnijden (ongeacht diens ouders, Gn 17:12), en ook in het NT worden hele huisgezinnen (incl slaven?) gedoopt. M.i. kan je op basis daarvan zeggen, dat het verbond zich uitstrekt tot hen die in de verbondsgemeenschap verkeren.
memento schreef:
Tiberius schreef:Jij koppelt verbond en uitverkiezing 1 op 1 aan elkaar vast. Dat wijkt af van bijvoorbeeld Calvijn. Iemand kan werkelijk in het verbond zijn, maar toch niet uitverkoren zijn. De 1 op 1 koppeling uitverkiezing - verbond is m.i. erg gevaarlijk: Of ze leidt tot verbondsautomatisme, of ze leidt ertoe dat het verbond waardeloos wordt voor de onbekeerde en bekommerde.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef juist duidelijk aan (misschien niet hier, maar dan wel in andere topics), dat ik plaats geef voor tweeërlei kinderen des verbonds. Waarbij wij, mensen, niet weten wie er wezenlijk in besloten is en wie niet.
Maar ondertussen noem je het toch een niet echt in het verbond zijn. Volgens mij is het beter om te zeggen dat iedere gedoopte daadwerkelijk in het verbond is, en wanneer hij ongehoorzaam blijft hem de verbondswrake Gods te wachten staat. De visie dat een niet-uitverkorene van Gods zijde niet in het verbond is, kan ik in de Bijbel niet terugvinden. Anders zou ik je willen vragen daarvoor argumenten vanuit de Schrift aan te dragen.
Plaats reactie