Oudejaardag ........

Terugblik 2009

Ik heb alles gedaan wat ik me voornam
0
Geen stemmen
Mijn voornemens komen nooit uit dus geen voornemens voor 2010
1
5%
2009 is compleet anders verlopen dan ik gewild had
2
10%
Op de laatste dag van het jaar kijk ik altijd terug en leg (weer) mijn missers voor aan God
5
25%
Ik kijk nooit terug of vooruit ik zie het wel
0
Geen stemmen
Als ik maar genoeg oliebollen en appelflappen in huis heb
3
15%
Fijne dag met als hoogtepunt vuurwerk en champagne
1
5%
Mwah de datum verspringt gewoon en als ik moe ben ga ik naar bed
8
40%

Totaal aantal stemmen: 20

helma

Re: Oudejaardag ........

Bericht door helma »

Luther schreef:Wij liggen er lekker in rond de klok van 12. Als de kinderen wakker worden, komen ze er lekker bij. Heel gezellig; maar rond 0.45 is het echt stil en donker hoor, bij ons.
Dat kan nog als je kinderen klein zijn ja..... Hier vinden ze Oudjaarsavond toch wel erg gezellig om op te blijven. En daar geniet ik dan ook weer van.

En als je weet dat je overbuurjongen (nou ja...jongen, k geloof dat hij een jaar of 35 is...) tot een uur of 4 voor je slaapkamerraam doorgaat met duizendklappers e.d. dan heeft het ook niet zoveel zin om 'vroeg' naar bed te gaan. :bobo
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:Wij liggen er lekker in rond de klok van 12. Als de kinderen wakker worden, komen ze er lekker bij. Heel gezellig; maar rond 0.45 is het echt stil en donker hoor, bij ons.
Dat kan nog als je kinderen klein zijn ja..... Hier vinden ze Oudjaarsavond toch wel erg gezellig om op te blijven. En daar geniet ik dan ook weer van.

En als je weet dat je overbuurjongen (nou ja...jongen, k geloof dat hij een jaar of 35 is...) tot een uur of 4 voor je slaapkamerraam doorgaat met duizendklappers e.d. dan heeft het ook niet zoveel zin om 'vroeg' naar bed te gaan. :bobo
Ho, ik zeg niet dat het buiten stil is. Dat gaat inderdaad tot 4 uur door; maar ik beluister dat liever in de ligstand dan in de zitstand :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Ik ga niet naar de kerk 's-avonds. Probeer wel een dienst mee te luisteren.
Verder blijf ik op en hebben we lekkere hapjes voor de kleintjes, die we om elf uur er uit halen.
De groten blijven op.

Verder geen sentimenteel gedoe.
Wel lezen we meestal een mooi psalm en bidden we met elkaar voordat buiten het kabaal losbarst.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

vogeltje schreef:Ik ga niet naar de kerk 's-avonds. Probeer wel een dienst mee te luisteren.
Verder blijf ik op en hebben we lekkere hapjes voor de kleintjes, die we om elf uur er uit halen.
De groten blijven op.

Wel lezen we meestal een mooi psalm en bidden we met elkaar voordat buiten het kabaal losbarst.
Even een vraagje: waarom haal je de kleintjes eruit? Wij laten ze liggen totdat ze wakker worden; meestal gebeurt dat niet eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Luther schreef:
vogeltje schreef:Ik ga niet naar de kerk 's-avonds. Probeer wel een dienst mee te luisteren.
De groten blijven op.

Even een vraagje: waarom haal je de kleintjes eruit? Wij laten ze liggen totdat ze wakker worden; meestal gebeurt dat niet eens.
We halen ze eruit voor de gezelligheid. Ze leven er helemaal naar toe.
Ze vertrouwen erop dat we ze eruit halen.
Overigens zijn onze kleintjes 6 en 9 jaar. :? Ach...het zullen wel altijd 'de kleintjes' blijven...
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

vogeltje schreef:
Luther schreef:
De groten blijven op.

Overigens zijn onze kleintjes 6 en 9 jaar. :? Ach...het zullen wel altijd 'de kleintjes' blijven...
Ja onze kleintjes zitten ook in die categorie, maar prettig als ze doorslapen hoor!
Marnix

Bericht door Marnix »

Bernadientje schreef:Wordt er in elk kerkverband (of elke gemeente net hoe je het noemen wilt) een nieuwjaarstoespraak gehouden voor en door de predikant aan het einde van de nieuwjaarsdienst, na de preek? Dat vraag ik me zomaar af. Waar komt dit gebruik vandaan? Weet iemand dat?
Ik weet het niet. Is inderdaad een gewoonte. En geen verkeerde. Overigens wordt in mijn kerkverband alleen een oudjaarsdienst gehouden. Daarin worden ook voorbeden gedaan voor het nieuwe jaar... en dat krijgt de eerste zondag van het nieuwe jaar ook wel de aandacht. Ik vind dat wel goed. Een nieuwjaarsdienst is maar een gewoonte.... en op deze manier begin ik het nieuwe jaar uitgeslapen.
Bart schreef:Vind niemand het vuurwerk leuk of mooi om te zien ?
Ik wel hoor :) Ik ga er alleen geen geld aan uitgeven, die tijd heb ik wel gehad :)
Brr, ik moet er niet aan denken, om om 12 uur in bed te liggen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bernadientje schreef:Wordt er in elk kerkverband (of elke gemeente net hoe je het noemen wilt) een nieuwjaarstoespraak gehouden voor en door de predikant aan het einde van de nieuwjaarsdienst, na de preek? Dat vraag ik me zomaar af. Waar komt dit gebruik vandaan? Weet iemand dat?
Ik ken het gebruik nog uit mijn GG tijd. Vond het altijd nogal plichtplegerig, wollige woorden en een gekunsteld psalmversje "enigszins gewijzigd".

In onze gemeente (PKN-GB) wordt wel 'naar de gelegenheid des tijds' gepreekt, maar worden geen toespraken gehouden en wordt de predikant niet toegezongen. Dat houdt volgens mij toch echt wel verband met de wezenlijk andere visie op de functie en positie van de de predikant: die wordt niet op een voetstuk gezet, maar is gewoon een arbeider in de wijngaard. Die heeft Gods zegen nodig, zeker - maar niet méér dan de koster of de schoonmaakster of de... We kunnen allemaal niet zonder.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ken het verschijnsel uit mijn huidige gemeente. Volgens mij houdt het verband met de positie die een predikant heeft: één in een 'glazen huis', één waarin je altijd bereikbaar moet (en mag) zijn voor de gemeente. Dat hoort bij het ambt, zeker. Het is een gewoon mens, natuurlijk. Maar eens per jaar mag de waardering die er - hopelijk - in de gemeente en kerkenraad is zeker uitgesproken worden. Het ambt van predikant is een bijzonder ambt, volgens mij getuigt het van niet veel realiteitszin als je dat gelijk wilt stellen aan andere taken in de kerk. Niet in hiërarchie of iets dergelijks. Maar wel in karakter, zwaarte, etc.
vlinder

Bericht door vlinder »

fluitje schreef:
BJD schreef:
Marnix schreef:
Hm, dan ben ik net een uur of 2 onder de wol denk ik :)
Ik lig dan nog niet eens..
Ik doe met jou mee, BDJ.
Ik doe ook met jullie mee. Ik vang die nacht de gewonden voor jullie op. :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

Vlinder..............jij ook heel veel sterkte gewenst komende jaarwisseling..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Auto

Bericht door Auto »

Vandaag stond er een aardige column in De Veenendaalse krant van een bekende Veenendaler Aart Aalbers
Knal..! Knal..!

Knal..! Knal..!Ondanks alle verordeningen is het knallen van vuurwerk al dagenlang niet meer van de lucht. En al vriest het twintig graden of het regent pijpenstelen, dat deert de jeugd totaal niet. Urenlang lopen ze de komende dagen buiten en als je zoonlief zoekt, dan luister je buiten maar even naar het geknal en weet je al snel in welke straat hij loopt.

Maar laten we eerlijk zijn, er is niets nieuws onder de zon want knallen tijdens de jaarwisseling is iets wat men eeuwen geleden ook al deed. Ook de huidige ouderen liepen als opgeschoten knullen her en der rotjes af te steken en weer anderen stopten carbid in een melkbus en dat gaf ook een oordovende knal. In mijn jeugd waren rotjes erg duur en als ik er een stuk of dertig kocht was het zakgeld op. Als ze er nu geen vijfhonderd kunnen kopen, kijken ze al sip.

Toch is er een verschil, want als er vroeger in de buurt iemand overleden was, werd er niet geknald en tijdens de oudejaarsdienst van de kerken bleef het muisstil. Ik herinner me dat ik vorig jaar een oudejaarsdienst bijwoonde en het gevoel kreeg of ik in een oorlogsgebied verzeild was geraakt.

Zou vuurwerk volgend jaar ook besmet zijn met het cacaovirus? Cacaoboeren worden niet normaal betaald maar vuurwerk maken is handenarbeid en komen ook kinderhanden aan te pas. Komt nog eens bij dat er regelmatig zo’n vuurwerkfabriekje ontploft waarbij dan steeds enkele doden zijn te betreuren. Zullen we in 2010 naast een chocoladeletterboycot ook een vuurwerkboycot krijgen?

Ik wens u allen een goed uiteinde en een gezond 2010 toe. En jongelui, zorg dat je met tien vingers 2010 in gaat!

Aart Aalbers
priscilla

Bericht door priscilla »

vogeltje schreef:
Luther schreef:
De groten blijven op.

Herkenbaar. Bij ons vinden ze het ook zo gezellig.
Verder wensen we de buren ook altijd een goed nieuwjaar. Ik vind het dan niet zo "sociaal" om naar bed te gaan, maar dat ligt misschien aan dorp of stad?
En ja.............vuurwerk kun je niet altijd buiten de deur houden. We kopen liever zelf wat en steken dat begeleid af. Hopende dat ze er later ook verstandig mee omgaan. Hoe doen jullie dat?
vlinder

Bericht door vlinder »

Ze kunnen beter ook 2010 met vingers uit gaan, want de meeste vingers verdwijnen als er in de loop van de dag op 01-01 niet-ontploft vuurwerk opgeraapt en aangestoken wordt.

Verder een geinig stukje. Ik vind het ook storend als je in de kerk zit en het knalt overal. Anderzijds: Vanaf 16.00 tot 22.00 uur is er altijd wel érgens een kerk die een dienst houdt...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bart schreef:Oudejaarsdag vind ik persoonlijk altijd een mooie dag die ook heel emotioneel kan zijn, ik heb wel eens gehoord van iemand "ik weet nooit of ik om 00 uur moet lachen of huilen"

Hoe kijken/beleven julie deze dag ?
Ik vind dat er nou niet bepaald fraaie dingen gebeuren op de dag zelf, de dagen daarvoor en soms nog erna. Het zou er een stuk anders uitzien als er pas om 00.00 uur vuurwerk wordt afgestoken door personen die daar verstand van hebben indienst van de overheid. Het vuurwerk kan dan op meerdere centrale plaatsen in de omgeving worden afgestoken zodat iedereen daar plezier van beleefd. Levert vast een stuk minder overlast op, minder illegale vuurwerkpraktijken en minder ongelukken.
Plaats reactie