HSV gereed, en dan.....

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik hoop dat in de GG de HSV geen ingang zal vinden, en de enkele ouderlingen die ik gesproken heb waren er zo van overtuigd dat de HSV geen "poot aan de grond kan krijgen" dat ik daar wel enigszins optimistisch over ben (het moge duidelijk zijn dat ik graag zie dat de SV gebruikt wordt). Het is ook de vraag wat Refoforum daadwerkelijk voor graadmeter in deze situatie is. Anderzijds zijn er helaas wel enkele predikanten en ouderlingen (zacht uitgedrukt) HSV sympathisanten.
Waarom zo'n veroordelende en schismatiserende opmerking in de laatste zin?? Er zijn ambtsdragers van de GG als medewerker bij betrokken die dat echt niet lichtvoetig doen. Waarom elkaar veroordelen hierom?????
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:Ik hoop dat in de GG de HSV geen ingang zal vinden, en de enkele ouderlingen die ik gesproken heb waren er zo van overtuigd dat de HSV geen "poot aan de grond kan krijgen" dat ik daar wel enigszins optimistisch over ben
Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik hoop dat in de GG de HSV geen ingang zal vinden, en de enkele ouderlingen die ik gesproken heb waren er zo van overtuigd dat de HSV geen "poot aan de grond kan krijgen" dat ik daar wel enigszins optimistisch over ben (het moge duidelijk zijn dat ik graag zie dat de SV gebruikt wordt). Het is ook de vraag wat Refoforum daadwerkelijk voor graadmeter in deze situatie is. Anderzijds zijn er helaas wel enkele predikanten en ouderlingen (zacht uitgedrukt) HSV sympathisanten.
Waarom zo'n veroordelende en schismatiserende opmerking in de laatste zin?? Er zijn ambtsdragers van de GG als medewerker bij betrokken die dat echt niet lichtvoetig doen. Waarom elkaar veroordelen hierom?????
Ach, het is net als met de invoering van de nieuwe psalmberijming.
Het is zoals met elke, ten diepste niet inhoudelijke wijziging, in het begin is er een groep die onoverkomelijke bezwaren heeft, en de tijd lost deze voornamelijke gevoels bezwaren meestal zonder verdere argumentatie gewoon op.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Jongere »

Het is precies die houding waar ik bang voor ben, omdat die de komende tijd wellicht de meeste onrust zal veroorzaken: de discussie doortrekken tot het persoonlijke. Overigens merk je dit aan beide kanten: bij de 'harde SV-voorvechters' als bij de 'harde HSV-voorvechters'. Ik vind het erg spijtig, het is nergens voor nodig om zulke grote woorden te gebruiken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:Het is precies die houding waar ik bang voor ben, omdat die de komende tijd wellicht de meeste onrust zal veroorzaken: de discussie doortrekken tot het persoonlijke. Overigens merk je dit aan beide kanten: bij de 'harde SV-voorvechters' als bij de 'harde HSV-voorvechters'. Ik vind het erg spijtig, het is nergens voor nodig om zulke grote woorden te gebruiken.
Op welke reacties doel je nu ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jongere schreef:Het is precies die houding waar ik bang voor ben, omdat die de komende tijd wellicht de meeste onrust zal veroorzaken: de discussie doortrekken tot het persoonlijke. Overigens merk je dit aan beide kanten: bij de 'harde SV-voorvechters' als bij de 'harde HSV-voorvechters'. Ik vind het erg spijtig, het is nergens voor nodig om zulke grote woorden te gebruiken.
sja er zijn tegenstanders, of zo je wilt harde SV voorvechters die zeggen dat de HSV van de duivel is.
Dat lijkt me niet de juiste toon.

Ik denk dat er genoeg kritiek is te leveren op de HSV, maar een herziening wel hard nodig is, en laten we de HSV beoordelen als die af is !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Het is precies die houding waar ik bang voor ben, omdat die de komende tijd wellicht de meeste onrust zal veroorzaken: de discussie doortrekken tot het persoonlijke. Overigens merk je dit aan beide kanten: bij de 'harde SV-voorvechters' als bij de 'harde HSV-voorvechters'. Ik vind het erg spijtig, het is nergens voor nodig om zulke grote woorden te gebruiken.
Wie bedoel je?
Ik vrij persoonlijk gereageerd naar Erasmiaan, omdat hij volledig voorbijgaat aan de intentie van de mensen die meewerken aan de HSV. Het sfeertje, alsof de HSV van de duivel zou zijn, staat toch alle redelijke, rationele discussie in de weg?
Ik ben geen voorvechter van de HSV, lees hem zelf nauwelijks meer, maar dat heeft vooral te maken met het gevoel dat de SV voor mij veel vertrouwder is en dat ik de HSV niet 'voe' als mijn Bijbel.
Maar daarom hoef je een vertaling toch niet overboord te kieperen.
Soms denk ik: Hadden we maar veel meer de nuchterheid die bijv. iemand als ds. W. Visscher onlangs in het RD ten beste gaf. Hij verdedigde in bepaalde situaties het gebruik van de NBV als eerste stap in een apologetisch dispuut.
Ik vind dat een gedurfd standpunt als GG-predikant. Ik was het wel met hem eens. Ben ik dan een NBV-voorvechter? Gooi ik dan de SV aan de kant? Nee! Maar ik houd van breed denken en nuchter zijn en ik hoop van ganser harte dat de kerken, de synodes, classes en alle kerkelijke gremia gewoon eens wat nuchterder met dit hele dossier zouden omgaan. Altijd zie maar weer dat doemdenken, reactie door angst gevoed, het naar-de-ander-kijken: Wat zou hij van mij vinden als ik sympathie voor de HSV zou laten blijken? etc. etc.
Wanneer worden we daar eens van verlost?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Bonny »

Luther schreef:
Jongere schreef:Het is precies die houding waar ik bang voor ben, omdat die de komende tijd wellicht de meeste onrust zal veroorzaken: de discussie doortrekken tot het persoonlijke. Overigens merk je dit aan beide kanten: bij de 'harde SV-voorvechters' als bij de 'harde HSV-voorvechters'. Ik vind het erg spijtig, het is nergens voor nodig om zulke grote woorden te gebruiken.
Wie bedoel je?
Ik vrij persoonlijk gereageerd naar Erasmiaan, omdat hij volledig voorbijgaat aan de intentie van de mensen die meewerken aan de HSV. Het sfeertje, alsof de HSV van de duivel zou zijn, staat toch alle redelijke, rationele discussie in de weg?
Ik ben geen voorvechter van de HSV, lees hem zelf nauwelijks meer, maar dat heeft vooral te maken met het gevoel dat de SV voor mij veel vertrouwder is en dat ik de HSV niet 'voe' als mijn Bijbel.
Maar daarom hoef je een vertaling toch niet overboord te kieperen.
Soms denk ik: Hadden we maar veel meer de nuchterheid die bijv. iemand als ds. W. Visscher onlangs in het RD ten beste gaf. Hij verdedigde in bepaalde situaties het gebruik van de NBV als eerste stap in een apologetisch dispuut.
Ik vind dat een gedurfd standpunt als GG-predikant. Ik was het wel met hem eens. Ben ik dan een NBV-voorvechter? Gooi ik dan de SV aan de kant? Nee! Maar ik houd van breed denken en nuchter zijn en ik hoop van ganser harte dat de kerken, de synodes, classes en alle kerkelijke gremia gewoon eens wat nuchterder met dit hele dossier zouden omgaan. Altijd zie maar weer dat doemdenken, reactie door angst gevoed, het naar-de-ander-kijken: Wat zou hij van mij vinden als ik sympathie voor de HSV zou laten blijken? etc. etc.
Wanneer worden we daar eens van verlost?
Mooie nuancerende post Luther :)
jakobmarin schreef:Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Nou, een boek waar ik niks van snap als ik het lees, leg ik al gauw aan de kant....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
jakobmarin schreef:Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Nou, een boek waar ik niks van snap als ik het lees, leg ik al gauw aan de kant....
Het is maar goed, dat die kamerling van Candacé, de koningin der Moren, daar anders over dacht!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:
jakobmarin schreef:Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Nou, een boek waar ik niks van snap als ik het lees, leg ik al gauw aan de kant....
Het is maar goed, dat die kamerling van Candacé, de koningin der Moren, daar anders over dacht!
Daarom lees ik hem ook nog steeds in het hebreeuws / grieks.... ik snap er geen biet van. maar de kamerling kreeg het ook uitgelegd. Daar hoop ik maar op... Ik denk dat mij dat ook eerder overkomt, het krijgen van zo'n uitlegger.. Ik lees tenslotte wel het meest betrouwbare..
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Democritus »

BJD schreef:
Tiberius schreef:
Bonny schreef:
jakobmarin schreef:Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Nou, een boek waar ik niks van snap als ik het lees, leg ik al gauw aan de kant....
Het is maar goed, dat die kamerling van Candacé, de koningin der Moren, daar anders over dacht!
Daarom lees ik hem ook nog steeds in het hebreeuws / grieks.... ik snap er geen biet van. maar de kamerling kreeg het ook uitgelegd. Daar hoop ik maar op... Ik denk dat mij dat ook eerder overkomt, het krijgen van zo'n uitlegger.. Ik lees tenslotte wel het meest betrouwbare..
:yahoo Jij ook al ik vind het geweldig om het in de grondtalen te lezen en dan al die woordenboeken erbij op een avond aan tafel lezen we toch één vers.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:
Tiberius schreef:
Bonny schreef:
jakobmarin schreef:Anderen lezen dit zo: 'ik hoop dat in de GG de jongelui die SV blijven lezen (al snappen ze er niets van) of evt. grijpen naar Het Boek of NBV (al zijn dat kwalijke vertalingen) en ik ben er wel optimistisch over, evenals enkele ouderlingen. Wat geeft het als ze niet verstaan wat ze lezen?'
Nou, een boek waar ik niks van snap als ik het lees, leg ik al gauw aan de kant....
Het is maar goed, dat die kamerling van Candacé, de koningin der Moren, daar anders over dacht!
Daarom lees ik hem ook nog steeds in het hebreeuws / grieks.... ik snap er geen biet van. maar de kamerling kreeg het ook uitgelegd. Daar hoop ik maar op... Ik denk dat mij dat ook eerder overkomt, het krijgen van zo'n uitlegger.. Ik lees tenslotte wel het meest betrouwbare..
Ik denk dat die kamerling het Grieks beter machtig was dan wij (hij las vermoedelijk de Septuagint), dus dat is geen argument.
Bovendien, als het gaat over makkelijk leesbare vertalingen, daar zijn er al behoorlijk wat van. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef: Ik denk dat die kamerling het Grieks beter machtig was dan wij (hij las vermoedelijk de Septuagint), dus dat is geen argument.
Bovendien, als het gaat over makkelijk leesbare vertalingen, daar zijn er al behoorlijk wat van. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
Maar volgens mij sloeg dat verstaan van de kamerling niet op de taal maar de inhoud. De kamerling begrijpt nieet op wie de tekst sloeg: dat Hij als een lam ter slachting geleid. Want in vers 35 staat:

Daarop begon Filippus met hem te spreken over het evangelie van Jezus, waarbij hij deze schrifttekst als uitgangspunt nam.

Blijkbaar kon de kamerling het prima lezen alleen hij wist niet dat het over Jezus ging en dat was hetgeen Filippus hem ging onderwijzen....namelijk de weg ter zaligheid.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: HSV gereed, en dan.....

Bericht door freek »

Veel mensen maken zich er druk om dat de HSV een splijtzwam zal zijn. Ik snap dat niet. De gereformeerde gezindte is al volledig uit elkaar gevallen. Het enige wat de refokerken intern en extern nog samenbindt is het vasthouden aan enkele uiterlijkheden, waaronder een 17e eeuwse vertaling, of enkele dogma's die maar daar een zeer beperkt aantal mensen innerlijk beleefd wordt. Als de HSV inderdaad een splijtzwam blijkt, is dat slechts een extra kenmerk van hetgeen zich al op vele vlakken openbaart. Laten we elkaar maar geen blindoek voorhouden.
Gesloten