Ik meen me te herinneren dat het Concilie het anathema uitsprak over allen die de kracht van aflaten ontkende. Daar de site met de inhoud van het Concilie van Trente al dagen uit de lucht is, kan ik het echter niet bewijzen. Afijn, jouw woord tegen mijn woord. Hoewel ik me dan alsnog afvraag waar het geld, opgehaald door de aflaathandelaren Tetzel en Samson anders naartoe ging dan naar de toenmalige paus ?Je weet dit zeker. Toch heb je het ook nu niet bij het juiste eind. Aflaten worden nog steeds uitgegeven. Laatst bij de wereldjongerendagen in Sydney nog massaal.
Tijdens het concilie van Trente is de handel erin scherp veroordeelt (het was altijd al verboden, maar toen door moreel verval raakte dat verbod op de achtergrond). In de leer omtrent aflaten is er nooit iets veranderd, enkel is er iets meer benadrukt (bij het concilie van Trente dus).
Dus datgene wat jij denkt te weten blijkt al niet waar te zijn. Zou het dan niet vruchtbaar zijn om eens neutraal op zoek te gaan naar wat de katholieke Kerk daadwerkelijk leert?
Dit dogma heb je nog niet ontkend of weerlegd. Daar ben ik nog steeds benieuwd naar. Eerst probeer ik de dwalingen te weerleggen, alvorens ik mijn studie in de RK leer, de aloude leer van de moederkerk, voortzet.ik vraag me gewoon heel serieus af hoe het RK dogma omtrent de bekering te staven is aan de Bijbel. Dat is al vier pagina's mijn vraag en nog immer weten de katholieken hier mijn discussiepunt vakkundig te omzeilen met nietszeggende oneliners die niets met het onderwerp van dit topic van doen hebben
Daar dit dogma het onderwerp is naar aanleiding waarvan ik dit topic gestart ben, stel ik vriendelijk doch dringend voor weer ontopic te gaan en ons te werpen op de leer omtrent de zaligmaking, een leer die van eeuwigheidswaarde voor zowel Rooms-Katholieke als calvinistische zielen is, en dus bepaald niet te verwaarlozen.
@ Bart: Het is natuurlijk veilig om systematisch het onderwerp van de ware bekering binnen de RK kerk te vermijden middels allerhande nieuwspraak en systematisch wegkijken. Mijn topic heb ik niet voor dit doel gestart. Ik startte dit topic, blijkens de beginpost, om eens een boom op te zetten over de RK opvattingen aangaande de bekering. Mijn vraag ik simpelweg: hoe kan de Rooms-Katholiek deze opvattingen staven aan de H.Schrift ? En hoe verhoudt het RK dogma zich t.o.v. het protestantse c.q. calvinistische c.q. reformatorische dogma ? Nogmaals: systematisch wegkijken van het (zeker wel moeilijke) onderwerp heeft ten eerste geen zin, en is ten tweede niet de bedoeling van dit topic.
Ik kom misschien drammerig over, maar ik heb een hekel aan offtopicgang.