Re: Crematie en Mis bijwonen
Geplaatst: 19 nov 2009, 17:40
Misschien is het beter de vraag andersom te stellen.Joannah schreef:Zijn er schriftgedeeltes waaruit blijkt dat we na ons overlijden begraven dienen te worden ipv verbrand?
Misschien is het beter de vraag andersom te stellen.Joannah schreef:Zijn er schriftgedeeltes waaruit blijkt dat we na ons overlijden begraven dienen te worden ipv verbrand?
Helemaal mee eens, afgezien van het religieuze aspect, vind ik een begrafenis zowiezo veel waardiger en beschaafder.Johann Gottfried Walther schreef:De gelovigen in de Bijbel lieten zich begraven, je laten verbranden is een heidens gebruik.
Het beste argument, Christus liet Zich begraven, zouden Christenen dat in navolging van Hem dan ook niet als het enige juiste moeten zien.
Dat is een foutieve manier van redeneren. Christus heeft wel meer dingen gedaan, die pasten binnen de Joodse cultuur van toen, maar die wij niet meer doen.Johann Gottfried Walther schreef:Het beste argument, Christus liet Zich begraven, zouden Christenen dat in navolging van Hem dan ook niet als het enige juiste moeten zien.
Ik vind veel omperkingen van u vrij scherp en aan 'kritisch' grenzen... Als u begrijpt wat ik bedoel.memento schreef:Dat is een foutieve manier van redeneren. Christus heeft wel meer dingen gedaan, die pasten binnen de Joodse cultuur van toen, maar die wij niet meer doen.Johann Gottfried Walther schreef:Het beste argument, Christus liet Zich begraven, zouden Christenen dat in navolging van Hem dan ook niet als het enige juiste moeten zien.
Ik keur daarmee cremeren niet goed, maar keer me alleen af tegen het gebruik van onjuiste argumenten.
Kritisch naar onze argumenten kijken, is altijd goed. Argumenten gebruik je immers om een mening te onderbouwen. Als iemand met foute argumenten een goede mening verdedigd, doet hij door het gebruik van die ondeugdelijke argumentatie áf aan de betrouwbaarheid van de goede mening die hij verdedigd.-DIA- schreef:Ik vind veel omperkingen van u vrij scherp en aan 'kritisch' grenzen... Als u begrijpt wat ik bedoel.memento schreef:Dat is een foutieve manier van redeneren. Christus heeft wel meer dingen gedaan, die pasten binnen de Joodse cultuur van toen, maar die wij niet meer doen.Johann Gottfried Walther schreef:Het beste argument, Christus liet Zich begraven, zouden Christenen dat in navolging van Hem dan ook niet als het enige juiste moeten zien.
Ik keur daarmee cremeren niet goed, maar keer me alleen af tegen het gebruik van onjuiste argumenten.
Over deze dingen is toch nimmer twijfel of onenigheid geweest? Het feit dat Christus is begraven is
voor veel van Gods volk een tot een zeer grote troost geweest, wetende dat Hij het graf geheiligd had...
Waarom dan toch zo spreken?
Als jij zulke dingen in mijn bijdrage wilt lezen moet je dat vooral doen.memento schreef:Kritisch naar onze argumenten kijken, is altijd goed. Argumenten gebruik je immers om een mening te onderbouwen. Als iemand met foute argumenten een goede mening verdedigd, doet hij door het gebruik van die ondeugdelijke argumentatie áf aan de betrouwbaarheid van de goede mening die hij verdedigd.-DIA- schreef:Ik vind veel omperkingen van u vrij scherp en aan 'kritisch' grenzen... Als u begrijpt wat ik bedoel.memento schreef:Dat is een foutieve manier van redeneren. Christus heeft wel meer dingen gedaan, die pasten binnen de Joodse cultuur van toen, maar die wij niet meer doen.Johann Gottfried Walther schreef:Het beste argument, Christus liet Zich begraven, zouden Christenen dat in navolging van Hem dan ook niet als het enige juiste moeten zien.
Ik keur daarmee cremeren niet goed, maar keer me alleen af tegen het gebruik van onjuiste argumenten.
Over deze dingen is toch nimmer twijfel of onenigheid geweest? Het feit dat Christus is begraven is
voor veel van Gods volk een tot een zeer grote troost geweest, wetende dat Hij het graf geheiligd had...
Waarom dan toch zo spreken?
Het argument, zoals JGW geeft, is: Christus heeft het gedaan, dus is het voor ons ook goed.
Maar met de zelfde argumentatie kan je stellen: Christus trok rond, dus dat moeten wij ook doen. Christus preekte op een berg, dat moeten wij ook doen. Christus lag aan tafel in plaats van zitten, dat moeten wij ook doen. Etc.
Lijkt me heel lastig. Maar ik denk dat in dit geval de wet van de liefde voorop gaat: meeleven.Mara schreef:Zucht. Er kwam net een rouwkaart van een familielid van mijn man's kant binnen. Ze wordt gecremeerd.
Ik vind het toch zo moeilijk. Begrafenissen wonen we bij, al stellen die zonder predikant ontzettend teleur. Moet je dan in dit geval zeggen: we komen niet, want het is tegen ons principe?
Gelukkig laten lang niet alle familieleden zich cremeren.helma schreef:Lijkt me heel lastig. Maar ik denk dat in dit geval de wet van de liefde voorop gaat: meeleven.Mara schreef:Zucht. Er kwam net een rouwkaart van een familielid van mijn man's kant binnen. Ze wordt gecremeerd.
Ik vind het toch zo moeilijk. Begrafenissen wonen we bij, al stellen die zonder predikant ontzettend teleur. Moet je dan in dit geval zeggen: we komen niet, want het is tegen ons principe?
Ik denk dat ik zou gaan; maar heb nog nooit de keus hoeven te maken.
Dat is dus na de crematie.caprice schreef:Ga dan naar het condoleren?