Hoe ga je verantwoord, met je inkomsten en uitgaven om?

memento

Re: Hoe ga je verantwoord, met je inkomsten en uitgaven om?

Bericht door memento »

artistiek schreef:
memento schreef:
artistiek schreef:Dit klinkt inderdaad behoorlijk hooghartig en wat gaan er hier, ook na ontvangen genade, toch velen mee de mist in: Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Artistiek, niet iedereen heeft last van dezelfde zonden.
Dat is het hem nou juist, hadden ze daar maar last van... maar inderdaad, enige zelfkennis is wel vereist.
Artistiek, dat is onzin! Ik ken genoeg kinderen Gods, die in vertrouwen op God leven, ook als het gaat om het financiële. Als jij je dat niet kan indenken, of vindt dat dat onmogelijk is, zegt vrees ik meer over jou en de omgeving waarin je verkeert.

Gelukkig ken ik nog genoeg mensen die in deze praktische vroomheid leven. Eén van de voorbeelden die ik in gedachten had was een midden-rechtse GG predikant, die vanwege niet-verzekerd-zijn veel geld kwijt was, maar die nochtans in vertrouwen leefde en dat verlies niet erg vond. Fijn dat jij vind dat die beste man even afschrijft. En zo kan ik nog veel mensen die gewoon niet materialistisch zijn, omdat ze alles zien als van God gegeven, en er daardoor niet aan gehecht zijn.
refo

Bericht door refo »

Een midden-rechtse GG-predikant? Wat is dat nou weer voor fenomeen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Een midden-rechtse GG-predikant? Wat is dat nou weer voor fenomeen?
Een omschrijving, waarmee ik aangeef dat het géén linkse predikant is (want die deugen volgens sommige rechtse broeders niet), zonder een naam te hoeven noemen. Zodat artistiek duidelijk heeft dat hij ook mensen afschrijft die hij zelf hoog heeft staan.
artistiek

Bericht door artistiek »

memento schreef:
refo schreef:Een midden-rechtse GG-predikant? Wat is dat nou weer voor fenomeen?
Een omschrijving, waarmee ik aangeef dat het géén linkse predikant is (want die deugen volgens sommige rechtse broeders niet), zonder een naam te hoeven noemen. Zodat artistiek duidelijk heeft dat hij ook mensen afschrijft die hij zelf hoog heeft staan.
Zo, jij neemt grote woorden in je mond.
Maar goed, dan kan die GG predikant, welke positie hij dan ook inneemt, bij het 10e gebod tevreden z'n rug rechten.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:
memento schreef:
Maar goed, dan kan die GG predikant, welke positie hij dan ook inneemt, bij het 10e gebod tevreden z'n rug rechten.
het gaat niet dat mensen hun rug kunnen rechten, het gaat om onterecte beschuldigingen die jij zomaar in het rond strooit, een beetje van het kaliber: de (roomse) kerk heeft zich schuldig gemaakt aan misbruik, dus alle kerkmensen doen dat en vinden dat oke. Dat je bewaart wordt voor een speciefieke zonde (of dat nu materialisme is of misbruik) maakt nog niet dat jij je rug kan rechten, want dan zijn er nog genoeg tereinen over om te blijven beteren.
Het gaat er mij om dat je niet alle kerkmensen over een kam kan scheren mbt een bepaalde, specifieke zonde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Ik blijf het raar vinden, dat kenmerken van een waar zaligmakend geloof, zoals de Schrift die noemt (zoals proberen te leven zonder geldgierigheid, zie oa Heb 13:5), verdacht gemaakt worden. Terwijl diezelfde mensen ten uiterste bepaalde bevindingen (zoals bv het door gemeenschap met een overledene zeker krijgen aangaande diens zaligheid) verdedigen als kenmerk van het ware, die niet in de Schrift voorkomen, en er zelfs strijdig mee lijken.
albion

Bericht door albion »

Ik denk maar vaak aan Agurs bede:

Twee dingen heb ik van U begeerd, onthoud ze mij niet, eer ik sterve;

8 IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;

9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
artistiek

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
memento schreef:
het gaat niet dat mensen hun rug kunnen rechten, het gaat om onterecte beschuldigingen die jij zomaar in het rond strooit, een beetje van het kaliber: de (roomse) kerk heeft zich schuldig gemaakt aan misbruik, dus alle kerkmensen doen dat en vinden dat oke. Dat je bewaart wordt voor een speciefieke zonde (of dat nu materialisme is of misbruik) maakt nog niet dat jij je rug kan rechten, want dan zijn er nog genoeg tereinen over om te blijven beteren.
Het gaat er mij om dat je niet alle kerkmensen over een kam kan scheren mbt een bepaalde, specifieke zonde.
Geen specifieke zonde dacht ik zo, gierigheid is de wortel van alle kwaad en deze walgelijke eigenschap zit in ons aller hart.
En zeker, door genade kan deze zonde aan banden gelegd worden maar dat neemt niet weg dat we ons er nooit aan schuldig maken.
memento

Bericht door memento »

@artistiek: Toch noemt de Bijbel niet-geldgierig-zijn als kenmerk van het ware geloof. Zelfs zo sterk, dat onze vaderen in het avondmaalsformulier alle "gierigaards" vermanen, dat "allen, zolang zij in zulke zonden blijven, zullen zich van deze spijze (welke Christus alleen voor zijn gelovigen verordineerd heeft) onthouden, opdat hun gericht en hun verdoemenis niet des te zwaarder worde."
artistiek

Bericht door artistiek »

memento schreef:@artistiek: Toch noemt de Bijbel niet-geldgierig-zijn als kenmerk van het ware geloof. Zelfs zo sterk, dat onze vaderen in het avondmaalsformulier alle "gierigaards" vermanen, dat "allen, zolang zij in zulke zonden blijven, zullen zich van deze spijze (welke Christus alleen voor zijn gelovigen verordineerd heeft) onthouden, opdat hun gericht en hun verdoemenis niet des te zwaarder worde."
Ik denk dat het Avondmaalsformulier het vooral in de uitleving van de zonde bedoeld omdat er verderop ook staat:
Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten.

En daarom, ik blijf maar bij Zondag 44 van de HC:
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
memento

Bericht door memento »

artistiek schreef:
memento schreef:@artistiek: Toch noemt de Bijbel niet-geldgierig-zijn als kenmerk van het ware geloof. Zelfs zo sterk, dat onze vaderen in het avondmaalsformulier alle "gierigaards" vermanen, dat "allen, zolang zij in zulke zonden blijven, zullen zich van deze spijze (welke Christus alleen voor zijn gelovigen verordineerd heeft) onthouden, opdat hun gericht en hun verdoemenis niet des te zwaarder worde."
Ik denk dat het Avondmaalsformulier het vooral in de uitleving van de zonde bedoeld omdat er verderop ook staat:
Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten.

En daarom, ik blijf maar bij Zondag 44 van de HC:
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Je zet daar 2 dingen tegenover elkaar, die de Schrift en onze vaderen niet tegenover zetten. Niemand beweert hier dat er mensen zijn die zondeloos zijn. Ook niet als het gaat om de zonde van het materialisme. Maar een waar geloof veranderd méér dan alleen de buitenkant, alleen de uitbrekende zonden, zoals jij stelt. Een waar geloof veranderd het hart, en plant daar een haat tegen de zonde, ook de zonde van het materialisme. Waar dat geloof leeft, is die haat actief, en hangt een christen niet aan het aardse, en dat is zichtbaar. Voor het aangezicht van God zal hij altijd zondaar blijven in eigen beleving. Maar in contrast met de zondige wereld, ook de onbekeerde kerkmens, is hij een heilige. Waar aan de buitenkant nog geldgierigheid te zien is bij een kind Gods, is er wat mis...

Dat het slechts een klein beginsel is, is waar. Maar dat kleine beginsel is wel als een zuurdesem: Het doortrekt het hele leven. Zoals een klein btje zuurdesem in een brood zichtbaar en proefbaar is, zo is ook een beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid zichtbaar en proefbaar. Het is de genade Gods, die in de mens werkt, die zichtbaar en proefbaar wordt. Dat vormt de Bijbelse kenmerken van een waar geloof. Een mens kan vele bevindelijke kenmerken hebben, maar als de praktische Bijbelse kenmerken gemist worden, dan mag het nog eens goed nagekeken worden...

Juist de Nadere Reformatie, die zo graag aangehaald worden als het gaat om het bevindelijke leven, hebben op deze praktische heiligmaking aangedrongen. En als we het normaal vinden dat kinderen Gods materialistisch zijn, is hun aansporing nog even actueel als in hun tijd...
henriët

Bericht door henriët »

vanavond heb ik gewoon eens even helemaal niet aan zuinig gedacht, ik had r opeens zoooooooooo n tabak van :bobo ik had nog net iets over ( opgespaard) en ik dacht, als fulltime vrouw verdien ik ook wel eens wat :haha ( overigens heb ik t prima hoor bij Jeanneman, voordat men daarover gaat mieren)
ik heb 2 tuinbladen gekocht.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:vanavond heb ik gewoon eens even helemaal niet aan zuinig gedacht, ik had r opeens zoooooooooo n tabak van :bobo ik had nog net iets over ( opgespaard) en ik dacht, als fulltime vrouw verdien ik ook wel eens wat :haha ( overigens heb ik t prima hoor bij Jeanneman, voordat men daarover gaat mieren)
Geniet er maar fijn van :super
Lassie

Bericht door Lassie »

henriët schreef:vanavond heb ik gewoon eens even helemaal niet aan zuinig gedacht, ik had r opeens zoooooooooo n tabak van :bobo ik had nog net iets over ( opgespaard) en ik dacht, als fulltime vrouw verdien ik ook wel eens wat :haha ( overigens heb ik t prima hoor bij Jeanneman, voordat men daarover gaat mieren)
waarom zou zoiets verkeerd zijn?

Je mag best genieten. Toch?
memento

Bericht door memento »

Als je altijd wat zuinig leeft, kan je juist weer genieten van wat anderen zullen beschouwen als een 'gewone' aankoop...
Plaats reactie