Ik heb eigenlijk geen idee, of dat medisch uitmaakt.
Waar ik zo bang voor ben, is dat kinderen gewoon vergeten worden. En hun eigen weg gaan.
hoeveel kinderen heb jij?
Grote gezinnen zijn vaak heel anders dan kleine gezinnen. Je ziet juist vaak in kleine gezinnen dat de moeder des huizes buitenshuis werkt. De kinderen worden ergens gebracht en zo krijgen die kinderen minder aandacht.
Mijn ervaring met grote gezinnen is, moeder is altijd thuis. De grotere kinderen helpen mee in de huishouding. Vaak is er in grote gezinnen meer orde en regelmaat dan in kleine gezinnen. Je MOET uiteindelijk gewoon rekening met elkaar houden, anders kan het niet.
Nu is natuurlijk 18 kinderen heel veel, al heb ik ontzettend veel respect voor zulke ouders, dat ze het in goede banen leiden.
Persoonlijk zie ik kinderen als een gave van God. Je moet niet gaan plannen, wat komt wat komt. Het is een zegen op het huwelijk. Maar als het teveel voor een vrouw is, dan zou ik tegen die man zeggen: Leef met een wijs verstand bij je vrouw...
Mijn ervaring met grote gezinnen is, moeder is altijd thuis. De grotere kinderen helpen mee in de huishouding. Vaak is er in grote gezinnen meer orde en regelmaat dan in kleine gezinnen. Je MOET uiteindelijk gewoon rekening met elkaar houden, anders kan het niet.
Nu is natuurlijk 18 kinderen heel veel, al heb ik ontzettend veel respect voor zulke ouders, dat ze het in goede banen leiden.
Persoonlijk zie ik kinderen als een gave van God. Je moet niet gaan plannen, wat komt wat komt. Het is een zegen op het huwelijk. Maar als het teveel voor een vrouw is, dan zou ik tegen die man zeggen: Leef met een wijs verstand bij je vrouw...
Dit is niet echt duidelijk. Als het teveel is voor een vrouw (subjectief) moet je met een wijs verstand leven, maar je mag niet plannen......?Oorspronkelijk gepost door anne Je moet niet gaan plannen, wat komt wat komt. Het is een zegen op het huwelijk. Maar als het teveel voor een vrouw is, dan zou ik tegen die man zeggen: Leef met een wijs verstand bij je vrouw...
Overigens wordt de loterijgedachte (wat komt dat komt) in de meeste christelijke boekjes die hier over geschreven zijn afgewezen....!! Mijns inziens terecht.
Dus een man bepaalT wanneer hij wel of niet een kind wil verwekken? Moeten de man en vrouw daar niet samen over beslissen? Met verstand bij je vrouw zijn is exact hetzelfde als plannen, alhoewel je niet een 'meerjarenplan' uitzet.
Overigens, laten we beseffen dat dit voor diegenen die geen kinderen kunnen krijgen een gevoelig onderwerp is. Je zult maar geen kinderen kunnen krijgen en anderen roepen over plannen, teveel kinderen enz.
[Aangepast op 8/3/04 door Lecram]
Overigens, laten we beseffen dat dit voor diegenen die geen kinderen kunnen krijgen een gevoelig onderwerp is. Je zult maar geen kinderen kunnen krijgen en anderen roepen over plannen, teveel kinderen enz.
Het lijkt mij en zeer gevoelig onderwerp.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Dus een man bepaald wanneer hij wel of niet een kind wil verwekken? Moeten de man en vrouw daar niet samen over beslissen? Met verstand bij je vrouw zijn is exact hetzelfde als plannen, alhoewel je niet een 'meerjarenplan' uitzet.
we beseffen dat dit voor diegenen die geen kinderen kunnen krijgen een gevoelig onderwerp is. Je zult maar geen kinderen kunnen krijgen en anderen roepen over plannen, teveel kinderen enz.
Bij ons op 't dorp zijn veel grote gezinnen,
ik hoor en zie toch niet zoveel problemen erover.
Kinderen krijgen is voor mij nog steeds een groot wonder.
Volgens mij is er nog het verschil dat 'je verstand gebruiken' betrekking heeft op de huidige problemen die er zijn en 'plannen' ziet meer op de problemen die er misschien wel of misschien niet komen als de kinderen met kortere intervals arriveren.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Met verstand bij je vrouw zijn is exact hetzelfde als plannen, alhoewel je niet een 'meerjarenplan' uitzet.
Het een sluit het ander niet uit volgens mij. (het krijgen van kinderen als wonder zien en toch aan (natural) family planning 'doen' ).Oorspronkelijk gepost door AndreHet lijkt mij en zeer gevoelig onderwerp.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Dus een man bepaald wanneer hij wel of niet een kind wil verwekken? Moeten de man en vrouw daar niet samen over beslissen? Met verstand bij je vrouw zijn is exact hetzelfde als plannen, alhoewel je niet een 'meerjarenplan' uitzet.
we beseffen dat dit voor diegenen die geen kinderen kunnen krijgen een gevoelig onderwerp is. Je zult maar geen kinderen kunnen krijgen en anderen roepen over plannen, teveel kinderen enz.
Bij ons op 't dorp zijn veel grote gezinnen,
ik hoor en zie toch niet zoveel problemen erover.
Kinderen krijgen is voor mij nog steeds een groot wonder.
[Aangepast op 8/3/04 door Pim]
Wij (ik ben nog maar nieuw hier) hebben 4 kinderen, van 19, 18, 14 en bijna 9. We kregen ze om en om,meisje, jongen, meisje, jongen. Meer soorten zijn er echt niet, we hebben het dubbel gecheckt...
Tussen nummer twee en drie moesten we wachten, het was niet verantwoord om weer zo snel zwanger te worden en tussen nummer drie en vier ben ik erg lang moe en labiel geweest, dus moesten we ook wachten... Ook een soort plannen,maar wel in gebed!
Tussen nummer twee en drie moesten we wachten, het was niet verantwoord om weer zo snel zwanger te worden en tussen nummer drie en vier ben ik erg lang moe en labiel geweest, dus moesten we ook wachten... Ook een soort plannen,maar wel in gebed!
Ik zei het misschien cru: Wat komt, dat komt. Ik bedoelde meer: Als je zwanger bent, ben je toch blij? Dat ik toch iets van man en vrouw samen? Dat ga je mijns inziens niet tegenhouden. En een vergelijk met een lot uit de loterij gaat me iets te ver. Voor een lot uit de loterij betaal je en je gokt op meer geld. Met kinderen krijgen gok je niet op meer geld/goed.
Natuurlijk niet alleen een man moet verstandig leven bij zijn vrouw, ook een vrouw bij haar man. Het kwam zo in mij op, omdat ik een gezin ken, waar vader zijn lusten botviert op zijn vrouw, tja zwangerschap na zwangerschap. De vrouw raakt uitgeput... Tegen zo'n man bedoel ik dat...
Als een vrouw er aan onder door gaat, vind ik dat je als man zijnde verstandig moet zijn, ook daar kan een huwelijk stuk aan gaan. Vrouwen die zich schamen omdat ze moeten vertellen dat ze weer zwanger zijn. Het gebeurt hoor! Ook in onze gezindte is er schaamte voor het zoveelste kind... En dat terwijl er in onze gezindte toch geleerd wordt, dat het een zegen is.
Hopelijk een zegen van gebed van man en vrouw en dan geloof ik ook als je waarachtig mag geloven dat je de kinderen van Hem ontvangt, dat het goed zal gaan. Of je er nu 1,2 of 14 hebt... Dan mag je leven door zijn hand geleid in voorspoed, maar ook in tegenslag...
Natuurlijk niet alleen een man moet verstandig leven bij zijn vrouw, ook een vrouw bij haar man. Het kwam zo in mij op, omdat ik een gezin ken, waar vader zijn lusten botviert op zijn vrouw, tja zwangerschap na zwangerschap. De vrouw raakt uitgeput... Tegen zo'n man bedoel ik dat...
Als een vrouw er aan onder door gaat, vind ik dat je als man zijnde verstandig moet zijn, ook daar kan een huwelijk stuk aan gaan. Vrouwen die zich schamen omdat ze moeten vertellen dat ze weer zwanger zijn. Het gebeurt hoor! Ook in onze gezindte is er schaamte voor het zoveelste kind... En dat terwijl er in onze gezindte toch geleerd wordt, dat het een zegen is.
Hopelijk een zegen van gebed van man en vrouw en dan geloof ik ook als je waarachtig mag geloven dat je de kinderen van Hem ontvangt, dat het goed zal gaan. Of je er nu 1,2 of 14 hebt... Dan mag je leven door zijn hand geleid in voorspoed, maar ook in tegenslag...