Prinsjesdag 2009

Ander

Re: Prinsjesdag 2009

Bericht door Ander »

Ik geniet erg van het debat dat nu aan de gang is. Wat een vuurwerk, af en toe!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:Misschien lezen jullie wel eens het weekblad Elsevier. Wie dit blad al wat langer leest kan zich wellicht het interview nog herinneren uit december 2006 met ex-moslima Naema Tahir. De titel luidde: “Hef gewoon belasting op burqa’s en niqaabs, dan is het zo over”. Ik denk dat Wilders het advies van deze schrijfster en juriste van harte heeft aangenomen. Met Tahir is niets mis, geen haan die er naar kraaide nadat zij deze uitspraken had gedaan. Iedereen sprak juist over een ‘vrijgevochten’ ex-moslima. Nu worden er op deze pagina zeer onsmakelijke vergelijkingen gemaakt van Wilders met de jaren "30. Als jullie die vergelijkingen per se willen maken dan kun je het beste naar Iran kijken. Het bestuur van dit land heeft al een tijdje voor ogen om Israël te bombarderen; het beloofde land waarvan het merendeel uit Joodse inwoners bestaat. Een presidentskandidaat in Iran had dit jaar zelfs verkondigd dat hij Israël "voor altijd kon stoppen". Dat noem ik pas een herleving van de jaren "30, alleen zeggen ze in Iran alles in het openbaar wat Hitler achter gesloten deuren besprak. Wilders heeft altijd stellingname genomen tegen het Iran van Ahmadinejad. Ik ben geen fan van Wilders, maar dit soort vergelijkingen maken zijn gewoon beneden alle peil. Ik heb gezegd ;).
Beste MH,
Je leest niet goed... Ik weet zeker dat Wilders niet die macht zal krijgen die Hitler kreeg. Wel maak ik een vergelijking tussen Wilders' wijze van redeneren en die van Hitler.
Citaat Hitler: "Es ist das judische Volk, das uns die Arbeit entnommen hat. Es sind die Juden die die Witschaftskrise organisiert haben."
Citaat Wilders: "Deze economische cirisis is veroorzaakt door de jarenlnage massa-immigratie die de afgelopen 40 jaar meer dan 200 miljoen euro heeft gekost. Dit kabinet wil het multi-culti-feest laten doorgaan en om dat te betalen moeten hardwerkende Nederlanders inleveren, moeten hardwerkende Nederlanders doorwerken tot 67 jaar. (...) Nee dit kabinet doet niets: Hoe meer islam, hoe mooier, en het CDA doet niets. CDA staat tegenwoordig voor: Christenen dienen Allah."

Kortom: Kijk en vergelijk. Volgens mij is dat dezelfde retoriek!

Jij komt met de vergelijking met Iran. Daar heerst een zedenpolitie. Juist die achterlijke organisatie van de macht wil Wilders invoeren door de politie af te sturen op mensen met een hoofddoekje, zoals in Iran de politie wordt afgestuurd op mensen die een kruisje dragen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

@Luther,

Excuses als ik je verkeerd begrepen heb, maar ik dacht toch echt een paar berichten van diverse forummers tussendoor te lezen over vergelijkingen met de dertiger jaren en niet zo specifiek met Hitlers’ manier van redeneren. Maakt mij verder niets uit hoor, als je zulke vergelijkingen wilt maken, ik vind het alleen persoonlijk niet zo fris. Vergeet niet dat deze man, Hitler, een massamoordenaar is van zes miljoen joden en nog eens vele andere groeperingen die door hem als minderwaardig werden beschouwd. Wil je Wilders met zo’n persoon vergelijken, ook al gaat het alleen om de manier van beredeneren? Ik denk dat het behoorlijk pijnlijk is als je vergeleken wordt met een massamoordenaar, ook al betreft die vergelijking niet de moorden en ook niet de persoon, maar de manier van beredeneren. Waarom Hitler overal bij halen? Op 3 januari 2009, dan had ik je geprezen, als je dit soort vergelijkingen had gemaakt van de jongeren die in een anti-Israël demonstratie in Amsterdam opriepen tot het vergassen van joden. Wie waren dat eigenlijk, die jongeren?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 18 sep 2009, 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Heb mijn antwoord verwijderd....

Het is nooit mijn bedoeling geweest, een vergelijk van Wilders met Hitler te maken. Er worden al te veel dingen met Hitler en de nazi's vergeleken...

Mijn punt was dit, en dit alleen, dat het democratische systeem geen waarborgen voert tegen het verkeerde gebruik daarvan. Zo is in Canada ook, zolang we een meerderheidsregering hebben, in essentie die regering een dictatuur, met de premier als dictator, daar hij alle touwtjes in handen heeft, inclusief de politie en het hoog-gerechtshof.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 29 apr 2010, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marie-Henriëtte schreef:Dat is wel netjes van je, Bert. Wilders heeft zelf overigens genoeg vreemde vergelijkingen gemaakt hoor, dus in dat opzicht is Wilders geen haar beter dan mensen die zich ook schuldig maken aan dergelijke vergelijkingen. Bovendien heeft Wilders verschillende uitdrukkingen nog nooit teruggenomen. Ik ben het geheel met je eens dat we eens afscheid moeten nemen van die vergelijkingen met het nazi tijdperk, maar ik schrok ervan dat nu ook al christenen soortgelijke vergelijkingen maken. Moreel gezien absoluut onacceptabel want je kan er mensen pijn mee doen, en niet zo'n klein beetje ook. Van de geschiedenis moet je trouwens kunnen leren, na de 2e WO heeft Nederland verklaard “Dit nooit meer”. Ik denk dat we hierop moeten kunnen vertrouwen, niemand zou moslims willen laten creperen of vergassen, ook Wilders niet. Vergelijkingen van na-oorlogse mensen met nazi's maken werkt alleen maar polariserend en biedt geen inhoud voor een goed debat. Wat is er zo erg aan dat Wilders een opstelsom en een kosten-baten analyse wil zien van de integratie kosten die zijn gemaakt? In Nederland wordt ook berekend hoeveel de vergrijzing (dus bejaarden) gaat kosten en de daaraan gebonden zorg. Hierdoor weten we dat mensen langer door moeten werken en zullen er meer jongeren gestimuleerd moeten worden om een beroep te kiezen binnen de ouderenzorg.
Ik geef je hierin gelijk. Het is ongepast om de heer Wilders met Hitler te vergelijken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:Ik geniet erg van het debat dat nu aan de gang is. Wat een vuurwerk, af en toe!
Ik vond het een schandelijke vertoning. En blijkbaar vind van der Vlies dat ook.
Een stelletje straatvechters, dat is een goeie typering.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Ander schreef:Ik geniet erg van het debat dat nu aan de gang is. Wat een vuurwerk, af en toe!
Ik vond het een schandelijke vertoning. En blijkbaar vind van der Vlies dat ook.
Inderdaad. Pechtold is in feite net zo populistisch als Wilders. Maar dan op een wat nettere manier over links. Maar ook hij maakt alleen opmerkingen om te scoren en een ander af te bluffen. Pechtold zijn verbale geweld komt ook het meest tot zijn recht aan de interumptiemicrofoon. En Halsema is eigenlijk van het zelfde laken een pak, alleen iets minder gevat dan Pechtold. Maar als ik haar hoor debatteren dan moet ik denken aan die vreselijk bijdehante meisjes op de middelbare school alles wat een docent zei probeerden te weerleggen, met of zonder argumenten. Als ze maar iets zeiden en het laatste woord hadden, hadden ze voor hun gevoel gewonnen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja... probleem is, dat blijkt al wel een poos, dat populistisch bezig zijn loont. De meeste mensen kijken minder naar de inhoud (op een paar stokpaardjes na) en meer naar de vormen. Ik ben bang dat een partij die nu politiek bedrijft zoals 40 jaar geleden, waarbij minder gekibbeld en beter naar elkaar geluisterd werd, heel hard daalt in de peilingen.... Op die manier krijgen helaas de Nederlanders wel de politiek die ze verdienen. Dat neemt de schuld van de politiek niet weg, maar naast dat die bij de politiek ligt, ligt die ook bij de Nederlandse bevolking.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ach, eind jaren zestig, en in de jaren zeventig kon men er ook wat van. Het waren de tijden van de polarisatie, Boerenpartij, Wiegel vs. Den Uyl, Nieuw links vs. confessioneel. Dat had eveneens aardig populistische trekjes. En om nog meer terug te gaan: Kuyper wist als klokkenist der kleine luyden zijn volksdeel ook wel te bespelen :)!

Dus om met de Prediker te spreken: er is niets nieus onder de zon :)
The Groom's still waiting at the altar
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:
Ja, klopt, ik sta ook achter v.d. Vlies. Maar om te kijken was het allerminst saai. Ik heb een stukje met mijn klas zitten kijken (groep 8) gistermiddag. Ze waren helemaal verbaasd dat al die mensen zo boos deden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Overigens vond ik dat de heer Van der Vlies een aangeslagen indruk maakte.
Beetje down.
Hij had ook maar één motie, van weinig belang, die hij later weer introk.
Marie-Henriëtte

Wie weet waar ik de Algemene Beschouwingen in zijn geheel op het Internet kan bezichtigen? In de vorm van een video-opname.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:Wie weet waar ik de Algemene Beschouwingen in zijn geheel op het Internet kan bezichtigen? In de vorm van een video-opname.
Nee, dat kan in Nederland niet. In Belgie kun je 2 weken erna alle politieke debatten nog nakijken. In Nederland schijnt dat er aan te komen, zo zei de kamervoorzitter pas.
Zie: http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... /video.cfm
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Wie weet waar ik de Algemene Beschouwingen in zijn geheel op het Internet kan bezichtigen? In de vorm van een video-opname.
Nee, dat kan in Nederland niet. In Belgie kun je 2 weken erna alle politieke debatten nog nakijken. In Nederland schijnt dat er aan te komen, zo zei de kamervoorzitter pas.
Zie: http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... /video.cfm
Nederland loopt in dat opzicht dus achter vergeleken met België. En dan te bedenken dat veel Nederlanders nog dagelijks spottende grapjes maken over onze "domme" zuiderburen.
Plaats reactie