De kerk: 'Gods huis'?

memento

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef: Maar wie zegt er hier nu dat een kind van God net zo goed kan fietsen als naar de kerk gaan? Een kind voelt toch aan dat dat je reinste kul is. Waar is een heiligmaking voor nodig? Alle zonden in het verleden, heden en toekomst zijn weggenomen door Christus gerechtigheid. Maar dat betekend niet dat ons leven om het even is? Dat riekt naar antinomianisme.
Erasmiaan, je zegt dingen die ik niet gezegd hebt.

Ik stel niet dat je net zo goed naar de kerk kan gaan als fietsen. Wel stel ik dat beiden even heilig is. Maar hoe meer iemand zijn eigen zondige hart leert kennen, des te meer zal hij zien dat hij dingen als kerk-gaan nodig heeft om zijn gerichtheid, die steeds weer trekt naar deze aarde en naar zichzelf, weer te laten richten op God.

Alleen, kerk-gaan is geen doel op zich. Het gewone leven en het "geestelijke" leven (kerkgaan, bidden, Bijbellezen) zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het één kan niet zonder het ander. Géén van beiden is belangrijker of heiliger. Het doel is om ons hele leven tot Gods eer te leven. Het gewone leven staat voorop, maar daarvoor zijn dingen als bidden, kerkgaan, Bijbellezen, etc onmisbaar.
Nu trek je je standpunt behoorlijk in, want dat stelde Rekcor wel (met wie je eerder instemming betoonde).
Daarom had ik ook mijn voorbehoud gemaakt, dat ik niet al zijn conclusies deel.

Maar ik ageer tegen het standpunt wat bijvoorbeeld Erasmiaan openbaart, dat dingen als een rondje fietsen niet geestelijk zijn. Dan mis je de belangrijke notie dat God de mens schiep om in zijn dagelijkse bezigheid tot Gods eer te leven. God schiep de mens niet als engel, maar als mens die de hof moest bebouwen.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Leg eens uit wat er geestelijk is aan een rondje fietsen?
Wat is er geestelijk aan het bebouwen van de hof van Eden? Want daartoe schiep God de mens, en daarin had Hij behagen...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Wat is er geestelijk aan het bebouwen van de hof van Eden? Want daartoe schiep God de mens, en daarin had Hij behagen...
Het antwoord geef je zelf al in je tweede zin.
Dus nu nog even op de vraag van Erasmiaan. :)
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Mijn stelling is dat een rondje fietsen geestelijk is, omdat God de mens schiep om door zijn gewone dagelijkse leven God te verheerlijken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. En volgens mij is het punt. Vroeger ging men naar de tempel en zei dan: We gaan naar Gods huis, daar is God, daar gaan we Hem ontmoeten. De kerk is een samenkomst van gelovigen, maar we gaan niet daar naar toe omdat Hij daar woont, we Hem daar ontmoeten. Natuurlijk leren we daar van Hem en ontmoeten we medegelovigen. Maar God woont niet in een gebouw, Hij is niet slechts daar te vinden. Hij woont in ons hart, ons lichaam is zijn tempel. Of we nou op de fiets zitten of in de kerk, Hij is dichtbij, we kunnen Hem ontmoeten, met Hem praten. Wat dat betreft kan je net zo goed op de fiets zitten als in de kerk. Maar als het goed is doen we beiden. God gaf een rustdag, waarop we onderwezen mogen worden, elkaar mogen opbouwen en dienen, samen bidden, samen zingen... en kunnen we daarmee de week weer in en lekker werken, sporten, fietsen.... en bij alles wat de doen leven met Hem. We doen echter wel eens alsof de zondag het belangrijkste is, terwijl de zondag gewoon een oplaadmoment is voor de rest van de week, zowel lichamelijk als geestelijk. God schiep de aarde en daarna rustte Hij uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:Precies. En volgens mij is het punt. Vroeger ging men naar de tempel en zei dan: We gaan naar Gods huis, daar is God, daar gaan we Hem ontmoeten. De kerk is een samenkomst van gelovigen, maar we gaan niet daar naar toe omdat Hij daar woont, we Hem daar ontmoeten. Natuurlijk leren we daar van Hem en ontmoeten we medegelovigen. Maar God woont niet in een gebouw, Hij is niet slechts daar te vinden. Hij woont in ons hart, ons lichaam is zijn tempel. Of we nou op de fiets zitten of in de kerk, Hij is dichtbij, we kunnen Hem ontmoeten, met Hem praten. Wat dat betreft kan je net zo goed op de fiets zitten als in de kerk. Maar als het goed is doen we beiden. God gaf een rustdag, waarop we onderwezen mogen worden, elkaar mogen opbouwen en dienen, samen bidden, samen zingen... en kunnen we daarmee de week weer in en lekker werken, sporten, fietsen.... en bij alles wat de doen leven met Hem.
Als het goed is ja. Als het niet goed is, is ALLES, zowel onze dagelijkse bezigheden als ons kerkgaan, één en al onheiligheid en ongeestelijkheid. Die kritische vraag moeten we onszelf wel blijven stellen.

Dat is mijn bezwaar tegen het oppervlakkige christendom, dat meent dat het gaat om het aardse leven, het lief en aardig zijn tegen elkaar, en dus sterk horizontalistisch is. Maar tegelijkertijd ook mijn bezwaar richting mensen die de geestelijkheid niet inzien van bv een rondje fietsen, want door hun loskoppelen van het aardse en het geestelijke leven wordt deze kritische vraag ook niet meer gesteld.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Mijn stelling is dat een rondje fietsen geestelijk is, omdat God de mens schiep om door zijn gewone dagelijkse leven God te verheerlijken.
En daarbij ga je heel lelijk in de fout. Je kunt de situatie voor de val niet vergelijken met het leven na de wedergeboorte. Omdat de mens de oude mens nog omdraagt en alles met zonde bevlekt is, al zijn zijn werken in Christus geheiligd. Pas na dit leven zal de volmaaktheid herstelt worden.

Ik krijg een beetje een onbehaaglijk gevoel bij deze discussie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Maar tegelijkertijd ook mijn bezwaar richting mensen die de geestelijkheid niet inzien van bv een rondje fietsen
Zie je de absurditeit van deze vraag nu niet in? Stel hem eens op catechisatie.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Maar tegelijkertijd ook mijn bezwaar richting mensen die de geestelijkheid niet inzien van bv een rondje fietsen
Zie je de absurditeit van deze vraag nu niet in? Stel hem eens op catechisatie.
Je mag dat absurd vinden, maar dat zegt meer over jouw theologie, dan over die vraag.

Want volgens mij is het heel gereformeerd om te stellen:
1. De mens is geschapen om door het doen van zijn dagelijkse bezigheden God te behagen.
2. De bekering hersteld dit, zij het in dit leven nog maar ten dele
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Waar staan deze twee in de Bijbel?

@ 2: De wedergeboorte hersteld de rechtsverhouding tussen God en de zondaar.
@ 1: Dat de mens geschapen is om in zijn dagelijkse bezigheden God te behagen is een conclusie die jij maakt maar dat lees ik niet zo in de Bijbel. Leven tot eer van God is wat anders dan in dagelijkse bezigheden God behagen.

Je zit op een heel ander niveau. Dat je alles tot eer van God moet doen klopt maar dat betekent nog niet dat een rondje fietsen geestelijk is!
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:@ 1: Dat de mens geschapen is om in zijn dagelijkse bezigheden God te behagen is een conclusie die jij maakt maar dat lees ik niet zo in de Bijbel. Leven tot eer van God is wat anders dan in dagelijkse bezigheden God behagen.
1. Ik stel niet dat de mens in zijn dagelijkse bezigheden God behaagt, maar dat hij in zijn dagelijkse bezigheden God zou moeten behagen.
2. Adam leefde tot eer van God, door zijn dagelijkse bezigheden te doen. En ik heb nog geen goed argument gehoord, noch in de Schrift gevonden, waaruit blijkt dat dit voor ons anders zou zijn.
3. Beiden tezamen genomen: De dagelijkse bezigheden zijn niet minder of meer geestelijk dan dingen als kerkbezoek. Het gaat om de vraag: Is het tot eer van God. En het antwoord is niet in de eerste plaats afhankelijk van de handeling, maar van het hart.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

:bobo
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef::bobo
Zo verwarrend is het niet hoor. Ik tracht alleen aan te tonen, dat de loskoppeling van het gewone en het geestelijke leven onbijbels is. Terwijl dit in onze gezindte wel de praktijk is. En wat ook openbaar komt in jouw vraag naar wat er geestelijk is aan een rondje fietsen. Terwijl dat wel een belangrijke vraag is: Is mijn hele leven geestelijk? Want dat zou wel zo moeten zijn. En dan de vraag: Wát is geestelijk? Is dat alleen de momenten van gemeenschap met God, of doortrekt dat ons hele leven, en omvat dat alles wat we doen?

Als we niet doorhebben dat de mens geschapen is om door het doen van zijn dagelijkse bezigheden God te verheerlijken, missen we m.i. een belangrijke notie uit de Schrift.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:@ 1: Dat de mens geschapen is om in zijn dagelijkse bezigheden God te behagen is een conclusie die jij maakt maar dat lees ik niet zo in de Bijbel. Leven tot eer van God is wat anders dan in dagelijkse bezigheden God behagen.
1. Ik stel niet dat de mens in zijn dagelijkse bezigheden God behaagt, maar dat hij in zijn dagelijkse bezigheden God zou moeten behagen.
2. Adam leefde tot eer van God, door zijn dagelijkse bezigheden te doen. En ik heb nog geen goed argument gehoord, noch in de Schrift gevonden, waaruit blijkt dat dit voor ons anders zou zijn.
3. Beiden tezamen genomen: De dagelijkse bezigheden zijn niet minder of meer geestelijk dan dingen als kerkbezoek. Het gaat om de vraag: Is het tot eer van God. En het antwoord is niet in de eerste plaats afhankelijk van de handeling, maar van het hart.
1 is waar en bijbels te onderbouwen, hoewel 'zou moeten' redelijk zwak is uitgedrukt.
2 van Adams werkzaamheden en gedachten weten we niets.
3 Er valt dus niets samen te nemen. (Overigens ook niet als we wel iets van Adam wisten).

De vraag als je iets doet is niet 'is het tot eer van God?' Dat levert veel te veel verkramping op.
De vraag is: is het niet tegen Gods inzettingen? Góds inzettingen. Want de christen leeft in vrijheid en niet in dienstbaarheid. Eer van God klinkt lieflijk, maar voor je het weet wordt het een (onderling toe te passen) elfde gebod. Want meestal kun je niet aangeven waarom iets tot eer van God is. Net at ik een volkorenkaakje. Daar ben ik vrij in. Over Gods eer heb ik me in dat verband geen verantwoording gegeven. En dat hoeft ook niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb de discussie eens in zijn geheel doorgelezen. Ik blijf toch met één vraag zitten: hoewel wij leven in de tijd van NT, zijn er dan toch geen handelingen of situaties, die 'extra' heilig zijn? Zoals de samenkomst van de gemeente, de viering van het Avondmaal, etc.?
Ik geloof het wel. Ik denk dat het daarom niet juist is om voorafgaande aan de kerkdienst en daarna allerlei 'banale' praatjes met elkaar te houden. Zeker kan dat een vorm van naastenliefde zijn ("kán"), maar is het daar en dan de juiste plek? Gevoelsmatig zeg ik 'nee', maar wellicht is er iemand die het ook Bijbels kan onderbouwen?
Plaats reactie