ChristenUnie en sportverdwazing

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door BJD »

GJdeBruijn schreef:
Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Als je het weet en er geen noodzaak is om er te zijn, dan zou ik er niet eens willen zijn. Je wilt toch niet daar zijn waar ze je Vader vervloeken en onteren?
Eén uitzondering: Evangelisatiewerkzaamheden voor diegenen die daartoe geroepen zijn.
Ik snap het wel maar als je dat dan doortrekt dan moet je ook geen middagje gaan winkelen. Niet dat daar zo gevloekt wordt maar daar gebeuren weer andere dingen.. (muziek, kleding e.d.)
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bernadientje »

Het viel me op dat het sportgebeuren (meedoen aan / bekijken van) zo 'gewoon' gevonden wordt. Er is niks mis met een potje voetbal of wat voor sport ook, maar waar het mij om gaat dat ik mezelf afvraag of je bewust de plaatsen op moet zoeken (of tv-opnames gaat bekijken) waar je van te voren van weet dat er gevloekt en gescholden wordt. Uit ervaring weet ik dat het zo is.

@fjodor: De vergelijking met ontslag nemen / seculier onderwijs vind ik dan ook geen goede vergelijking. Je kunt nu eenmaal niet in een hoekje duiken en je kop in het zand steken (niet van de wereld, wel in de wereld). Daarom vroeg ik me af of je dan de voetbalvelden en al die poeha eromheen (taalgebruik, muziek, zondagsontheiliging, mensverering etc.) bewust zoeken moet (als het niet om evangelisatieredenen is zoals GJdB aangeeft). Misschien ben ik ouderwets :huhu
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Als je het weet en er geen noodzaak is om er te zijn, dan zou ik er niet eens willen zijn. Je wilt toch niet daar zijn waar ze je Vader vervloeken en onteren?
Eén uitzondering: Evangelisatiewerkzaamheden voor diegenen die daartoe geroepen zijn.
Ik snap het wel maar als je dat dan doortrekt dan moet je ook geen middagje gaan winkelen. Niet dat daar zo gevloekt wordt maar daar gebeuren weer andere dingen.. (muziek, kleding e.d.)
We moeten eens niet alles doortrekken en overal mee gaan vergelijken. We moeten het op zichzelf beoordelen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Tja, de reden waarom dat toch gebeurt is dat er op sport nou eenmaal een of ander taboe ligt in reformatorische kring... waardoor er extra negatief naar wordt gekeken. Je kan gerust iemand ridderen of huldigen, maar als het een sporter is is het opeens afgoderij. Ik heb het idee dat er wel eens met twee maten wordt gemeten en daarom trek ik af en toe een vergelijking.

Verder kijk ik af en toe voetbal of tv en een enkele keer per jaar zit ik in een voetbalstadion. Het meeste wat ik daar hoor beperkt zich tot "kijk es uit je doppen, scheids" en dat soort dingen. Ik hoor niet overal grof gevloek om me heen, ik hoor niet meer gevloek dan wanneer ik anderhalf uur door de stad ga lopen.... wat dat betreft heb ik wel eens het idee dat sommigen een zwaar karikatuur in hun hoofd hebben, gevoed door het feit dat hen altijd door kerk, opvoeders etc. zo'n beeld is voorgehouden. Of heeft men (de mensen hier, de voorgangers die vanalles over "koning" voetbal roepen enz.) enkele keren een eredivisiewedstrijd bezocht en is men op die manier aan een objectieve mening gekomen, gebaseerd op feiten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Dit vind ik ook zoiets: FC Twente(1e in de Eredivisie) verloor gisteravond van AZ Alkmaar kopt de Tubantia: "Bizarre wedstrijd voor FC Twente", dan denk ik: jongens, 1 keer verliezen als je er zo goed voor staat, dan moet je niet zo zielig doen. Dat zie je ook bij schaatsers of zwemmers als ze niet de 1e plaats hebben gehaald, dan staan ze huilend voor op de sportkrant, net of hun prestatie niks is.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11440
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:Dit vind ik ook zoiets: FC Twente(1e in de Eredivisie) verloor gisteravond van AZ Alkmaar kopt de Tubantia: "Bizarre wedstrijd voor FC Twente", dan denk ik: jongens, 1 keer verliezen als je er zo goed voor staat, dan moet je niet zo zielig doen. Dat zie je ook bij schaatsers of zwemmers als ze niet de 1e plaats hebben gehaald, dan staan ze huilend voor op de sportkrant, net of hun prestatie niks is.
Wat houd je het goed bij, Gijs ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:Dit vind ik ook zoiets: FC Twente(1e in de Eredivisie) verloor gisteravond van AZ Alkmaar kopt de Tubantia: "Bizarre wedstrijd voor FC Twente", dan denk ik: jongens, 1 keer verliezen als je er zo goed voor staat, dan moet je niet zo zielig doen. Dat zie je ook bij schaatsers of zwemmers als ze niet de 1e plaats hebben gehaald, dan staan ze huilend voor op de sportkrant, net of hun prestatie niks is.
Natuurlijk is het een prestatie, maar als je zo dicht bij een kampioenschap gaat, ga je daar ook helemaal voor en is het niet leuk als je dat niet haalt. Logisch dat je dan even baalt.... FDe strijd om het kampioenschap in de eredivisie is na gisteren weer even heel spannend. Dat zijn gewoon simpele feiten en aangezien sporters ook gevoel hebben, resulteert dat soms ook in emoties.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2479
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bonny »

Bonny schreef:Volgens mij ligt het probleem er meer in dat bepaalde activiteiten excessief veel aandacht krijgen, bepaalde personen een cult(!)status krijgen aangemeten. Deze aandacht leidt af van waar het in het leven eigenlijk om zou moeten gaan - een relatie met God - en daarom is de activiteit niet goed.

Punt van discussie is nu volgens mij: wat is excessief veel aandacht. Voor sommigen is elke aandacht excessief en anderen vinden een middenweg.
Dit kan ook voor alledaagse zaken als werk gelden, maar omdat (top)sport binnen de refowereld een negatieve zaak is, is elke aandacht besteed aan sport verloren tijd. Of is dat weer te kort door de bocht?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door BJD »

Gijs83 schreef:Dit vind ik ook zoiets: FC Twente(1e in de Eredivisie) verloor gisteravond van AZ Alkmaar kopt de Tubantia: "Bizarre wedstrijd voor FC Twente", dan denk ik: jongens, 1 keer verliezen als je er zo goed voor staat, dan moet je niet zo zielig doen. Dat zie je ook bij schaatsers of zwemmers als ze niet de 1e plaats hebben gehaald, dan staan ze huilend voor op de sportkrant, net of hun prestatie niks is.
Ze zijn in hun bestaan nog nooit kampioen van Nederland geweest op het hoogste niveau. Als je dat dreigt weg te geven zo vlak voor het einde is dat natuurlijk jammer... (zeker als je bedenkt wie dan kampioen zal worden ;) )
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bernadientje »

Marnix schreef: Verder kijk ik af en toe voetbal of tv en een enkele keer per jaar zit ik in een voetbalstadion. Het meeste wat ik daar hoor beperkt zich tot "kijk es uit je doppen, scheids" en dat soort dingen. Ik hoor niet overal grof gevloek om me heen, ik hoor niet meer gevloek dan wanneer ik anderhalf uur door de stad ga lopen.... wat dat betreft heb ik wel eens het idee dat sommigen een zwaar karikatuur in hun hoofd hebben, gevoed door het feit dat hen altijd door kerk, opvoeders etc. zo'n beeld is voorgehouden. Of heeft men (de mensen hier, de voorgangers die vanalles over "koning" voetbal roepen enz.) enkele keren een eredivisiewedstrijd bezocht en is men op die manier aan een objectieve mening gekomen, gebaseerd op feiten?
De achtertuin van familie van mij is zo'n 15 meter verwijderd van een (dorps) voetbalveld. Wat je daar hoort is echt niet alleen 'scheids, kijk es uit je doppen'. Daarom ben ik van mening dat het beeld van 'koning voetbal' geen karikatuur is maar werkelijkheid.
Een eredivisiewedstrijd heb ik nog nooit bezocht en kan ik niet uit eigen ervaring aangeven of er niet gevloekt / gescholden wordt, of er geen mensverering en zondagsontheiliging is. Moet je altijd iets zelf onderzocht of bezocht hebben om je mening te vormen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Misschien wel. Ik heb wel eens het idee dat de doorsnee toeschouwer bij zo'n dorpsvoetbalwedstrijd fanatieker is dan degenen die in de buurt zitten als ik bij een eredivisiewedstrijd zit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door refo »

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom sport ontstaan is? Tot ongeveer 1800 kwam het vrijwel niet voor. En als het voorkwam, wie beoefenden het?

De bijbel zegt niets over sport. Dat heeft die reden: het kwam niet voor. Totdat Paulus het er opeens over heeft: de hardloopwedstrijd. Hardlopen: sport?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Misschien wel. Ik heb wel eens het idee dat de doorsnee toeschouwer bij zo'n dorpsvoetbalwedstrijd fanatieker is dan degenen die in de buurt zitten als ik bij een eredivisiewedstrijd zit.
Ja, nee, ja , nee, ja, nee......
Bij iedere sportbeleving dient te worden afgewogen of de Naam van de Heere God niet wordt misbruikt.
Bijna geen sport ontkomt aan deze blasfemie.
Daarom zou ik zeggen, sport wel zelf, maar verheug je niet in de sporters en supporters.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2479
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bonny »

refo schreef:Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom sport ontstaan is? Tot ongeveer 1800 kwam het vrijwel niet voor. En als het voorkwam, wie beoefenden het?

De bijbel zegt niets over sport. Dat heeft die reden: het kwam niet voor. Totdat Paulus het er opeens over heeft: de hardloopwedstrijd. Hardlopen: sport?
Volgens mij werd het vooral beoefend door de gegoede klassen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33396
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom sport ontstaan is? Tot ongeveer 1800 kwam het vrijwel niet voor. En als het voorkwam, wie beoefenden het?

De bijbel zegt niets over sport. Dat heeft die reden: het kwam niet voor. Totdat Paulus het er opeens over heeft: de hardloopwedstrijd. Hardlopen: sport?
Het komt bij de oude grieken vandaan.
Sport is een sleutel tot de Griekse cultuur. Sportbeoefening was een zeer belangrijk onderdeel van de opvoeding van de Griekse jeugd, zij vormde de basis voor de militaire opleiding en was de vrijetijdsbesteding bij uitstek voor de Griekse man. Ook weerspiegelde sport waarden en normen die in het leven van de burger centraal stonden.
De Grieken trainden naakt en zij besteedden veel aandacht aan de verzorging van het lichaam. De training in de sportscholen betrof niet alleen de atletiek en de vechtsporten maar ook onderdelen die met onze gymnastiek en fitness te vergelijken zijn. Zo ontstond er een ware lichaamscultuur. Onder leiding van allerlei soorten trainers werd er in de sportscholen gezwoegd om het lichaam in topconditie te brengen.
Sport werd in Griekenland ook beoefend in het kader van grote religieuze festivals. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de Olympische Spelen, die in de oudheid meer dan duizend jaar lang zijn georganiseerd. Deze Spelen waren gewijd aan de god Zeus. Een Olympische overwinning werd gezien als een geschenk van de god en de overtreding van spelregels was een vorm van heiligschennis die door de god werd gestraft. Sport was dus verbonden met sociale normen, het esthetisch ideaal en met seksuele gewoontes.
Vooral in de laatste alinea lees je, waarom er in christelijke kring vanouds grote bezwaren zijn tegen (top)sport.
Pas sinds een jaar of 50 is dat op zijn retour, omdat mensen steeds minder zijn gaan bewegen in hun dagelijks werk en meer vrije tijd kregen.
Plaats reactie